Με ενδιαφέρον είδα οτι ο Βουδούρης στον τόμο 6ο (Μηνολόγιον) δίνει την εκδοχή του «ευσεβέσι» σαν «παλαιόν» και το «βασιλεύσι» σαν νεώτερο στο απολυτίκιον της Υψώσεως. Ίσως έχει συζητηθεί ήδη αλλά δεν το βρίσκω.
Με ενδιαφέρον είδα οτι ο Βουδούρης στον τόμο 6ο (Μηνολόγιον) δίνει την εκδοχή του «ευσεβέσι» σαν «παλαιόν» και το «βασιλεύσι» σαν νεώτερο στο απολυτίκιον της Υψώσεως. Ίσως έχει συζητηθεί ήδη αλλά δεν το βρίσκω.
την ώρα που η εκκλησιαστική υμνολογία βρίθει σχετικών όρων και αναφορών
Κι ἐγώ δέν τό βρίσκω. Εἴχαμε γράψει καί τήν ἀφορμή εἶχε δώσει ὁ Δ. Καλπακίδης.Με ενδιαφέρον είδα οτι ο Βουδούρης στον τόμο 6ο (Μηνολόγιον) δίνει την εκδοχή του «ευσεβέσι» σαν «παλαιόν» και το «βασιλεύσι» σαν νεώτερο στο απολυτίκιον της Υψώσεως. Ίσως έχει συζητηθεί ήδη αλλά δεν το βρίσκω.
-Η πρώτη γραπτή αναφορά του απολυτικίου πότε χρονολογείται κ σε ποιο κώδικα το συναντάμε;
Αὐτό φάνηκε καί εἶναι μιά πραγματικότητα, ἀπ᾿ ὅταν ἐμπλέκονται τά «πολιτικά τοῖς ἐκκλησιαστικοῖς», πού εἶναι καί κανόνας τῆς Ἐκκλησίας. Ὁπότε αὐτό τό "βολεύει" δέν ξέρω τί σημαίνει καί ποιοί εἶναι αὐτοί. Πάντως ἐγώ συζητῶ μέ τήν προϋπόθεση τῆς μελέτης ὅλων τῶν ἀπαντήσεων τοῦ μακαριστοῦ καθηγητοῦ πού παρέθεσα.Π. Μάξιμε χαίρομαι για την ξεκάθαρη αναφορά στο πότε "βολεύει" να αποκαθίστανται τα περί Τυπικού κ Λατρείας προ Τουρκοκρατίας κ Φραγκοκρατίας,
Πῶς μᾶς ἔχει κουράσει; Οἱ πολιτειακές ἀλλαγές ὄντως μᾶς κουράζουν(. Καί πῶς ἔχει ξεκαθαριστεῖ; Στό «ΕΥΡΕΤΗΡΙΟΝ ΝΟΜΟΚΑΝΟΝΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ» βρῆκα ἀπόφαση «Ἡ φράσις «νίκας τοῖς βασιλεῦσι...», ἀνεκτῶς νά ἀντικαθίσταται διά τῆς: «νίκας τοῖς εὐσεβέσι κατ’ ἐναντίων δωρούμενος...» (2666/4746/1626/4-11-1998 Ἱ. Συνόδου). Βέβαια ἀπ᾿ ὅ,τι ξέρω ἀναφέρεται σ᾿ αὐτό πού ἐξήγησα.αλλά το θέμα μας έχει κουράσει (πιστεύω) όλους ενώ έχει ξεκαθαριστεί χρόνια τώρα.
Συνετέθη ὅταν ὑπῆρχαν βασιλεῖς καί σ᾿ αὐτούς ἀναφέρεται. Ὁπωσδήποτε μέ τή λέξη «βασιλεῖς» ἐννοοῦμε τούς κατά καιρόν ἄρχοντες, πού ἔχουμε ἁγιογραφική ἐντολή γιά προσευχή ὑπέρ αὐτῶν.Συνετέθη αιώνες πριν το απολυτίκιο κ η αναφορά "τοις βασιλεύσι" δεν έχει να κάνει με φιλοβασιλικές τάσεις κ αλλαγή του πολιτεύματος
Γιά τούς Nαούς ἔχει λυθεῖ, ὅπως ἔγραψα, ἀλλά κατά τόπους. Δές ἐδῶ.απλά κάποιοι που παρίστανται 4-5 φορές το χρόνο στους Ναούς θέλουν να δημιουργούν θέματα εκεί που δεν υπάρχουν.
Ὅ,τι καί νά εἶμαι, δέν εἶμαι προϊστάμενός σας. Ἔχετε προϊσταμένους καί ἐπισκόπους.-Επειδή νοιώθω ότι είστε πολύ κοντά στους ιεροψάλτες τι προτροπή μας δίνεται για το ψαλλόμενο απολυτίκο σε πραγματικό χρόνο;
Δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία ὅτι μέ τό «βασιλεῦσι» συνετέθη. Οἱ «βάρβαροι» ὅμως ποιοί εἶναι σήμερα; Ποιούς πρέπει νά ἐννοοῦμε;-Η πρώτη γραπτή αναφορά του απολυτικίου πότε χρονολογείται κ σε ποιο κώδικα το συναντάμε;
Οἱ «βάρβαροι» ὅμως ποιοί εἶναι σήμερα; Ποιούς πρέπει νά ἐννοοῦμε;
άκρως φιλοσοφημένοΟι δεξιοί -κεντροδεξιοί λένε ¨τοῖς βασιλεύσι¨ και οι άλλοι το άλλο...
Προσωπικά δεν έχω υπόψη μου η υμνογραφία να αναφέρεται στον άνθρωπο ως προσωπικότητα με αυτή την ιδιότητα, δηλαδή της βασιλικότητας κατά χάριν Θεού. Εάν κάποιος έχει κάτι υπόψη του και μου διαφεύγει ας το καταθέσει. Στο Κοντάκιο της Υψώσεως αναφέρεται στο ίδιο πράγμα;Το "βασιλεύσι" στο απολυτίκιο του Σταυρού, δεν αναφέρεται σε είδος πολιτεύματος ούτε στους άρχοντες. Αναφέρεται στο βασιλικό αξίωμα που έχει κάθε άνθρωπος κατά χάριν Θεού (Θυμίζω το τρισσόν αξίωμα κατά μίμηση Χριστού στους ανθρώπους είναι το προφητικό, το ιερατικό και το βασιλικό) και το οποίο εφαρμόζει στον εαυτό του.
Επίσης ούτε για τους δαίμονες έχω διαβάσει παρόμοια αναφορά.Οι βάρβαροι δεν είναι εχθροί που επιβουλεύονται το όποιο έθνος, αλλά οι δαίμονες που επιβουλεύονται τον καθένα από εμάς.
Γιατί μας είναι τόσο δύσκολο να δεχτούμε το προφανές και στην παρούσα περίπτωση το μόνο εύκολο; Ουκ ολίγες περιπτώσεις έχουν καταγραφεί έστω και σαν παραδόσεις όπου το σημείου του Σταυρού ή η μορφή της Παναγίας έχουν βοηθήσει σε μάχες. Η υμνογραφία δεν πολιτικολογεί, ούτε οι υμνογράφοι χρησιμοποιούν κάποια διπλωματία, το Θεό υμνούν. Απλά ο έχων εξουσία έτσι κατονομάζεται στη γλώσσα της υμνογραφίας, είτε εμάς σήμερα μας αρέσει είτε όχι. Γιαυτό και ο Θεός έτσι κατονομάζεται (Ως τον Βασιλέα των όλων...) και όχι πρωθυπουργός π.χ. Σε όλη την ακολουθία της Υψώσεως του Σταυρού η αναφορές σε βασιλείς είναι αρκετές. Το ότι κάποιοι εκκλησιαστικοί άρχοντες βάζουν στην υμνογραφία την πολιτική τους ώστε να τα μην κακοκαρδίσουν τους κατά καιρούς "άρχοντές" μας, διότι τον απλό λαό μία χαρά τον διδάσκουν και με την πρώτη ευκαιρία αρχίζουν τα κούφια λόγια, αλλά την πολιτική εξουσία ούτε την αγγίζουν ούτε την διδάσκουν το οφθαλμοφανές, αυτό δεν αγγίζει (ή δεν πρέπει να αγγίζει) την υμνογραφία. Εδώ σεβόμαστε την κοσμική ποίηση και δεν παρεκλείνουμε ούτε μία κεραία από αυτά που τα θεωρούμε και κλασικά, αλλά στην υμνογραφία πρέπει ο καθένας ή να κάνει τον έξυπνο, ή να πατήσει πάνω της για να ικανοποιήσει τα ιδιωτικά του συμφέροντα. Πως να σεβαστείς μία Εκκλησία που συμπεριφέρεται έτσι στον εαυτό της;Δεν είναι δική μου διδασκαλία. Απλά καταθέτω την ερμηνεία που στο δικό μου μυαλό είναι αυτή που εξηγεί καλύτερα το απολυτίκιο.
Στο Απολυτικιο του Τιμιου Σταυρου ψαλλετε "τοις βασιλευσι" (οπως ειναι το παραδομενο κειμενο) η' "τοις ευσεβεσι" (οπως προτεινουν ορισμενοι Επισκοποι)?
Προσωπικα ψαλλω "τοις βασιλευσι" κ ας αντιδρουν ορισμενοι γιατι το κειμενο δεν πρεπει να παραποιειται.Εξαλλου το τροπαριο εχει συνταχθει επι Βυζαντιου κ εννοει τους βυζαντινους αυτοκρατορες.