Makam Acem Kürdi

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Βρίσκομαι εκτός έδρας και δεν έχω διαβάσει όλα τα μηνύματα. Κλείνω αυτό το θέμα για 2-3 μέρες μέχρι να επιστρέψω και θα το ξανανοίξω μόλις επιστρέψω εφόσον ανάμεσα στα άλλα λυπηρά φαίνεται να συνεχίζεται μια ιδιότυπη μουσική συζήτηση και ελπίζοντας στην άρση των παρεξηγήσεων. Άλλαξα τον τίτλο του θέματος ώστε να μην έχει αναφορά σε εκκλησιαστικό ήχο εφόσον υπάρχει διαφωνία επ'αυτού.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ξανανοίγω με μισή καρδιά αυτό το θέμα δίνοντας μια τελευταία ευκαιρία στη συνέχιση των ανοικτών μουσικών θεμάτων. Αφήνω τα μηνύματα ώς έχουν ώστε να μπορέσετε να τα επεξεργαστείτε, αφήνοντας μόνο ότι πιθανόν να ωφελήσει τους μελοντικούς αναγνώστες αυτού του θέματος.

Δεν υποστήριξα και δεν υποστηρίζω την κακοπροαίρετη διαστροφή των γραφομένων κανενός. Εάν κάτι τέτοιο συμβαίνει κάποτε και επισημανθεί δημόσια χωρίς να δοθούν κατόπιν οι απαραίτητες διευκρινήσεις ή γίνουν οι σχετικές αλλαγές, τότε η διαστροφή βαραίνει το διαστροφέα. Εάν δοθούν εξηγήσεις (όπως δόθηκαν εδώ πιστεύω) και πάλι υπάρχει διαφωνία τότε εναπόκειται στους αναγνώστες να βγάλουν τα συμπεράσματά τους και δεν αξίζει να παιδεύουμε το θέμα άλλο. Παρεξηγήσεις και παρανοήσεις συμβαίνουν όχι μόνο από κακή προαίρεση αλλά και από άλλους λόγους και είναι στο χέρι μας να λυθούν ή τουλάχιστον να επισημανθούν κόσμια προς ενημέρωση των αναγνωστών.

Σε περίπτωση εκ νέου παρεκτροπής θα κλείσω το θέμα χωρίς άλλη προειδοποίηση. Αρκετά κουραστήκαμε και στενοχωρηθήκαμε όλοι από αυτό.

Ευχαριστώ.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αφήνω τα μηνύματα ώς έχουν ώστε να μπορέσετε να τα επεξεργαστείτε, αφήνοντας μόνο ότι πιθανόν να ωφελήσει τους μελοντικούς αναγνώστες αυτού του θέματος.
Συμμορφώνομαι με την παρότρυνση του αγαπητού μας διαχειριστή και τροποποίησα ήδη τα τελευταία μου μηνύματα. Επίσης, κάποια σημεία, τα οποία, αν και είχα δηλώσει ότι δεν τα έγραφα σοβαρά αλλά σατιρικά, εν τούτοις τα διέγραψα, καθώς αναφέρονταν σε τρίτο πρόσωπο, προς αποφυγήν παρεξηγήσεως. Άφησα μόνο ένα σημείο, τον "τόνον εμπαθή" του Ατζέμ Κιουρδί, με το οποίο όμως χαρακτηρίζω πλέον τη συζήτηση αυτή γενικώς και όχι κάτι συγκεκριμένο. Δεν νομίζω ότι υπάρχει πρόβλημα σε αυτό.

Σε ό,τι αφορά τις μη μουσικές αναφορές, δηλ. απαντήσεις σε προσωπικές διενέξεις που ανεφύησαν κατά τη διάρκεια της συζήτησης, από τη μεριά μου τις αφήνω, εφόσον υπάρχουν ακόμα γραμμένες οι αφορμές από τις οποίες προκλήθηκαν. Εάν διαγραφούν αυτές, θα διαγράψω κι εγώ τις απαντήσεις μου.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Τα lapsus linguae από μαθητές είναι ως ένα σημείο συγγνωστά ( αν και προσωπικά έχω μια αλλεργία),
τα lapsus musicae ,κυρίως από μαθητές, ενίοτε ανεκτά,
τα lapsus mentis όμως ειδικά από (αυτο)ακκιζόμενους ως της βουλγάτας γνώστες (μύστες) (sic) απαράδεκτα και αξιοκατάκριτα.

Έτσι και ο νεολογισμός Παν-αγνώς ο μαθητής είναι μάλλον επιτρεπτός.

Για το κατ' εμέ άμετρο θράσος και την ιταμή προπέτεια θα δοθούν οι κατάλληλες απαντήσεις. Αδικείς την όποια επιχειρηματολογία σου πάναγνε ''μαθητά'' με το ύφος σου, κι έτσι φαλτσάρεις επικίνδυνα, μπορεί και πολύ χειρότερα από τους νεόκοπους νεοκαθαρευουσιάνους...

Δ.
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
[σημείωμα συντονιστή] Τα περί makam Acem Aşıran και της σχέσης του με τον γ' ήχο, παρακαλώ στο οικείο θέμα εδώ
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Επαναμβάνω κι εδώ για "μαθητάδες και δασκάλους" ο όρος κύριος ή πλάγιος είναι σχετικός Αν έρεσαι από τα ψηλά στα χαμηλά (κι απ' τα πολλά στα λίγα που λέει και το τραγούδι) τότε ό ήχος είναι πλάγιος. Αν ανεβαίνεις από τα χαμηλά στα ψηλά ο ήχος είναι κύριος. Είναι σαν να μαλώνουμε σε ποιά κατεύθυνση είναι το αριστερά και το δεξιά μάγκες
 

Χρῆστος Πανάγου

Χρῆστος Πανάγου
Δεν υποστήριξα και δεν υποστηρίζω την κακοπροαίρετη διαστροφή των γραφομένων κανενός.
Μὴν κουράζονται κάποιοι. Φαίνεται τί ὑποστηρίζουν καὶ τί ὑποθάλπτουν μὲ τὴν σκανδαλώδη ἀνοχή τους. Τοὺς ἔχω ἀποδείξει καὶ ἄλλοτε τί στάση τηροῦν. Καλύτερα νὰ συστήσουν σὲ ὁρισμένους τοῦ «Ψαλτολογίου» νὰ σέβονται τοὺς κανόνες του. Εἰδικῶς ἐκείνους περὶ προσωπικῶν, εἰρωνικῶν, ὑβριστικῶν κ.ἄ. σχολίων.
Εάν κάτι τέτοιο συμβαίνει κάποτε και επισημανθεί δημόσια χωρίς να δοθούν κατόπιν οι απαραίτητες διευκρινήσεις ή γίνουν οι σχετικές αλλαγές, τότε η διαστροφή βαραίνει το διαστροφέα.
Μέχρι ἐδῶ συμφωνῶ.
Εάν δοθούν εξηγήσεις (όπως δόθηκαν εδώ πιστεύω) και πάλι υπάρχει διαφωνία τότε εναπόκειται στους αναγνώστες να βγάλουν τα συμπεράσματά τους και δεν αξίζει να παιδεύουμε το θέμα άλλο.
Μπράβο! Αὐτὸ θὰ πεῖ ἀμεροληψία. Ἀντικειμενικότητα. Λοιπὸν γιὰ νὰ μὴν κουράζονται κάποιοι νὰ ἑρμηνεύσουν τὴν ἀνωτέρω ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ τοποθέτηση θὰ γράψω ἐγὼ ξεκάθαρα τί «ἐννοεῖ ὁ ποιητής»:
Ὁ Χρ. Πανάγου ἐξέθεσε τὶς ἀπόψεις του γιὰ ἕνα συγκεκριμένο θέμα. Ἡ ἄποψή του ὅμως δὲν ἦταν ἀρεστὴ σὲ κάποια μέλη τοῦ forum. Προσπάθησαν λοιπὸν νὰ τοῦ ἀπαντήσουν διαστρεβλώνοντας τὰ γραφόμενά του. Ὅταν ο Χρ. Πανάγου ἀπέδειξε σὲ ἀλλεπάλληλα μηνύματά του ὅτι πράγματι διαστρεβλώνονται καὶ παραποιοῦνται τὰ κείμενά του τότε ἄρχισαν νὰ τὸν ὑβρίζουν. Ἐπειδὴ ἡ τακτικὴ τῶν ὑβριστῶν καὶ διαστρεβλωτῶν τοῦ Πανάγου φαίνεται ὅτι εἶναι ἀρεστὴ σὲ πολλοὺς ἐδῶ μέσα ἐπετράπησαν οἱ ὕβρεις (ἄλλωστε ὁ πρῶτος διδάξας εἶναι ἐκεῖνος ποὺ κατέφυγε σὲ σαρκαστικὲς «φατσοῦλες» στὸ πρῶτο κιόλας μήνυμά μου ἐπὶ τοῦ θέματος). Δὲν «ἀνακαλοῦνται στὴν τάξη» οἱ ὑβριστὲς ἀλλὰ θεωρεῖται ὅτι ἔπραξαν πολὺ σωστά ποὺ ἐξύβρισαν, εἰρωνεύτηκαν, διαστρέβλωσαν, ἀπείλησαν κ.ἄ. «συνωδὰ» (!) μὲ τοὺς κανόνες τοῦ forum.
Συμπέρασμα λοιπὸν εἶναι ὅτι ὅποιος δὲν ἔχει ἐπιχειρήματα τότε μόνον μπορεῖ νὰ ὑβρίζει τοὺς συνομιλητές του, ὅταν οἱ ὕβρεις ἐξυπηρετοῦν τὰ «ἀφεντικά». Συγχαρητήρια γιὰ τὴν πολυφωνία τοῦ forum!

Εάν κάτι τέτοιο συμβαίνει κάποτε και επισημανθεί δημόσια χωρίς να δοθούν κατόπιν οι απαραίτητες διευκρινήσεις ή γίνουν οι σχετικές αλλαγές, τότε η διαστροφή βαραίνει το διαστροφέα. Εάν δοθούν εξηγήσεις (όπως δόθηκαν εδώ πιστεύω) και πάλι υπάρχει διαφωνία
Προσοχή! Τροποποίηση τῶν κανόνων τοῦ forum ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν κανονοθέτη: ἐπιτρέπονται τὰ παραπάνω ἀρκεῖ νὰ δίνονται ἐξηγήσεις· δὲν ἔχει σημασία τί ἐξηγήσεις θὰ εἶναι αὐτές, ἂν θὰ ἔχουν λογικὴ βάση, ἂν θὰ ἔχουν λογικὸ εἱρμό... ἀρκεῖ νὰ εἶναι «ἐξηγήσεις»· καταλαβαίνετε ἐσεῖς.
Καὶ μὲ τὰ μηνύματα ποὺ εἶναι εἰρωνικὰ καὶ προσωπικὲς ἐπιθέσεις καὶ δὲν ἔχει δοθεῖ καμία ἐξήγηση, αὐτὰ γιατί παραμένουν; Παρακαλῶ νὰ γραφτεῖ μία διευκρίνιση στοὺς κανόνες τοῦ forum ὅτι ὅλα αὐτὰ ἐπιτρέπονται ἐλεύθερα ὅταν γράφονται γιὰ τὸν Χρῆστο Πανάγου. Γιὰ νὰ μὴν τοὺς κατηγορῶ κι ἐγὼ ἄδικα τοὺς «ἀνθρώπους»!

Σε περίπτωση εκ νέου παρεκτροπής θα κλείσω το θέμα χωρίς άλλη προειδοποίηση.
Δηλαδὴ θὰ ξαναϋβρίσουν τὸν Χρ. Πανάγου καὶ ὅταν ἐκεῖνος προσπαθήσει νὰ ἀμυνθεῖ θὰ τοῦ ἀφαιρέσουν τὸ δικαίωμα νὰ γράψει! Αὐτὸ θεωρεῖται «ἐλευθερία λόγου» !
Συγχαρητήρια καὶ πάλι!

Αρκετά κουραστήκαμε και στενοχωρηθήκαμε όλοι από αυτό
Ἐκεῖ ποὺ μᾶς χρωστᾶνε μᾶς γυρεύουν καὶ τὸ σπίτι! Ἐμένα προσέβαλαν ἄλλοι στενοχωρήθηκαν! Συμπάσχουν; Γιὰ πληροφόρησή τους ὅμως ἂς μάθουν τὸ ἑξῆς:

Ἐγὼ δὲν στενοχωρήθηκα καθόλου. Οὔτε ἔχασα τὸν ὕπνο μου. Οὔτε καὶ τὴν ὄρεξή μου. Ἀντιθέτως, κάτι τέτοια μοῦ ἀνοίγουν τὴν ὄρεξη καὶ διασκεδάζω:
Ἀποκάλυψα
1. τὴν κλοπὴ πνευματικῆς ἰδιοκτησίας,
2. τὴν καταπάτηση τῶν κανόνων τοῦ forum καὶ
3. τὶς συγκεκαλυμμένες ἐπιθέσεις ἀπὸ «παρέες», οἱ ὁποῖες δροῦν μὲς τὸ «Ψαλτολόγιον», οἱ ὁποῖες προβάλλουν συστηματικῶς καὶ μεθοδευμένως τὴν ἄποψη μιᾶς συγκεκριμένης «Σχολῆς».
Δὲν ξεκίνησα γι’ αὐτά, ἀλλὰ προέκυψαν γιὰ ἀμυντικοὺς λόγους.
Ἐπαναλαμβάνω ὅτι ὅταν προκαλοῦμαι ΔΗΜΟΣΙΩΣ θὰ ἀπαντῶ ΔΗΜΟΣΙΩΣ.

Ευχαριστώ.
Κι ἐγώ.
 
Last edited:

Χρῆστος Πανάγου

Χρῆστος Πανάγου
Πληροφορῶ ὅτι τὰ ἐρωτήματα ποὺ ὑπάρχουν στὸ μήνυμα ὑπ. ἀρ. 97 ἔχουν ἤδη ἀπαντηθεῖ, ὅπως διαπιστώνει κανείς ἂν διαβάσει τὰ προηγούμενα μηνύματά μου. Παραπέμπω λοιπὸν σ’ αὐτὰ καὶ δὲν ἐπαναλαμβάνω τὶς ἀπαντήσεις ποὺ ἔδωσα· οὔτε θὰ ἐπαναλάβω τὶς ἐρωτήσεις ποὺ ἔκανα χωρὶς νὰ λάβω καμία ἀπάντηση.
Οἱ ἀναγνῶστες «ἀναγιγνώσκουν καὶ γιγνώσκουν».
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αγαπητέ μαθητή.

Δεν απευθύνεστε σ' εμένα, αλλά αναγκάζομαι εκ των πραγμάτων να απαντήσω, έστω κι αν δηλώνετε ότι δεν λαμβάνετε υπόψιν σου τα λεγόμενά μου. Εγώ πάντως λαμβάνω υπόψιν σοβαρά τα δικά σας (τουλάχιστον τα μουσικά).
Καταρχήν επειδή σας θεωρώ κι εγώ συμπαθή, θα παρακαλούσα (ιδιαίτερα μετά και από την πρόσφατη παρέμβαση του διαχειριστή) να εκθέτετε απλώς τα πολύ ενδιαφέροντα, πράγματι, που έχετε να μας πείτε, χωρίς κρίσεις του στυλ
[...]ας διδασκουνε τις νεοφανερωτες διδασκαλιες τους με οσο πεισμα και με οσο παθος θέλουνε. Τους ευχομαι μόνο να μην παθουν αυτο που παθαινουνε και οι σουπερνόβα αστερες στο διάστημα.
[...]Τώρα έχουμε νέα μουσικη θεωρία και νέα διδασκαλία απο νεόκοπους μουσικοδασκάλους, οι οποιοι τα ξέρουνε ολα και διορθώνουνε τους παλιούς. Εμπρος λοιπον ολοι στην ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό.
[...]βάζουνε τη μαρτυρία του ήχου. Τι μαρτύριο κι αυτό!
[...]Θρασος που έχουν αυτοι οι πατριαρχικοί, βρε παιδάκι μου! Ολο διαστρεβλώνουν τη μουσική μας!
[...]Μπας και νογάνε αλλωστε; Η μήπως πονάνε αληθινά γι΄ αυτη την ερμη τη μουσική;
Καταλαβαίνετε ότι αν και οι συνομιλητές σας συνεχίσουν στο ίδιο στυλ γι' αυτά που πιστεύετε εσείς, θα γίνει πάλι... του Ατζέμ Κιουρντί εδώ μέσα!
Και οταν ακουω "νεόκοπους" δασκάλους της μουσικής να μην ξερουνε ποιες ειναι οι μαρτυρίες των ήχων, να μην ξερουνε οτι το "νανά" ειναι η μαρτυρία του τριτου ήχου, να μην καταλαβαίνουνε τα θεωρητικά της εξωτερικης μουσικής ποτε μιλανε για ήχο, πότε για φθογγο και πότε για χορδές, και να μην ξέρουνε επίσης οτι ο γ΄ ηχος ειναι ο "καθ΄ ημάς εναρμόνιος" και οτι ολοι οι σύγχρονοι εναρμόνιοι ήχοι ανάγονται στον τρίτο ήχο και παραγονται απο αυτον και αποτελουνε στην ουσια παραλλαγές του, τοτε σημαινει οτι δεν ξέρουνε πόσο συχνα χρησιμοποιούνται τέτοιοι ήχοι και κλίμακες και χρόες σε όλα τα είδη της μουσικής μας και σε όλους τους επιμέρους ήχους της εξωτερικής μουσικής. Για κάτι τέτοιους "δασκάλους" λέγανε κάτι παλιά μουσικά χειρόγραφα: "Αν αυτο ή εκείνο το πράγμα δεν το ξερει ο δασκαλός σου να σου το εξηγησει, τοτε φεύγα μακριά από δαύτον"
Δεν ξέρω ποιους δασκάλους εννοείτε, θυμίζω όμως ότι άλλους έχετε αποκαλέσει ο ίδιος δασκάλους και όχι εμένα, που ούτε είχα ποτέ κι ούτε πρόκειται να διεκδικήσω αυτό τον τίτλο. Αν μετά απ' όλ' αυτά πιστεύετε πράγματι ότι εδώ μέσα άκουσα για πρώτη φορά ότι το νανά είναι η μαρτυρία του τρίτου ήχου, ας πούμε ότι ωφελήθηκα κι εγώ κάπως απ' αυτή τη συζήτηση!

Τώρα για τα μουσικά:
ολες οι εναρμόνιες κλίμακες (και οι μικτες) και ολα τα ατζέμια ανα΄γονται στον Γ΄ ήχο, ακόμη και ο βαρύς! Οτι είναι παραλλαγές του γ΄ ήχου.
Την απάντηση την έχω δώσει σε προηγούμενο μήνυμά μου:
Από τα παραπάνω γίνεται εμφανές ότι δεν υπάρχει διαφωνία για το άκουσμα, αλλά για την ονομασία και μόνο και συγκεκριμένα για το εάν αυτή θα πρέπει να γίνει με γνώμονα τη βάση παραγωγής του ήχου ή το άκουσμα (ανάλογη συζήτηση είχε γίνει, αν θυμάσαι, και με τον κ. Συμεωνίδη για τον χιτζασκιάρ, που άλλοι έλεγαν ότι είναι πλ. β' επειδή έχει αυτό το άκουσμα και άλλοι πλ. δ' επειδή έχει βάση το ΝΗ). Επί Κηλτζανίδη και παλαιότερα επικρατούσε περισσότερο η πρώτη θεώρηση, σήμερα επικρατεί περισσότερο η δεύτερη, ως περισσότερο λογική και πιο κοντά στην πραγματικότητα (που είναι το άκουσμα). Αυτή είναι όλη η ιστορία. Αν τώρα κάποιοι επιμένουν στην πρώτη για λόγους ιστορικούς ή δεν ξέρω κι εγώ γιατί, και μάλιστα ιδιαίτερα ένθερμα, απλώς δίνουν τροφή σε μια χωρίς νόημα διαμάχη.
Ουδεμία αντίρρηση λοιπόν περί αυτών που γράφετε, ότι δηλ. κάποιοι κάποτε ενέτασσαν ορισμένους ήχους όχι εκεί που τους εντάσσουμε σήμερα αλλά αλλού. Όμως η μουσική προχωράει: αφού είδαμε ότι αυτοί οι "Τρίτοι" ήχοι έχουν κάποια διαφορά μεταξύ τους ως προς την ανάπτυξη του μέλους, σήμερα πλέον τους εντάσσουμε αλλού. Αυτό δεν το κάνω εγώ, αλλά άλλοι "νεόκοποι διδάσκαλοι", όπως ο Καράς, ο Μαυροειδής και ο Στάθης, όπως ανέφερα.

Αν θέλετε να ακολουθήσετε τους παλαιούς, επαναλαμβάνω το ερώτημα: τον σαμπάχ και τον κιουρντί τους θεωρείτε "Τρίτους" ήχους; Εάν αποδέχεστε σ' αυτούς την σύγχρονη (και όχι μόνο, θα έλεγα εγώ) θεώρηση και τους κατατάσσετε κάπου αλλού, ε, το ίδιο κάνω κι εγώ για τον Ατζέμ Κιουρντί. Και ξανα-ξανα θυμίζω ότι το μακάμ αυτό χαρακτηρίζεται πλ. α' και παλιότερα και όχι μόνο σήμερα, από τον ίδιο τον Κηλτζανίδη στο βιβλίο του (εκτός τον Κύριλλο Μαρμαρηνό, που δεν τον αποδέχεστε -αυτό δεν σημαίνει ότι τον αποδέχονται όλοι οι υπόλοιποι, για να μην παρεξηγηθούμε πάλι...-). Η δε επιμονή μου στο "επί λέξη", την οποία ειρωνεύεστε, έχει να κάνει με το ότι η μοναδική "επί λέξη" αναφορά του στο βιβλίο του για το συγκεκριμένο ήχο είναι "πλ. α'". Αν θέλετε στο συγκεκριμένο μακάμ να μείνετε στην παλαιά θεώρηση και να το αντιστοιχίσετε με τον Τρίτο ήχο, καλά κάνετε, δικαίωμά σας. Δεν είναι όμως "αιρετικοί" όσοι το βλέπουν με τη "νέα" θεώρηση, αφού, όπως γράφετε κι εσείς:
Η ουσία ειναι οχι τι ονομα του δίνουμε αλλα πώς το ψέλνουμε.
Κι όπως έγραψα κι εγώ πιο πριν:
Εγώ δεν θα τους πω ν' αλλάξουν άποψη, γιατί αυτό δεν είναι κάτι το ουσιώδες. Θα τους πω να συνεχίσουν την προσφορά τους στη μουσική μας, απλώς να μη δίνουν τόσο μεγάλη σημασία σε λεπτομέρειες, όπως ο θεωρητικός χαρακτηρισμός ενός μακαμιού, γράφοντας βαριές εκφράσεις και χαλώντας τη σχέση τους με άτομα με τα οποία στο κάτω κάτω αγωνίζονται για το ίδιο πράγμα, τη διατήρηση της μουσικής μας παράδοσης (με όποιο όνομα κι αν έχουν οι επιμέρους εκφάνσεις της) στον κατακλυσμένο με δυτικά ακούσματα κόσμο μας.
Συμφωνείτε σ' αυτό;; Αν ναι, καλά κι ευλογημένα Χριστούγεννα αγαπητέ! Αν όχι... πάλι καλά κι ευλογημένα Χριστούγεννα! :wink:
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Χρῆστος Πανάγου;22950 said:
Πληροφορῶ ὅτι τὰ ἐρωτήματα ποὺ ὑπάρχουν στὸ μήνυμα ὑπ. ἀρ. 97 ἔχουν ἤδη ἀπαντηθεῖ, ὅπως διαπιστώνει κανείς ἂν διαβάσει τὰ προηγούμενα μηνύματά μου. Παραπέμπω λοιπὸν σ’ αὐτὰ καὶ δὲν ἐπαναλαμβάνω τὶς ἀπαντήσεις ποὺ ἔδωσα· οὔτε θὰ ἐπαναλάβω τὶς ἐρωτήσεις ποὺ ἔκανα χωρὶς νὰ λάβω καμία ἀπάντηση.
Οἱ ἀναγνῶστες «ἀναγιγνώσκουν καὶ γιγνώσκουν».
Σύμφωνοι αγαπητέ κ. Πανάγου, εγώ απλώς τα συνόψισα όσο μπορούσα, επειδή τα ερωτήματα αυτά περιέχονταν σε περισσότερα του ενός προηγούμενα μηνύματά μου. Εφόσον θεωρείτε ότι ήδη έχουν απαντηθεί και εφόσον κι εγώ θεωρώ ότι ήδη έχουν απαντηθεί οι δικές σας ερωτήσεις, δεν βλέπω να έχουμε κάτι άλλο να πούμε πάνω στο θέμα επί του παρόντος. Σας ευχαριστώ για το διάλογο, με όποια μορφή τέλος πάντων κι αν εξελίχθηκε. Εγώ δηλώνω ότι πήρα κάτι παραπάνω στα μουσικά από αυτή την ανταλλαγή απόψεων. Επαναλαμβάνω ότι η μουσική σας παιδεία είναι εγνωσμένη. Σας καλώ σε συμφιλίωση, εν όψει εορτών, και σας εύχομαι καλά κι ευλογημένα Χριστούγεννα!
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Γενικά ήθελα να μην πολυσυμμετέχω σε αυτή τη συζήτηση, για τον γνωστό λόγο που έχω γράψει και αλλού: Γίνεται πολύ και φανατισμένη φασαρία για το θέμα της ονοματοδοσίας που είναι "λυμένο" ουσιαστικά, για όποιον μελέτησε Χρύσανθο και Απόστολο Κώνστα. Ένας ήχος μπορεί να ονομάζεται και έτσι αι αλλιώς, ανάλογα αν θα τον δούμε ως κύριο, ως πλάγιο, ως κάρτον (δίφωνο), ως μέσο ή ως τετράφωνο.
Επανερχόμενος τοποθετούμαι (ελπίζοντας να λειτουργήσω συμφιλιωτικά και μόνο) επειδή συχνά αναφέρεται το όνομά μου ευθέως ή πλαγίως.

Δεν ξέρω ποιους δασκάλους εννοείτε, θυμίζω όμως ότι άλλους έχετε αποκαλέσει ο ίδιος δασκάλους και όχι εμένα, που ούτε είχα ποτέ κι ούτε πρόκειται να διεκδικήσω αυτό τον τίτλο.
Αγαπητέ φίλε Νίκο, δεν ξέρω αν σου αρέσει ή όχι, αλλά ύστερα από 28 συναπτά έτη διδασκαλίας, νομίζω πως η προσφώνηση "δάσκαλε" είναι από τις ωραιότερες που μπορεί να κατακτήσει κανείς, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μεγίστη υποχρέωσή του να την επαληθεύει. Με όλους αυτούς τους αποδεκτούς για κάποιες "κυριουλίστικες" νοοτροπίες, ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ που έχει γεμίσει ο χώρος μας (τη στιγμή που ο Χριστός μας, ζήτησε να μην καλέσουμε καθηγητήν κανένα στον κόσμο τούτο), ο πραγματικός δάσκαλος είναι νομίζω αυτό που χρειαζόμαστε σήμερα τόσο στην "καθ' ημάς μουσική" όσο και στην έρμη την Παιδεία στη χώρα μας γενικότερα.

Όμως η μουσική προχωράει: αφού είδαμε ότι αυτοί οι "Τρίτοι" ήχοι έχουν κάποια διαφορά μεταξύ τους ως προς την ανάπτυξη του μέλους, σήμερα πλέον τους εντάσσουμε αλλού. Αυτό δεν το κάνω εγώ, αλλά άλλοι "νεόκοποι διδάσκαλοι", όπως ο Καράς, ο Μαυροειδής και ο Στάθης, όπως ανέφερα.
Προχωράει ναι, αλλά προς τα που; Υπάρχει κανένας ανάμεσά μας που μπορεί να πιστεύει, οτι η σημερινή γνώση περί ήχων είναι πληρέστερη και πιο τεκμηριωμένη από αυτήν του Χρυσάνθου, του Απόστολου Κώνστα ή του Ψάχου. Και εν πάση περιπτώσει οι "νεόκοποι διδάσκαλοι" που αναφέρεις, είναι καλύτεροι από τον Χρύσανθο και τον Χουρμούζιο και τον Κηλτζανίδη. Είναι καλύτεροι κι από τους Τούρκους θεωρητικούς που ασχολούνται με τους κλάδους των ήχων όλη τους τη ζωή και σε επιστημονική βάση; Πως εξηγείς εσύ, οτι οι παλαιοί δεν είχαν πρόβλημα να συμφωνούν με τους Τούρκους στην ονοματοδοσία και τη χρήση των μακάμ και μας προέκυψε τώρα; Επειδή κάποιοι θέλησαν να στηρίξουν την εθνική μας μουσική πάνω στη διαφορετικότητα από τους άλλους ανατολικούς, πρέπει να τους ακολουθήσουμε με κλειστά μάτια; Αυτά είναι ερωτήματα για προβληματισμό, αλλά και μια προσπάθεια "γεφυρώματος" της απόστασης νοοτροπίας και παρακαλώ πολύ ως τέτοια να εκληφθούν.

Αν θέλετε να ακολουθήσετε τους παλαιούς, επαναλαμβάνω το ερώτημα: τον σαμπάχ και τον κιουρντί τους θεωρείτε "Τρίτους" ήχους;
Έχω γράψει στο μακάμ σαμπά:
...οι περισσότεροι σύγχρονοι παίκτες (και δάσκαλοι), υποστηρίζουν τη νέα μορφή του Τζαργκιά (εξευρωπαϊσμένη κατ' εμέ), αυτή που υποστηρίχθηκε από τους νεώτερους θεωρητικούς Suphi Ezgi και Saddetin Arel, που έχει διαστήματα σαν τα δικά μας του Γ' ήχου της Επιτροπής. Εγώ δεν είχα την τύχη να διδαχθώ από παραδοσιακό Τούρκο δάσκαλο (εκτός από λίγα μαθήματα σε επισκέψεις μου στην Πόλη), αλλά οι δάσκαλοί μου κάθισαν δίπλα σε τέτοιους.
Αυτοί λοιπόν, υποστηρίζουν πως το παλιό Τζαργκιά ήταν πάντα με λίγο χαμηλό ΔΙ. Σαν κύριο μακάμι μάλιστα επηρρέαζε και τα υπόλοιπα της "εναρμόνιας" (σκληρής διατονικής) σειράς (λ.χ. Ατζέμ Ασηράν). Το σαμπά μάλιστα, σύμφωνα με αυτή την παραδοχή μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί "μέσος" του Τζαργκιά. Η μόνη τους διαφορά θα είναι οτι το σαμπά (συχνά) ισοκρατεί και τελικά καταλήγει στον ΠΑ.

Η αντίληψη της δυτικής αρμονίας, που πολλά ωδεία υποχρεώνουν τους μαθητές να γνωρίσουν για την απόκτηση και πτυχίου ακόμα Βυζ. Μουσ., φαίνεται οτι επηρρέασε τον τρόπο που σκεφτόμαστε σε σχέση με τους ήχους: "ο κατάληκτικός φθόγγος της μελωδίας μας δείχνει την κλίμακα"---> τον ήχο στην ΒΜ. Είναι αυτό εξέλιξη;Εμένα με πειράζει ας πούμε περισσότερο να διδάξω τον νάο (σαμπά) σαν Α' "παθητικό" (οποίον πάθος) παρά σαν μέσο του Γ' (τζαργκιά), εξηγώντας παράλληλα τη σχέση των διαστημάτων του σκληρού διατόνου με αυτά του νάου. Και για μουσικές τοποθετήσεις επαναλαμβάνω τον προβληματισμό μου:
... σαν ψάλτης πρωτίστως λέω να πάμε ένα βήμα παρά πέρα: Είναι δυνατόν αυτό το άκουσμα του σκληρού διατόνου, (με τον ΔΙ χαμηλωμένο), να χρησιμοποιήθηκε και σε συνθέσεις της καθ' ημάς ψαλτικής τέχνης; Γιατί φυσικά οι μελουργοί στα τέλη του 18ου αρχές 19ου αιώνα το γνώριζαν το άκουσμα. Δυστυχώς περιγραφή του δεν έχω δει σε θεωρητικό.
στον οποίο μόνο ο φίλος Βασίλης Ζάχαρης τοποθετήθηκε, παραδεχόμενος κι αυτός οτι δεν έχει τεκμήρια, ενώ το ζήτημα αποτελεί ένα από τα βασικά σημεία δυσκολιών και διαφωνιών, σε θέσεις εναρμόνιες (με ατζέμ στον Ζω), που ακολουθούν θέσεις νάου.

Ευχαριστώ.

ΥΓ. Προς μαθητή: θα λάβω πολύ σοβαρά υπ όψιν μου, θα προβληματιστώ, και θα τοποθετηθώ στο οικείο θέμα για την πολύ εύστοχη παρατήρησή σου. Ευχαριστώ για την εκτίμηση, όμως είμαι σίγουρος οτι την αξίζουν όλοι οι συνομιλητές στο θέμα αυτό, γι αυτό ας κρατηθούν χαμηλά οι τόνοι και από τις δύο πλευρές, σας παρακαλώ. Είμαι από αυτούς που πιστεύουν, πως και οι διαφωνούντες κάτι παίρνουν ο ένας από τον άλλο, όταν δεν γίνονται τα θέματα προσωπικά.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Τα lapsus linguae από μαθητές είναι ως ένα σημείο συγγνωστά ( αν και προσωπικά έχω μια αλλεργία),
τα lapsus musicae ,κυρίως από μαθητές, ενίοτε ανεκτά,
τα lapsus mentis όμως ειδικά από (αυτο)ακκιζόμενους ως της βουλγάτας γνώστες (μύστες) (sic) απαράδεκτα και αξιοκατάκριτα.

Έτσι και ο νεολογισμός Παν-αγνώς ο μαθητής είναι μάλλον επιτρεπτός.

Για το κατ' εμέ άμετρο θράσος και την ιταμή προπέτεια θα δοθούν οι κατάλληλες απαντήσεις. Αδικείς την όποια επιχειρηματολογία σου πάναγνε ''μαθητά'' με το ύφος σου, κι έτσι φαλτσάρεις επικίνδυνα, μπορεί και πολύ χειρότερα από τους νεόκοπους νεοκαθαρευουσιάνους...

Δ.

Παν-αγνώς ....... ο μαθητής....
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αγαπητέ φίλε Νίκο, δεν ξέρω αν σου αρέσει ή όχι, αλλά ύστερα από 28 συναπτά έτη διδασκαλίας, νομίζω πως η προσφώνηση "δάσκαλε" είναι από τις ωραιότερες που μπορεί να κατακτήσει κανείς, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μεγίστη υποχρέωσή του να την επαληθεύει.
κ. Συμεωνίδη, η αναφορά μου στα λεγόμενα του μαθητή δεν είχε στόχο ούτε εσάς ούτε κανέναν άλλον, αλλά έγινε για να τονίσω ότι ΕΓΩ δεν είμαι δάσκαλος βυζαντινής μουσικής. Χαρακτηρίστηκα δηλ. "νεόκοπος διδάσκαλος που δεν ξέρει τη μαρτυρία του Γ' ήχου" ενώ τον όρο του δασκάλου τον έχουν άλλοι. Λυπάμαι που το εκλάβατε έτσι. Ζητώ συγγνώμη για την παρανόηση.
Προχωράει ναι, αλλά προς τα που; Υπάρχει κανένας ανάμεσά μας που μπορεί να πιστεύει, οτι η σημερινή γνώση περί ήχων είναι πληρέστερη και πιο τεκμηριωμένη από αυτήν του Χρυσάνθου, του Απόστολου Κώνστα ή του Ψάχου. Και εν πάση περιπτώσει οι "νεόκοποι διδάσκαλοι" που αναφέρεις, είναι καλύτεροι από τον Χρύσανθο και τον Χουρμούζιο και τον Κηλτζανίδη. Είναι καλύτεροι κι από τους Τούρκους θεωρητικούς που ασχολούνται με τους κλάδους των ήχων όλη τους τη ζωή και σε επιστημονική βάση;
Διαψεύστε με, αλλά οι σημερινοί Τούρκοι θεωρητικοί έχουν τα ίδια ακριβώς συμπεράσματα με τους παλαιούς Τούρκους θεωρητικούς; Ήδη ο δάσκαλος του Δημήτρη π.χ. εντάσσει τον Ατζέμ Κουρντί στην οικογένεια Κιουρντί, αν θυμάμαι καλά. Αυτό συνέβαινε πάντα; Όσο για το αν ο Καράς, ο Μαυροειδής και ο Στάθης είναι "καλύτεροι" από το Χρύσανθο, τον Απόστολο Κώνστα ή τον Ψάχο, θα έλεγα ότι δεν είναι θέμα "καλύτερου ή χειρότερου". Είναι θέμα παλαιάς και σύγχρονης θεώρησης. Άρα έχουν προχωρήσει τα πράγματα. Δεν είμαι ο κατάλληλος να αποφανθώ για το "προς τα πού", πάντως έχουν προχωρήσει.
Πως εξηγείς εσύ, οτι οι παλαιοί δεν είχαν πρόβλημα να συμφωνούν με τους Τούρκους στην ονοματοδοσία και τη χρήση των μακάμ και μας προέκυψε τώρα; Επειδή κάποιοι θέλησαν να στηρίξουν την εθνική μας μουσική πάνω στη διαφορετικότητα από τους άλλους ανατολικούς, πρέπει να τους ακολουθήσουμε με κλειστά μάτια;
Μα ούτε σήμερα έχει κανείς πρόβλημα με τους Τούρκους στην ονοματοδοσία και χρήση των μακάμ, ίσα ίσα που την επικαλούμαστε. Πρόβλημα υπάρχει (και όχι φυσικά με τους Τούρκους, αλλά μεταξύ μας) όταν γίνεται προσπάθεια αντιστοίχισης των μακάμ με ήχο της βυζαντινής μουσικής, που όπως είπε και ο κ. Πανάγου, δεν μπορεί αυτό να είναι απόλυτο, καθώς ο ήχος είναι πιο ευρεία έννοια από το μακάμ. Άλλος λοιπόν παίρνει τη βάση παραγωγής και το λέει Τρίτο κι άλλος την κατάληξη και το λέει πλ. α'.

Όσο για τη "διαφορετικότητα" της εθνικής μας μουσικής με αυτής των άλλων ανατολικών λαών, να διευκρινίσουμε για ποια "εθνική" μουσική μιλάμε: λ.χ. την ηπειρώτικη; την ποντιακή; την εκκλησιαστική βυζαντινή; την κοσμική βυζαντινή; Εκτός από το τελευταίο, νομίζω τα υπόλοιπα είδη έχουν διαφορές.
"ο κατάληκτικός φθόγγος της μελωδίας μας δείχνει την κλίμακα"---> τον ήχο στην ΒΜ. Είναι αυτό εξέλιξη;Εμένα με πειράζει ας πούμε περισσότερο να διδάξω τον νάο (σαμπά) σαν Α' "παθητικό" (οποίον πάθος) παρά σαν μέσο του Γ' (τζαργκιά), εξηγώντας παράλληλα τη σχέση των διαστημάτων του σκληρού διατόνου με αυτά του νάου.
Δεν υποστήριξα ποτέ ότι ΜΟΝΟ ο καταληκτικός φθόγγος δείχνει το ήχο. Απλώς παίζει ρόλο. Προσωπικά το θεωρώ ως εξέλιξη, αφού λαμβάνει υπόψιν κάτι για την αντιστοίχιση μακαμ-βυζαντινού ήχου που οι παλαιοί δεν το λάμβαναν τόσο. Δεν χαρακτηρίζω την εξέλιξη αυτή, απλώς την αποδέχομαι (και δεν είμαι ο μόνος).

Όσο για τον σαμπάχ, εμένα προσωπικά δεν με πειράζει (το "παθητικός" δεν το θεωρώ κι εγώ εύστοχο μουσικά, αλλά όλοι καταλαβαίνουμε τι σημαίνει) : έχω δει τον σαμπάχ να περιγράφεται ως πρώτος δίφωνος σε πολλές μουσικές εκδόσεις (έντυπες και ακουστικές) από αξιόλογους μουσικούς. Μέσο του Γ' δεν το έχω δει πουθενά. Και ακουστικά, λόγω της κατάληξης στον ΠΑ, περισσότερο με παραπέμπει προσωπικά στον βυζαντινό πρώτο ήχο (και συγκεκριμένα σ' αυτόν με δεσπόζοντα φθόγγο τον ΓΑ, δηλ. στα στιχηραρικά μέλη) παρά στον Τρίτο. Δεν είπα ότι πρέπει να συμβαίνει το ίδιο με όλους, αλλά (και πάλι) νομίζω ότι δεν είμαι ο μοναδικός σ' αυτό τον κόσμο...
οι περισσότεροι σύγχρονοι παίκτες (και δάσκαλοι), υποστηρίζουν τη νέα μορφή του Τζαργκιά (εξευρωπαϊσμένη κατ' εμέ), αυτή που υποστηρίχθηκε από τους νεώτερους θεωρητικούς Suphi Ezgi και Saddetin Arel, που έχει διαστήματα σαν τα δικά μας του Γ' ήχου της Επιτροπής. Εγώ δεν είχα την τύχη να διδαχθώ από παραδοσιακό Τούρκο δάσκαλο (εκτός από λίγα μαθήματα σε επισκέψεις μου στην Πόλη), αλλά οι δάσκαλοί μου κάθισαν δίπλα σε τέτοιους.
Αυτοί λοιπόν, υποστηρίζουν πως το παλιό Τζαργκιά ήταν πάντα με λίγο χαμηλό ΔΙ. Σαν κύριο μακάμι μάλιστα επηρρέαζε και τα υπόλοιπα της "εναρμόνιας" (σκληρής διατονικής) σειράς (λ.χ. Ατζέμ Ασηράν). Το σαμπά μάλιστα, σύμφωνα με αυτή την παραδοχή μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί "μέσος" του Τζαργκιά. Η μόνη τους διαφορά θα είναι οτι το σαμπά (συχνά) ισοκρατεί και τελικά καταλήγει στον ΠΑ.
Δεν διαφωνώ σε κάτι και αυτή την απάντηση είχα πρόθεση να δώσω και στον κ. Κουνατίδη, ότι δηλ. το Τζαργκιάχ με χαμηλωμένο το ΔΙ είναι η παλαιά μορφή του μακαμιού. Από μια φάση και πέρα υιοθετήθηκε η νεώτερη άποψη της σκληρής διατονικής κλίμακας (φαίνεται και στην παγκόσμια Βικιπαίδεια αλλά και σε τουρκικές σελίδες). Η διαφορά μας είναι ότι εγώ αποδέχομαι τη νεώτερη εξέλιξη, εσείς και άλλοι δέχεστε περισσότερο τους παλαιούς. Καμία αντίρρηση.
Και για μουσικές τοποθετήσεις επαναλαμβάνω τον προβληματισμό μου:
... σαν ψάλτης πρωτίστως λέω να πάμε ένα βήμα παρά πέρα: Είναι δυνατόν αυτό το άκουσμα του σκληρού διατόνου, (με τον ΔΙ χαμηλωμένο), να χρησιμοποιήθηκε και σε συνθέσεις της καθ' ημάς ψαλτικής τέχνης; Γιατί φυσικά οι μελουργοί στα τέλη του 18ου αρχές 19ου αιώνα το γνώριζαν το άκουσμα. Δυστυχώς περιγραφή του δεν έχω δει σε θεωρητικό.
στον οποίο μόνο ο φίλος Βασίλης Ζάχαρης τοποθετήθηκε...
Αν δεν γνωρίζετε εσείς την απάντηση κ. Συμεωνίδη, ποιος θα τη γνωρίζει, εγώ;; Σαφώς και δεν γνωρίζω κανένα εκκλησιαστικό μέλος σκληρού διατόνου με χαμηλωμένο ΔΙ, δεν πιστεύω να περιμένατε τοποθέτηση από εμένα πάνω στο θέμα αυτό...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
μαθητής;23038 said:
Καλά δε μπορεί να μιλήσει κανείς με κάποια σοβαρότητα εδώ μέσα; Εντάξει, δε μπορούνε κάποιοι να είναι σοβαροί, δεν το εχουνε μέσα τους, τι να κάνουμε... Δεν μπορουνε όμως να σεβαστούνε τους άλλους, οταν μαλιστα προσπαθούνε να συζητήσουν σοβαρά;

Απο τη μια μεριά προσωπικά με τιμα που κάποιοι με ταυτισαν με το Χρήστο Πανάγου, δεν τιμα ομως τη νοημοσύνη τους αυτη η... σκέψη τους. Φανταζονται οτι ο Παναγου γραφει με δυο λογαριασμους, ενα με το ονομά του και ενα με ψευδωνυμο. Απλως φαινεται "εξ ιδίων κρίνουν τα αλλότρια"!

Εχουν περάσει 24 ωρες απο τοτε που μετα το τελευταιο μηνυμά μου καποιοι εγραψαν ξανά αυτη την ανοησία και με ταυτίζουνε με το Χρήστο Πανάγου, με τροπο μάλιστα προκλητικό και αισχρότατο. Γιατι λοιπόν κάποιοι κάνουνε σε μενα δήθεν συστάσεις για το στιλ και το υφος που γραφω και δεν τις κάνουνε και στους άλλους; Αυτη είναι η αντικειμενικότητά τους; Να μην επαναλαβω οσα εγραψα εδω http://www.analogion.com/forum/showthread.php?p=22548#post22548, ισχυουν τα ιδια γι’ αυτη τη νοοτροπία (για τη νοοτροπία παραπέμπω, όχι για τα πρόσωπα).

Λυπάμαι που συμφωνησα με καποιους οταν ειπανε «μάγκα» το Γιωργο Μ. για το μηνυμά του #92. Εξηγω οτι δεν λυπάμαι για τα θετικα λογια που ειπα στο μηνυμα #96 για το Γιώργο Μ., μόνο λυπάμαι στο οτι χρησιμοποίησα και εγω την ιδια λέξη με αυτους, αλλα αυτο το εκανα σαν ενδειξη προσεγγισης και διαλλαγης. Αλλα αυτα ειναι λεπτα γράμματα για καποιους. Λυπαμαι επίσης που παρουσιάζονται και σαν μαθητες του πρωτοψάλτη Δημητρη Ιωαννίδη. Δυσφημίζουνε τον άρχοντα...

Πέρασε ένα ολόκληρο ημερονύκτιο σε όλες τις περιοχές του πλανήτη, τόσα μέλη και τοσοι συντονιστές ειδανε τα ειρωνικά και ανοητα μηνύματά τους, και γράψανε κιόλας μηνύματα στο ίδιο θέμα, και κανενας να πει κατι, να βγαλει κουβεντα. Τίποτα! Τσιμουδιά όλοι! Δηλαδή ολοι οσοι γράψανε μετα το μηνυμα 105 ειτε δηλωνουν ευθεως οτι συμφωνουν με τις φαντασιωσεις του dimskrekas, ειτε τις αποδεχονται σιωπηλα. Εξαίρεση ο Χρήστος Πανάγου, που διαμαρτυρήθηκε ηπια γι αυτό στο προτελευταίο μήνυμά του

Και


Φταίω εγω λοιπόν τώρα που απαντάω; Φτ5αίω εγω που προκαλούν οι άλλοι;

Εχω απαντήσει και άλλες φορές σε αυτο οτι δεν ειμαι ο Χρήστος Πανάγου. Καταλαβαίνω ότι κάποιοι εχουνε προσωπικό πρόβλημα ή ψύχωση (ή όπως αλλιώς θέλετε πείτε το) με το Χρηστο Πανάγου αλλα δε φταιω εγω γι αυτό. Ας απευθυνθούν στον ίδιο τον Πανάγου ή ας πανε σε καποιον ψυχίατρο ή ψυχαναλυτή ή ψυχολόγο ή κάτι τέτοιο να λύσουν το πρόβλημά τους.

Οσοι λοιπόν πράγματι νομίζουνε οτι ειμαι ο Χρήστος Πανάγου, τούς απαντάω ξανά οτι "Βλέπουνε φαντάσματα" (από το φόβο τους;) και τους ξαναχαρίζω το link
ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ: «Ορισμένοι βλέπουν... φαντάσματα»!

Οσοι ξέρουν ελληνικά και οσοι ξερουνε μουσική, έχουν καταλάβει απο την αρχη οτι δεν ταυτιζομαι με το Χρηστο Πανάγου ουτε στο λογο ουτε στη μουσικη θεωρία. Μπορεί στη μουσικη να υπαρχει ομοιοτητα σε πολλά σημεια, αφου ταυτιζονται οι αποψεις μας για το Ατζεμ Κιουρδί, υπαρχουν ομως αλλα σημεια που δειχνουνε μεγαλη διαφοροποιηση, κατι που το εχουνε καταλαβει μόνο όσοι ξερουνε μουσική. Οι αλλοι που δεν ξερουνε ούτε ελληνικά ούτε να μιλάνε ούτε να γραφουνε ούτε ξέρουνε μουσική, τί να καταλάβουν;

Και οσοι νομίζουνε οτι ειναι φιλόλογοι, αλλα διδάσκουνε κάτι τέτοια

(http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=21777&postcount=202)

ας έχουν υπόψη τους αυτό

(http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=15301&postcount=18)

Γράφει ο nikosthe στο μηνυμα 110

Θα μιλήσουμε ποτέ λογικά εδω μέσα ή θα λέει ο καθένας τις παλαβωμάρες του; Δε θυμάμαι να δηλωσα κάπου οτι δε λαμβάνω υπόψη μου τα γραφόμενα του Θεοτοκάτου. Μήπως το είπε κάποιος άλλος; Πως θα ελεγα οτι δεν υπολογίζω οσα γραφει απο τη στιγμη που τα παραθέτω και τα σχολιάζω;

Γράφει ο nikosthe στο μηνυμα 110

Δεν εχω αναφερει σε κανενα μηνυμά μου τον Κύριλλο Μαρμαρινό, ούτε ισχυρίστηκα οτι τον ξέρω ουτε ειπα οτι τον αποδέχομαι ή δεν τον αποδέχονμαι. Αυτα ειναι ολα αρρωστημένες συκοφαντίες. Τον Κύριλλο Μαρμαρινό τον εχουν αναφέρει ο Χρηστος Πανάγου, ο Χρήστος Ψωμιάδης και πολλοί άλλοι ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΜΕΝΑ! Μήπως προσπαθεί να με ψαρεψει; (χωριάτικη κουτοπονηριά, αν συμβαινει κατι τέτοιο). Η και αυτος εχει αποδεχτει τις φαντασιώσεις του dimskrekas; Τι απο τα δύο συμβαινει;

Γράφει ο nikosthe στο μηνυμα 110

Γιατι ρωτάνε εμένα για πράγματα που δεν εχω μιλήσει; Στο σαμπάχ αναφερθηκα μονο μια φορά, οταν έδωσα μια παραπομπή απο το θεωρητικό του Καρά και τιποτα περισσότερο. Δεν εχω κανει καμια θεωρητικη - μουσικη κουβεντα για το σαμπάχ και το κιουρντί. Να πάνε λοιπόν να ρωτησουνε αυτους που μιλησανε γι´ αυτά, όπως τον Κουνατίδη. Εγω μιλάω πάντοτε για το Ατζέμ Κιουρντί. Και μόνο στο προηγούμενο μήνυμά μου αναφέρθηκα και στο Ατζέμ Ασιράν εξηγώντας ομως οτι το έκανα από την πλευρά του Ατζέμ Κιουρντί. Ούτε αυτό το κατάλαβαν!

Τα παραπάνω είναι τρία αποσπάσματα αποδείξεις οτι και ο πιο σοβαροφανής μέχρι τώρα συνομιλητής με ταυτίζει (επίτηδες;) με το Χρήστο Πανάγου.

Νομίζω όμως οτι οι περισσότεροι ξέρουνε πάρα πολύ καλά ότι εγώ δεν είμαι ο Χρήστος Πανάγου, γιατί όπως είπα και στο μήνυμα #91 κάποιοι ήδη ξέρουν την ηλικία μου και το e-mail μου, ενω δεν τα έχω φανερώσει σε κανένα στο φόρουμ. Από πού τα έμαθαν άραγε; Και γιατι διαδίδουν ψεύτικους και παραπλανητικούς ισχυρισμούς; Γιατι θέλουν να με αναγκάσουν να αποκαλύψω τα πλήρη στοιχεία μου. Εχουνε λυσσάξει για την «ανωνυμία» μου. Και με τρόπο άνανδρο, ανέντιμο και άτιμο λένε οτι ειμαι ο τάδε με ψευδώνυμο. Ντροπή τους! Πώς μπορώ εγω να αποδείξω οτι λένε ψέματα, αν δε φανερωθώ; Βλέπετε πόσο σέβονται το συνομιλητή τους και ειδικα εκείνον που εχει αντίθετες απόψεις; Επαναλαμβάνω οτι μεσα στο προεορτιο κλιμα των Χριστουγέννων, αυτη η διακαής επιθυμία κάποιων να μάθουνε τα στοιχεία μου, θυμιζει τον Ηρώδη που επίσης ζητούσε επίμονα και διακαώς απο τους μαγους να του φανερωσουνε που γεννηθηκε ο Χριστος, ωστε να παει κι αυτος και να του δείξει ολη την "αγάπη" του, οπως την εδειξε μετα και στα βρέφη της Βηθλεέμ!

Για όλη αυτή τη συμμορία των φαντασιόπληκτων λοιπόν καταθέτω δημόσια την αποστροφή μου και την αηδία μου για την ανανδρία τους και την αισχρότητά τους. Ντροπή τους!

Και ενα τελευταίο.
Οταν σχολιάζοντας το ακαταλαβίστικο μήνυμα #53 του dimskrekas έγραφα στο μήνυμα #54 τους στίχους

δεν αναφερόμουν φυσικά στον εαυτό μου, αφού εγω λατινικά δεν ξέρω ούτε ειπα ποτέ τετοιο πράμα. Εννοούσα εκείνο το μελος, το οποίο οταν παλαιότερα προκλήθηκε από το Χρήστο Πανάγου (αν θυμαμαι καλά) να κανουν διάλογο στα λατινικά, για λατινικό κείμενο αντέγραφε φράσεις από τη λατινική μετάφραση της Βουλγάτας. Αν εχει ξεχάσει το περιστατικό εκείνο, επειδή αποσύρθηκαν εκείνα τα μηνύματα, μπορώ (αν θελει) να δημοσιεύσω εδω το σχετικό υλικο, για να το ξαναθυμηθεί. Σ’ αυτόν λοιπόν αναφέρομαι και αυτο εννοώ, οταν γράφω
και επίσης μύστου της Γραφης
αλλα και... της λατινίδος γλώσσης
(ιδιως της Βουλγάτας)

Και αν θέλει διάλογο στα λατινικά, ας τον κανει με το Χρήστο Παναγου ή με αλλα μέλη του forum λατινομαθείς.

Επομένως δεν ξέρω και δεν μπορω να καταλάβω τι σημαινει η φραση

αφου το ρημα "ακκίζομαι" σημαίνει στα αρχαια "προσποιούμαι τον αδιάφορο ή τον ανήξερο", ενω οταν προκειται για ερωτικη πολιορκία σημαίνει "προσποιούμαι οτι δε θέλω αυτο που στην πραγματικοτητα επιθυμώ", δηλαδή "κάνω νάζια". Αν λοιπόν τη φράση του "από (αυτο)ακκιζόμενους ως της βουλγάτας γνώστες (μύστες)" τη μεταφράσω με τα λίγα ελληνικα που ξέρω: "από εκείνους που αυτοπροσποιούνται(!!!!) άγνοια (ή αδιαφορία) ως γνώστες (μύστες) της Βουλγάτας", ειλικρινα αδυνατώ να βγαλω οποιοδήποτε νόημα. Ακόμη περισσότερο δυσκολεύομαι να κατανοήσω τη φράση αν προσθέσω και εκείνα "τα lapsus mentis", για τα οποια μπορεί να πήγαινε η σκέψη μου για μια στιγμή στις "εγκεφαλικές διαλείψεις", αλλα δεν μπορώ να κάνω κάτι τέτοιο, αφού δεν ξέρω λατινικά.

Τέλος πάντων οτι κι αν σημαινει αυτη η φράση του, αφορα δικαιωματικα τον ιδιο που τη γράφει, αφού σχολιάζει κάποια ιδιότητα του εαυτού του. Και αν η φράση του σημαίνει κατι αρνητικό, ο ίδιος το έγραψε, και εγω δεν επιθυμώ καμιά συμμετοχή σ´ αυτό το σχόλιο εναντίον του προσώπου ενος φιλόλογου και ψάλτη τέτοιου κύρους. Αν όμως αυτη η φράση του σημαίνει κάτι το θετικό, και μόνο σε αυτή τη περίπτωση, τότε βεβαίως του την απευθύνω και εγω εγκάρδια και του ευχομαι αυτη η θετική του ιδιότητα να γινει ακόμη περισσότερη στη ζωή του, και το εύχομαι και στα αρχαια κιολας, που τοσο του αρεσουν: "εἴθ᾿ οὗτος εἴη ἐσαεί μᾶλα ἀκκιζόμενος".

Υστερα από αυτές τις αναγκαίες εξηγήσεις λοιπόν ας εχουν ολοι Καλα Χριστουγεννα, ο καθένας με οποιο τροπο "τη βρίσκει".

SIC!!!!!


Λογικού ανδρός απορία:

Πώς γίνεται ένα μέλος (μαθητής) που εγγράφεται στο φόρουμ στις 13-11-2008 να γνωρίζει όσα υποτίθεται ότι διεμείφθησαν για λίγες ώρες τον Μάιο του 2008 (μεταξύ εμού και άλλου μέλους), και αμέσως αποσύρθηκαν από τους συντονιστές; για δε τη χρήση του ακκίζομαι θα παρέπεμπα στο ''κλασαυχενίζομαι'', και στα κατάλληλα λεξικά.

Τα μουσικά εις οιοδήποτε μακαμ(ατ) προσεχώς.

Δημ.

Υγ ποιό είναι το πρόσωπο ''ενός φιλόλογου και ψάλτη τέτοιου κύρους'';
Πού αρχίζει (και σταματά) η φιλολογία, πού η ψαλτική και πού το κύρος;
Σταματώ εδώ, και ο κάθε (λογικός άνθρωπος) καταλαβαίνει τον λόγο.
 
Last edited:

npapadimit

Νικόλαος Παπαδημητρίου - Πύργος
Αγαπητέ μαθητή (που μας κάνεις το δάσκαλο) πολύ φαιά ουσία χαλάς για να μας ευχηθείς καλά Χριστούγεννα δε νομίζεις;
Άσε που πρέπει να είσαι και πολύ διαβασμένος για να βρίζεις τόσο επιστημονικά,
παραμορφωμένος θα έλεγα....
Νομίζω ότι και δίκαιο να έχεις ο τρόπος που το υπερασπίζεσαι δεν είναι και ο πλέον ενδεδειγμένος....
Νομίζω, χωρίς να θέλω να επιβάλω την άποψή μου, ότι αν δηλώνεις μαθητής και "μάχεσαι" έτσι, άμα θα γίνεις καθηγητής - λέω άμα, γιατί μπορεί να μη θέλεις - θα δέρνεις κανονικά.
(και να με συμπαθάς)
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αγαπητέ μαθητή:
Δε θυμάμαι να δηλωσα κάπου οτι δε λαμβάνω υπόψη μου τα γραφόμενα του Θεοτοκάτου. Μήπως το είπε κάποιος άλλος; Πως θα ελεγα οτι δεν υπολογίζω οσα γραφει απο τη στιγμη που τα παραθέτω και τα σχολιάζω;
Στο προηγούμενο μήνυμά σας, πριν απαντήσω, είχατε γράψει:
-εγινε φανερο οτι καποιοι (γιατι δεν ειναι μονο ενας) εχουν κατατάξει τους εαυτους τους στη "λεγεώνα των αντιρρησιων", και εχω ήδη εξηγήσει οτι θεωρω περιττό να συνεχιζω τετοιου ειδους "διάλογο"
-Τα οσα γράφω λοιπόν εδω τα γραφω για ολους τους αλλους πλην των Αντιρρησιών
-[...]δεν τα γραφω καθολου ως απαντηση προς αυτους, γιατι ξερουμε απο οσα μας διδασκουνε οι Πατερες της Εκκλησιας, οτι οι Αντιρρησιες αυτου του ειδους ειναι αμεταπειστοι.
-[...]δεν κανω απευθειας διάλογο
Από το γεγονός ότι τα γραφόμενά σας δεν τα απευθύνετε σ' εμένα και από το ότι δηλώνετε ότι δεν επιθυμείτε διάλογο μαζί μου, κατάλαβα ότι δεν θα λαμβάνετε υπόψιν σας και τα όσα σας απαντούσα. Μετά χαράς μου βλέπω ότι μάλλον σας παρανόησα. Δικό μου το λάθος λοιπόν, ΟΚ, απλώς δεν κατάλαβα καλά τι θέλατε να πείτε. Επίσης:
Δεν εχω αναφερει σε κανενα μηνυμά μου τον Κύριλλο Μαρμαρινό, ούτε ισχυρίστηκα οτι τον ξέρω ουτε ειπα οτι τον αποδέχομαι ή δεν τον αποδέχονμαι. Αυτα ειναι ολα αρρωστημένες συκοφαντίες. Τον Κύριλλο Μαρμαρινό τον εχουν αναφέρει ο Χρηστος Πανάγου, ο Χρήστος Ψωμιάδης και πολλοί άλλοι ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΜΕΝΑ! Μήπως προσπαθεί να με ψαρεψει; (χωριάτικη κουτοπονηριά, αν συμβαινει κατι τέτοιο). Η και αυτος εχει αποδεχτει τις φαντασιώσεις του dimskrekas; Τι απο τα δύο συμβαινει;
Τίποτα από τα δύο δεν συμβαίνει: απλώς στο προηγούμενο μήνυμά σας πάλι είχατε γράψει:
Και θα ρωτησει κανεις: Γιατι τότε οι εκκλησιαστικοι μουσικοί τις συνθεσεις σε Ατζεμ Κιουρδι και σε αλλα εναρμόνια μακαμάτ τις σημειώνουνε σαν πλάγιο του πρώτου και όχι σαν τρίτο; Γιατί έτσι τους αρέσει! Καλά κάνανε! Λογαριασμό θα μας δώσουνε;
Είχα την εντύπωση ότι αναφερόσαστε ιδίως στην Κύριλλο τον Μαρμαρηνό, για το οποίο είχε γίνει λόγος στο παρελθόν. Εγώ απλώς τον ανέφερα ονομαστικά. Το ότι δεν τον αποδέχεστε, το θεώρησα προφανές, αφού διαφωνείτε. Δεν είχα το σκοπό που μου καταλογίζετε.
Γιατι ρωτάνε εμένα για πράγματα που δεν εχω μιλήσει; Στο σαμπάχ αναφερθηκα μονο μια φορά, οταν έδωσα μια παραπομπή απο το θεωρητικό του Καρά και τιποτα περισσότερο. Δεν εχω κανει καμια θεωρητικη - μουσικη κουβεντα για το σαμπάχ και το κιουρντί. Να πάνε λοιπόν να ρωτησουνε αυτους που μιλησανε γι΄ αυτά, όπως τον Κουνατίδη. Εγω μιλάω πάντοτε για το Ατζέμ Κιουρντί. Και μόνο στο προηγούμενο μήνυμά μου αναφέρθηκα και στο Ατζέμ Ασιράν εξηγώντας ομως οτι το έκανα από την πλευρά του Ατζέμ Κιουρντί. Ούτε αυτό το κατάλαβαν!
Μα η ερώτηση δεν έγινε επειδή, δήθεν, είχατε μιλήσει για το σαμπάχ. Απλώς σας επανέλαβα το ίδιο ερώτημα που έκανα και στον κ. Πανάγου, επειδή ταυτίζονται οι απόψεις σας και ήταν το εξής:
nikosthe said:
Αν θέλετε να ακολουθήσετε τους παλαιούς, επαναλαμβάνω το ερώτημα: τον σαμπάχ και τον κιουρντί τους θεωρείτε "Τρίτους" ήχους; Εάν αποδέχεστε σ' αυτούς την σύγχρονη (και όχι μόνο, θα έλεγα εγώ) θεώρηση και τους κατατάσσετε κάπου αλλού, ε, το ίδιο κάνω κι εγώ για τον Ατζέμ Κιουρντί.
Με αυτό το ερώτημα δεν θέλω να κάνετε θεωρητική κουβέντα για τον σαμπάχ και τον κιουρντί. Όπως κι εσείς αναφερθήκατε στο Ατζέμ Ασηράν επειδή το σχετίσατε με το Ατζέμ Κιουρντί, έτσι ρωτώ κι εγώ για το σαμπάχ και το κιουρντί, επειδή σχετίζονται με το θέμα: ο Στέφανος στο βιβλίο του χαρακτηρίζει τους ήχους αυτούς ως Τρίτους, όπως και τον Ατζέμ Κιουρντί. Ρωτώ απλώς αν συμφωνείτε. Ήδη ο κ. Συμεωνίδης έγραψε πολύ ωραία και καλά και τεκμηριωμένα ότι ο σαμπάχ μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί ως μέσος του Τρίτου, αφορμώμενος από το ότι ο παλαιός Τζαργκιάχ είχε ύφεση στο ΔΙ, όπως ο σαμπάχ. Το δέχομαι φυσικά, απλώς εγώ είπα ότι ασπάζομαι το νεώτερο Τζαργκιάχ (και δεν είμαι ο μόνος). Όπως απάντησε ο κ. Συμεωνίδης, επειδή έχει και αυτός την άποψη της παλαιάς θεώρησης του Τζαργκιάχ, με το ίδιο πνεύμα έκανα και σε σας αυτή την ερώτηση. Τόσο απλά. Θα παρακαλέσω λοιπόν να μη φαντάζεστε σκοπιμότητες και "θεωρίες συνωμοσίας", τουλάχιστον σε μένα.
Τα παραπάνω είναι τρία αποσπάσματα αποδείξεις οτι και ο πιο σοβαροφανής μέχρι τώρα συνομιλητής με ταυτίζει (επίτηδες;) με το Χρήστο Πανάγου.
Πάρτε το πίσω παρακαλώ, δεν συνηθίζω να κάνω τέτοιου είδους αναγωγές χωρίς στοιχεία. Αν ήθελα να το κάνω, θα το έλεγα ευθέως. Νομίζω ότι δεν θα πρέπει να είστε τόσο καχύποπτος με όλους ανεξαιρέτως στο forum αυτό.
Υστερα από αυτές τις αναγκαίες εξηγήσεις λοιπόν ας εχουν ολοι Καλα Χριστουγεννα, ο καθένας με οποιο τροπο "τη βρίσκει".
Εγώ θα έλεγα να έχουμε όλοι καλά Χριστούγεννα όπως το θέλει ο Χριστός, που θα γεννηθεί σε λίγες μέρες. Να είστε καλά, ας μη χαλάσουμε τις καρδιές μας φίλε μου τέτοιες μέρες που έρχονται. Ένας ωραίος τρόπος χαλάρωσης, που θα πρότεινα εγώ, είναι να ρίξουμε όλοι μια ματιά στα "Ευτράπελα"!!
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
...ο κ. Συμεωνίδης έγραψε ...ότι ο σαμπάχ μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί ως μέσος του Τρίτου, αφορμώμενος από το ότι ο παλαιός Τζαργκιάχ είχε ύφεση στο ΔΙ, όπως ο σαμπάχ. Το δέχομαι φυσικά, απλώς εγώ είπα ότι ασπάζομαι το νεώτερο Τζαργκιάχ (και δεν είμαι ο μόνος). Όπως απάντησε ο κ. Συμεωνίδης, επειδή έχει και αυτός την άποψη της παλαιάς θεώρησης του Τζαργκιάχ...

Μια μικρή διευκρίνηση να κάνω μόνο: όταν τα γράφω αυτά δεν σημαίνει αναγκαστικά οτι ασπάζομαι τη μια ή την άλλη άποψη. Το ίδιο και για την ονοματοδοσία. Απλά, θέλω να γνωρίζω όσο καλύτερα γίνεται, όλες τις θεωρητικές προσεγγίσεις του θέματος, και τη διαφορετικότητα που πιθανά δημιουργούν αυτές. Προσωπικά δεν με απασχολεί καθολου, όπως έγραψα, για το αν θα το ονομάσω έτσι ή αλλιώς, αρκεί να υπάρχει τεκμηρίωση. Αν είναι να το διδάξω, θα προσπαθήσω να παρουσιάσω όλες τις οπτικές γωνίες. Αν είναι να το παίξω ή να το τραγουδήσω, εκεί πάντα θα υπάρχει συνεννόηση με τους παίχτες για τα ακριβή διαστήματα που θα χρησιμοποιηθούν. Δεν τίθεται συνήθως θέμα παλαιάς ή νέας θεώρησης στην πράξη. Το "πεσρέφ" ή ο "μπεστές" σαν πιο μελισματικές- έντεχνες μορφές βγάζουν (εφόσον οι μουσικοί είναι μάστορες) πιο εξεζητημένα διαστήματα, έλξεις, θέσεις κ.λ.π. Τα "σαρκιά" συνήθως είναι πιο απλά στη μορφή και την εκτέλεσή τους.

Όλα αυτά με χαλαρωμένη την καρδιά, βέβαια, εν όψει των Χριστουγέννων :D
Το αυτό εύχομαι και δι' υμάς.

Ευχαριστώ
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
SIC!!!!!


Λογικού ανδρός απορία:

Πώς γίνεται ένα μέλος (μαθητής) που εγγράφεται στο φόρουμ στις 13-11-2008 να γνωρίζει όσα υποτίθεται ότι διεμείφθησαν για λίγες ώρες τον Μάιο του 2008 (μεταξύ εμού και άλλου μέλους), και αμέσως αποσύρθηκαν από τους συντονιστές;

Αγαπητέ Δημήτρη, ας μην είμαστε τόσο καχύποπτοι. Δε χρειάζεται κάποιος να είναι εγγεγραμμένο μέλος για να δει μια συζήτηση. Μπορεί να είχε μπει ως επισκέπτης και να είδε εκείνη τη συζήτηση και αργότερα να γράφτηκε ώστε να συμμετάσχει στη συζήτηση.
 
Top