[Ερώτηση] 23 Αυγούστου σε Κυριακή - Απόδοση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου: Στιχολογείται η Τιμιωτέρα;

choros

ΔΙΟΝΥΣΗΣ dmp
Αγαπήτοι φίλοι γνωρίζει κάποιος να μας πει, την ερχομένη Κυριακή 23 Αυγούστου που είναι και η απόδοση της κοιμήσεως της Θεοτόκου στιχολογεῖται Τιμιωτέρα ή Οὐ στιχολογεῖται και λέγεται ἀντ’ αὐτῆς ἡ θ΄ ᾨδή ἀμφοτέρων τῶν Κανόνων;
Στο Τυπικό στην σελίδα της Cmkon.org αναφέρει την δευτερη περίπτωση δηλαδή τη θ΄ ᾨδή ενώ στην φυλλάδα που μου στείλαν έχει Τιμιωτέρα, τι από τα δυο συμβαίνει κανονικά;
 
Last edited by a moderator:

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Αγαπήτοι φίλοι γνωρίζει κάποιος να μας πει, την ερχομένη Κυριακή 23 Αυγούστου που είναι και η απόδοση της κοιμήσεως της Θεοτόκου στιχολογεῖται Τιμιωτέρα ή Οὐ στιχολογεῖται και λέγεται ἀντ’ αὐτῆς ἡ θ΄ ᾨδή ἀμφοτέρων τῶν Κανόνων;
Στο Τυπικό στην σελίδα της Cmkon.org αναφέρει την δευτερη περίπτωση δηλαδή τη θ΄ ᾨδή ενώ στην φυλλάδα που μου στείλαν έχει Τιμιωτέρα, τι από τα δυο συμβαίνει κανονικά;

Διονύση,

Κατά το Τυπικό του Βιολάκη της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, όταν η απόδοση της Κοιμήσεως τύχοι εν Κυριακή, μετά την τάξη του Εωθινού Ευαγγελίου, "..ψάλλεται η θ' μετά των Μεγαλυναρίων ως εν τη εορτή".

Μάλλον η φυλλάδα είναι λάθος γραμμένη. Θα τους ενημερώσω.

Απόστολος
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἀγαπητοί,
Τό θέμα τό ἀντιμετωπίσαμε κι ἐδῶ. Ἄν καί δέν ἀναφέρεται ρητῶς στήν διάταξη τοῦ ΤΜΕ (σελ. 312), ἀναφέρεται σαφῶς στήν Προθεωρία (§ 29, σελ. 25) καί στό ΤΚΠ. Ἐπίσης ἡ Τιμιωτέρα προβλέπεται πάλι ἀπό τό ΤΜΕ στίς περιπτώσεις πού ἤθελε συμπέσει ἡ ἀπόδοση τῶν ἑορτῶν τοῦ Γενεσίου καί τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου σέ Κυριακή.
Τώρα, τό γιατί δέν ἀναφέρεται στήν διάταξη τοῦ ΤΜΕ (σελ. 312), ἴσως πρόκειται γιά λάθος ἤ γιά μιά διάκριση καλοκαιρινή... (μήν ξεχνᾶμε ὅτι δέν ἔχουν παντοῦ καλοκαίρι...) ἤ γιά τόν λόγο πού γιά τήν ἑορτή τῆς Ὑπαπαντῆς τήν ἐξαιρεῖ στήν Προθεωρία («χάριν τῶν Μεγαλυναρίων»), πού ὅμως ἀφενός δέν συγκαταλέγει στήν ἐξαίρεση τήν ἑορτή τῆς Κοιμήσεως, ἀφετέρου ἐνῶ καί τά «Αἱ γενεαὶ πᾶσαι, μακαρίζομέν σε, τὴν μόνην Θεοτόκον» καί «Ἄγγελοι τὴν Κοίμησιν τῆς Παρθένου, ὁρῶντες ἐξεπλήττοντο, πῶς ἡ Παρθένος ἀπαίρει, ἀπὸ τῆς γῆς εἰς τὰ ἄνω» χαρακτηρίζονται ὡς μεγαλυνάρια (ἐν τε τῷ τυπικῷ καί τῷ Μηναίῳ), δέν ἔχουν σαφῶς τό ρῆμα μεγαλύνω.
Πάντως ἐπειδή ἐδῶ τό θέμα εἶναι ἀπό τή μιά τό ΤΜΕ καί ἀπό τήν ἄλλη ἡ ἀποστελλόμενη σέ συνδρομητάς φυλλάδα τοῦ Σ.Μ.Κ., πιστεύω ὅτι ἡ ἀπάντησίς τους, ἄν τούς ἐνοχλήσετε, θά εἶναι κάπως ὅπως σᾶς τήν ἐξήγησα (ἐκτός ἄν σᾶς ποῦν ὅτι πρέπει νά κοιτᾶνε καί τά Δίπτυχα). Ἀπό τήν ἄλλη φυλλάδα τοῦ Ψαλτολογίου προβλέπει τήν Τιμιωτέρα.


 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
π. Μάξιμος;45714 said:

Ἀπό τήν ἄλλη φυλλάδα τοῦ Ψαλτολογίου προβλέπει τήν Τιμιωτέρα.

Και κατά την ακρίβεια θα προβλεπόταν:
Η Στιχολογία της Τιμιωτέρας, ο Αναστάσιμος εις 4, ο της Θεοτόκου 2, ο α΄ της εορτής εις 4 και ο β΄ της εορτής εις 4.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Και κατά την ακρίβεια θα προβλεπόταν:
Η Στιχολογία της Τιμιωτέρας, ο Αναστάσιμος εις 4, ο της Θεοτόκου 2, ο α΄ της εορτής εις 4 και ο β΄ της εορτής εις 4.
Σωστός· ἀλλά ἐδῶ ἀναφερόμεθα μόνον στά νεώτερα (ἰσχύοντα) Τυπικά τῆς Μ.τ.Χ.Ε.. Κάποια ὅμως μέλη τοῦ Ψαλτολογίου τηροῦν ὄντως ἀρχαιότερα Τυπικά καί δή τό ΤΑΣ. Θεμιτή ἡ ἐπιλογή τους, ὡς προεστῶτες τοῦ χοροῦ.


 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης

Ἀγαπητοί,
Τό θέμα τό ἀντιμετωπίσαμε κι ἐδῶ. Ἄν καί δέν ἀναφέρεται ρητῶς στήν διάταξη τοῦ ΤΜΕ (σελ. 312), ἀναφέρεται σαφῶς στήν Προθεωρία (§ 29, σελ. 25) καί στό ΤΚΠ. Ἐπίσης ἡ Τιμιωτέρα προβλέπεται πάλι ἀπό τό ΤΜΕ στίς περιπτώσεις πού ἤθελε συμπέσει ἡ ἀπόδοση τῶν ἑορτῶν τοῦ Γενεσίου καί τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου σέ Κυριακή.
Τώρα, τό γιατί δέν ἀναφέρεται στήν διάταξη τοῦ ΤΜΕ (σελ. 312), ἴσως πρόκειται γιά λάθος ἤ γιά μιά διάκριση καλοκαιρινή...


Με συγχωρείτε... ξέχασα να κοιτάξω και σ' αυτή την ευλογημένη την Προθεωρία!! Εν πάσι περιπτώση, ο π. Μάξιμος καλώς μας τα εξηγεί.

Έριξα και μια ματιά στο "Τυπικόν" του Α. Βουδούρη (13ος τόμος), όπου έχει αναφορά για την 23η Αυγούστου 1925, ημέρα Κυριακή και απόδοσις της εορτής της Κοιμήσεως. Στην παράγραφο §177 (σελίδα 180), γράφει, "Είτα ψάλλεται η θ' ωδή του κανόνος μετά των Μεγαλυναρίων ως τούτο γίνεται και εν τη εορτή, μεθ' ων η Καταβασία Αι γενεαί πάσαι, Νενίκυνται της φύσεως οι όροι."

Οπότε, και ο Βουδούρης δεν αναφέρει για την Τιμιωτέρα. Μήπως απλώς έκανε κι' αυτός το λάθος να ξεχάση να κοιτάξη στην Προθεωρία; Ή μήπως πρόκειται για ακόμα νεώτερη τάξη του Πατριαρχείου;

Εφ' όσον, όμως, έτσι γίνεται και για τας εορτάς της Γεννήσεως και των Εισοδίων, σαφώς πρέπει και έτσι να είναι και για την εορτή της Κοιμήσεως (δηλ. Τιμιωτέρα ΚΑΙ θ' ωδή).

Απόστολος
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Με συγχωρείτε... ξέχασα να κοιτάξω και σ' αυτή την ευλογημένη την Προθεωρία!! Εν πάσι περιπτώση, ο π. Μάξιμος καλώς μας τα εξηγεί.
Έριξα και μια ματιά στο "Τυπικόν" του Α. Βουδούρη (13ος τόμος), όπου έχει αναφορά για την 23η Αυγούστου 1925, ημέρα Κυριακή και απόδοσις της εορτής της Κοιμήσεως. Στην παράγραφο §177 (σελίδα 180), γράφει, "Είτα ψάλλεται η θ' ωδή του κανόνος μετά των Μεγαλυναρίων ως τούτο γίνεται και εν τη εορτή, μεθ' ων η Καταβασία Αι γενεαί πάσαι, Νενίκυνται της φύσεως οι όροι."
Οπότε, και ο Βουδούρης δεν αναφέρει για την Τιμιωτέρα. Μήπως απλώς έκανε κι' αυτός το λάθος να ξεχάση να κοιτάξη στην Προθεωρία; Ή μήπως πρόκειται για ακόμα νεώτερη τάξη του Πατριαρχείου;
Εφ' όσον, όμως, έτσι γίνεται και για τας εορτάς της Γεννήσεως και των Εισοδίων, σαφώς πρέπει και έτσι να είναι και για την εορτή της Κοιμήσεως (δηλ. Τιμιωτέρα ΚΑΙ θ' ωδή).
Απόστολος
Χαίρομαι πολύ ἀγαπητέ μου Ἀπόστολε, πού μπῆκες στήν διαδικασία τοῦ ψαξίματος, τῆς ἀντιπαραβολῆς, τῆς συγκρίσεως καί τελικά τῆς κρίσεως καί διακρίσεως, χωρίς τελικούς ἀφορισμούς καί «δογματικά» συμπεράσματα, γιά πράγματα πού δέν «ἔπεσαν ἀπό τόν οὐρανό» καί τέλος πάντων ἐδῶ στό Ψαλτολόγιον αὐτό προσπαθοῦμε καί αὐτό ἐπιτυγχάνουμε, νά προβληματιζόμεθα καί νά μαθαίνουμε· νά μαθαίνουμε ὅλοι μας πολλά πράγματα, νά μαθαίνουμε νά κρίνουμε καί νά συγκρίνουμε, νά μαθαίνουμε νά συζητᾶμε. Προσωπικῶς γιά μένα καί νά ποῦμε τήν Τιμιωτέρα καί νά μήν τήν ποῦμε δέν εἶναι πρόβλημα· ὅπως δέν μοῦ εἶναι πρόβλημα γιά ᾿κείνους πού θά ποῦν καί τόν ἀναστάσιμο κανόνα στήν θ΄ ᾠδή, ὅπως τόν εἶπαν καί στήν α΄ καί στήν γ΄ κ.λπ..

Χάρηκα πάρα πολύ, ἐπαναλαμβάνω, γιά τό ὅτι γίνονται κατανοητά κάποια πράγματα καί γιά σένα εἰδικότερα, ἀγαπητέ μου Ἀπόστολε, πού καταλαβαίνω ἐγώ τήν εὐαισθησία σου γιά ὅ,τι σχετίζεται μέ Κωνσταντινούπολη, Πατριαρχεῖο, Μεγάλη Ἐκκλησία, Πατριαρχικά Τυπικά, Πατριαρχικούς ἐν γένει. Καί νά εἶσαι σίγουρος ὅτι ἀπολογοῦμαι γιά σένα καί τά ὑποστηρίζω αὐτά σέ κάποιους πού δέν μποροῦν νά καταλάβουν αὐτή τήν εὐαισθησία σου, ὅταν γράφεις «ἀπόλυτα» γιά κάποια ἀπό τά παραπάνω.

Χάρηκα πάρα πολύ!!!

ΥΓ. Αὐτό μπορεῖ νά εἶναι ΠΜ, ἀλλά ἀφορᾶ σ᾿ ὅλους μας καί γι᾿ αὐτό τό ἔγραψα δημόσια. Καί γιά νά καταλάβετε τίς εὐαισθησίες τοῦ ἀγαπητοῦ μας Ἀπόστολου καί τήν κληρονομιά πού κουβαλάει.



 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
π. Μάξιμος;45752 said:
ΥΓ. Αὐτό μπορεῖ νά εἶναι ΠΜ, ἀλλά ἀφορᾶ σ᾿ ὅλους μας καί γι᾿ αὐτό τό ἔγραψα δημόσια. Καί γιά νά καταλάβετε τίς εὐαισθησίες τοῦ ἀγαπητοῦ μας Ἀπόστολου καί τήν κληρονομιά πού κουβαλάει.

π. Μάξιμε,

Σᾶς ὑπέρ-εὐχαριστῶ γιὰ τὰ εὐγενικά καὶ ἐνθαρρυντικά σας λόγια πρὸς τὸ ἄτομό μου. Ἐγὼ ἀπλῶς προσπαθῶ νὰ μάθω ὅ,τι καὶ ὄσα μπορῶ, νὰ μεταλαμπαδεύσω αὐτὰ ποὺ ἔμαθα ἀπὸ τὸν πατέρα μου καὶ τοὺς δασκάλους μου, καὶ νὰ τηρῶ τὴν παράδοση κατὰ δύναμιν. Ὀμολογῶ ὅτι διάφορα φόρουμ σὰν τὸ Ψαλτολόγιο καὶ ἄλλα μοῦ ἔχουν δώσει τὴν εὐκαιρία νὰ ἀκούσω γνώμες ἀπὸ ἔνα εὐρύτερο κοινό. Καὶ ἔχω διαπιστώσει ὅτι, ναὶ μὲν ὑπάρχουν μερικοὶ που κατέχουν σωστὲς καὶ βάσιμες γνώσεις, ἄλλὰ ὑπάρχουμε καὶ πολλοὶ ποὺ θὰ ὀφελούμεθα ἰδιαιτέρως ἐὰν κάναμε τὸν κόπο νὰ μελετούμε αὐτὰ τὰ θέματα μὲ τὴν λεπτομέρεια καὶ τὸ βάθος ποὺ τοὺς ἀρμόζει.

Μὲ ἰδιαίτερη ἀγάπη καὶ σεβασμό,

Ἀπόστολος
 
Top