20. Σταυροθεοτοκίο ἐξαποστειλαρίου

Δεν θα ήταν ορθότερο κατά την 20η Σεπτεμβρίου αντί του σταυροθεοτοκίου να ψάλλουμε εξαποστειλάριο της Εορτής, εφ’ όσον ευρισκόμεθα ακόμη εις τα μεθέορτα;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Δεν θα ήταν ορθότερο κατά την 20η Σεπτεμβρίου αντί του σταυροθεοτοκίου να ψάλλουμε εξαποστειλάριο της Εορτής, εφ’ όσον ευρισκόμεθα ακόμη εις τα μεθέορτα;
Ἀγαπητέ, εἶσαι ἐκτός θέματος, καθώς ἐδῶ δέν συζητᾶμε τί ἔπρεπε νά ψαλεῖ τήν Κυριακή 20/9/2020 (ἄν καί αὐτό εἶναι λυμένο γιά τό ἰσχῦον τυπικό, ἀλλά γιά κάποιους ... ἄλυτο... :cool: ).
Ἀλλά ποίου προσόμοιον εἶναι τό τῆς ἑορτῆς ἐξαποστειλάριον τῆς 20ης Σεπτεμβρίου, τό μετά τό τῶν ἁγίων (κατά τό Ἦχος γ', Ἐν Πνεύματι τῷ Ἱερῷ) ὑπάρχον.
Εἶναι, λοιπόν, τῆς ἑορτῆς ἐξαποστειλάριον, ὅπως σημειώνουν τά Δίπτυχα.
Ὁ χαρακτηρισμός ὡς Σταυροθεοτοκίον δέν ἔχει σχέση μέ τήν ἔννοια τοῦ τυπικοῦ σέ μή ἑορτάσιμες ἡμέρες, ἀλλά ἁπλῶς ὄτι τό τῆς ἑορτῆς τοῦ Σταυροῦ ἐξαποστειλάριον εἶναι ἅμα καί θεοτοκίον.

Πάντως, Μανόλη, εἶναι «φῶς φανάρι» ὅτι πρόκειται γιά ἤχου β', προσόμοιο τοῦ Τῶν μαθητῶν ὁρώντων σε καί ἴσως κάπου τό ἔχουμε σημειώσει, γιατί ἐγώ στό φυλλάδιο τοῦ ναοῦ ἀπό τό 2009 ὡς Σταυροθεοτοκίον. Τῶν μαθητῶν ὁρώντων σε. τό ἐπιγράφουμε. Εἶναι φανερό τό σφάλμα στό Μηναῖο πού τό ἐπιγράφει Ὅμοιον.
 
Πάτερ, ευλογείτε.

1. Σαφώς και είμαι εκτός θέματος , αλλά βλέποντας την ενασχόληση με το «Σταυροθεοτοκίο» του εξαποστειλαρίου της 20ης Σεπτεμβρίου είπα να θέσω ένα ερώτημα που με απασχόλησε. Ας κάνουν οι διαχειριστές τον κόπο να το μεταφέρουν, αν και δεν νομίζω ότι αξίζει τον κόπο , στην κατάλληλη ενότητα.

2. Το συγκεκριμένο τροπάριο , κατά την ταπεινή μου γνώμη, δεν είναι βέβαια Σταυροθεοτοκίο με το γνωστό θέμα και περιεχόμενο των Σταυροθεοτοκίων ,αλλά , κατ’ ακρίβειαν, ούτε της Εορτής με αναφορά στη Θεοτόκο. Πρόκειται , κατά την ταπεινή μου γνώμη και πάλι, για απλό Εξαποστειλάριο - θεοτοκίο με αναφορά και στο θέμα του Σταυρού . Γι’ αυτόν το λόγο και γίνεται αποδεκτό και ως της Εορτής με την ευρεία έννοια. Αυτά νομίζω ότι προκύπτουν από το περιεχόμενό του και το ύφος του (αποστροφή προς την Θεοτόκο) και όχι από το πώς χαρακτηρίζεται.

3. Σαφώς και το θέμα δεν είναι το τι έπρεπε να ψαλεί (δεν κατάλαβα , ειλικρινά, πιο είναι το άλυτο θέμα στο οποίο αναφέρεσθε και για ποιούς).

4. Να σας εξομολογηθώ ότι την Κυριακή, που κατά παράκληση φίλου πήγα στο αναλόγιό του σε ναό μικρού οικισμού όχι γιατί είμαι ψάλτης αλλά γιατί δεν είχε βοηθό ούτε για να αναγνώσει ,ψάλαμε αντ΄ αυτού το Εξαποστειλάριο της 14ης Σεπτεμβρίου. Ερωτώ εν πάση ειλικρινεία: Ήταν τόσο φοβερά παραβίαση του Τυπικού; Γιατί εγώ θεωρώ ότι όντως παραβίαση του ΤΜΕ ήταν το ότι πχ δεν τελέσαμε Μεσονυκτικό με τον Τριαδικό κανόνα του ήχου, δεν είπαμε τα ψαλτήρια της Κυριακής και τον Άμωμο, δεν ψάλαμε όλες τις ωδές των κανόνων κτλ.

Συγχωρέστε τον σχολαστικισμό και την ενασχόληση με ένα εντελώς δευτερεύον θέμα.

Την ευχή.
 
Top