Kρίσις μέλους και κριτής μέλους

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δημήτρη, ενώ συμφωνώ με το ότι είναι αξιέπαινοι άνθρωποι σαν τον κ. Βαγγέλη που χωρίς φειδώ δίνουν τον μουσικό πλούτο που μάζεψαν, δεν συμφωνώ με τα παρακάτω
οι ίδιοι γιατί δεν ανεβάζουν; μήπως για να μην αναφερθούμε στα φάλτσα τους ;
Δεν έχουν σύνδεση ιντερνετ; Είναι μυστήριο.
Μάλλον φοβούνται ότι δεν τα λένε καλά ενώ τα ψάλλουν υπέροχα.

Δεν είναι αυτός ο μόνος λόγος που δεν ανεβάζει κάποιος. Μια αίσθηση του μέτρου και μια διακριτική τοποθέτηση απέναντι στους συναδέλφους (δεν αναφέρομαι στη λέξη ταπεινοφροσύνη) μπορεί επίσης να είναι λόγος που δεν ανεβάζει. Ευχαριστώ.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
...........................................................
Ναι μεν μερικούς τους ανεβάζουν άλλοι αλλά οι ίδιοι γιατί δεν ανεβάζουν; μήπως για να μην αναφερθούμε στα φάλτσα τους ;
Δεν έχουν σύνδεση ιντερνετ; Είναι μυστήριο.
Μάλλον φοβούνται ότι δεν τα λένε καλά ενώ τα ψάλλουν υπέροχα.

Αγαπητε Δημητρη
Και για μενα ειναι μυστηριο . Βλεπω πολυ συχνα , αρκετοι φιλοι να γραφουν ,
''εψαλλα (ή ψαλλαμε) αυτο , εκεινο , το αλλο , το παραλλο . Συνηθως αναφερουν παλαιες συνθεσεις παλαιων μελοποιων (Χρυσαφη , Μπαλαση κλπ)
αλλα και νεοτερων . Ομως απο ολα αυτα , τα πραγματι σπουδαια μελη , ελαχιστωταστοι ανεβαζουν και καποιο ηχητικο απο αυτα που ψαλλουν . Γιατι ;
Και μην ακουω για διακριτικοτητα , μετριοφρωσυνη και λοιπα παρομοια .
Προσωπικα εγω προτιμω μια καλη εκτελεσμενη συγχρονη συνθεση ή ενα καλο αυτοσχεδιασμο απο μια μετρια εκτελεση ''κλασσικων'' συνθεσεων .
Προσωπικα εγω , οπως υποθετω θα εχεις δει , εχω ανεβασει ενα σωρο δικα μου ψαλματα , καλα-κακα δεν μ' ενδιαφερει . Ειμαι κανεις ψαλταρας ; Οχι βεβαια . Καθε αλλο . Ομως ετσι προσπαθω να παρακινησω και αλλα μελη να ανεβασουν δικα τους . Ματαιος κοπος . Οπως ειπα και πιο πανω , ελαχιστωτατη ανταποκριση . Φοβουνται , οπως γραφεις , ''να μην αναφερθουμε στα φαλτσα τους'' ; Δεν μπορω να το πω . Αν δεν ακουσω δεν μπορω να ξερω . Ξερω ομως οτι στο φορουμ , απο πλευρας εκτελεσεως , υπαρχουν ΠΟΛΛΟΙ , πολυ ΑΞΙΟΛΟΓΟΙ συναδελφοι , καθε ηλικιας και καθε σχολης . Ισως να μην ειναι Πριγγοι , Στανιτσες , Καραμανηδες κλπ , ομως σιγουρα εχουν διαμορφωσει μια πολυ-πολυ αξιολογη ψαλτικη προσωπικοτητα .
Κριμα που δεν ανεβαζουν δικα τους ακουσματα .
Γραφεις ''Μάλλον φοβούνται ότι δεν τα λένε καλά ενώ τα ψάλλουν υπέροχα'' .
Αν με το ''τα ψαλλουν'' εννοεις την ασκηση κριτικης , τις αποψεις μου τις εχω γραψει σε προηγουμενο μηνυμα . Θα επικαλεσθω ομως κατι που λεμε εδω στην Κρητη : ''Η στραβη αελιά , δεν ξανοιγει το ζαλο της παρα ξανοιγει το ζαλο των αλλων'' . Ο μεθερμηνευομενο ειναι : ''Η στραβη γελαδα δεν βλεπει το βαδισμα της , αλλα βλεπει το βαδισμα των αλλων'' .
Τι να κανουμε ; Ελληνες ειμαστε . Και ειμαστε ΟΛΟΙ προπονητες .
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Δεν ξέρω ποια άποψη έχουν οι υπόλοιποι, για τον εαυτό μου θα μιλήσω.

Εγώ δεν ανεβάζω δικές μου ηχογραφήσεις πρώτον επειδή δεν θέλω (εκ πεποιθήσεως) και δεύτερον επειδή δεν ηχογραφώ συχνά τον εαυτό μου εκτός και συμψάλλω με κάποιον και θέλω την ηχογράφηση γι αυτόν τον λόγο.

Δεν νομίζω ότι θα ωφελήσει κανένα (ούτε εμένα) το να μ' ακούσει να ψάλλω. Έχουμε χιλιάδες καλύτερα ακούσματα. Στην τελική από την στιγμή που έχω το ίδιο κομμάτι ηχογραφημένο από παλαιούς ψάλτες, το θεωρώ "ύβρη" να βάζω την δική μου ηχογράφηση ως σημείο αναφοράς...

Το να βάλω μια ηχογράφησή μου για...σύγκριση (ποιος την έχει καλύτερη...την ηχογράφηση!:eek:), ασφαλώς και δεν θα το έκανα ποτέ. Έχω όμως βάλει σε άσχετα θέματα δικές μου ηχογραφήσεις (ίσως να θυμούνται κάποιοι) για να δώσω παραδείγματα επί των γραφομένων μου, όταν δεν είχα από άλλους ψάλτες.

Δεν θεωρώ όμως υποχρεωτικό ν' ακούσω πως ψάλλει κάποιος για να μετρήσω την γνώμη του. Μου αρκεί να είναι τοποθετημένος με επιχειρήματα σωστά.

Ευχαριστώ.

Υ.Γ.
Όσο για αυτούς που θέλουν και ανεβάζουν δικές τους ηχογραφήσεις, το σέβομαι και δέχομαι το δικαίωμά τους ελεύθερα να το πράτουν. Ποτέ δεν νομίζω να έχω σχολιάσει τίποτα επ' αυτών. Και δεν νομίζω να το κάνω και μελλοντικά, αν δεν υπάρξει σοβαρός λόγος.

(Τώρα που το ξανασκέφτομαι, θυμήθηκα ότι έχω μια φορά σχολιάσει εδώ, αλλά έγινε επειδή ήταν καλή αφορμή να γράψω για κάτι άλλο-θεωρητικής φύσεως, διαστηματικό-και όχι επι τούτου για να σχολιάσω αν κάποιος ψάλλει καλά ή όχι. Άλλωστε στην αρχή ούτε που ήξερα ποιός είναι ο ψάλλων...)

Το δικό μου δικαίωμα να μην θέλω (για τον οποιοδήποτε λόγο) εγώ ν' ανεβάσω κάτι δικό μου, το σέβονται όμως;
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Συμφωνώ απόλυτα με τον κ.Βαγγέλη.
Δεν είναι ταπείνωση να μη βάζεις δικά σου, τουλάχιστον δεν είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ταπείνωση.

Το αντίθετο. Όσο περισσότερο νομίζεις ότι "είσαι μέτριος ψάλτης" αλλά παρ όλα αυτά ανεβάζεις ηχογραφήσεις σου, τόσα μπράβο σου αξίζουν και τόσο είσαι όντως ταπεινός.

Αυτό το μάθημα το πήρα από ένα φίλο μου που μάθαινε κιθάρα κ αν και ήταν (εξαιρετικά) αρχάριος, όταν του είπα να μου παίξει, έκανε ένα μορφασμό "δεν ξέρω και πολλά αλλά αφού το θες" και μου έπαιξε.

Τα προβλήματα αρχίζουν όταν αρχίζεις να νομίζεις κατα βάθος ότι είσαι καλός. Τότε αρχίζεις να φοβάσαι και να έχεις ανασφάλειες.

Τα παραπάνω τα γράφω και για μένα και για όποιον άλλο αισθάνεται έτσι.

Επίσης, αν κάποιος πει "Καλά τα λες, εσύ γιατί δεν έχεις ανεβάσει ηχόγραφήσεις σου?" έχει απόλυτο δίκιο.

Και επειδή ντρέπομαι να γράφω αυτά που γράφω σε αυτό το μήνυμα και να μην έχω παρ όλα αυτά ανεβάσει ηχογραφήσεις μου θα το κάνω άμεσα, όχι για επίδειξη, (όπως λέει κ ο Ζάχαρης δεν είμαι και ψαλτάρα) αλλά δεν αισθάνομαι ότι είναι και ύβρις στα κλασσικά κομμάτια, απλά η δική μου προσωπική μαρτυρία στο χώρο. Τόσα μπορώ τόσα κάνω. Επίσης για να λέμε ότι "γνωριζόμαστε καλύτερα". Σε ένα ψαλτικό φόρουμ νομίζω είναι απαραίτητο τουλάχιστον να έχουμε ακούσει ο ένας τη ψαλμωδία του άλλου, κ ας μην έχουμε συναντηθεί ποτέ. Ψαλτικό είναι το φόρουμ....
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Σέβομαι την θέση σου, όμως εξακολουθώ να επιμένω στην δική μου, χωρίς να θέλω να το παίξω ταπεινός, ποτέ δεν το προσπάθησα άλλωστε αυτό.(και νομίζω όσον αφορά εμένα δεν τίθεται τέτοιο θέμα...)

Μπορεί για εσένα να είναι αρκετό το "τόσα μπορώ, τόσα κάνω" και το σέβομαι απόλυτα σαν θέση, όμως για εμένα δεν είναι αρκετό αυτό. Αν δεν μπορώ, καλύτερα να μην κάνω. Κι όταν κρίνω ότι μπορώ, τότε θα κάνω. Αλλιώς καλύτερα να μην κάνω.

Μέχρι τότε θα προσπαθώ να βελτιώνομαι και να ξελειτουργάω τον ιερέα εκεί που θα τύχει να ψάλλω.

Ευχαριστώ.

Υ.Γ.
Όλα τα παραπάνω γράφτηκαν απολύτως φιλικά, έτσι; Και φυσικά δεν διεκδικώ το αλάθητο της γνώμης μου, απλά τον σεβασμό της και την δυνατότητα να έχω αυτή την θεώρηση.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Κατανοητή και σεβαστή η γνώμη σου στο θέμα, την οποία εξάλλου έχεις ξαναπεί.
 

ATHAN

Αθανάσιος Μπακαλούδης
Με αφορμή πρόσφατες συζητήσεις επαναφέρω αυτό το σημαντικό θέμα στην επικαιρότητα. Ορίστε μια μικρή ομοβροντία ερωτήσεων (επαναλαμβάνοντας μάλλον κάποιες) για προβληματισμό:

Ποιό το νόημα της κριτικής στην τέχνη και ιδιαίτερα στην ψαλμωδία;

Ποιός είναι αρμόδιος να κρίνει την ψαλμωδία;

Με ποιά υποκειμενικά/αντικειμενικά κριτήρια κρίνεται η ψαλμωδία; Συμφωνείτε/διαφωνείτε με τις απαντήσεις ώς τώρα;

Θα έπρεπε να γίνεται αρνητική κριτική στους ιεροψάλτες ή απλά να "αλλάζει κανάλι" κάποιος σε ότι είναι στραβό κατά τη γνώμη του;

Κάθε αρνητική κριτική είναι κακοπροαίρετη; Αν όχι, πώς διακρίνεται η κακοπροαίρετη αρνητική κριτική από την καλοπροαίρετη;

Πώς πρέπει να δέχεται ο ψάλτης την κριτική που του γίνεται (θετική ή αρνητική);

Πρέπει να αναζητάει ο ψάλτης την κριτική; Αν ναί, από ποιόν/ούς και γιατί;

Διαφέρει η κριτική της ψαλτικής από την κριτική οποιασδήποτε άλλης τέχνης; Αν ναι, πώς;

Ευχαριστώ.

Τὸ θέμα που ἀνοίξατε δεν ἔχει κάποια ἄμεσο σχέση μὲ τὴν μουσική, ἀλλὰ ὅπως βλέπω ἅπτεται τῆς ἠθικῆς, τῆς καλῆς συμπεριφορᾶς καὶ πρὸ παντὸς τῆς δεοντολογίας.
Γι αὐτὸ ἐξ ἅλλου ἐπιχείρῳ να συμμετάσχω, διότι ἂν ἦτο θέμα καποίας μουσικῆς λεπτομερείας, μὲ μεγάλη μου χαρὰ βλέπω στο forum μεγάλα ὀνόματα καὶ συναδέλφους πλήρως κατηρτισμένους τοὺς ὁποίους τιμῶ , που ὁ ἐλάχιστος ἐγὼ δεν θὰ εἴχα να προσθέσω κάτι τὸ πλέον ἀξιόλογον.
Ὅμως τὸ να κρίνουμε, ἐφ’ὅσον διαθέτουμε τὰ ἐχέγγυα εἶναι πρᾶγμα ὄχι μόνο ὀρθό, ἀλλὰ καὶ ἐπιθυμητό. Εἶναι ὀρθὸ διότι αὐτὸς ὁ ὁποῖος ἐκτελεὶ ἣ γραφεῖ κάτι τὸ παρουσιάζει δημόσια καὶ ὄχι ἐν κρυπτῷ, τὴν πράξῃ του αὐτὴ οἱ ἀναγιγνώσκοντες ἣ οἱ ἀκούοντες ἔχουν κάθε δικαίωμα να τὴν κριτικάρουν ὥστε οἱ ὑπόλοιποι οἱ μὴ ἔχοντες τὶς γνώσεις να βοηθηθοὺν ἀλλὰ καὶ ὁ ἴδιος ὁ δημιουργὸς (ἣ ἐκτελεστής) ἐφ΄ὅσον εἶναι ἐν ζωῇ να γνωρίσει τὰ σφάλματά του καὶ να καταβαλεῖ προσπάθεια ὥστε να βελτιωθεί.
Βέβαια, ἡ κριτικὴ πρέπει να γίνεται μὲ εὐγένεια ὥστε ὁ κρινόμενος να μὴν θιγεὶ καὶ δημιουργηθοὺν ἀντιπάθειες ἣ ἔριδες. Τὸ χωρίον τοῦ Ἰωάννου ἐν προκειμένῳ βρίσκει ἔδω ἐφαρμογὴν «Μὴ κρίνατε κατ’ὄψιν, ἀλλὰ τὴν δικαίαν κρίσιν κρίνατε».
Ἡ καλοπροαίρετη κριτικὴ πολλάκις εἶναι ἐπιθυμητὴ ἀπὸ τοὺς δημιουργούς, ὄχι μόνο να τοὺς ἐπαινέσουν ἀλλὰ καὶ να τοὺς ἐπισημάνουν ὁρισμένα πράγματα στα ὁποῖα σφάλλουν. Ἡ ἐπιθυμία αὐτὴ χαρακτηρίζει τὸ μεγάλο δημιουργό.
Θυμάμαι (πρὶν πολλῶν βέβαια χρόνων!!!!) στο στρατὸ ὅταν ὑπηρετοῦσα ὡς ἔφεδρος ἀξιωματικός, στῇ λέσχη μας εἴχαν σερβίρει μία μερίδα μὲ μπιζέλια τὰ ὁποῖα δεν εἴχαν βράσει καλὰ καὶ ἤταν σκληρὰ σὰν στραγάλια. Κανεὶς ἀπὸ τοὺς συναδέλφους μου τότε δεν τόλμησε να διαμαρτυρηθεί, ἐπειδὴ ὁ ὑπεύθυνος ἀξιωματικὸς φημίζονταν για τὸ τραχὺ ὕφος, καὶ τὸ ὀξὺ στους τρόπους καὶ τὴν συμπεριφορὰ του, ἀλλὰ καὶ λόγῳ τῆς ἀνωτέρας θέσεώς που κατεῖχε. Ἐγὼ τόλμησα να πάρω τὸ βιβλίο παραπόνων που ὑπῆρχε καὶ να γράψω τὰ ἑξῆς:
«σήμερα δεν φάγαμε μπιζέλια, ἀλλὰ . . . σκάγια, καὶ ά να δοῦμέ πως χωνεύονται τὰ σκάγια…» .
Τὴν ἐπαύριον ὁ ὑπεύθυνος τῆς λέσχης, ἀνώτερος ἀξιωματικός, μὲ κάλεσε στο γραφεῖο του. Δεν σᾶς κρύβω ὅτι πήγα μὲ μεγάλο φόβο καὶ καταριόμουν τὴν ἀποκοτιά μου για τὴν τόλμη μου να ἐκφραστώ, ὅμως ἔπεσα ἔξω. Ὁ ἀξιωματικὸς ἀφοῦ μὲ ῥώτησε για τὸ φαγητὸ καὶ ἐὰν εἴχα ἐν τῷ μεταξὺ χωνέψει μου ἔδωσε συγχαρητήρια για τὴν ἐλεύθερη ἔκφραση τῆς γνώμης μου, ἀλλὰ μὲ ἔψεξε για τὸν εἰρωνικὸ καὶ ἀνάρμοστο τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο ἐξέθεσα τῇ γνώμῃ μου αὐτή. Αὐτὸ ἤταν για μένα μεγάλο μάθημα. Βλέπετε, καὶ οἱ κρίνοντες κρίνονται.
Στην σημερινή μου ἀσχολία μὲ τὴν συγγραφὴ ἱστορικῶν μελετῶν, πολλὲς φορὲς ἀποζητὼ τὴν κριτική. Πλεῖστες φορὲς γίνομαι θῦμα κακοβούλης κριτικῆς, ἀλλὰ ἀντὶ να στεναχωρηθὼ προσπαθὼ να καταδείξω τὸ λάθος τῶν . . . κριτῶν. Δεν σᾶς κρύβω ὅτι μεταξὺ αὐτῶν ὑπάρχουν πολλοί που θέλουν να παραστήσουν τὸν σπουδαῖο μὲ τὸ να ἀπορρίπτουν μία θέση μου ἣ γενικὰ ἕνα βιβλίο μου, καὶ αὐτοὶ ἀποδεικνύονται κούφιοι.
Ἐπειδὴ ἀρκετὰ ἔχω ἐπεκταθεὶ παρασυρθείς, νομίζω ὅτι ὄσο ἁπλᾶ μπορούσα ἐξέθεσά τις βασικὲς παραμέτρους τῆς κριτικῆς, καὶ σᾶς εὐχαριστῶ που μὲ διαβάσατε.
Ἀθανάσιος Μπακαλούδης
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Θα επικαλεσθω ομως κατι που λεμε εδω στην Κρητη : ''Η στραβη αελιά , δεν ξανοιγει το ζαλο της παρα ξανοιγει το ζαλο των αλλων'' . Ο μεθερμηνευομενο ειναι : ''Η στραβη γελαδα δεν βλεπει το βαδισμα της , αλλα βλεπει το βαδισμα των αλλων'' .
Τι να κανουμε ; Ελληνες ειμαστε . Και ειμαστε ΟΛΟΙ προπονητες .

Στην Πελοπόννησο λέμε "λάδι-λάδι μα τηγανίτα τίποτα"
Από μπλα μπλα και θεωρίες καλά πάμε. Η ουσία του ψάλτη είναι στο ψαλτήρι.

Μου αρέσει να ακούω συναδέλφους έστω κι αν δεν έχουν τελειώσει ακόμη το ωδείο. Να έχουν το προσωπικό τους ύφος και όχι να μιμούνται. Δεν έχει σημασία αν έχουν τελειώσει ορθοφωνία ή αν η φωνή τους πιάνει τον πάνω Νη ή τον κάτω. Δεν μπορώ να εκφραστώ ... να το "δίνουν¨το κομμάτι.

Ο Σαββόπουλος δεν έχει καλή φωνή. Αλλά αυτή η φωνή έμεινε ορόσημο στην ιστορία του τραγουδιού. Και είναι πολλά τα σχετικά παραδείγματα που μπορούμε να αντλήσουμε από τον χώρο του τραγουδιού και της ψαλτικής.

Κι εγώ όταν ανέβασα μια δοξολογία κάπου έκανα λάθος και έγινε συζήτηση 38 μηνυμάτων. ( εδώ )
Από αυτά τα μηνύματα ωφελήθηκα αρκετά ώστε να προσέχω το επίμαχο σημείο αλλά πιστεύω ότι ωφελήθηκαν κι άλλοι πολλοί.

Φυσικά, προς ενθάρρυνση γράφω, ότι δεν πρέπει να κρίνουμε συναδέλφους αν δεν το ζητήσουν και ειδικά αν αυτοί δεν συμμετέχουν στην συζήτηση.

Καλό είναι να ηχογραφούμε αυτά που ψάλλουμε για να τα ακούμε και να βελτιωνόμαστε. Σήμερα οι ψηφιακοί ηχογράφοι και τα κινητά λύνουν πραγματικά τα χέρια.

Από αρχιψαλτάρες μπουχτίσαμε (τα παραλέω και λίγο), καλό είναι να ακούμε και αυτούς που συζητάμε. Εκτός κι αν το φόρουμ είναι της ομοσπονδίας οπωροπωλών και δεν το έχω καταλάβει.

Ανεβάζω το "την ωραιότητα" της προηγουμένης Παρασκευής σε μέλος και κείμενο.
 

Attachments

  • Tin wraiotita.MP3
    2.6 MB · Views: 15
  • ΤΗΝ ΟΡΑΙΟΤΗΤΑ.pdf
    1.5 MB · Views: 12

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Προφανώς δεν θα συμφωνήσουμε. Πρέπει όμως και να καταλήξουμε; Εσείς το θεωρείτε καλό και δυνάμει υποχρεωτικό, εγώ πάλι όχι.

Εδώ δεν καταλήξαμε στην επωνυμία που είναι μακράν πιο σημαντικό θέμα κατα την προσωπική μου άποψη...

Αν θέλετε να ανεβάζετε ηχογραφήσεις σας, κανείς δεν σας εμποδίζει να το κάνετε. Ούτε κι εμένα (ακόμα) δεν μου επιβάλλει κάποιος να το κάνω. (που το έχω κάνει δηλαδή και ίσως και στο μέλλον να το ξανακάνω-απλά καταλαβαίνω κι αυτόν που δεν θέλει να το κάνει)

Ούτε φόρουμ "της ομοσπονδίας οπωροπωλών" είμαστε, επειδή κάποιος δεν βάζει ηχογράφηση. Ο καθένας προσφέρει όπως νομίζει. Δεν το καταλαβαίνω αυτό το "αναγκαστικό" (έτσι μου ακούγεται τουλάχιστον) του πράγματος. Κι επειδή από τα μέχρι αυτή την στιγμή Συνολικά Μέλη: 2.688, τα Ενεργά Μέλη είναι μόλις 958, αυτό τι σημαίνει, ότι είμαστε το φόρουμ των κωφαλάλων;

Κανείς δεν αναγκάζει κανένα να κάνει κάτι. Μπορείς να προσφέρεις π.χ. στον τομέα του τυπικού. Έχει καλώς. Δεν μπορείς; Πάλι καλώς. Θα βρεις κάτι άλλο. Θες να βάλεις ηχογραφήσεις σου; Καλώς. Δεν θες; Πάλι καλώς. Έτσι το βλέπω εγώ.

Γνώμη μπορεί να έχει ο οποιοσδήποτε αρκεί να την αιτιολογεί. Δεν χρειάζεται να τον έχω ακούσει πως ψάλλει, μου φτάνει να ξέρω με ποιόν μιλάω και κυρίως να έχει επιχειρήματα σε αυτά που λέει.

Υ.Γ.
Η επωνυμία εξακολουθεί να με "χαλάει" ακόμα εμένα, αλλά προσπαθώ απλά να αποφεύγω τις συζητήσεις με ανωνύμους. (όπου είναι δυνατόν)
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Συμφωνώ και γω ότι η ανωνυμία είναι αυτό που θα πρέπει να μας απασχολεί και όχι οι ηχογραφήσεις που ευπροσδεκτες είναι ως μια μορφή καλυτερης γνωριμίας μεταξύ μας, αλλά που πρέπει να είναι προιον ελεύθερης βούλησης του καθενός.Τώρα στο περί επωνυμίας θα πρόσθετα και άλλα στοιχεία οπως η γνώση της ηλικίας και ο τρόπος ενασχόλησης με την ψαλτική ώστε να ξέρουμε πως θα μιλάμε ο ένας στον άλλο.Ολα αυτά βέβαια κάτω απο την προυπόθεση να θέλει κάποιος να μας τα πεί.Ετσι όμως οι επώνυμοι θα έχουμε την γνώση του συνομιλητή μας και άρα την ευθύνη της εμπλοκής μας και του τρόπου μας σε κάθε συζήτηση.Ευχαριστώ
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Στην τελική από την στιγμή που έχω το ίδιο κομμάτι ηχογραφημένο από παλαιούς ψάλτες, το θεωρώ "ύβρη" να βάζω την δική μου ηχογράφηση ως σημείο αναφοράς...
Αγαπητέ Βασίλη, συμφωνώ με τα εισαγωγικά, αλλά όχι με την λέξη που περιέχουν. Τα μαθήματα που ανέφερε ο Βαγγέλης, όπως πολύ καλύτερα από μένα ο ίδιος ξέρεις, δεν είναι κτήμα κανενός παρά μία Ελληνική κληρονομιά που αφορά όλους μας. Ο καθένας που θα εκτελέσει τέτοια μαθήματα έχει κάτι διαφορετικό να αναδείξει, λόγω της δομής των ίδιων των μαθημάτων. Προσωπικά, θα ήθελα τέτοιες συνθέσεις της εποχής των Μπερεκέτη και όλων αυτών, να τις ακούσω από διάφορους και μέσα από την διαφορετικότητα της εκτέλεσης να φανεί το μεγαλείο του τρόπου αυτού γραφής που οι περισότεροι νεώτεροι συνθέτες σνομπάρουν πολλές φορές, μάλλον λόγω ημιμάθειας.
Εκτός των άλλων, αισθάνομαι ότι εδώ έχω να κάνω με φίλους και είναι πιστεύω καλό να εμπιστεύεται και να προκαλεί κανείς την φιλική συμβουλή ή και τον έπαινο, από τη στιγμή που η διάθεση και από την άλλη μεριά είναι τέτοια και όχι να πούμε κάτι για να "την πούμε" σε κάποιον. Για παράδειγμα θα αναφέρω αυτή την συζήτηση. Κριτική επικοδομητική, χωρίς πικρόχολα σχόλια, που έβαλε τον δημιουργό σε σκέψεις. Αυτός ήταν και ο σκοπός εξάλλου.
Επίσης, θεωρώ ότι και εσύ και ο καθένας μπορεί να θεωρηθεί σημείο αναφοράς, διότι είμαι εναντίον της θεοποίησης προσώπων, κάτι που κάνει όλους μας εν δυνάμει σημεία αναφοράς, καθώς και παραδείγματα προς αποφυγή. Όλοι έχουμε τα "Φεγγάρια" μας και κανείς δεν ήταν ποτέ άριστος εκτελεστής από την εποχή που μάθαινε την ψαλτική μέχρι και τη στιγμή που πέθανε.
Να αναφέρω και ένα παράδειγμα: Πρόσφατα ανέβηκε ένα "Πάτερ ημών" από τον Θ. Βασιλικό κάπου, και από όλους υπήρξε (θεωρώ δικαιολογημένα) μία αγανακτισμένη κατάκριση του ακούσματος. Όμως ο ίδιος άνθρωπος, έχει κάνει μία πολύ σοβαρή και σημαντική ηχητική εργασία πάνω στο Αναστασιματάριο του Ιωάννου, καθώς και σε αρκετές εκδηλώσεις με χορωδίες ανά την Ελλάδα και τον κόσμο. Αυτό τι σημαίνει; Ότι ο Βασιλικός είναι κακός ψάλτης; Ότι είναι τέλειος ψάλτης; Ή μήπως θα έπρεπε κάποτε να αρκεστούμε όλοι στο να θεωρούμαστε απλά ψάλτες;
Ο Χριστός δεν έκρυψε την ανθρώπινη δειλία Του μπροστά στο θάνατο, εμείς γιατί να κρύψουμε τις δικές μας αδυναμίες εν μέσω φίλων; Υποτίθεται ότι ως Ορθόδοξοι είμαστε κατά των αυθεντιών.

Υ.Γ. Πάντως προσωπικά, πολύ θα ήθελα να σε ακούσω, καθώς και όλους τους φίλους του forum.
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Βασίλη, συμφωνώ με τα εισαγωγικά, αλλά όχι με την λέξη που περιέχουν.
Τα εισαγωγικά είναι το ζουμί...
Το πως το αισθάνεται κανείς είναι προσωπική υπόθεση και γι αυτό ο καθείς το βλέπει κι αλλιώς.
Υ.Γ. Πάντως προσωπικά, πολύ θα ήθελα να σε ακούσω,
Κοίτα εδώ, εδώ κι εδώ (το "Και νυν"). Είχα παλαιά βάλει κάποιες δικές μου και στο analogion yahoogroup του κ.Παπαδημητρίου, δεν ήσουν κι εκεί μέλος;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὡραῖος ὁ Βασίλης, Χρῆστο. Τόν ἔχω ἀκούσει καί διά ζώσης. Εὔχομαι καί σένα ν᾿ ἀκούσω διά ζώσης σέ Ναό, ἐκτός ἀπό τίς ὡραῖες ἠχογραφήσεις σου.

 
Top