15. Εγκώμια Παναγίας

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Στὸ χφ. Μ. Λαύρας Γ-11 ιβ’ αἰ. περιέχονται «Μεγαλυνάρια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου» (φφ. 109r-119v) καὶ «Μεγαλυνάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου» (φφ. 182r-186v). Μακαριστάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου ὑπάρχουν καὶ στὸ χφ. Vat. gr. 1661 ἑρμηνεία στὸ Κατὰ Λουκᾶν τοῦ ἔτους 1116-1117 φ. 86r.

«Στιχηρὸν πρὸς Τῶν ἀγγέλων. Εἰς τὸν ἄμωμον.
Τῶν ἀγγέλων ὁ δῆμος κατεπλάγη ὁρῶν σε τὴν τὸν κτίστην τεκοῦσαν Θεοτόκε Μαρία ἐν Σιὼν τεθαμμένην καὶ δεσποτικαῖς ὕπερθεν παλάμεσιν αἰρομένην ἀπὸ γῆς μετάρσιον»
(χφ. Σινὰ ΜΓ 84 θ’-ι’ αἰ. (Τὰ νέα εὑρήματα, φωτογραφία 97)).

Ἑπτὰ εὐλογητάρια τῆς Κοιμήσεως διασώζει τὸ χφ. Ῥωσικῆς Κρατικῆς Βιβλιοθήκης (RGB) 270 32 μηναῖο Αὐγούστου ιβ’ αἰ. φφ. 222r-223r, ἐνὼ δεκατέσσερα τὸ χφ. Σινὰ 30 ἀνθολόγιο ιδ’ αἰ. φφ. 414v-417v.


Στὴν ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἀντὶ πολυελέου ἐψάλλετο ἄμωμος (τυπικὸ Εὐεργέτιδος ιβ’ αἰ. σ. 487, χφφ. Σινὰ 656 ἀνθολόγιο ιβ’ αἰ. φ. 46r, 1096 ΤΑΣ ιβ’ αἰ. φ. 125r, 1097, τυπικὸ Συμεὼν ἀρχιεπισκόπου Σινὰ τοῦ ἔτους 1214 φ. 136v, 1103 Σιναϊτικὸ τυπικὸ ιδ’ αἰ. φ. 106v).

Ἄρα τὸ ποιητικὸ εἶδος τῶν μεγαλυναρίων μᾶλλον ἐγράφη πρῶτον διὰ τὴν ἑορτὴν τῆς κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου καὶ ἀναλογικῶς συνετέθησαν ἀργότερα ὅμοια γιὰ τὴν ταφὴν τοῦ Κυρίου.

Ευχαριστίες για τις παραπομπές, αλλά τί κάνει τα «Μεγαλυνάρια εις την Κοίμησιν της Θεοτόκου» να φαίνονται αρχαιότερα αυτών του Μ. Σαββάτου;
 
Στὸ χφ. Μ. Λαύρας Γ-11 ιβ’ αἰ. περιέχονται «Μεγαλυνάρια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου» (φφ. 109r-119v) καὶ «Μεγαλυνάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου» (φφ. 182r-186v). Μακαριστάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου ὑπάρχουν καὶ στὸ χφ. Vat. gr. 1661 ἑρμηνεία στὸ Κατὰ Λουκᾶν τοῦ ἔτους 1116-1117 φ. 86r.

«Στιχηρὸν πρὸς Τῶν ἀγγέλων. Εἰς τὸν ἄμωμον.
Τῶν ἀγγέλων ὁ δῆμος κατεπλάγη ὁρῶν σε τὴν τὸν κτίστην τεκοῦσαν Θεοτόκε Μαρία ἐν Σιὼν τεθαμμένην καὶ δεσποτικαῖς ὕπερθεν παλάμεσιν αἰρομένην ἀπὸ γῆς μετάρσιον»
(χφ. Σινὰ ΜΓ 84 θ’-ι’ αἰ. (Τὰ νέα εὑρήματα, φωτογραφία 97)).

Ἑπτὰ εὐλογητάρια τῆς Κοιμήσεως διασώζει τὸ χφ. Ῥωσικῆς Κρατικῆς Βιβλιοθήκης (RGB) 270 32 μηναῖο Αὐγούστου ιβ’ αἰ. φφ. 222r-223r, ἐνὼ δεκατέσσερα τὸ χφ. Σινὰ 30 ἀνθολόγιο ιδ’ αἰ. φφ. 414v-417v.


Στὴν ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἀντὶ πολυελέου ἐψάλλετο ἄμωμος (τυπικὸ Εὐεργέτιδος ιβ’ αἰ. σ. 487, χφφ. Σινὰ 656 ἀνθολόγιο ιβ’ αἰ. φ. 46r, 1096 ΤΑΣ ιβ’ αἰ. φ. 125r, 1097, τυπικὸ Συμεὼν ἀρχιεπισκόπου Σινὰ τοῦ ἔτους 1214 φ. 136v, 1103 Σιναϊτικὸ τυπικὸ ιδ’ αἰ. φ. 106v).

Ἄρα τὸ ποιητικὸ εἶδος τῶν μεγαλυναρίων μᾶλλον ἐγράφη πρῶτον διὰ τὴν ἑορτὴν τῆς κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου καὶ ἀναλογικῶς συνετέθησαν ἀργότερα ὅμοια γιὰ τὴν ταφὴν τοῦ Κυρίου.
Μπορείς να μάς τότε γιατί δεν μπήκαν στα μηναία, ούτε και ψάλλονται πουθενά στο Άγιον Όρος;;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τό θέμα ἐδῶ ἀνήκει στήν ἑνότητα παράθεσης τῶν ἐγκωμίων ὡς εἰς φυλλάδα.
Περισσότερα στό θέμα τυπικοῦ
https://analogion.com/forum/index.php?threads/Επιτάφιος-της-Παναγίας.1238/page-2#post-227297
καί τῶν ἑρμηνευτικῶν τῆς ὑμνολογίας
https://analogion.com/forum/index.php?threads/15-Μεγαλυνάρια-ἐγκώμια-καὶ-εὐλογητάρια-εἰς-τὴν-Κοίμησιν-τῆς-Θεοτόκου.18773/#post-45720
Το Τ.Μ.Ε. χαρακτηρίζει "καινοφανές και κακόζηλον" το φαινόμενο να ψάλλονται τα εγκώμια της θεοτόκου(Τ.Μ.Ε. σ. 306-307).
Ωστόσο η φιλολογική έρευνα έχει δώσει νεότερες πληροφορίες. Ο Θ. Δετοράκης στο βιβλίο Βυζαντινή Υμνογραφία, Ηράκλειο 1997 διατυπώνει την εξής ενδιαφέρουσα θέση (σ.214-215): Στον Αθηναϊκό κώδικα 553 περιέχονται τα μακαρώνεια της Θεοτόκου. Το τροπάριο που ο Ιάκωβος Βουλγαρίας χρησιμοποιεί ως πρότυπο δεν είναι το Η ζωή εν τάφω, αλλά ο Θεομητορικός ύμνος Μακαρίζομέν σε. Τούτο κατά τον καθηγητή μπορεί να σημαίνει ότι το πρώτο δείγμα του είδους δεν δημιουργήθηκε για την ταφή του Κυρίου αλλά για την Κοίμησιν της Θεοτόκου. Έτσι αργότερα αναλογικά μακαρώνεια (μεγαλυνάρια) δημιουργήθηκαν για την ταφή του Κυρίου και εισήχθησαν στην ακολουθία του Μ. Σαββάτου. Αν, μεσούντος του 13ου αιώνα, ο Ιάκωβος Βουλγαρίας δεν γνώριζε τα μεγαλυνάρια του Μ. Σαββάτου, πρέπει να δεχτούμε ότι τα μεγαλυνάρια για την ταφή του κυρίου είναι μεταγενέστερα. (Αν τα γνώριζε θα τα χρησιμοποιούσε ως πρότυπα) (σ.215)
Ἀναφορά «σέ ἕτερον Ἄμωμον ψαλλόμενον καί εἰς τήν ἔνδοξον κοίμησιν τῆς ὑπεραγίας δεσποίνης ἡμῶν θεοτόκου καί ἀειπαρθένου Μαρίας» καί γενικῶς στά ἐγκώμια τῆς Παναγίας κάνουν οἱ κώδικες:
ΕΒΕ 899 (α΄ τετ. ιε΄ αἰ.), φφ. 183r - 185r· ΕΒΕ 2458 (τοῦ 1336), φ. 138v καί 142r - v· ΕΒΕ 899 (τοῦ ιε΄ αἰ.) φφ. 192r - v· ΚΟΥΤΛ. 457 (τῶν μέσων ιδ΄ αἰ.) φ. 254r· ΣΙΝΑ 1311 (τοῦ β΄ ἡμ. ιδ΄ αἰ.) φφ. 76r - 77v· ΛΑΥΡ. Ι 178 (τοῦ 1377) φφ. 186r - 187r· ΛΑΥΡ. Ι 185 (τῶν μέσων ιδ΄ αἰ.) φ. 216r καί 219r· ΣΙΝΑ 1293 (τοῦ β΄ ἡμ. ιε΄ αἰ.) φφ. 156r καί 150v - 151v καί 152r· ΣΙΝΑ 1529 (τοῦ ιστ΄ αἰ.) φ. 137v· ΠΑΝΤΟΚΡ. 214 (τοῦ 1433), φφ. 169v - 170r· ΒΑΤΟΠ. 1281 (τοῦ ιε΄ αἰ.) φφ. 187r - v· ΙΒΗΡ. 985 (τοῦ 1425) φφ. 130r - v.
Τίς πληροφορἰες αὐτές λαμβάνω ἀπό Εὐαγγελίας Χ. Σπυράκου, Οἱ χοροί ψαλτῶν κατά τήν βυζαντινή παράδοση, σσ. 339-343. Σέ αὐτά ἀξιομνημόνευτα:
Στάσις α΄: ὁ δομέστικος ἀπ᾿ ἔξω· ἦχος πλ. α΄. Εὐλογητὸς εἶ, Κύριε· δίδαξόν με τὰ δικαιώματά σου - ἔσω ὁμοῦ ὅλοι· ἀπό χοροῦ· Μακάριοι οἱ ἄμωμοι ἐν ὁδῷ οἱ πορευόμενοι ἐν νόμῳ Κυρίου - Μακαρίζομέν σε.
Στάσις β΄: ἦχος πλ. α΄. Καὶ ἔπλασάς με. Ἄξιόν ἐστιν, μακαρίζειν σε τὴν Θεοτόκον, τὴν ἀειμακάριστον καὶ παναμώμητον καὶ μητέρα τοῦ Θεοῦ ἡμῶν. - ἀπό χοροῦ· Αἱ χεῖρές σου ἐποίησάν με καὶ ἔπλασάν με· συνέτισόν με καὶ μαθήσομαι τὰς ἐντολάς σου. Δόξα Πατρί, Καὶ νῦν. Ἄξιόν ἐστιν, μακαρίζειν σε τὴν Θεοτόκον, τὴν τιμιωτέραν τῶν Χερουβεὶμ καὶ ἐνδοξοτέραν ἀσυγκρίτως τῶν Σεραφείμ.
Στάσις γ΄: λέγετε - ἦχος τρίτος - Αἱ γενεαὶ πᾶσαι, μακαρίζομέν σε, τὴν μόνην Θεοτόκον. ᾿Επίβλεψον ἐπ᾿ ἐμὲ καὶ ἐλέησόν με κατὰ τὸ κρίμα τῶν ἀγαπώντων τὸ ὄνομά σου. ῎Αρχοντες κατεδίωξάν με δωρεάν, καὶ ἀπὸ τῶν λόγων σου ἐδειλίασεν ἡ καρδία μου. Τά κατ᾿ ἀλφάβητον τῆς Θεοτόκου, ποιήματα τοῦ πατριάρχου κυροῦ Γερμανοῦ. Ἐπίσης ἐναλλαγές· Μακαρίζομέν σε, τὴν μόνην Θεοτόκον, αἱ γενεαὶ πᾶσαι. Σὲ μακαριοῦμεν, τὴν μόνην Θεοτόκον, αἱ γενεαὶ πᾶσαι. Μακαρίζομέν σε, πᾶσαι αἱ γενεαί, τὴν μόνην Θεοτόκον. Τὴν ὄντως Θεοτόκον, σὲ μακαριοῦμεν, αἱ γενεαὶ πᾶσαι.

Ὡς ἐκ τούτου ὁ πολύξερος π. Σιαμάκης θά ἔπρεπε νά ἔχει ἐνημερωθεῖ περισσότερο...
 
Last edited:
Τό θέμα ἐδῶ ἀνήκει στήν ἑνότητα παράθεσης τῶν ἐγκωμίων ὡς εἰς φυλλάδα.
Περισσότερα στό θέμα τυπικοῦ
https://analogion.com/forum/index.php?threads/Επιτάφιος-της-Παναγίας.1238/page-2#post-227297
καί τῶν ἑρμηνευτικῶν τῆς ὑμνολογίας
https://analogion.com/forum/index.php?threads/15-Μεγαλυνάρια-ἐγκώμια-καὶ-εὐλογητάρια-εἰς-τὴν-Κοίμησιν-τῆς-Θεοτόκου.18773/#post-45720



Ὡς ἐκ τούτου ὁ πολύξερος π. Σιαμάκης θά ἔπρεπε νά ἔχει ἐνημερωθεῖ περισσότερο...
Νομίζω πάτερ μου πως θα ήταν φρονιμότερο να ακολουθούμε την τάξη της Εκκλησίας μας και όχι να προβαίνουμε σε λεκτικούς χαρακτηρισμούς που δείχνουν έλλειψη ψυχραιμίας!! https://fdathanasiou.wordpress.com/2017/08/19/τα-εγκώμια-και-ο-επιτάφιος-της-παναγία/
Ας μελετήσουμε όλοι αυτή την έρευνα του π. Δημητρίου Αθανασίου, γνωστού καταξιωμένου κληρικού, ή οποία είναι αποστομωτική και δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας των στοιχείων που παρατίθενται. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι τα εγκώμια της Παναγίας είναι ένα καθαρά τοπικό έθιμο, ιεροσολυμίτικο για την ακρίβεια.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
..... την έρευνα του π. Δημητρίου Αθανασίου, γνωστού καταξιωμένου κληρικού, ή οποία είναι αποστομωτική και δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας των στοιχείων που παρατίθενται.....
Σοβαρά, τώρα! Συνιστά έρευνα η αναφορά ότι τα εγκώμια της Θεοτόκου εισήχθησαν τον 19ο αι. και αναφορά της απαγόρευσης στο τυπικό του Βιολάκη;
Έρευνα αποτελούν τα στοιχεία που αναφέρθηκαν πιο πάνω, που ξεκινούν την ιστορία αυτή πολλούς αιώνες πριν. Στοιχεία που φαίνεται να αγνοούν τόσο ο π. Αθανάσιος Σιαμάκης όσο και ο π. Δημήτριος Αθανασίου. Να αγνοήσουμε τα στοιχεία προκειμένου να υπερισχύσουν οι προσωπικές μας επιθυμίες;
 
Σοβαρά, τώρα! Συνιστά έρευνα η αναφορά ότι τα εγκώμια της Θεοτόκου εισήχθησαν τον 19ο αι. και αναφορά της απαγόρευσης στο τυπικό του Βιολάκη;
Έρευνα αποτελούν τα στοιχεία που αναφέρθηκαν πιο πάνω, που ξεκινούν την ιστορία αυτή πολλούς αιώνες πριν. Στοιχεία που φαίνεται να αγνοούν τόσο ο π. Αθανάσιος Σιαμάκης όσο και ο π. Δημήτριος Αθανασίου. Να αγνοήσουμε τα στοιχεία προκειμένου να υπερισχύσουν οι προσωπικές μας επιθυμίες;
Βρείτε μου ένα στοιχείο από την έρευνα που να δικαιολογεί, να επιβάλει μάλλον, την εισαγωγή των εγκωμίων στην Θεία λατρεία!!! Γιατί εγώ διακρίνω υμέτερες προσωπικές επιθυμίες;; Βρείτε μου πού αλλού ψάλλονται τα εγκώμια της Παναγίας εκτός από την Γεθσημανή!! Ξαναλέω, ας μάθουμε να ψάλλουμε όλες τις ωδές των κανόνων στόν Όρθρο για να δείξουμε την ευλάβεια μας στην Παναγία κ αν δεν μάς αρκεί ή υπάρχουσα υμνολογία, τότε τα ξαναλέμε!!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Βρείτε μου ένα στοιχείο από την έρευνα που να δικαιολογεί, να επιβάλει μάλλον, την εισαγωγή των εγκωμίων στην Θεία λατρεία!!! ...
Τα στοιχεία παλαιότητας που αναφέρθηκαν πιο πάνω ΙΣΩΣ την δικαιολογούν. Σϊγουρα πάντως κανείς δεν μίλησε για επιβολή. Αλλά το να κακίζει κανείς μια λειτουργική συνήθεια τοπική ή όχι, και μάλιστα να καταφέρεται με καταγγελτικό λόγο όιπως κάνει ο π. Αθανάσιος (περισσότερο) και ο π. Δημήτριος, χωρίς να προσκομίζει στοιχεία, και μάλιστα επιδεικτικά αγνοώντας τα υπάρχοντα, δεν βοηθάει τον διάλογο ούτε την αναζήτηση της αλήθειας. Ποιος προβάλλει προσωπικές επιθυμίες; Αυτός που προσκομίζει στοιχεία ή αυτός που τα αγνοεί; Προσωπικά ουδόλως με ενδιαφέρει το θέμα, γιατί δεν πρόκειται έτσι κι αλλιώς να τα ψάλω.
 
Τα στοιχεία παλαιότητας που αναφέρθηκαν πιο πάνω ΙΣΩΣ την δικαιολογούν. Σϊγουρα πάντως κανείς δεν μίλησε για επιβολή. Αλλά το να κακίζει κανείς μια λειτουργική συνήθεια τοπική ή όχι, και μάλιστα να καταφέρεται με καταγγελτικό λόγο όιπως κάνει ο π. Αθανάσιος (περισσότερο) και ο π. Δημήτριος, χωρίς να προσκομίζει στοιχεία, και μάλιστα επιδεικτικά αγνοώντας τα υπάρχοντα, δεν βοηθάει τον διάλογο ούτε την αναζήτηση της αλήθειας. Ποιος προβάλλει προσωπικές επιθυμίες; Αυτός που προσκομίζει στοιχεία ή αυτός που τα αγνοεί; Προσωπικά ουδόλως με ενδιαφέρει το θέμα, γιατί δεν πρόκειται έτσι κι αλλιώς να τα ψάλω.
Λέτε αυτά τα στοιχεία παλαιότητας να τα αγνοούσαν όσοι σοφά αποφάνθηκαν ότι δεν πρέπει να εισαχθούν στην λατρεία;; Μήπως εμείς οι νεώτεροι θεωρούμε εαυτούς ως πάνσοφους;; Στα χειρόγραφα υπάρχουν άπειροι ύμνοι, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να εισαχθούν οπωσδήποτε όλοι στην λατρεία. Ξαναλέω, αν θέλετε κάποιοι να τα επαναφέρετε οκ, αλλά μόνο σε Ναούς που πανηγυρίζουν. Το τυπικό του Βιολάκη σοφά τα απορρίπτει, γιατί εισάγουν μαριολατρεία. Κ επιτέλους αποφασίστε πότε ψάλλονται, γιατί άλλοι τα λένε 3 μέρες πρίν, άλλοι στόν εσπερινό της εορτής, άλλοι στόν εσπερινό της απόδοσης... Αυτό δεν είναι ασυδοσία;;
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Τό θέμα ἐδῶ ἀνήκει στήν ἑνότητα παράθεσης τῶν ἐγκωμίων ὡς εἰς φυλλάδα.
Περισσότερα στό θέμα τυπικοῦ
https://analogion.com/forum/index.php?threads/Επιτάφιος-της-Παναγίας.1238/page-2#post-227297
καί τῶν ἑρμηνευτικῶν τῆς ὑμνολογίας
https://analogion.com/forum/index.php?threads/15-Μεγαλυνάρια-ἐγκώμια-καὶ-εὐλογητάρια-εἰς-τὴν-Κοίμησιν-τῆς-Θεοτόκου.18773/#post-45720



Ὡς ἐκ τούτου ὁ πολύξερος π. Σιαμάκης θά ἔπρεπε νά ἔχει ἐνημερωθεῖ περισσότερο...

Υποθέσεις και βεβαιότητες...
 

Attachments

  • Δετοράκης.png
    Δετοράκης.png
    467.4 KB · Views: 99
Υποθέσεις και βεβαιότητες...
Ή λογική λέει ότι αν προϋπήρχαν τα εγκώμια της Παναγίας, θα είχαν καθιερωθεί σίγουρα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα εγκώμια της Παναγίας ψάλλονταν ανέκαθεν μόνο στην Γεθσημανή. Το να ψάλλονται και εδώ είναι νέο φρούτο.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Πολύς λόγος γίνεται για "Τον Επιτάφιο θρήνο" της Θεοτόκου. Της Μεσίτριας μας προς τον Θεό. Της Μεγάλη Μάνας, η οποία κατέχει εξέχουσα θέση, στη ζωή των ορθοδόξων και "τον πρώτο ρόλο" στο σχέδιο της Θείας Οικονομίας.
Η εισαγωγή "των Εγκωμίων & του Επιταφίου θρήνου", αποτέλεσε την απαρχή για τη διαμόρφωση στα Ιεροσόλυμα της Ακολουθίας της Κοιμήσεως. Η Ακολουθία αυτή δεν είχε τον λατρευτικό χαρακτήρα του Επιτάφιου Θρήνου του Κυρίου, αλλά τον τιμητικό μακαρισμό της Θεοτόκου.
Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας με εγκύκλιο της επισήμαινε πως "η Ακολουθία του Επιταφίου της Θεοτόκου και των Εγκωμίων", που τελείται σε διάφορους Ι. Ναούς της Ελλάδας, αποτελεί αναμφισβήτητα μια ευσεβή συνήθεια, η οποία ωστόσο αρμόζει στο Ιεροσολυμίτικο Τυπικό και όχι στα έθιμα της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Πλήθος όμως Μητροπόλεων, ενοριών & Ι. Μονών υιοθέτησαν την ευσεβή συνήθεια της τέλεσης της συγκεκριμένης Ακολουθίας, (Βλ. 1, 2, 3, 4 & ά.) και αυτό γιατί στη συνείδηση της Εκκλησίας, η Θεοτόκος ως μητέρα του σαρκωθέντος Λόγου, συμμετέχει στη δόξα του Χριστού και είναι λογικό να μακαρίζεται από τις γενιές των πιστών, όπως και η ίδια προφήτευσε.
Περισσότερα,
εδώ.
ΥΓ: Η Παναγία Μητέρα, Προστάτης & Μεσίτρια, ας πρεσβεύει προς τον Υιόν της, εις το διηνεκές, για όλους μας.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Ο Dmitrievsky δίνει κάποιες πληροφορίες για την Ιεροσολυμιτική ακολουθία. Ήταν αρκετά αρχαία, αλλά κάπως ασύντακτη και με πολυλογίες. Με εντολή του πατριάρχη Αβραμίου διορθώθηκε το 1783 από τον Προκόπιο Πελοποννησιο. Αυτή η εκδοχή τυπώθηκε στη Βενετία το 1836. Η δεύτερη διόρθωση και έκδοση έγινε επί τον πατριάρχη Κύριλλο (1845-1872) από τον ηγούμενο Γεθσημανής Σαμουήλ Πελοποννησιο. Η τρίτη έκδοση ήταν του 1885 και ήταν αυτή που χρησιμοποιήθηκε στις μέρες του Dmitrievsky.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Το Σλαβονικό κείμενο των Εγκωμίων ομοιάζει περισσότερο με την 2η εκδοχή των εγκωμίων που μας έγραψε ο π. Μάξιμος.

Η σλαβονική μετάφραση της Ιεροσολυμιτικής ακολουθίας έγινε το 1846 από τον καθηγητή Kholmogorov, πρωτοβουλία του Μητροπολίτη Μόσχας Αγίου Φιλάρετου (Drozdov). Ο τελευταίος έκανε επίσης κάποιες φιλολογικές, αλλά και θεολογικές διορθώσεις σε αμφιλεγόμενα σημεία.
 
Top