23. «φωτίζειν τὸν μέλλοντα» εκ του απολυτικίου

ixadin

Ηχάδιν
#1
Στο απολυτίκιο της εορτής της Συλλήψεως του Προδρόμου

Ἡ πρώην οὐ τίκτουσα, στεῖρα εὐφράνθητι· ἰδοὺ γὰρ συνέλαβες, Ἡλίου λύχνον σαφῶς, φωτίζειν τὸν μέλλοντα, πᾶσαν τὴν οἰκουμένην, ἀβλεψίαν νοσοῦσαν, χόρευε Ζαχαρία, ἐκβοῶν παρρησίᾳ, Προφήτης τοῦ Ὑψίστου ἐστίν, ὁ μέλλων τίκτεσθαι.
Δεν καταλαβαίνω τι θέλει να πει ο ποιητής!

(γενικά δεν μπορώ να βρω την συντακτική δομή της περιόδου "συνέλαβες, Ἡλίου λύχνον σαφῶς, φωτίζειν τὸν μέλλοντα")
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#2
« ... ἰδοὺ γὰρ συνέλαβες λύχνον Ἡλίου, τὸν μέλλοντα σαφῶς φωτίζειν πᾶσαν τὴν οἰκουμένην, ...»

πρβλ. «...Ἰωάννην καὶ Πρόδρομον, λύχνον τοῦ Ἡλίου...» (23 Σεπτ.)
«... τήν φωνήν τοῦ Λόγου, τοῦ Ἡλίου τόν λύχνον» (3 Ιαν.)
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3
« ... ἰδοὺ γὰρ συνέλαβες λύχνον Ἡλίου, τὸν μέλλοντα σαφῶς φωτίζειν πᾶσαν τὴν οἰκουμένην, ...»
Ὀρθῶς. Τό μόνο πού θά ἔλεγα εἶναι ὅτι τό «σαφῶς» πάει στό «συνέλαβες», ὅπως τό βλέπω κι ἐδῶ σέ μετάφραση:
Γέμισε με ευφροσύνη εσύ που πριν ήσουν στείρα, γιατί τώρα συνέλαβες στ' αλήθεια τον λύχνο του Ήλιου Χριστού, αυτόν που πρόκειται να φωτίσει όλη την οικουμένη, που πάσχει από άγνοια. Χόρευε Ζαχαρία, φωνάζοντας μπροστά σε όλους: Αυτός που πρόκειται να γεννηθεί είναι προφήτης του Ύψιστου Θεού.
ἤτοι: « ... ἰδοὺ γὰρ συνέλαβες σαφῶς λύχνον Ἡλίου, τὸν μέλλοντα φωτίζειν πᾶσαν τὴν οἰκουμένην, ...»

Βέβαια ἡ ἀντιστροφή τῶν λέξεων «φωτίζειν» καί «μέλλοντα» γιά τίς ἀνάγκες τοῦ μέτρου, δημιουργεῖ μέ πρώτη ματιά μιά ἀσάφεια, δηλ. ποιός εἶναι αὐτός ὁ μέλλων, πού θά φωτίσει ὁ Ἰωάννης. Ἐνῶ δέν εἶναι ἔτσι. Ὁ μέλλων νά γεννηθεῖ Ἰωάννης (ἀφοῦ σήμερον συνελήφθη) θά φωτίσει...

Ἐπίσης, ὅπως βλέπω ἐκεῖ πού παρέθεσα καί ἀλλοῦ πού εἶδα τό ἀπολυτίκιον μόνον, κακῶς κάποιοι μετατρέπουν τήν «ἀβλεψίαν» σέ δοτική («ἀβλεψίᾳ»). Τό «νοσῶ» συντάσσεται μέ αἰτιατική.

 
Last edited:

Fraristos ioannis

Παλαιό Μέλος
#4
Ως ταπεινός θεράπων του λόγου επιτρέψτε μου μία άποψη για την αναστροφή του απαρεμφάτου 'φωτίζειν τον μέλλοντα'.

Προσωπικά θαυμάζω τον υμνογράφο (άγνωστο - δυστυχώς σε μένα:eek:)!
Ο υμνογράφος λοιπόν αναστρέφοντας το απαρέμφατο ΠΡΙΝ από τη μετοχή 'τόν μέλλοντα', της οποίας συντακτικώς είναι αντικείμενο και κανονικά έπρεπε να έπεται της μετοχής, νομίζω ότι και μορφικά δεικνύει την ίδια την ιδότητα θεολογικώς του Ιωάννη= ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ!
Δηλ. ο Άγιος Ιωάννης υπήρξε Πρόδρομος του Χριστού και αυτό εμφανίζεται και στη μορφική σύνταξη του ύμνου (το απαρέμφατο προηγείται της μετοχής - λειτουργεί, δηλ, τροπον τινά ως πρόδρομος της μετοχής...!).

Ελπίζω να έγινα κατανοητός και να βοήθησα το κατά δύναμιν. (φυσικά ρόλο πρέπει να διαδραμάτισε και το μέτρο του στίχου - δεν το παραβλέπω αυτό)

Φιλικά. (Συγγνώμη για το... μάθημα :eek:)
 
Last edited:
Top