11. Ἀκολουθία Ἁγίων Μαρτύρων Ζηναΐδος καὶ Φιλονίλλας τῶν αὐταδέλφων

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Υπάρχει η παραπάνω ακολουθία στο αρχείο κάποιου αδελφού στο φόρουμ και θα μπορούσε να την ανεβάσει; :)
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Η ακολουθία υπάρχει στον τόμο Οκτωβρίου των Κυπρίων Μηναίων αλλά είναι ολίγον "κακής ποιότητος".

ΥΓ Διόρθωσε το μεγαλυνάριο του οσίου Διονυσίου "της Μονής Σουρβίας" αφαιρώντας το χαίροις διότι περισσεύει μετρικώς.
 

goldengreek25

Μέλος
Ἀπολυτίκιον. Ἦχος γ’. Τὴν ὡραιότητα.
Την πολυθαύμαστον Ταρσόν τιμήσωμεν την εξανθήσασαν ανθη τα τίμια, την Ζηναΐδα την σοφήν και Φιλονίλλαν αμα δε έχουσα της πιστεως την κρηπίδα ασάλευτον, πάσαν την μυρίδα των δαιμόνων κατήσχυναν. Διο και συν Αγγέλοις χορεύουσαι, υπέρ ημών αει πρεσβεύουσιν.​
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Μακρυγιάννης;100970 said:
Υπάρχει η παραπάνω ακολουθία στο αρχείο κάποιου αδελφού στο φόρουμ και θα μπορούσε να την ανεβάσει; :)
Ἀφοῦ ἐδῶ γράφεις πώς τήν ἔχεις σέ φωτοτυπία. Τί ἐννοεῖς; Σέ τί μορφή τήν θέλεις;

Ἐπίσης ἐδῶ ἀπό ἕνα στιχηρό τῶν ἁγίων καί τό ἀπολυτίκιον αὐτῶν ἀπό τόν ἡδύμολπο Βασίλη Ἀγροκώστα.

 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Την πολυθαύµαστον Ταρσόν τιµήσωµεν, την εξανθήσασαν άνθη τα τίμια, την Ζηναίδα τήν σοφήν και Φιλονίλλαν. Άµα δε έχουσαι της πίστεως την κρηπίδα ασάλευτον, πάσαν πληµµυρίδα των δαιµόνων κατήσχυναν. Διό και συν Αγγέλοις χορεύουσαι, υπέρ ηµών αεί πρεσβεύουσιν.

Αυτό είναι ένα παράδειγμα του τι θεωρώ κακής ποιότητος υμνογραφία (έστω και αν είναι δακτυλογραφημένο με λάθη!)

α) η πρόσκλησις να τιμήσουμε την πατρίδα των αγίων είναι κάτι ξένο στην υμνογραφία (μόνο το απολυτίκιον των εν Κρήτη δέκα Μαρτύρων το οποίο παραφράζει ο γράψας τον παρόντα ύμνον αναφέρει κάτι τέτοιο- και αυτό δεν πρέπει να είναι αρχαίο). Στην υμνογραφία οι πατρίδες των αγίων και οι μετ' αυτών σχετιζόμενες πόλεις χαίρουν, αγάλλονται, χορεύουν κλπ επί τη μνήμη αυτών ή επειδή έχουν τα λείψανά των.
β) το " άμα δε" μου φαίνεται "ντιπ" σόλοικο (για να εκφραστώ σαν Βλάχος! :D). ας μας διαφωτίσει κάποιος με καλύτερες γνώσεις συντακτικού και αν κάνω λάθος να το αλλάξω. Εγώ το γνωρίζω σαν σύνδεσμο που χρησιμοποιούμε με φράσεις "άμα τη λήψει", 'άμα τη αφίξει" κλπ. Α και το "άμα δὲ καὶ Σῶσις παρῆν ὁ Συρακόσιος ἔχων ὁπλίτας τριακοσίους, καὶ Σοφαίνετος Ἀρκάδας ἔχων ὁπλίτας χιλίους".(από Κύρου ανάβαση!) Ο ποιητής (εικάζω!) θέλει να πει "έχουσαι αμφότεραι" ή κάτι συναφές!
γ) Όσο για την πλημμυρίδα των δαιμόνων και αυτό είναι "αλλότριον".

Ίσως θεωρηθώ κακός. Αλλά γράφω όσα πιστεύω. Έλεος πια με τον κάθε ευλαβή μεν αλλά άμοιρο γραμματικής, συντακτικού και εκκλησιαστικής φρασεολογίας. Πρόσφατα διάβαζα μια συμπλήρωση ακολουθίας υπό του μακαριστού π. Γερασίμου. Εάν δεν γνώριζα ποιοι είναι οι ύμνοι του μηναίου δεν θα μπορούσα να το διακρίνω. Το ίδιο και με τον Όσιο Νικόδημο.
 
Last edited:

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
π. Μάξιμος;100980 said:
Ἀφοῦ ἐδῶ γράφεις πώς τήν ἔχεις σέ φωτοτυπία. Τί ἐννοεῖς; Σέ τί μορφή τήν θέλεις;

Ἐπίσης ἐδῶ ἀπό ἕνα στιχηρό τῶν ἁγίων καί τό ἀπολυτίκιον αὐτῶν ἀπό τόν ἡδύμολπο Βασίλη Ἀγροκώστα.


π. Μαξιμε δεν ξεφεύγει τίποτε...:D

εχω μια ακολουθία των αγίων όπως είδατε στην κατασταση μου αλλά δεν μπορεί να ψαλλεί.:confused: (είναι αυτή που αναφέρουν πιο πάνω οι Panagiotis και goldengreek25 ) δεν ακολουθεί ομως κανένα μετρο. γι' αυτό το λόγο είπα μήπως κάποιος έχει κατι καλύτερο. (ιδίως οι Κυπριοι αδελφοί μας που τις τιμούν πολύ).Είναι τοπικές αγίες και θα ήθελα να βρώ κάτι που να μπορεί να ψαλλεί....αν μπορεί κάποιος ας βοηθήσει.:)
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Δεν μπορώ να αντιπαραβάλω αυτή των Κυπρίων Μηναίων με αυτήν που έχεις, πιθανολογώ όμως ότι είναι η ίδια.

Ελπίζω οι τοπικές εκκλησίες να μιμηθούν τον ζήλο του αδελφού "Μακρυγιάννη" και να αναζητήσουν δόκιμο υμνογράφο- τόσοι υπάρχουν!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
...μήπως κάποιος έχει κατι καλύτερο. (ιδίως οι Κυπριοι αδελφοί μας που τις τιμούν πολύ).

Είναι τοπικές αγίες και θα ήθελα να βρώ κάτι που να μπορεί να ψαλλεί....αν μπορεί κάποιος ας βοηθήσει.:)
Ἐγώ λέω, νά ἀνεβάσεις αὐτό πού ἔχεις (γιά νά τό δοῦμε) καί ἄν εἶναι δυνατόν νά δώσεις (ἤ νά συγκεντρώσεις) πληροφορίες περί τῆς προελεύσεώς της. Ἄν μπορεῖ καί κάποιος ἐκ τῶν Κυπρίων ἄς κάνει τό ἴδιο ἐκ τῶν Κυπρίων Μηναίων (γιά ἀντιπαραβολή, ὅπως λέει ὁ θεῖος).

Μετά, οἱ ἐν Δημητριάδι, ἄς κινητοποιήσετε τήν Μητρόπολη ἤ συγκεκριμένο Ναό, νά προβοῦν στά δέοντα... (ὅπως, πάλι, λέει ὁ θεῖος). «Τοιαύταις γὰρ θυσίαις εὐαρεστεῖται ὁ Θεός» — «ὁ ἐν ἁγίοις θαυμαστός» — καί θά χαίρεται τό Ψαλτολόγιον, μέ τέτοιες πρωτοβουλίες μελῶν του!!!

ΥΓ. Ὁ θεῖος ἔχει ἀποδειχθεῖ δόκιμος ὑμνογράφος!!!

 
Last edited:

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Ἐγώ λέω, νά ἀνεβάσεις αὐτό πού ἔχεις (γιά νά τό δοῦμε) καί ἄν εἶναι δυνατόν νά δώσεις (ἤ νά συγκεντρώσεις) πληροφορίες περί τῆς προελεύσεώς της. Ἄν μπορεῖ καί κάποιος ἐκ τῶν Κυπρίων ἄς κάνει τό ἴδιο ἐκ τῶν Κυπρίων Μηναίων (γιά ἀντιπαραβολή, ὅπως λέει ὁ θεῖος).

Μετά, οἱ ἐν Δημητριάδι, ἄς κινητοποιήσετε τήν Μητρόπολη ἤ συγκεκριμένο Ναό, νά προβοῦν στά δέοντα... (ὅπως, πάλι, λέει ὁ θεῖος). «Τοιαύταις γὰρ θυσίαις εὐαρεστεῖται ὁ Θεός» — «ὁ ἐν ἁγίοις θαυμαστός» — καί θά χαίρεται τό Ψαλτολόγιον, μέ τέτοιες πρωτοβουλίες μελῶν του!!!

ΥΓ. Ὁ θεῖος ἔχει ἀποδειχθεῖ δόκιμος ὑμνογράφος!!!


Οριστε! μόλις το σκαναρισα... θα δειτε οτι κάτι δεν πάει καλά με αυτό το κείμενο.

στην πρώτη σελίδα αναφέρεται το όνομα ΤΣΙΚΝΟΠΟΥΛΟΣ.

Να σημειώσω επίσης οτι την ως ανω ακολουθία την βρήκα απο τον Ι.Ν. Αγίων Αναργύρων Βολου στον οποίο υπάρχει παρεκκλήσιο των τοπικών αγίων της Μητροπόλεως μας.
 

Attachments

  • 11 ΟΚΤ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΑΓΙΩΝ ΦΙΛΛΟΝΙΛΑΣ ΚΑΙ ΖΗΝΑΙΔΟΣ.pdf
    765.8 KB · Views: 274

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Οριστε! μόλις το σκαναρισα... θα δειτε οτι κάτι δεν πάει καλά με αυτό το κείμενο.

στην πρώτη σελίδα αναφέρεται το όνομα ΤΣΙΚΝΟΠΟΥΛΟΣ.

Να σημειώσω επίσης οτι την ως ανω ακολουθία την βρήκα απο τον Ι.Ν. Αγίων Αναργύρων Βολου στον οποίο υπάρχει παρεκκλήσιο των τοπικών αγίων της Μητροπόλεως μας.

Πρόκειται γιά ἀντιγραφές καί κακές τροποποιήσεις ὑπαρχόντων τροπαρίων, ἀπ᾿ ὅ,τι κατάλαβα στά γρήγορα πού εἶδα. Πρόσεξα τήν ἀκροστιχίδα τοῦ κανόνα καί κατάλαβα ὅτι εἶναι τροποποίηση αὐτῆς [http://glt.xyz/texts/Oct/08.uni.htm] τῆς ἀκολουθίας. Καί ἄλλα θά εἶναι ἀπό ἀλλοῦ.

Ἆραγε κάτι τέτοιο θά ἔχουν συμπεριλάβει στά Κύπρια Μηναῖα; Θά ἀναμένουμε.

 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
β) το " άμα δε" μου φαίνεται "ντιπ" σόλοικο (για να εκφραστώ σαν Βλάχος! :D). ας μας διαφωτίσει κάποιος με καλύτερες γνώσεις συντακτικού και αν κάνω λάθος να το αλλάξω. Εγώ το γνωρίζω σαν σύνδεσμο που χρησιμοποιούμε με φράσεις "άμα τη λήψει", 'άμα τη αφίξει" κλπ. Α και το "άμα δὲ καὶ Σῶσις παρῆν ὁ Συρακόσιος ἔχων ὁπλίτας τριακοσίους, καὶ Σοφαίνετος Ἀρκάδας ἔχων ὁπλίτας χιλίους".(από Κύρου ανάβαση!) Ο ποιητής (εικάζω!) θέλει να πει "έχουσαι αμφότεραι" ή κάτι συναφές!

Παναγιώτη, μου έρχεται πρόχειρα στο μυαλό το "ἅμα δέ καὶ οἰ προφῆται σὺν πατριάρχαις ἀνυμνοῦσιν ἀκαταπαύστως τὸ θεῖον κράτος τῆς έξουσίας σου" (αν το παραθέτω σωστά).

ΥΓ Η παρατήρηση για τις πατρίδες καίρια νομίζω.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὁ ἀγαπητός Νεκτάριος (nektar) ἀμέσως, μέ τήν μέθοδο τῆς ὀπτικῆς ἀναγνώρισης μετέτρεψε τό φωτοαντίγραφο τῆς ἀκολουθίας πού ἀνέβασε ὁ Μακρυγιάννης σέ ἐπεξεργάσιμο κείμενο τοῦ word. Ὅπως βλέπετε στό συνημμένο —παρά τίς πολλές σέ πρώτη φάση διορθώσεις πού ἔκανε— χρειάζονται ἀκόμη πάρα πολλές, πού καλοῦνται κυρίως οἱ γυναῖκες τοῦ φόρουμ —μέ τήν ἐπιμέλεια πού τίς διακρίνει— νά προχωρήσουν σέ αὐτές τίς πολυτονικές διορθώσεις σέ ἀντιπαραβολή τοῦ pdf, εἰς τιμήν καί μνήμην τῶν Ἁγίων αὐτῶν γυναικῶν.

Ἀναμένουμε, λοιπόν, κάποια ἐθελόντρια μέλος τοῦ φόρουμ. Μπορεῖ νά εἶναι καί ἁπλῶς ἐπισκέπτρια. Σέ αὐτή τήν περίπτωση ἄς ἐπικοινωνήσει μέ τόν Διαχειριστή (ὅπως φαίνεται στήν ἀρχική σελίδα) καί ἄς τοῦ προσφέρει τήν προθυμία της, κι ἐκεῖνος θά τῆς στείλει τά συνημμένα, πού δέν βλέπει.

Οἱ δέ ἄνδρες ἐθελοντές «προσελθέτωσαν» καί αὐτοί, «μηδὲν ἐνδοιάζοντες»!!!


 

Attachments

  • 10_11_agiai_filonilla_kai_zhnais_[tsiknopoylos].doc
    90.5 KB · Views: 93

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Παναγιώτη, μου έρχεται πρόχειρα στο μυαλό το "ἅμα δέ καὶ οἰ προφῆται σὺν πατριάρχαις ἀνυμνοῦσιν ἀκαταπαύστως τὸ θεῖον κράτος τῆς έξουσίας σου" (αν το παραθέτω σωστά).

ΥΓ Η παρατήρηση για τις πατρίδες καίρια νομίζω.

Εγώ δεν είμαι φιλόλογος- δες το ποιο αναλυτικά, σύνταξέ το το απολυτίκιο και πες μας τι νόημα βγαίνει και πόσο σωστό είναι. Το πρόβλημα είναι και με το πώς θα "χωρίσεις" το κείμενο σαν μελωδία.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Η ακολουθία των Κυπρίων Μηναίων στηρίζεται σε αυτήν που έχει το μέλος "Μακρυγιάννης". Ο Ιωάννης Τσικνόπουλος ήταν Κύπριος λόγιος του 20ου αι. ο οποίος εξέδωσε πολλές ακολουθίες από χειρόγραφα χωρίς όμως να κάνει διορθώσεις.
Η Ακολουθία των Κυπρίων Μηναίων είναι διορθωμένη από κάποιον Θεοχάρη Σχίζα. Δεν είναι τόσο "χάλια" όσο η παλαιά, ωστόσο και εκείνη έχει τα λάθη της (σε περίπτωση που δεν το γνωρίζατε το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο του ενεστώτα του ρήματος "λύω" είναι "λύουν" :rolleyes::mad:).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ο Ιωάννης Τσικνόπουλος ήταν ονομαστός Κύπριος λόγιος με σημαντικότατη συνεισφορά στην δημοσίευση μεσαιωνικών κειμένων. Ιδιαίτερα για τα πολύ σημαντικά κείμενα του οσίου Νεοφύτου του Εγκλείστου, αποτελούσε μέχρι πολύ πρόσφατα την μοναδική πηγή.

Δεν ήταν τυχαίος.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Δεν είπα ότι ήταν τυχαίος. Έκανε εκδόσεις των χειρογράφων ως είχαν και σωστά το έκανε, διότι αυτό είναι το επιστημονικώς δέον. Δεν ευθύνεται εάν ο συγγραφεύς ήταν άμοιρος εκκλησιαστικής υμνογραφίας.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
(σε περίπτωση που δεν το γνωρίζατε το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο του ενεστώτα του ρήματος "λύω" είναι "λύουν" :rolleyes::mad:).
Γιά τίς ἀνάγκες προφανῶς τῆς μετατροπῆς τῆς ἀκολουθίας τῆς ὁσίας Πελαγίας, ὅπως ἔδειξα, μετετράπη καί τό τριτόκλητον ὄνομα «Ζηναΐς» σέ πρωτόκλητο «Ζηναΐδα» (ὅπως «Πελαγία»). Γιά τήν «ὁμοιοκαταληξία» προφανῶς μετετράπη καί τό «Φιλονίλλη» σέ «Φιλονίλλα» (ἄν καί τό Μηναῖο «Φιλονίλλα» τήν ἔχει). Ὀ ποιήσας τό ἐγχείρημα, ἦταν δημοτικιστής;


 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
O ποιήσας προφανώς ήτο Κύπριος κληρικός ή λαϊκός άγνωστον κατά τα έτη της Τουρκοκρατίας. Και ο άνθρωπος για εκείνη την εποχή έκανε το καλύτερο δυνατόν. Το θέμα είναι τι γίνεται τώρα!

ΥΓ Ας μην χάσω την ευκαιρία να σχολιάσω και το εξής: πρόσφατα είδα "εγκώμια" για κάποιον άγιο τα οποία (φευ και πάλιν φευ!) εψάλλησαν σε αγρυπνία προς τιμήν του αγίου. Το διπλό φευ οφείλεται στους εξής λόγους α) στο αδόκιμο της χρήσης των εγκωμίων β) στο σολοικισμό των στίχων αυτών. Με το φίλο που μου τα έδειξε και άκουσε "τα εξ αμάξης" για τα εγκώμια είχα σε ανύποπτο χρόνο μια συζήτηση περί της χρήσης της νέας ελληνικής στη λατρεία. Ο φίλος (κληρικός και πτυχιούχος ΑΕΣΑ!) ήταν κάθετος, το έβρισκε λίγο πολύ ιεροσυλία. Στο ναό του που πέρασα για να τον δω και στον εσπερινό (στην απόλυση) και στο μετ' αυτό μυστήριο της βαπτίσεως άκουσα διάφορα "φρικτά" γραμματικώς. Εμ δεν θέλουμε τη νέα ελληνική στη λατρεία, εμ δεν εννoούμε να μάθουμε την αρχαία! :eek::mad::mad::mad:
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Να αναφέρω και το εξής: η Ρωσική Εκκλησία (και άλλες κατά μίμηση αυτής) έχουν το λεγόμενο "γενικό μηναίο" το οποίο έχει ακολουθίες αγίων κατά κατηγορία (προφήτου, αποστόλου, μάρτυρος) με όλα τα απαραίτητα για εορτασμό ώστε να συμπληρώνονται οι ελλιπείς ακολουθίες του μηναίου. Βέβαια στην ελληνική γλώσσα δεν είναι τόσο εύκολο να έχουμε κάτι τέτοιο: ο τρόπος ψαλμωδίας των προσομοίων δεν είναι σαν την σχεδόν εμμελή απαγγελία των Ρώσων οπότε η αντικατάσταση του ονόματος δεν θα είναι εύκολη. Ίσως όμως να ήταν μια καλή λύση εάν είχε και οδηγίες για περιπτώσεις ονομάτων πχ Όσιε πάτερ Αντώνιε (Παΐσιε, Ευθύμιε κλπ), Πάτερ Ιωάννη όσιε, Πάτερ Μωϋσή (Θεωνά, Αββακούμ) μακάριε κ.ο.κ.
 

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή

Ὁ ἀγαπητός Νεκτάριος (nektar) ἀμέσως, μέ τήν μέθοδο τῆς ὀπτικῆς ἀναγνώρισης μετέτρεψε τό φωτοαντίγραφο τῆς ἀκολουθίας πού ἀνέβασε ὁ Μακρυγιάννης σέ ἐπεξεργάσιμο κείμενο τοῦ word. Ὅπως βλέπετε στό συνημμένο —παρά τίς πολλές σέ πρώτη φάση διορθώσεις πού ἔκανε— χρειάζονται ἀκόμη πάρα πολλές, πού καλοῦνται κυρίως οἱ γυναῖκες τοῦ φόρουμ —μέ τήν ἐπιμέλεια πού τίς διακρίνει— νά προχωρήσουν σέ αὐτές τίς πολυτονικές διορθώσεις σέ ἀντιπαραβολή τοῦ pdf, εἰς τιμήν καί μνήμην τῶν Ἁγίων αὐτῶν γυναικῶν.

Ἀναμένουμε, λοιπόν, κάποια ἐθελόντρια μέλος τοῦ φόρουμ. Μπορεῖ νά εἶναι καί ἁπλῶς ἐπισκέπτρια. Σέ αὐτή τήν περίπτωση ἄς ἐπικοινωνήσει μέ τόν Διαχειριστή (ὅπως φαίνεται στήν ἀρχική σελίδα) καί ἄς τοῦ προσφέρει τήν προθυμία της, κι ἐκεῖνος θά τῆς στείλει τά συνημμένα, πού δέν βλέπει.

Οἱ δέ ἄνδρες ἐθελοντές «προσελθέτωσαν» καί αὐτοί, «μηδὲν ἐνδοιάζοντες»!!!


Κάλιο αργά παρά ποτέ:)
Οι υπεύθυνοι ας κάνουν έλεγχο για τυχόν λάθη που μου ξέφυγαν.
Όπου τα ερωτηματικά «;;;;;;;;;;», λείπουν τα τροπάρια.
 

Attachments

  • 10_11 ΑΓΙΑΙ ΦΙΛΙΝΙΛΛΑ ΚΑΙ ΖΗΝΑΪΣ (ΤΣΙΚΟΝΠΟΥΛΟΥ).doc
    106.5 KB · Views: 44
  • 10_11 ΑΓΙΑΙ ΦΙΛΙΝΙΛΛΑ ΚΑΙ ΖΗΝΑΪΣ (ΤΣΙΚΟΝΠΟΥΛΟΥ).pdf
    203.6 KB · Views: 72
Top