Kαταβασίες Σταυροπροσκυνήσεως

Στις καταβασίες της σταυροπροσκυνήσεως ο π.Κων/νος Παπαγιάννης στο μουσικό του Τριώδιο (σελ.133) σημειώνει κάποιες παρατηρήσεις .
Στον ειρμό της πρώτης ωδής διορθώνει την δοτική "τω σταυρώ" με αιτιατική "τον Σταυρόν" , διότι : "..είναι εσφαλμένη συντακτικώς και ιστορικώς. Συντακτικώς μεν διότι αφήνει χωρίς αντικείμενο το ρήμα "προετύπωσεν" ,ενώ προσθέτει και δευτέραν δοτικήν οργανικήν εις την μετοχήν "τεμών" , ιστορικώς δε διότι ο Μωυσής δεν έτεμε την θάλασσαν "τω Σταυρώ" αλλά "τη ράβδω" , προετύπωσε δε δια των κινήσεων της ράβδου τον Σταυρόν ...."

και στον ειρμό της ογδόης ωδής "Χείρας εν τω λάκω βληθείς των λεόντων .." το "ποτέ" , περισσεύει και παραλείπεται , διότι δεν βγαίνει ποιητικώς , διότι ο ειρμός είναι ως προς το "Αύτη η κλητη "
 
Last edited:
Συμπληρωματικά από τον Α τομο των Διορθώσεων και Παρατηρήσεων στο Τριώδιο
Καλή δύναμη για αύριο σε όλους.
 

Attachments

  • papagian.pdf
    1.6 MB · Views: 138
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


«Ὁ θειότατος...τὸν Σταυρόν σου...»

(χφ. Λειμῶνος 262 εἱρμολόγιον ιβ'-ιγ' αἰ. φ. 2r).
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Εἶδα στό Ναό τόν Γ΄ τ. τῆς Ζωῆς (Εἱρμολόγιον) ὅπου ἔχει τον Σταυρον σου.
Τό ποτε δέν τό παραλείπει, ἀλλ᾿ ὅπως ἔχουμε μάθει στό Ψ, τά προσόμοια δέν συνθέτονται μέ συλλαβική ἀκρίβεια καί δέν ἐκτελοῦνται μετροφωνικά, ὅπως τό σολφέζ (ἄν καί ἐμεῖς εἴμαστε τοῦ σολφέζ θεῖέ μου:p).

 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Σήμερα ἄκουσα ἀπό τόν δεξιό:

Φλογώσεως ὁ Παῖδας ῥυσάμενος, σάρκα προσλαβόμενος, ἦλθεν ἐπὶ γῆς, καὶ ἐν Σταυρῷ προσηλωθείς, σωτηρίαν ἡμῖν ἐδωρήσατο Χριστέ, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν Πατέρων Θεός, καὶ ὑπερένδοξος.​

Στό προαναφερθέν ἔργο τοῦ π. Παπαγιάννη ὀρθῶς γιά τήν καταβασία τῆς ζ΄ προσθέτει τό ἐν

Τό Χριστέ συναντᾶται (ἐκτός ἀπό Καραμάνη) καί πῶς δικαιολογεῖται συντακτικῶς καί νοηματικῶς;


 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Φλογώσεως ὁ Παῖδας ῥυσάμενος, σάρκα προσλαβόμενος, ἦλθες ἐπὶ γῆς, καὶ Σταυρῷ προσηλωθείς, σωτηρίαν ἡμῖν ἐδωρήσω Χριστέ, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν Πατέρων Θεός, καὶ ὑπερένδοξος.​
Ἀπ᾿ ὅ,τι εἶδα μουσικά στό Ψ Πέτρου, Στανίτσα, ἡ ἐκδοχή εἶναι «ἦλθες ... ἐδωρήσω Χριστέ» (ἔτσι εἶναι καί στόν Καραμάνη). Ἐμένα μοῦ ἔμεινε τό «Χριστέ».
Ὅταν ἔχουμε ἀλλαγή προσώπου (ἀπό γ΄ σέ β΄) σέ ὅλο τόν ὕμνο, τότε δικαιολογεῖται.
Ἀλλά πῶς συναντᾶται;

 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


«Φλογώσεως ὁ παῖδας ῥυσάμενος, σάρκα προσλαβόμενος, ἦλθεν ἐπὶ γῆς, καὶ ἐν σταυρῷ προσηλωθεὶς, σωτηρίαν ἡμῖν ἐδωρήσατο, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν πατέρων Θεὸς καὶ ὑπερένδοξος»
(χφφ. τριῴδια Σινὰ 735 ι' αἰ. φφ. 19v-20r, Μ. Λαύρας Δ-45 ια' αἰ. φ. 243v, Βατοπεδίου 1190 ια' αἰ. φ. 28v, Λειμῶνος 31 ιβ' αἰ. φ. 47v, Εἱρμολόγιον ἔκδ. 1906).

«Φλογώσεως ἐκ παῖδας ῥυσάμενος, σάρκα προσλαβόμενος, ἦλθεν ἐπὶ γῆς, καὶ ἐν σταυρῷ προσηλωθεὶς, σωτηρίαν ἡμῖν ἐδωρήσατο, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν πατέρων Θεὸς καὶ ὑπερένδοξος»
(χφ. Σινὰ 755 τριῴδιο ι' αἰ. φ. 69r).

«Φλογώσεως τοὺς παῖδας ὁ πάλαι ῥυσάμενος, σάρκα προσλαβόμενος, ἦλθεν ἐπὶ γῆς, καὶ ἐν σταυρῷ προσηλωθεὶς, σωτηρίαν ἡμῖν ἐδωρήσατο, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν πατέρων Θεὸς καὶ ὑπερένδοξος»
(χφ. Λειμῶνος 262 εἱρμολόγιο ιβ'-ιγ' αἰ. φ. 19r).

«Φλογώσεως ὁ παῖδας ῥυσάμενος, σάρκα προσλαβόμενος, ἦλθεν ἐπὶ γῆς, καὶ σταυρῷ προσηλωθεὶς, σωτηρίαν ἡμῖν ἐδωρήσατο, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν πατέρων Θεὸς καὶ ὑπερένδοξος»
(Τριῴδιον ἐκδ. 1586, 1850, Πανθέκτη ἔκδ. 1817).

«Φλογώσεως ὁ παῖδας ῥυσάμενος, σάρκα προσλαβόμενος, ἦλθεν ἐπὶ γῆς, καὶ τῷ σταυρῷ προσηλωθεὶς, σωτηρίαν ἡμῖν ἐδωρήσατο, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν πατέρων Θεὸς καὶ ὑπερένδοξος»
(Τριῴδιον ἔκδ. Ῥώμης 1879).

«Φλογώσεως ὁ παῖδας ῥυσάμενος, σάρκα προσλαβόμενος, ἦλθες ἐπὶ γῆς, καὶ ἐν σταυρῷ προσηλωθεὶς, σωτηρίαν ἡμῖν ἐδωρήσω Χριστέ, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν πατέρων Θεὸς καὶ ὑπερένδοξος»
(Εἱρμολόγιον ἐκδ. 1742, Εἱρμολόγιον Πέτρου πελοποννησίου ἔκδ. 1825, Εἱρμολόγιον Πέτρου Βυζαντίου ἔκδ. 1825).
 
Top