12. Ακολουθία Ευαγγελισμού Μεταστάσεως Θεοτόκου

andreas

Ανδρέας Πετράκης
Προσωπικά δεν καταλαβαίνω όλο αυτό το "πανηγυράκι" με την καθεμιά τοπική εκκλησιαστική παράδοση (ιεροσολυμίτικη, αλεξανδρινή) που υπάρχει ακριβώς για να τελείται στον τόπο που υπάρχει (εν προκειμένω το θεομητορικό μνήμα της Γεθσημανή), να την μιμούνται οι εν Ελλάδι παροικούντες, αλλ' ουδέποτε υπακούοντες το Τυπικόν της Μ.Χ.Ε. που καταδικάζει "παν ό,τι καινοφανές και κακόζηλον" και ορθώς πράττει, διότι άλλα λέει η παλαιά τάξις...

Υ.Γ. Αφήνω ασχολίαστα τα εγκώμια και την τέλεση Θείας Λειτουργίας εντός Επιταφίου αντί της Αγίας Τραπέζης...
 

chriskont

Παλαιό Μέλος
Υπάρχει η ακολουθία και αφού ο ενδιαφερόμενος κατάγεται από την περιοχή που θα γίνει η αγρυπνία και είναι νέο παιδί 17 ετών ας μην του κοψουμε τον ενθουσιασμό και το ενδιαφέρον. Καλώς ή κακώς θα ψαλλεί.
 

Attachments

  • 08_12_evaggel_koimisews_[gerasimos].pdf
    768 KB · Views: 487
Ευχαριστώ πολύ Καλή Παναγιά και σε εσάς!!!!!
Προσωπική πάντως άποψη περί του πρώτου σχολίου...
Ναι μεν τα κατά το τυπικό των Ιεροσολύμων περί Επιταφίου της Θεοτόκου είναι περιττά αλλά αντικαπτρωπίζουν την Ευλάβεια της (Ελληνικής) Εκκλησίας και του (Ελληνικού) λαού προς το πρόσωπο της Θεοτόκου...
Τώρα περί της τέλεσης Θ. Λειτουργίας πάνω στον Θεομητορικό Επιτάφιο δεν ξέρω... Λογικά εφόσον δεν είναι το σώμα του Χριστού στον Τάφο θα γίνεται με την παρουσία αντιμηνσίου...
 
Ευχαριστώ πολύ Καλή Παναγιά και σε εσάς!!!!!
Προσωπική πάντως άποψη περί του πρώτου σχολίου...
Ναι μεν τα κατά το τυπικό των Ιεροσολύμων περί Επιταφίου της Θεοτόκου είναι περιττά αλλά αντικαπτρωπίζουν την Ευλάβεια της (Ελληνικής) Εκκλησίας και του (Ελληνικού) λαού προς το πρόσωπο της Θεοτόκου...
Τώρα περί της τέλεσης Θ. Λειτουργίας πάνω στον Θεομητορικό Επιτάφιο δεν ξέρω... Λογικά εφόσον δεν είναι το σώμα του Χριστού στον Τάφο θα γίνεται με την παρουσία αντιμηνσίου...


Δεν τελείται ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ Θεία Λειτουργία πάνω στον Επιτάφιο της Θεοτόκου, αυτό το κάνουν κάποιοι αρχιερείς εντός Αθηνών και 2 ή 3 εκτός γίνεται μόνο το Μεγάλο Σάββατο.
Για οποιαδήποτε απορία και για να μην γίνονται σχόλια κάπως επιθετικά και ζηλωτικά μπορείτε να διαβάσετε το βιβλίο Απαντήσεις σε λειτουργικές απορίες του Ιωάννου Φουντούλη έκδοση της Αποστολικής Διακονίας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πάντως αὐτὴ ἡ ΜΑΝΙΑ μὲ τὶς ἀκολουθίες ἔχει λάβει πλέον μορφὴ ὁδοστρωτήρα ποὺ παρασέρνει κάθε ἔννοια τοῦ πατροπαράδοτου ἑορτολογίου και τυπικῆς διάταξης τῆς Ἐκκλησίας.

Τὴν 6η Αὐγούστου ἑορτάζουμε τὴν μεγάλη ΔΕΣΠΟΤΙΚΗ ἑορτὴ τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου μας, βαριὰ καὶ μεγάλη γιορτή μὲ κρίσιμο θεολογικὸ περιεχόμενο και φυσικὰ ἡ ἐκκλησία ὅρισε νὰ ἑορτάζεται πανηγυρικῶς μέχρι καὶ τὴν 13η Αὐγούστου, ὁπότε ἀποδίδοται καὶ ἀπὸ 14 Αὐγούστου μέχρι καὶ 23 Αὐγούστου διαρκεῖ ἡ ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΗ ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας.

Πῶς εἶναι δυνατὸν νὰ ψάλλεται ἀκολουθία τὴν 12η Αὐγούστου, χωρὶς τροπάρια τῆς Μεταμορφώσεως, καταργῶντας τὴν ΔΕΣΠΟΤΙΚΗ ἑορτὴ; Ἄιντε καὶ τὴν τοπικὴ παράδοση τῶν Ἱεροσολύμων νὰ τὴν καταλάβω. Στὴν Ἑλλάδα τὶ νὰ καταλάβω;

Ποιὸς προηγεῖται, ὁ Θεὸς ἤ ἡ Παναγία;

Ἄλλωστε καὶ γιὰ νὰ ξεκαθαρίζουμε τὰ πράγματα μέχρι τὴν 14η Αὐγούστου, οὐδὲν θεομητορικὸν ψάλλομεν πλὴν τῶν παρακλητικῶν κανόνων καὶ αὐτοὺς μαζὶ μὲ ἐσπερινό καὶ ὄχι αὐτόνομα. Ἐπίσης ἡ νηστεία μέχρι τῆς Μεταμορφώσεως ἀφορᾶ τὴν συγκεκριμένη ἑορτὴ καὶ ὄχι τὴν Κοίμηση.

Προτείνω καὶ τὶς Κυριακὲς νὰ καταργήσουμε τὰ ἀναστάσιμα καὶ νὰ ψάλλουμε θεομητορικὲς φυλλάδες καὶ φυλλάδες ἁγίων. Τὶ εἶναι ὁ Θεὸς μπροστὰ στὰ ψευτοπαναΐρια.

Στὴν ἐκκλησία δυὸ πράγματα κυριαρχοῦν. Τὰ μνημόσυνα (τότε γεμίζει ὁ ναὸς ὅταν γιορτάζει ὁ ἅγιος ... Χάρος) καὶ ἡ λησμονιὰ τοῦ Θεοῦ πατέρα καὶ δημιουργοῦ μας ἕνεκα ψευδοεντυπώσεων και εὐσεβιστικοῦ οἴστρου. Ἤ ἐπειδὴ δὲν γουστάρουμε τὴν ... Παρακλητική ...

Κοινῶς, ὅ,τι νὰ 'ναι ...
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πάντως αὐτὴ ἡ ΜΑΝΙΑ μὲ τὶς ἀκολουθίες ἔχει λάβει πλέον μορφὴ ὁδοστρωτήρα ποὺ παρασέρνει κάθε ἔννοια τοῦ πατροπαράδοτου ἑορτολογίου και τυπικῆς διάταξης τῆς Ἐκκλησίας.

Τὴν 6η Αὐγούστου ἑορτάζουμε τὴν μεγάλη ΔΕΣΠΟΤΙΚΗ ἑορτὴ τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου μας, βαριὰ καὶ μεγάλη γιορτή μὲ κρίσιμο θεολογικὸ περιεχόμενο και φυσικὰ ἡ ἐκκλησία ὅρισε νὰ ἑορτάζεται πανηγυρικῶς μέχρι καὶ τὴν 13η Αὐγούστου, ὁπότε ἀποδίδοται καὶ ἀπὸ 14 Αὐγούστου μέχρι καὶ 23 Αὐγούστου διαρκεῖ ἡ ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΗ ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας.

Πῶς εἶναι δυνατὸν νὰ ψάλλεται ἀκολουθία τὴν 12η Αὐγούστου, χωρὶς τροπάρια τῆς Μεταμορφώσεως, καταργῶντας τὴν ΔΕΣΠΟΤΙΚΗ ἑορτὴ; Ἄιντε καὶ τὴν τοπικὴ παράδοση τῶν Ἱεροσολύμων νὰ τὴν καταλάβω. Στὴν Ἑλλάδα τὶ νὰ καταλάβω;

Ποιὸς προηγεῖται, ὁ Θεὸς ἤ ἡ Παναγία;

Ἄλλωστε καὶ γιὰ νὰ ξεκαθαρίζουμε τὰ πράγματα μέχρι τὴν 14η Αὐγούστου, οὐδὲν θεομητορικὸν ψάλλομεν πλὴν τῶν παρακλητικῶν κανόνων καὶ αὐτοὺς μαζὶ μὲ ἐσπερινό καὶ ὄχι αὐτόνομα. Ἐπίσης ἡ νηστεία μέχρι τῆς Μεταμορφώσεως ἀφορᾶ τὴν συγκεκριμένη ἑορτὴ καὶ ὄχι τὴν Κοίμηση.

Προτείνω καὶ τὶς Κυριακὲς νὰ καταργήσουμε τὰ ἀναστάσιμα καὶ νὰ ψάλλουμε θεομητορικὲς φυλλάδες καὶ φυλλάδες ἁγίων. Τὶ εἶναι ὁ Θεὸς μπροστὰ στὰ ψευτοπαναΐρια.

Στὴν ἐκκλησία δυὸ πράγματα κυριαρχοῦν. Τὰ μνημόσυνα (τότε γεμίζει ὁ ναὸς ὅταν γιορτάζει ὁ ἅγιος ... Χάρος) καὶ ἡ λησμονιὰ τοῦ Θεοῦ πατέρα καὶ δημιουργοῦ μας ἕνεκα ψευδοεντυπώσεων και εὐσεβιστικοῦ οἴστρου. Ἤ ἐπειδὴ δὲν γουστάρουμε τὴν ... Παρακλητική ...

Κοινῶς, ὅ,τι νὰ 'ναι ...

Το ρητορικό ερώτημα »Ποιὸς προηγεῖται, ὁ Θεὸς ἤ ἡ Παναγία;» έχει νόημα μόνο για κάποιον που δεν κατανοεί και δεν συμβαδίζει με το πνεύμα και την παράδοση της εκκλησίας.

Στον Μικρό Παρακλητικό Κανόνα της Θεοτόκου σχεδόν σε κάθε τροπάριο αναφέρεται ο Χριστός. Το ίδιο συμβαίνει στον Κανόνα της Κοιμήσεως «Πεποικιλμένη τῇ θείᾳ δόξῃ». Όπου τιμάται η Θεοτόκος η εκκλησία βλέπει τον Χριστό. Δεν έχει κανένα πρόβλημα να εορτάζει με λαμπρότητα τη Μεταμόρφωση μέσα σε μια περίοδο τιμής της Θεοτόκου (που ασφαλώς τέτοια είναι ολόκληρος ο Δεκαπενταύγουστος και όχι μόνο μετα τις 14 Αυγούστου- αν δεν είναι έτσι, τότε γιατί ψάλλουμε Παρακλήσεις κάθε μέρα, από την 1η Αυγούστου);

Καλή είναι η απαλλαγή από περιττές ευσεβείς προσμείξεις και προσθήκες, αλλά όχι σε ένα κλίμα αντίθεσης ανάμεσα στη λατρεια του Θεού και την τιμή προς τη Θεοτόκο. Η εκκλησία μια χαρά τα συνδυάζει και τα δύο, εμείς είμαστε που τα μπλέκουμε.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἐκτὸς ἀπὸ τὸ ἀπολυτίκιο τῆς Ὑπαπαντῆς, τὸ μόνο ἀπολυτίκιο δεσποτικῆς ἑορτῆς μὲ ἀναφορὰ στὴ Θεοτόκο εἶναι αὐτὸ τῆς Μεταμορφώσεως, ἑορτῆς χωρὶς ἄμεση σχέση μὲ τὴ Θεοτόκο. Πρέπει νὰ εἶναι προαναγγελία τῆς ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, ἡ ὁποία μαρτυρεῖται στὶς 15 Αὐγούστου ἀπὸ τὸ 460 (Γ. Φίλια Οἱ θεομητορικὲς ἑορτὲς στὴ λατρεία τῆς ἐκκλησίας σ. 128), ἐνῶ ἡ Μεταμόρφωση μαρτυρεῖται στὶς 6 Αὐγούστου ἀπὸ τὸ 518 (Τὸ Χριστιανικὸν ἑορτολόγιον Πρακτικὰ τοῦ η’ Πανελληνίου λειτουργικοῦ συμποσίου σ. 247).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Το ρητορικό ερώτημα »Ποιὸς προηγεῖται, ὁ Θεὸς ἤ ἡ Παναγία;» έχει νόημα μόνο για κάποιον που δεν κατανοεί και δεν συμβαδίζει με το πνεύμα και την παράδοση της εκκλησίας.

Στον Μικρό Παρακλητικό Κανόνα της Θεοτόκου σχεδόν σε κάθε τροπάριο αναφέρεται ο Χριστός. Το ίδιο συμβαίνει στον Κανόνα της Κοιμήσεως «Πεποικιλμένη τῇ θείᾳ δόξῃ». Όπου τιμάται η Θεοτόκος η εκκλησία βλέπει τον Χριστό. Δεν έχει κανένα πρόβλημα να εορτάζει με λαμπρότητα τη Μεταμόρφωση μέσα σε μια περίοδο τιμής της Θεοτόκου (που ασφαλώς τέτοια είναι ολόκληρος ο Δεκαπενταύγουστος και όχι μόνο μετα τις 14 Αυγούστου- αν δεν είναι έτσι, τότε γιατί ψάλλουμε Παρακλήσεις κάθε μέρα, από την 1η Αυγούστου);

Καλή είναι η απαλλαγή από περιττές ευσεβείς προσμείξεις και προσθήκες, αλλά όχι σε ένα κλίμα αντίθεσης ανάμεσα στη λατρεια του Θεού και την τιμή προς τη Θεοτόκο. Η εκκλησία μια χαρά τα συνδυάζει και τα δύο, εμείς είμαστε που τα μπλέκουμε.

Νὰ σοῦ πῶ. Παράδοση τῆς ἐκκλησίας εἶναι ἡ Ὀκτώηχος ἤ Παρακλητικὴ, τὸ Τριώδιο, τὸ Πεντηκοστάριο καὶ τὰ Μηναία μὲ τὶς ἀκολουθίες τους.

Αὐτὸ προέκυψε ἀπὸ τὸν ἑβδομαδιαῖο ἑορταστικὸ κύκλο, τὶς σταθερὲς και κινητὲς γιορτὲς τοῦ ἔτους. Ἄλλη παράδοση τῆς ἐκκλησίας, σοφὰ συντεθειμένη καὶ χωρὶς καμία ἀντίρρηση ἐπ' αὐτῆς.

Ἔχουμε τώρα κανα δυὸ-τρεις δεκαετίες τὴν σταδιακὴ ἐπικράτηση φυλλάδας ἁγίου ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ μὲ πλήρη ἑορτάσιμη ἀκολουθία, ἐνῶ εἰσάγονται νέες φυλλάδες ποὺ λαμβάνουν διάδοση μέσω διαδικτύου καὶ ἀδιακρίτως ἔχουν ἐκτοπίσει τὴν μακραίωνη παράδοση τῆς ἑβδομάδας καὶ τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἑορτολογίου. Λ.χ. ἡ ΔΕΣΠΟΤΙΚΗ ἑορτὴ τῆς Μεταμορφώσεως ἐκτοπίζεται ἀπὸ τὴν «οὐάου!!!!!!!» θεομητορικὴ ἀκολουθία ἀπὸ τὰ μακρυνὰ Ἱεροσόλυμα.
Ἡ ἁπλὴ μεθέορτη ἀκολουθία τῆς 12ης γιὰ τὴν Μεταμόρφωση ΔΕΝ μᾶς γεμίζει. ΠΡΕΠΕΙ κάτι ἄλλο νὰ βροῦμε ὥστε νὰ πεῖ ὁ κόσμος «ΟΥΑΟΥ»!!!!!!
Οἱ ἁπλὲς ἀκολουθίες τῆς Παρακλητικῆς δὲν μᾶς γεμίζουν, θέλουμε ουάου!!!! ἀκολουθίες, ποὺ νὰ ἀκούγεται χίλιες φορὲς τὸ ὄνομα ἑνὸς ἁγίου, ἀφοῦ ἄλλωστε εἶναι καὶ ἡ μόνη λέξη ποὺ καταλαβαίνει ὁ λαός.

Ὅπως βλέπεις ἄλλα λέει ἡ παράδοση τῆς ἐκκλησίας καὶ ἄλλα ρήματα λαλεῖς σὺ καὶ ἄλλοι. Κατανοεῖς μόνο πὼς ΟΛΟΙ ἔχουν δίκιο ἤ ἕλα μωρὲ τὶ πειράζει τώρα, καλὸς λογισμὸς νὰ ὑπάρχει κι ὅλα γίνονται καὶ τοῦ σπανοῦ τὰ γένια θεραπεύονται. Τὰ τυπικὰ καὶ ἡ πραγματικὴ παράδοση εἶναι γιὰ ἄλλους ... ὁπισθοδρομικὰ πράγματα. καὶ δὲν γίνονται καὶ καλὲς ... ἀφίσες ἀνακοινώσεων ἀκολουθιῶν.

Τὰ δικολαβίστικα περὶ τῆς ἀναφορᾶ ςτοῦ Χριστοῦ κλπ. ἄστα καλύτερα. Ἐδῶ εἶναι ἐξειδικευμένο ΨΑΛΤΙΚΟ φορουμ καὶ γνωρίζουμε ὄχι μόνο τὸ τυπικὸ ἀλλὰ καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴ-θεολογικὴ τεκμηρίωση τοῦ τυπικοῦ, ὅπως καὶ τὴν ἐξέλιξή του. Δὲν ἀπευθύνεσαι σὲ ἀδαεῖς. Συνεπῶς ἄν θέλεις νὰ φρεσκάρεις τὶς ψαλτικές σου γνώσεις, ἄνοιξε τὸ μηναῖο Αὑγούστου, διάβασε ξανὰ τὶς καθημερινὲς ἀκολουθίες νὰ δεὶς τὶ γράφουν καὶ ποιὰ θεματολογία ἔχουν καὶ ξαναμιλοῦμε, μπὰς καὶ ἀναθεωρήσεις μὲ βάση τὰ πραγματικὰ δεδομένα καὶ ὄχι τὰ πλασματικά..

Ἡ ἐκκλησία ἔχει συνδυάσει ὅλο τὸν ἑορτολογικὸ κύκλο μὲ τὸν καλύτερο τρόπο ἐδῶ καὶ πάρα πολὺ καιρό ὄντως. Ὄμως φαίνεται πὼς δὲν ἀρκεῖ. Λόγοι οἰκονομικοὶ, ἐγωιστικοί καὶ μπόλικη ΗΜΙΜΑΘΕΙΑ-ἀσχετοσύνη τὰ ἔχουν τινάξει στὸν ἀέρα. Οἰκονομικοὶ (ἡ Παναγία ἀποφέρει ... ἔσοδα στὸ παγκάρι), ἐγωιστικοὶ (τὸ εἴδα στὴν Παλαιστίνη ἄς τὸ κάνω κι ἐγώ, δηλ. ὅ,τι τοῦ φανεῖ τοῦ λωλοστεφανῆ), ἡμιμάθεια (δὲν χρειάζεται νὰ τὸ ἀναλύσω τὸ ζοῦμε στὰ ἀναλόγιά μας κατὰ συρροὴ καὶ κατ' ἐξακολούθηση ἀπὸ τὸν πᾶσα ἕνα ποὺ ἀλλάζει τὸ ἄλαλα τὰ χείλη σὲ εὔλαλα γιατὶ μπαίνει σὲ ... πειρασμό).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἐκτὸς ἀπὸ τὸ ἀπολυτίκιο τῆς Ὑπαπαντῆς, τὸ μόνο ἀπολυτίκιο δεσποτικῆς ἑορτῆς μὲ ἀναφορὰ στὴ Θεοτόκο εἶναι αὐτὸ τῆς Μεταμορφώσεως, ἑορτῆς χωρὶς ἄμεση σχέση μὲ τὴ Θεοτόκο. Πρέπει νὰ εἶναι προαναγγελία τῆς ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, ἡ ὁποία μαρτυρεῖται στὶς 15 Αὐγούστου ἀπὸ τὸ 460 (Γ. Φίλια Οἱ θεομητορικὲς ἑορτὲς στὴ λατρεία τῆς ἐκκλησίας σ. 128), ἐνῶ ἡ Μεταμόρφωση μαρτυρεῖται στὶς 6 Αὐγούστου ἀπὸ τὸ 518 (Τὸ Χριστιανικὸν ἑορτολόγιον Πρακτικὰ τοῦ η’ Πανελληνίου λειτουργικοῦ συμποσίου σ. 247).

Δὲν διαφωνῶ.
Αὐτὸ εἶναι σοφὸς συνδυασμός χωρὶς ὑπερβολές.
Τὸ κάθε τί στὴ θέση του μὲ βάση τὴν ἐκκλησιαστικὴ τάξη καὶ διδασκαλία καὶ ὄχι τὸ θέλω τοῦ καθενός.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Νὰ σοῦ πῶ. Παράδοση τῆς ἐκκλησίας εἶναι ἡ Ὀκτώηχος ἤ Παρακλητικὴ, τὸ Τριώδιο, τὸ Πεντηκοστάριο καὶ τὰ Μηναία μὲ τὶς ἀκολουθίες τους.

Αὐτὸ προέκυψε ἀπὸ τὸν ἑβδομαδιαῖο ἑορταστικὸ κύκλο, τὶς σταθερὲς και κινητὲς γιορτὲς τοῦ ἔτους. Ἄλλη παράδοση τῆς ἐκκλησίας, σοφὰ συντεθειμένη καὶ χωρὶς καμία ἀντίρρηση ἐπ' αὐτῆς.

Ἔχουμε τώρα κανα δυὸ-τρεις δεκαετίες τὴν σταδιακὴ ἐπικράτηση φυλλάδας ἁγίου ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ μὲ πλήρη ἑορτάσιμη ἀκολουθία, ἐνῶ εἰσάγονται νέες φυλλάδες ποὺ λαμβάνουν διάδοση μέσω διαδικτύου καὶ ἀδιακρίτως ἔχουν ἐκτοπίσει τὴν μακραίωνη παράδοση τῆς ἑβδομάδας καὶ τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἑορτολογίου. Λ.χ. ἡ ΔΕΣΠΟΤΙΚΗ ἑορτὴ τῆς Μεταμορφώσεως ἐκτοπίζεται ἀπὸ τὴν «οὐάου!!!!!!!» θεομητορικὴ ἀκολουθία ἀπὸ τὰ μακρυνὰ Ἱεροσόλυμα.
Ἡ ἁπλὴ μεθέορτη ἀκολουθία τῆς 12ης γιὰ τὴν Μεταμόρφωση ΔΕΝ μᾶς γεμίζει. ΠΡΕΠΕΙ κάτι ἄλλο νὰ βροῦμε ὥστε νὰ πεῖ ὁ κόσμος «ΟΥΑΟΥ»!!!!!!
Οἱ ἁπλὲς ἀκολουθίες τῆς Παρακλητικῆς δὲν μᾶς γεμίζουν, θέλουμε ουάου!!!! ἀκολουθίες, ποὺ νὰ ἀκούγεται χίλιες φορὲς τὸ ὄνομα ἑνὸς ἁγίου, ἀφοῦ ἄλλωστε εἶναι καὶ ἡ μόνη λέξη ποὺ καταλαβαίνει ὁ λαός.

Ὅπως βλέπεις ἄλλα λέει ἡ παράδοση τῆς ἐκκλησίας καὶ ἄλλα ρήματα λαλεῖς σὺ καὶ ἄλλοι. Κατανοεῖς μόνο πὼς ΟΛΟΙ ἔχουν δίκιο ἤ ἕλα μωρὲ τὶ πειράζει τώρα, καλὸς λογισμὸς νὰ ὑπάρχει κι ὅλα γίνονται καὶ τοῦ σπανοῦ τὰ γένια θεραπεύονται. Τὰ τυπικὰ καὶ ἡ πραγματικὴ παράδοση εἶναι γιὰ ἄλλους ... ὁπισθοδρομικὰ πράγματα. καὶ δὲν γίνονται καὶ καλὲς ... ἀφίσες ἀνακοινώσεων ἀκολουθιῶν.

Τὰ δικολαβίστικα περὶ τῆς ἀναφορᾶ ςτοῦ Χριστοῦ κλπ. ἄστα καλύτερα. Ἐδῶ εἶναι ἐξειδικευμένο ΨΑΛΤΙΚΟ φορουμ καὶ γνωρίζουμε ὄχι μόνο τὸ τυπικὸ ἀλλὰ καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴ-θεολογικὴ τεκμηρίωση τοῦ τυπικοῦ, ὅπως καὶ τὴν ἐξέλιξή του. Δὲν ἀπευθύνεσαι σὲ ἀδαεῖς. Συνεπῶς ἄν θέλεις νὰ φρεσκάρεις τὶς ψαλτικές σου γνώσεις, ἄνοιξε τὸ μηναῖο Αὑγούστου, διάβασε ξανὰ τὶς καθημερινὲς ἀκολουθίες νὰ δεὶς τὶ γράφουν καὶ ποιὰ θεματολογία ἔχουν καὶ ξαναμιλοῦμε, μπὰς καὶ ἀναθεωρήσεις μὲ βάση τὰ πραγματικὰ δεδομένα καὶ ὄχι τὰ πλασματικά..

Ἡ ἐκκλησία ἔχει συνδυάσει ὅλο τὸν ἑορτολογικὸ κύκλο μὲ τὸν καλύτερο τρόπο ἐδῶ καὶ πάρα πολὺ καιρό ὄντως. Ὄμως φαίνεται πὼς δὲν ἀρκεῖ. Λόγοι οἰκονομικοὶ, ἐγωιστικοί καὶ μπόλικη ΗΜΙΜΑΘΕΙΑ-ἀσχετοσύνη τὰ ἔχουν τινάξει στὸν ἀέρα. Οἰκονομικοὶ (ἡ Παναγία ἀποφέρει ... ἔσοδα στὸ παγκάρι), ἐγωιστικοὶ (τὸ εἴδα στὴν Παλαιστίνη ἄς τὸ κάνω κι ἐγώ, δηλ. ὅ,τι τοῦ φανεῖ τοῦ λωλοστεφανῆ), ἡμιμάθεια (δὲν χρειάζεται νὰ τὸ ἀναλύσω τὸ ζοῦμε στὰ ἀναλόγιά μας κατὰ συρροὴ καὶ κατ' ἐξακολούθηση ἀπὸ τὸν πᾶσα ἕνα ποὺ ἀλλάζει τὸ ἄλαλα τὰ χείλη σὲ εὔλαλα γιατὶ μπαίνει σὲ ... πειρασμό).
Δεν θα απαντήσω σε κάτι άλλο, παρά ότι εστιάζεις σε εντελώς άλλα σημεία, τα οποία συχνά επανέρχονται στον προβληματισμό σου. Δικαίωμά σου.
Όμως εγώ εντελώς άλλα πράγματα έγραψα από όλα αυτά που γράφεις (και προφανώς δεν δικαιώνω σε καμία περίπτωση τις εσφαλμένες και άκαιρες «ευσεβείς» υπερβολές, όπως φαίνεται να υπονοείς) και νομίζω ότι σε αυτά δεν υπάρχει διαφωνία από κανέναν. Δεν θα επανέλθω.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν θα απαντήσω σε κάτι άλλο, παρά ότι εστιάζεις σε εντελώς άλλα σημεία, τα οποία συχνά επανέρχονται στον προβληματισμό σου. Δικαίωμά σου.
Όμως εγώ εντελώς άλλα πράγματα έγραψα από όλα αυτά που γράφεις (και προφανώς δεν δικαιώνω σε καμία περίπτωση τις εσφαλμένες και άκαιρες «ευσεβείς» υπερβολές, όπως φαίνεται να υπονοείς) και νομίζω ότι σε αυτά δεν υπάρχει διαφωνία από κανέναν. Δεν θα επανέλθω.

Δὲν πειράζει, κανένα πρόβλημα. Δὲν εἶναι ἡ πρώτη φορὰ ποὺ καὶ σύ παραμένεις στὰ δικά σου.

Ἄλλα πράγματα δὲν ἔγραψες, εἶναι ἡ συνήθης θεματολογία σου.
Παραβλέπεις βέβαια τὰ κείμενα ποὺ ψάλλουμε ἀπὸ τὸ μηναῖο κάθε πρωΐ καὶ ἀπόγευμα μέχρι τὴν 14η Αὐγούστου, τὰ ὁποία φυσικὰ συνδυάζονται ἄψογα μὲ τὴν καθημερινή παράκληση. Ἡ ἐκκλησία ξέρει, τόσο, ὅσο πρέπει. Τὰ ὑπόλοιπα στὴν σημερινὴ πλασματικὴ πραγματικότητα εἶναι ἐκ τοῦ περισσοῦ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δεν παραβλέπω τίποτα, τα κείμενα τα μελετώ και προσπαθώ όσο μπορώ και να τα προβάλλω με τις φτωχές μου δυνάμεις.
Δεν θα στηριχθώ όμως μόνο στις ακολουθίες του Μηναίου για να πω αν ο 15αὐγουστος είναι αφιερωμένος στην τιμή της Θεοτόκου, αγνοώντας τη σαφή παράδοση της εκκλησίας να τελεί καθημερινές παρακλήσεις στην Παναγία.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν παραβλέπω τίποτα, τα κείμενα τα μελετώ και προσπαθώ όσο μπορώ και να τα προβάλλω με τις φτωχές μου δυνάμεις.
Δεν θα στηριχθώ όμως μόνο στις ακολουθίες του Μηναίου για να πω αν ο 15αὐγουστος είναι αφιερωμένος στην τιμή της Θεοτόκου, αγνοώντας τη σαφή παράδοση της εκκλησίας να τελεί καθημερινές παρακλήσεις στην Παναγία.

Νὰ μὴν στηριχθεῖς ὅσο θές, κανένα πρόβλημα, συζήτηση κάνουμε. Ὅμως ὁ συνδυασμὸς δείχνει τὴν σαφὴ ἐκκλησιαστικὴ κατεύθυνση ποὺ ὀφείλουμε νὰ τηροῦμε, σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν μονομέρεια τῆς ἀκολουθίας που σχολιάζω καὶ τῆς πρακτικῆς ποὺ ὑποκρύπτει ἡ χρήση της ἑκτὸς Ἱεροσολύμων.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Καὶ κάτι ἀκόμη σχετικὰ σχετικὸ μὲ τὰ παραπάνω.

«ΚΑΛΗ ΠΑΝΑΓΙΑ» Ή «ΚΑΛΑ ΚΡΑΣΙΑ»

Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Ο πιστός στις παραδόσεις του τόπου του, ποιητής Διονύσης Φλεμοτόμος, με ανάρτησή του στο fb μας έδωσε τον τόνο:
Σε όσους στη Ζάκυνθο εύχονται «καλή Παναγιά», αντεύχομαι «καλά κρασιά», για να γίνεται και ρίμα...
Μας λέει, λοιπόν, ξεκάθαρα ο Δ. Φλεμοτόμος ότι τέτοια ευχή στην Ζάκυνθο δεν στέκει. Δεν παραδίδεται, άρα δεν διαδίδεται.
Αυτή η ευχή, που αφορά στην εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, και αντικατέστησε, εν εσχάταις ημέραις, το παραδοσιακό «Καλό Δεκαπενταύγουστο», έχει γίνει αντικείμενο σχολιασμού, χλευασμού, ευθυμογραφήματος, από πολλούς, κυρίως στο διαδίκτυο.
Πώς προέκυψε, άραγε, το «Καλή Παναγιά», που παρά την όποια κριτική, έχει επικρατήσει κατά κράτος;
Νομίζω πως είναι απόρροια της «πολυευλάβειας» κάποιων πιστών, οι οποίοι ήθελαν προφανώς να τονίσουν το πρόσωπο της Παναγίας με μια ευχή που θα ακούγεται αντί χαιρετισμού. Λένε κάποιοι ότι υπήρχε ως ευχή σε κάποιες περιοχές της χώρας, αλλά αυτό δεν δικαιολογεί την πρωτοφανή διάδοσή της στις μέρες μας, καθώς το ακούς ακόμα και από «κοσμικούς», δηλαδή ανθρώπους που δεν έχουν και πολύ στενή σχέση με την Εκκλησία.
Την πήραν, λοιπόν, αυτή την ευχή οι «πολυευλαβείς» και την έκαναν «σημαία»! Είναι οι ίδιοι οι οποίοι εφηύραν και το «Χριστός ετέχθη» - κατά το «Χριστός Ανέστη» - για την μετά τα Χριστούγεννα περίοδο, ασχέτως που δεν έτυχε της διάδοσης του «Καλή Παναγιά». Σ’ αυτούς τους …κιτσάτους τύπους προτείνω μέχρι τα Εννιάμερα της Παναγίας το «Παναγία μετέστη». Καλό δεν είναι;
Ο λαός δεν είπε ποτέ «Καλά Φώτα» ούτε «Καλή Πεντηκοστή». Οι ξεχωριστές ευχές αφορούσαν μόνο στα Χριστούγεννα και το Πάσχα, τις δύο μεγαλύτερες γιορτές του Χριστιανισμού. Το «Καλό Δεκαπενταύγουστο» είναι μια χαρά και δεν χρειάζεται κάτι άλλο. Είναι, μάλιστα, και αντίστοιχο του «Καλά Χριστούγεννα» και του «Καλή Ανάσταση», δηλωτικό μιας γιορτής – περιόδου.
Με την ευκαιρία, ανάλογη διάδοση με το «Καλή Παναγιά», γνωρίζει και το ανόητο, των «πολυευλαβών», επίσης, «Καλό Παράδεισο» για κάποιον πεθαίνει, όταν η Εκκλησία έχει για αιώνες το «Αιωνία η μνήμη».
Επομένως, καλό Δεκαπενταύγουστο!
 
Top