Καλησπέρα σας,
Έχω μια απορία σχετική με την αυριανή ακολουθία των Αγ. Αθανασίου και Κυρίλλο.
Έχω στην διάθεσή μου τρία δοξαστάρια - του Πέτρου Λαμπαδαρίου (εκ. Π. Εφεσίου), του Κηλτζανίδου (εκ. Ρηγοπούλου), και του Στεφάνου Λαμπαδαρίου (εκ. Γρηγορίου).
Αύριο, το Δοξαστάριον του Π.Π. έχει το εξής δοξαστικόν των Αίνων (σ. 159-161):
Δόξα... Ἦχος γ'
Τὸ μέγα κλέος τῶν ἱερέων, Ἀθανάσιον τὸν ἀήττητον ἀριστέα, ἱεροπρεπῶς εὐφημήσωμεν· οὗτος γὰρ τῶν αἱρέσεων συγκόψας τὰς φάλαγγας, τῇ δυνάμει τοῦ Πνεύματος, τὰ τῆς ὀρθοδοξίας τρόπαια, ἀνεστήσατο καθ' ὅλης τῆς οἰκουμένης, ἀριθμῶν εὐσεβῶς τὸ τῆς Τριάδος μυστήριον, διὰ τὴν τῶν προσώπων ἰδιότητα, καὶ πάλιν συνάπτων ἀσυγχύτως εἰς ἕν, διὰ τὴν τῆς οὐσίας ταυτότητα, καὶ χερουβικῶς θεολογῶν, πρεσβεύει ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν.
(Επισυνάπτω και την μετάφραση του κείμενου, επειδή η απορία μου έχει σχέση με την επιθυμία να γράψω ένα μουσικό κείμενο για το εν λόγω τροπάριον·
"In a fitting and sacred manner let us extol Athanasius, the invincible victor, the great boast of priests. With the power of the Spirit, he cut down the ranks of the heresies and raised up the banners of Orthodoxy throughout the whole world, when by his godly exposition of the mystery of the Trinity, he demonstrated the distinction between the attributes of each Person. And again, without intermingling the Persons, he showed the unity that existeth on account of Their identity of essence. And as he praiseth the Godhead after the manner of the Cherubim, he intercedeth for our souls.")
Τα άλλα δύο Δοξαστάρια - δηλ. του Κηλτζανίδου και του Στεφάνου Λαμπαδαρίου - περιέχουν το ίδιο ακριβώς δοξαστικόν, με την σημείσωση "Εις τους Αίνους". (Το μουσικό κείμενο αρχίζει από σελ. 467 και 85, αντίστοιχα.)
Έχοντας όλα αυτα στον νου μου, εξέπληξα λίγο-πολύ όταν άνοιξα το Μηναίον και διαπίστωσα ότι το αυριανό δοξαστικό των Αίνων που εμπεριέχεται εκεί δεν ήτανε το ίδιο που ανέφερα πριν. Στην θέση του, έχει το εξής δοξαστικόν·
Ἦχος πλ. α'
Δεῦτε φιλεόρτων τὸ σύστημα, δεῦτε τῶν Πιστῶν ἡ ὁμήγυρις, δεῦτε ὀρθοδόξων χορεῖαι, ᾄσμασιν ἐγκωμίων στέψωμεν, τὴν ἀεισέβαστον δυάδα τῶν Διδασκάλων ἡμῶν· οὗτοι γὰρ πάντα ζόφον κακίστης αἱρέσεως, πᾶσαν ἀπάτην τῶν δυσμενῶν, νεανικῶς καθελόντες, τῇ ἀηττήτῳ τοῦ Πνεύματος ἰσχύϊ, τὸν κόσμον κατηύγασαν, θεογνωσίας ἐλλάμψεσι· καὶ νῦν πρεσβεύουσιν ὑπὲρ ἡμῶν, τῶν ἐν πίστει τελούντων τὴν μνήμην αὐτῶν.
(Δεν έχει και πολύ σημασία, αλλά το ίδιο δοξαστικόν βρίσκεται και στο Αγγλικό Μηναίο που διαθέτω.)
Ψάχνωντας λίγο, διαπίστωσα ότι στα Μηναία, το πρώτο δοξαστικόν που ανεφέρθηκα (σε ήχο γ.') πρόκειται για το δοξαστικόν των Αίνων της Β' Μαΐου, δηλαδή της ανακομιδής του λειψάνου του Αγ. Αθανασίου (και όχι της ακολουθίας των Αγ. Αθανασίου και Κυρίλλου που ψάλλεται αύριο).
Οι ερωτήσεις μου είναι τρεις.
1η· Για ποιο λόγο έχουνε αυτά τα τρία Δοξαστάρια το δοξαστικό της Β' Μαΐου στην θέση του αυριανού δοξαστικού των Αίνων;
2η· Ποιο είναι το σωστό από τα δύο;
3η· Ξέρει κανείς πού μπορώ να βρω το μουσικό κείμενα για το δεύτερο δοξαστικόν; (Σε ήχο πλ. του α.')
-Γαβριήλ