9 Αυγούστου. Απολυτίκιο αγίου Ματθία

Στο μηναίο αναγράφεται απολυτίκιο του Αποστόλου, το κοινό εις ένα Απόστολο. Όμως, ο άγιος στερείται δοξαστικού. Έτσι, κατά το ΤΜΕ, πρέπει να ψαλεί μόνο το απολυτίκιο της εορτής.
 
Στο (πιο αναλυτικό) τυπικό του ο π. Γεώργιος Ρήγας (σ. 714) ορίζει (ή προτείνει, αν θέλετε) το απολυτίκιο του αγίου (Απόστολε άγιε Ματθία) και της εορτής, ίσως επειδή ο άγιος ανήκει στην χορεία των δώδεκα. Σημειώνει ότι παραλείπεται την Κυριακή (προφανώς ακολουθώντας τώρα τον κανόνα περί εορταζομένου ή μη αγίου).
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Ἀπολυτίκιο λέγεται ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὴν ὑπαρξη δοξαστικοῦ. Εἰδικὰ ἀπολυτίκια ἄνευ δοξαστικοῦ ὑπάρχουν στὶς 8 καὶ 17 Μαρτίου, 27 Ἀπριλίου, 11 Μαΐου, καὶ 16 Αὐγούστου, τὸ δὲ ΤΑΣ καὶ τὰ χφφ. μηναῖα καὶ ΤΑΣ πολλὲς φορὲς προβλέπουν ἀπολυτίκιο ἄνευ δοξαστικοῦ (π.χ. 11 Ὀκτωβρίου, 23 Νοεμβρίου, 28 Δεκεμβρίου, 9, 27 καὶ 28 Ἰουνίου). Ἀντιθέτως κατὰ τὶς 13 καὶ 30 Ὀκτωβρίου, 18 Νοεμβρίου, 6 Μαρτίου, 23 Ἰουλίου καὶ 22 Αὐγούστου ἐνῶ ὑπάρχει δοξαστικό, τὰ μηναῖα δὲν ἔχουν ἀπολυτίκιο, οὔτε τὰ χφφ. ὡρολόγια Μ. Λαύρας Β-25 ιγ’ αἰ. φφ. 226v, 227r, 227v, 231v, 234r, 234v, Βritish Library Additional 22507 ιδ’ αἰ. φφ. 90v (6-3), 101v (22-8), 9347 ιε’ αἰ. φφ. 14r (13-10), 15v (30-10), 19r (18-11), 36r (6-3), 48r (23-7). Κατὰ τὶς Κυριακὲς λέγεται ἀπολυτίκιο τοῦ ἁγίου «εἴπερ ἐστὶν ἑορτάσιμος» (χφφ. Λειμῶνος 88 φ. 4v, 134 φ. 4r, ΤΑΣ κεφ. β’), δηλαδὴ ἄν ὁ κανόνας του, κατὰ τὸ ΤΑΣ, ψάλλεται εἰς 6 ἤ 8 τροπάρια.
 
Μήπως όμως πρέπει να ψαλλεί, επειδή:
«Εἰς ὡρισμένας μνήμας κυρίως ἀποστόλων, ἢ προφητῶν λέγονται τὰ ἀρχαῖα αὐτῶν ἀπολυτίκια, καίτοι στεροῦνται δοξαστικοῦ». (Δίπτυχα §9β)
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


᾿Απολυτίκιο λέγεται ὅταν καὶ ὅσο μαρτυρεῖται σὲ χφφ. ἢ παλαίτυπα τυπικά, μηναῖα, ὡρολόγια, τροπολόγια.
 
Last edited:
Top