26. Μουσικὰ Ἁγίας Ὁσιομάρτυρος Παρασκευῆς

georgiosben

Γιώργος Μπενέτσης
#2
Αν εννοείς μόνο τα δοξαστικά υπάρχουν στα Δοξαστάρια των: Στεφάνου Λαμπαδαρίου, Κων/νου Πρίγγου, Γεωργίου Τσατσαρώνη κ.α.
 

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
#4
Έψαχνα και εγώ την ακολουθία της αγία Παρασκευής σε μουσικό κείμενο και τη βρήκα μόλις τώρα λίγο πριν αρχίσει ο εσπερινός στη σελίδα

http://koukouzelis.forumotion.net/forum-f17/topic-t428.htm

και είναι συνολικά 39 σελίδες τονισμένη από τον πρόεδρο του συλλόγου ιεροψαλτών χαλκιδικής κ. Χιώτο.

Πρέπει να γίνει κάποιος μέλος όπως και εδώ για να μπορέσει να κατεβάσει το pdf.
 

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
#5
Ἐν πόλει τοῦ Θεοῦ ἠμῶν, ἐν ὄρει ἁγίω αὐτοῦ, ἐκεῖ κατεσκήνωσεν ἡ Ἁγία, τήν λαμπάδα ἄσβεστον τηρήσασα. Ἀκούσωμεν τῆς παρθένου ἐγκώμιον. Ὦ Παρθενία, ναός Θεοῦ! ὦ Παρθενία, Μαρτύρων δόξαι ὦ Παρθενία, Ἀγγέλων συμμέτοχε.

Ἄκουσα σήμερα αὐτό τό τροπάριο καί «μοῦ σηκώθηκε ἡ τρίχα κάγκελο»! Συγνώμη γιά τήν ἔκφραση ἀλλά εἶναι ἁπλά τρομερό. Πόσο μᾶλλον νά τό ἀκούσεις ἀπό ψάλτη πού τό νιώθει καί νά τό λέει κάθε φορᾶ τό «Ὤ Παρθενία» διαφορετικά καί τό τρίτο τό πάει ἔτσι κάπως ψηλά. Ὅταν κανείς προσπαθεῖ καί παρακαλεῖ τό Θεό νά τόν ἔχει κοντά Του, τότε τέτοια τροπάριο μερικές φορές ἀποτελοῦν μεγάλο πλῆγμα στόν πειρασμό.

Πολύ δυνατά λόγια:

Ὤ Παρθενία, ναός Θεοῦ!
ὤ Παρθενία, Μαρτύρων δόξαι
ὤ Παρθενία, Ἀγγέλων συμμέτοχε.


Y.Γ.
Θά προσπαθήσω νά βρῶ μία ὡραία γραμματοσειρά βυζαντινῆς μουσικῆς καί νά τό ἀντιγράψω μουσικά μόνος μου ὅπως τό ἄκουσα κάπως αὐτό τό δοξαστικό, ἀλλά μέχρι τότε ἄς μείνει ἐδῶ αὐτό τό μήνυμα ἄν δέν ἐνοχλεῖ σᾶς παρακαλῶ γιά νά μοῦ θυμίζει αὐτό ποῦ πρέπει νά φτιάξω.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#6
Ἄκουσα σήμερα αὐτό τό τροπάριο καί «μοῦ σηκώθηκε ἡ τρίχα κάγκελο»! Συγνώμη γιά τήν ἔκφραση ἀλλά εἶναι ἁπλά τρομερό. Πόσο μᾶλλον νά τό ἀκούσεις ἀπό ψάλτη πού τό νιώθει καί νά τό λέει κάθε φορᾶ τό «Ὤ Παρθενία» διαφορετικά καί τό τρίτο τό πάει ἔτσι κάπως ψηλά.
Κι εγώ είχα νιώσει έτσι, πριν από πολλά χρόνια, θυμάμαι, όταν το πρωτομελετούσα από την Κυψέλη του Καραμάνη (ο οποίος το έχει κάπως έτσι, όπως το περιγράφετε).
 

Βεροιεύς

Παλαιό Μέλος
#7
Να ήταν μόνο αυτό!Από ποιό τροπάριο ν'αρχίσεις και σε ποιό να τελειώσεις να ψέλνεις και να μην έχεις ρίγος π.χ.βλέπε παρακλητικοί κανόνες που έρχονται.
Αν πάρεις ένα ένα τα τροπάρια είτε αναφέρονται στην Παναγία είτε σε άλλο πρόσωπο είναι συγκλονιστικά!
 

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
#8


Κάνοντας κλικ στη φωτο η στο συνημμένο υπάρχει το αρχείο όπως εντελώς ερασιτεχνικά έφτιαξα με λάθη βέβαια όπως στο χώρισμα που έβαλα μόνο διαστολές εκεί που υπάρχει τόνος κ.τ.λ. Τέσσερες μέρες με πολύ δυσκολία κράτησε η "απομαγνητοφώνηση" κάτι που οι γνώστες μπορούν και το κάνουν σε λιγότερο από ώρα.

Η προσπάθεια φαντάζομαι μετρά καμιά φορά :)
 

Attachments

#9
Πολύ ωραία γραμματοσειρά. Είναι χειρόγραφό ή κάποια ηλεκτρονική γραμματοσειρά;; Αν το χειρόγραφο είναι δικό σας αξίζουν πολλά συγχαρητήρια για αυτά τα πολύ ωραία γράμματα. Θα μπορούσατε να ανεβάσετε και την ηχογράφηση από την οποία έγινε η παρούσα απομαγνητοφώνηση για να το ακούσουμε....;;;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#10
Στὸ μήνυμά σας έδῶ http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=78604&postcount=56, γράψατε: Τώρα αν με αυτά που είπα με εντάξετε και μένα στη "σχολή Καρά" θα είναι για μένα άλλο ένα πειστήριο πως ο τρόπος που εκλαμβάνετε το κάθε τι γύρω σας δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Καὶ ἐδῶ πρὸς ἐμένα:http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=78896&postcount=28
Δε μπορώ να σε πείσω φαντάζομαι, όμως σε παρακαλώ να προσέχεις τι λες για κάθε έναν. Σε άλλο μήνυμά μου, είπες πως είμαι της σχολής του Καρά. Αν ήσουν εχθές σε έναν εσπερινό Δομέστιχε και με έβλεπες τι ισοκράτημα προσπαθούσα να κρατήσω, ΒΟΥ σε δεύτερο ήχο (προσόμοια αγίου Αθανασίου) επειδή έτσι ήθελε ο χοράρχης μήπως άλλαζες γνώμη; Δε πρόκειται να απολογούμαι εδώ και να αποδεικνύω αν είμαι το ένα ή το άλλο. Είμαι άνθρωπος που προσπαθώ να μάθω ψαλτική.

Μετὰ ἀπὸ τὰ παραπάνω ἕνα μικρὸ σχόλιο στὸ κείμενο ποὺ δημοσιεύετε.

Ο τρόπος μὲ τὸν ὁποῖο καταγράψατε καὶ ἑρμηνεύσατε τὴν διαστηματικὴ ἀπόδοση τοῦ ἤχου, ὅπως ἐπίσης καὶ ἡ παράθεση σημαδοφώνων ἑκτὸς τῆς διδασκαλίας τῶν Τριῶν Διδασκάλων (δὲν μιλῶ γιὰ τὴν όξεία), δὲν δείχνει ἄνθρωπο μὲ πνεύμα μαθητείας, ὅπως πολλὰκις καὶ μὲ περισσὴ ταπεινότητα ὑπογραμμίσατε. Ἡ περισσὴ εὐχέρεια στὴν ἐξ ἀκοῆς μάλιστα καταγραφὴ τοῦ μέλους ποὺ ἐπιδεικνύετε, δείχνει ἄνθρωπο καλὰ ζυμωμένο στὶς ἀπόψεις τοῦ Σ. Καρᾶ.
Καὶ βέβαια σᾶς συγχαίρω γιὰ τὴν ἐπίδοσή σας, μολονότι ἐπ᾿ οὐδενὶ συμφωνῶ καὶ μὲ τὶς σημαινόμενες ἔλξεις ἀλλὰ καὶ τὴν προσθήκη τῶν σημαδοφώνων, ποὺ τουλάχιστον ἐμένα μὲ τὶς λιγοστὲς μου γνώσεις τῆς ψαλτικῆς, δὲν μοῦ ἐπιτρέπουν νὰ ψάλλω τὸ κείμενό σας ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου. Δὲν ἔχω διδαχθεῖ αὐτὰ τὰ σημαδόφωνα, μόνο σὲ χειρόγραφα τὰ ἔχω δεῖ.

ΥΓ. Ἡ καλλιγράφηση ἄν εἶναι στὸ χέρι, ἐξαιρετικὴ.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#11
Θα μπορούσατε να ανεβάσετε και την ηχογράφηση από την οποία έγινε η παρούσα απομαγνητοφώνηση για να το ακούσουμε....;;;
Αναμένω κι εγώ με ανυπομονησία την εν λόγω ηχογράφηση καθώς θέλω να ακούσω ειδικά (αν η περιέργεια είναι αμάρτημα, την έχω κάτσει από χέρι...) την απόδοση της πρώτης γραμμής στη δεύτερη στήλη. Στο μάτι του αδαούς και ανυποψίαστου περί (επιπλέον) σημείων ποιότητας, η παράθεση τόσων σημείων σε μια τόσο μικρή μουσική φράση φαντάζει ως (υπερ)εκ...περισσού :D:rolleyes:
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#12
Η προσπάθεια φαντάζομαι μετρά καμιά φορά :)
Πέρα από τις όποιες ενστάσεις και τον "ξενισμό" των συναδέλφων, που κι εγώ τον συμμερίζομαι, η προσπάθειά σας είναι όντως επαινετή και το αποτέλεσμα αισθητικά άρτιο, όσο για το μέλος θα το μεταγράψω για δική μου χρήση. Να είστε καλά!
 

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
#13
Παρότι τό θέμα μᾶς εἶναι διαφορετικό, ἐντούτοις ἀπαιτοῦνται ὅπως διαφαίνεται κάποιες ἐξηγήσεις σχετικά μέ τό δοξαστικό της ἁγίας Παρασκευῆς ποῦ παρουσίασα ἐδῶ.

1. Αὐτό ποῦ ἔγραψα (Τέλος καί τῷ Θεῶ..) εἶναι παρμένο (ἄν δέν παρανόησα τόν κ. Στάθη) ἀπό τό χειρόγραφο δοξαστάριον τοῦ Ἰακώβου ποῦ εἶναι πάνω ἀπό 500 σελίδες καί ποῦ τό ἔγραψε τό 1805 ὁ Ἀπόστολος Κώνστας (μεγάλος θεωρητικός της βυζαντινῆς μουσικῆς τῆς ἐποχῆς τοῦ Χρυσάνθου γιά τόν ὁποῖο ὁ Χρύσανθος δέν ἀναφέρει κουβέντα!) σέ μόλις ἐννέα ἡμέρες. Καί τό ἔβαλα ἐδῶ σέ ἀντιδιαστολή μέ μένα ποῦ γράφω μισή σελίδα καί μέ λάθη καί στόν ὑπολογιστή σέ τέσσερις περίπου ἡμέρες!

2. Ἐπειδή ὁ ψάλτης ἤ ὁ χορός ἐκτελοῦσε τό συγκεκριμένο δοξαστικό μέ ἀκούσματα ἔσω ἔξω πεταστής, ὀξείας, ἀλλά καί μέ τζάκισμα, πίεσμα, λύγισμα, τρομικό, στρεπτό , παρακλητική καί μέ τούς συνδυασμούς τους, ἔγραψα τό μουσικό κείμενο ἔτσι ὅπως φαίνεται καί ὄχι γιά νά προκαλέσω τήν κοινότητα τοῦ Ψαλτολογίου ποῦ ἀπ' ὅσο ἔχω καταλάβει δέν θέλει νά βλέπει τέτοιους χαρακτῆρες. Ἄν ἄκουγα τόν κ. Καραμάνη καί ἐπιθυμοῦσα τόσο νά καταγράψω μία ἐκτέλεση ποῦ δέν ὑπῆρχε πουθενά ἀλλοῦ καταγραμμένη θά χρησιμοποιοῦσα χαρακτῆρες ποῦ χρησιμοποιεῖ ὁ κ. Καραμάνης στό βιβλίο του.

3. "Δέν ἔχω εὐλογία" νά ἀναφέρω περισσότερα γιά τό ἄκουσμα ποιός ἤ ποιοί τό εἶπαν. Συμφωνῶ ἤ δέ συμφωνῶ τό σέβομαι καί ἔτσι δέ μπορῶ νά ἀναφέρω τίποτα πάνω σέ αὐτό, ἐκτός καί ἀλλάξει κάτι στό μέλλον.

4.Ἡ γραμματοσειρά δέν εἶναι οὔτε δικός μου σχεδιασμός ἀλλά οὔτε καί κάποια γραμματοσειρά ποῦ μπορεῖ νά χρησιμοποιηθεῖ στόν ὑπολογιστή. Εἶναι Copy-Paste ἀπό ἄλλα βιβλία τόσο "ἀναλογικά" ὅσο καί ψηφιακά ποῦ ὑπάρχουν σέ αὐτή τήν κοινότητα. Δυστυχῶς μερικά σημεῖα δέν τά ἔχω ταιριάξει καλά γί 'αὐτό φαίνονται λίγο θαμπά, ὅπως ἡ μαρτυρία στήν ἀρχή τοῦ δοξαστικοῦ ἤ μία διπλή δίεση λίγες γραμμές πιό κάτω στήν πέμπτη σειρά κ.τ.λ. Ἐγώ μόνο ἔκανα κάτι ἐλάχιστα, ὅπως νά προσδώσω τήν διαφορετικότητα μεταξύ τους κλάσματος καί τοῦ τζακίσματος καί ἐφτίαξα ἕνα τζάκισμα ὅπως γιά παράδειγμα αὐτό ποῦ φαίνεται στόν τρίτο χαρακτήρα τῆς τέταρτης σειρᾶς πάνω ἀπό τήν ἀπόστροφο κ.τ.λ.

5. Δυσκολίες στήν καταγραφή παρουσιάστηκαν πάρα πολλές ὅπως ἡ μεταφορά ἀπό τό χρωματικό στό διατονικό γένος, ἤ ἡ ἀλλαγή τῶν διαστημάτων (διά πέντε) κ.λ.π. Τί χαρακτήρα ἔπρεπε νά βάλω; Αὐτά ἔψαξα καί ἔβαλα κάποια ποῦ βρῆκα ἕτοιμα ἀλλά ἀκόμα δέν ἔχω καταλάβει τή διαφορά τους, ὅπως γιά παράδειγμα στή τέταρτη σειρά πάνω ἀπό τήν πρώτη ἀπόστροφο. Ἐντάξει θέλουν διάβασμα. Τό ἴδιο μελέτη θέλει καί ὁ χωρισμός τοῦ κειμένου γι' αὐτό τόν ἄφησα ἡμιτελῆ.

6. Πέρα ἀπό τά λάθη ποῦ ἀνέφερα καί ἄλλα ποῦ ἴσως νά ὑπάρχουν νομίζω ὅμως πῶς κάποιος ποῦ γνωρίζει τήν ψαλτική, μπορεῖ νά καταλάβει τί προσπάθησα νά μεταφέρω.

Κάποιες φορές, τέλος, τό ἴδιο κομμάτι ἀπό τό ἴδιο βιβλίο ἔχω προσέξει διαφορετικούς ψάλτες καί τό ψάλλον διαφορετικά. Ἕνας λόγος ποῦ συμβαίνει αὐτό εἶναι τό μέγεθος ποῦ καθένας αἰσθάνεται αὐτό ποῦ ψάλλει. Καί ἐκεῖ εἶναι ἡ δυσκολία ἡ μεγαλύτερη ὄχι τόσο στό πιά εἶναι τά παραδοσιακά ἤ καινοφανῆ σημεῖα κ.λ.π.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#14
1. Αὐτό ποῦ ἔγραψα (Τέλος καί τῷ Θεῶ..) εἶναι παρμένο (ἄν δέν παρανόησα τόν κ. Στάθη) ἀπό τό χειρόγραφο δοξαστάριον τοῦ Ἰακώβου ποῦ εἶναι πάνω ἀπό 500 σελίδες καί ποῦ τό ἔγραψε τό 1805 ὁ Ἀπόστολος Κώνστας (μεγάλος θεωρητικός της βυζαντινῆς μουσικῆς τῆς ἐποχῆς τοῦ Χρυσάνθου γιά τόν ὁποῖο ὁ Χρύσανθος δέν ἀναφέρει κουβέντα!) σέ μόλις ἐννέα ἡμέρες. Καί τό ἔβαλα ἐδῶ σέ ἀντιδιαστολή μέ μένα ποῦ γράφω μισή σελίδα καί μέ λάθη καί στόν ὑπολογιστή σέ τέσσερις περίπου ἡμέρες!
Παρόλο που δεν εκφράστηκε κάποιος προβληματισμός για την αναλογία μελισματικής ποσότητας και ποιότητας σε σχέση με την συντριβή του συνθέτη, ωστόσο δεκτή η διευκρίνιση...


2. Ἐπειδή ὁ ψάλτης ἤ ὁ χορός ἐκτελοῦσε τό συγκεκριμένο δοξαστικό μέ ἀκούσματα ἔσω ἔξω πεταστής, ὀξείας, ἀλλά καί μέ τζάκισμα, πίεσμα, λύγισμα, τρομικό, στρεπτό , παρακλητική καί μέ τούς συνδυασμούς τους, ἔγραψα τό μουσικό κείμενο ἔτσι ὅπως φαίνεται καί ὄχι γιά νά προκαλέσω τήν κοινότητα τοῦ Ψαλτολογίου ποῦ ἀπ' ὅσο ἔχω καταλάβει δέν θέλει νά βλέπει τέτοιους χαρακτῆρες. Ἄν ἄκουγα τόν κ. Καραμάνη καί ἐπιθυμοῦσα τόσο νά καταγράψω μία ἐκτέλεση ποῦ δέν ὑπῆρχε πουθενά ἀλλοῦ καταγραμμένη θά χρησιμοποιοῦσα χαρακτῆρες ποῦ χρησιμοποιεῖ ὁ κ. Καραμάνης στό βιβλίο του.
Πιστέψτε με, η κοινότητα θα αντιδρούσε το ίδιο (ενδεχομένως και περισσότερο) ακόμα και αν έβλεπε "φόρτωμα" όπως αυτό: View attachment scan0014.tif που δεν περιέχει σημεία τα οποία, όπως λέτε, η κοινότητα δεν θέλει να βλέπει. Άλλα δεν θέλει να βλέπει και να ακούει, αλλά ας μην το αναλύσουμε εδώ...

Αν πάλι η χορωδία κατάφερε μέσα σε τόσο μικρές μουσικές γραμμές να αποδώσει τόσα σημεία ποιότητας, τι να πω, πάει για Γκίνες, καθότι στο πρώτο μισό της πρώτης σειράς στην δεύτερη στήλη οι ποιοτικοί χαρακτήρες κοντεύουν να είναι περισσότεροι των ποσοτικών. Δίνει μια εντελώς νέα διάσταση στο "Quality, not quantity" ...

3. "Δέν ἔχω εὐλογία" νά ἀναφέρω περισσότερα γιά τό ἄκουσμα ποιός ἤ ποιοί τό εἶπαν. Συμφωνῶ ἤ δέ συμφωνῶ τό σέβομαι καί ἔτσι δέ μπορῶ νά ἀναφέρω τίποτα πάνω σέ αὐτό, ἐκτός καί ἀλλάξει κάτι στό μέλλον.
Ο μέσος αναγνώστης δεν δύναται να αντιληφθεί πώς η υπακοή και η ευλογία εμπλέκονται σε μια επιστημονικής υφής υπόθεση όπως την παράθεση του ηχητικού μέλους για να συγκριθεί αυτό με την γραπτή απόδοσή του :eek:. Αν κάποιος, σε ένα αντίστοιχης υφής θέμα έλεγε πως έχει γραπτή και τεκμηριωμένη απόδειξη ότι το διάστημα Νη-Πα είναι 28 μόρια, καλούσε τους άλλους να το αποδεχτούν, αλλά ταυτόχρονα έλεγε πως δεν έχει ευλογία να παραθέσει την απόδειξη, τι θα του λέγατε; (φιλοσοφικό το ερώτημα)

Τέλος πάντων... Υπακοή, υπακοή!. Τα υπόλοιπα φαντάζομαι είναι ως υπερ-εκ...περισσού :rolleyes: :D

Πολλές ευχαριστίες για το "ανέβασμα".
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#15
2. Ἐπειδή ὁ ψάλτης ἤ ὁ χορός ἐκτελοῦσε τό συγκεκριμένο δοξαστικό μέ ἀκούσματα ἔσω ἔξω πεταστής, ὀξείας, ἀλλά καί μέ τζάκισμα, πίεσμα, λύγισμα, τρομικό, στρεπτό , παρακλητική καί μέ τούς συνδυασμούς τους, ἔγραψα τό μουσικό κείμενο ἔτσι ὅπως φαίνεται καί ὄχι γιά νά προκαλέσω τήν κοινότητα τοῦ Ψαλτολογίου ποῦ ἀπ' ὅσο ἔχω καταλάβει δέν θέλει νά βλέπει τέτοιους χαρακτῆρες. Ἄν ἄκουγα τόν κ. Καραμάνη καί ἐπιθυμοῦσα τόσο νά καταγράψω μία ἐκτέλεση ποῦ δέν ὑπῆρχε πουθενά ἀλλοῦ καταγραμμένη θά χρησιμοποιοῦσα χαρακτῆρες ποῦ χρησιμοποιεῖ ὁ κ. Καραμάνης στό βιβλίο του.
Εἶχα τὴν ἐντύπωση ὅτι ἡ μουσικὴ γραφὴ τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς ὅπως καθιερώθηκε ἀπὸ τοὺς τρεῖς (μικρὸ ἐρώτημα στὴν ὀξεία), παραμένει ἡ ἐν χρήση ἐπίσημη γιὰ ΟΛΟΥΣ.
Δὲν γνώριζα πὼς ὁ Ἀθ. Καραμάνης χρησιμοποίησε δική του ξεχωριστὴ γραφὴ στὰ πολυπληθὴ καὶ χρήσιμα βιβλία του, ὥστε νὰ διαφοροποιεῖται. Πάντως, τὸν Καραμάνη τὸν διαβάζω, τὸ δικό σας κείμενο, μοῦ προξενεῖ ἀδυναμία ἀνάγνωσής του, λόγω ἀγνώστων πρὸς τὴν ἐπίσημη μουσικὴ θεωρία χαρακτήρων.

Εὐχαριστῶ.
 
#20
Ἀνεβάζω τὸ παρὸν δοξαστικὸν πρὸς χρῆσιν τῶν Κυπρίων ἱεροψαλτῶν, καθ᾿ ὅτι τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου ὁρίζει νὰ ψάλλεται ἡ ἀκολουθία τῆς Ἁγίας ἀπὸ τὰ Κύπρια Μηναῖα, ὅπου καὶ ὑπάρχει τὸ ἐν λόγῳ δοξαστικὸν εἰς ἦχον πλ. α´. Εὐχαριστῶ θερμῶς τὸν κ. Χατζηστυλλῆ ποὺ μοῦ ἀπέστειλε τὸ κείμενο.
 

Attachments

Top