17. Ακολουθία αγίων μαρτύρων Μανουήλ, Σαβέλ και Ισμαήλ εκ Περσίας

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Θἄλεγε κανείς ὅτι λίγο μᾶς ἐνδιαφέρουν τέτοια θέματα...
Στό ἐν χρήσει μηναῖο αὐτοί οἱ ἅγιοι μάρτυρες, ἐνῶ ἔχουν ἔνα δοξαστικό στά ἑσπέρια, δέν ἔχουν κανόνα...
Μέ ἀφορμή αὐτή τήν ἀνάρτηση, ἔψαξα λίγο τό θέμα καί ἀπό πλευρᾶς τυπικοῦ —φανταζόμουν πῶς κάτι θυμώμουν— καί πρώτη κίνηση ἦταν νά ψάξω στή γνωστή Συλλογή Ντόρης Παπαστράτου, ὅπου πράγματι ἐξεπλάγην γιά μιά τόσο ἐμπλουτισμένη ἔκδοση, πού ἀξίζει κάποιος, γιά λόγους ἱστορικούς καί ὄχι μόνον, ὅπως ὑμνολογικούς, ἀκομή καί γεω –γραφικούς –πολιτικούς, νά ξεφυλλίσει, ἄν ὄχι νά μελετήσει, μέ ἐξαγωγή πολλῶν συμπερασμάτων...

http://www.akolouthies.gr/index.php
http://ambrosia.ascsa.edu.gr:8991/F...ode_4=WFM&filter_request_4=&filter_code_5=WSL

http://www.akolouthies.gr/?IDfind=Μανουήλ&IDfield=SAINTS

http://www.ascsa.edu.gr/datab/digital/akolouthies/books/0464.pdf

Ἀκολουθία ἡ θεία ἱερὰ καὶ μαρτυρικὴ τῶν ἁγίων καὶ πανενδόξων τοῦ Χριστοῦ μεγίστων ἀθλοφόρων τε καὶ αὐταδέλφων Μανουήλ, Σαβὲλ καὶ Ἰσμαὴλ ἀθλησάντων ἐν ἔτει σωτηρίῳ τξβ΄. ἀναγινωσκομένη κατὰ τὴν ιζ΄. τοῦ Ἰουνίου. Ἥτις πρῶτον μὲν ἐρανισθεῖσά τε καὶ φιλοπονηθεῖσα παρὰ Μανουὴλ Μάνου τοῦ Βυζαντίου, καὶ ἐπιδιορθωθεῖσα παρὰ τοῦ πανοσιοσοφολογιωτάτου διδασκάλου καὶ ἱεροκήρυκος τῆς ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας κυρίου Δωροθέου Βουλησμᾶ. Εἰς φῶς ἤχθη διὰ δαπάνης τοῦ ἐν μακαρίᾳ τῇ λήξει εὐγενεστάτου ἄρχοντος Πολκοβνίκου καὶ Καβαλλιέρη κυρίου Μανουὴλ Μπάλσα. Νῦν δὲ ἀυξηθεῖσα παρὰ τοῦ αὐτοῦ ποιητοῦ χάριν εὐλαβείας τῇ προσθήκῃ τῶν τε ἐγκωμίων τοῦ ἱεροῦ τῶν ἁγίων ἐπιταφίου, εὐλογηταρίων, καὶ κδ΄ οἴκων, μετά τινων τροπαρίων ψαλλομένων ἐν τῇ ἀγρυπνίᾳ τῆς αὐτῶν ἐτησίου πανηγύρεως· ἔτι δὲ σὺν τέτταρσιν εὐχαῖς, μεγαλυναρίοις τισι, τυπικοῖς ἕξ, καὶ τοῖς δυσὶ σπανιωτάτοις πασχαλίοις, μετὰ και τινων ἄλλων, ὡς ὁρᾶται, ἅπερ ἅπαντα ἐθεωρήθησαν παρὰ τοῦ πανιερωτάτου ἐν ἀρχιερεῦσιν ἁγίου Συνάδων κυρίου κυρίου Νικοδήμου, καὶ τελευταῖον καλλωπισθεῖσα ταῖς τῶν χαριτοβρύτων εἰκόνων τέτταρσι χαλκογραφίαις τῶν ἁγίων, καὶ ὡς οἷόν τ’ εἰς τὸ ἐντελὲς ἀχθεῖσα.
Ἤδη δεύτερον σὺν Θεῷ ἁγίῳ τύποις καθαρωτέροις καὶ ἐρυθροῖς χαρακτῆρσιν ἐκδίδοται σπουδῇ μὲν καὶ ἀναλώμασι τοῦ ταπεινοῦ ποιητοῦ, ὅπως διανέμηται δωρεὰν τοῖς τε θείοις ναοῖς τοῦ Κυρίου ἡμῶν, καὶ τοῖς φιλομάρτυσι χριστιανοῖς, ἐξαιρέτως δὲ τοῖς ὁμωνύμοις τοῖς ἁγίοις ὑπὲρ τῆς τῶν πολλῶν αὐτοῦ πλημμελημάτων ἀφέσεως, καὶ τῆς μετὰ δικαίων τῶν ψυχῶν τῶν γονέων αὐτοῦ Σκαρλάτου καὶ Αἰκατερίνης αἰωνίου ἀναπαύσεως.
Ἐπιμελείᾳ δὲ καὶ ἐπιστασίᾳ τοῦ πανοσιωτάτου ἐν ἱερομονάχοις ἁγίου ἀρχιμανδρίτου κυρίου κυρίου Καλλινίκου τοῦ ἐκ Θεσσαλονίκης.
Ἐν Λειψίᾳ τῆς Σαξωνίας. 7323: ‚ζτκγ́. 1815: ‚αωιέ.
Ἐν τῇ τυπογραφίᾳ Βράϊτκοπφ καὶ Ἕρτελ.
 

Attachments

  • 0464.pdf
    35.3 MB · Views: 101

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ἐν Λειψίᾳ τῆς Σαξωνίας. 7323: ‚ζτκγ́. 1815: ‚αωιέ.
Ἐν τῇ τυπογραφίᾳ Βράϊτκοπφ καὶ Ἕρτελ.

Πολλά και ενδιαφέροντα (και πολλά προς συζήτηση)

Ξεφυλλίζοντας το PDF έφθασα σε μια σελίδα που ορίζει τα ψαλτέα.
Είναι ενδιαφέρον πως ήδη τα μέλη του Πέτρου είχαν αποδοχή. Μεταξύ άλλων ορίζεται να ψαλεί "Πολυέλεος του Πέτρου ήχος πλ. α´". Μνημονεύονται μουσικοί που μελοποίησαν τα στιχηρά των Αγίων και ορίζεται να ψαλεί Χερουβικό και Κοινωνικό σε ήχο βαρύ.
Έκδοση του 1815 προ της μουσικής μεταρρύθμισης...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... καί ἀπό πλευρᾶς τυπικοῦ —φανταζόμουν πῶς κάτι θυμώμουν—
Νομίζω ότι και ο π. Γεώργιος Ρήγας κάνει αναφορά στις αναλυτικές Τυπικές διατάξεις της ωσάνω ακολουθίας στα "Ζητήματα Τυπικού" , στο θέμα περί των καθισμάτων εν Κυριακή, νομίζω.
Κι ἐγώ φανταζόμουν κι ἐσύ νομίζεις, ἀλλά "μέσα" εἴμαστε...
Ἐσύ γιά μιά ἀκόμη φορά εὐστοχώτατος !!! (σελ. 49)
 
Top