Αφού επισημάνω στο συνάδελφο κ. Μάννη, όπως έχω ξανακάνει και σε άλλους συναδέλφους στο παρελθόν, ότι στους νεοεισερχόμενους στο forum μας φροντίζουμε να δείχνουμε καλή συμπεριφορά και να αναγνωρίζουμε το αγαθό των προθέσεών τους, πράγματα με τα οποία δεν συνάδουν τα περί "πολέμου της Κου Κλουξ Κλαν των ψαλτών" ή περί "αριστερίστικων" αντιλήψεων (ούτε ως υποθέσεις ούτε ως φραστική αντιμετώπιση του συνομιλητή μας), να σχολιάσω και κάποιες θέσεις της κ. Σακκά:
Ρόζα Σακκα;50807 said:
Ρατσισμός είναι το να θεωρούμε μια άλλη ομάδα ανθρώπων κατώτερη, να την περιφρονούμε ενώ ταυτόχρονα αισθανόμαστε ένα μίγμα φόβου, απέχθειας και υπεροψίας έναντι αυτών των ανθρώπων.
Αυτό λοιπόν επ' ουδενί δεν συμβαίνει για την τάξη των ηλικιωμένων γυναικών, την οποία ουδόλως περιφρονούμε. Είτε είναι αληθινό είτε ψεύτικο το περιστατικό αυτό, η ουσία του είναι μία: με κάποιο αστείο (κακόγουστο αν θέλετε) ο ψάλτης καυτηρίασε μια κατάσταση που είναι γνωστή: το ταυτόχρονο γύρισμα των σελίδων από τα βιβλιαράκια (χωρίς να είμαι μάντης, υποθέτω ότι ήταν της Μ. Εβδομάδας του π. Επιφανίου!
). Τίποτα παραπάνω.
Ρόζα Σακκα;50807 said:
Η ρατσιστική προκατάληψη, συχνά διδάσκεται από τα γεννοφάσκια μας και μεταλαμπαδεύεται μέσα από εκφράσεις/παροιμίες/θυμοσοφίες/ ανέκδοτα της καθημερινότητας. Παραδείγματα πολλά, βλ. "ποντιακά" ανέκδοτα, ανέκδοτα για "κεκέδες" ή τα σύγχρονα ανέκδοτα για "ξανθιές" ή για τις "γυναίκες οδηγούς". Κάποιες παλαιότερες ρατσιστικές εκφράσεις και αποφθέγματα έχουν εγκαταλειφθεί λόγω της εξέλιξης της κοινωνίας, αλλά δημιουργούνται καινούργια. Είναι πράγματι φράσεις του τύπου "άντε να φτιάξεις κανένα φαΐ" αθώες φρασούλες; Η', δικαιούται να "σπάει πλάκα" ο ψάλτης με το εκκλησίασμα; (δηλ. είναι ... "μαγαζάκι" το ψαλτήρι
. Φυσικά και η απάντηση είναι όχι και για τα δύο ερωτήματα, και πιστεύω ότι κατά βάση συμφωνείτε όπως καταλαβαίνω από το αναλυτικό σχόλιό σας.
Συμφωνώ, αλλά δεν θα απέκλεια ένα τέτοιο περιστατικό από τα ευτράπελα, τη στιγμή που γνωρίζω ότι ο γράφων δεν διακατέχεται από πνεύμα υποτίμησης του γυναικείου φύλου ούτε το έγραψε γι' αυτό το σκοπό. Από κει και πέρα,για το αν δικαιούται ο ψάλτης να σπάει πλάκα με το εκκλησίασμα, θα ρωτήσω κι εγώ εάν δικαιούται το εκκλησίασμα να υποκαθιστά τον ψάλτη με το να ψάλει δυνατά, στο δικό του ρυθμό και μέλος. Αν απαντήσουμε "τυπικά", θα πούμε όχι. Όμως, όπως εξήγησα, άνθρωπος είναι ο ψάλτης, άνθρωποι είναι και το εκκλησίασμα. Αν δούμε ο καθένας τη θέση του όχι ως αφετηρία κάποιων "δικαιωμάτων" που δεν πρέπει να καταπατηθούν, αλλά ως εκκλησιαστική διακονία, στο μέτρο που ο καθένας μπορεί να υπηρετήσει με απλότητα και με το χαρακτήρα που διαθέτει, νομίζω ότι θα ανεχτούμε κάποιες τέτοιες μικρές "ατασθαλίες", αρκεί βέβαια να μη γίνονται κανόνας και η ευχαριστιακή σύναξη μεταβληθεί σε κουτσομπολιό ή πόλεμο ψαλτών και εκκλησιάσματος.
Σε ό,τι αφορά τον παραλληλισμό που κάνετε του εν λόγω ευτραπέλου με τα ανέκδοτα με τις ξανθιές, ή τις γυναίκες οδηγούς ή τα ποντιακά, να πω ότι το θέμα αυτό είναι γενικότερο κι αφορά στο
όριο του αστείου: ως συντονιστής έχω διαφωνήσει με αρκετούς συναδέλφους και έχω εισηγηθεί τη διαγραφή "αστείων" από το χώρο του Ψαλτολογίου που έχουν να κάνουν με υβριστικές εκφράσεις, σεξουαλικά υπονοούμενα ή με αναφορές σε άτομα με ειδικές ανάγκες ή στο πρόσωπο του Χριστού ή αγίων της Εκκλησίας μας (ακόμα κι αυτές οι κατηγορίες πάντως παίζουν, αναλόγως της μορφής: η λαϊκή εκδοχή π.χ. του "κι ο άγιος φοβέρα θέλει" που δημοσιεύτηκε, είναι πετυχημένη!). Δεν θα επεκταθώ αυτή τη στιγμή, αλλά να ξέρετε ότι, ανέκδοτα που δείχνουν ασέβεια, κόβονται ασυζητητί. Τα υπόλοιπα κατά περίπτωση. Εδώ κρίνω ότι προέχει η διάθεση αστεϊσμού και πίσω από αυτήν δεν κρύβεται τίποτα το ρατσιστικό, παρά μόνο μας θύμισε το αστείο του ταυτόχρονου γυρίσματος των σελίδων από τα βιβλιαράκια του εκκλησιάσματος! Νομίζω κι εσείς θα το έχετε παρατηρήσει...
Ρόζα Σακκα;50807 said:
Ας αναρωτηθούμε πόσα θέματα της καθημερινότητας μας δεν αντιμετωπίζουμε με αυθόρμητες σκέψεις και συμπεριφορές που ουσιαστικά δεν είναι παρά η έκφραση μιας υποβόσκουσας ρατσιστικής μας στάσης (απέναντι στο άλλο φύλο, απέναντι στον έγχρωμο, απέναντι στον ξένο, απέναντι στον φτωχό).
Για μας πάντως που γράψαμε, διαβάσαμε και γελάσαμε με το επίμαχο περιστατικό, αυτό που γράφετε δεν ισχύει, όπως εξήγησα. Τώρα, αν αυτό ισχύει για τον ψάλτη του ευτραπέλου, δεν το ξέρω. Αλλά και να ισχύει, μην ξεχνάτε ότι αναφερόμαστε σε χωριά παλιάς εποχής με άλλες αντιλήψεις και όχι σε σύγχρονα αστικά κέντρα και το περιστατικό αυτό δίνει και μια εικόνα της εποχής του και δεν πρέπει να το βλέπετε τόσο αυστήρα. Να σας θυμίσω λ.χ. το γνωστό περιστατικό με τον Ιωάννη τον Πρωτοψάλτη (αν δεν απατώμαι) που τραγούδησε στο μιναρέ και οι Τούρκοι έμειναν κάγκελο, αλλά όταν έμαθαν ποιος είναι ήθελαν να τον καθαρίσουν και τελικά ο Σουλτάνος τον έκλεισε στο τρελάδικο, για να τη γλιτώσει. Με αυτό δεν σκεπτόμαστε το "ρατσισμό" των γειτόνων μας, απλώς θαυμάζουμε τον Ιωάννη. Κι εδώ λοιπόν το βάρος πέφτει στα βιβλιαράκια, όχι στο σχόλιο του ψάλτη. Να έχουμε λοιπόν και μια διάκριση αναλόγως της εποχής που αναφερόμαστε.
Ρόζα Σακκα;50807 said:
Επειδή, ακολουθούν νεώτεροι από εμάς οι οποίοι διαβάζουν τα posts και ... αφομοιώνουν στάσεις ζωής, είναι καλό πιστεύω να συζητάμε τέτοια θέματα.
Καμία αντίρρηση. Δε νομίζω όμως ότι από το ευτράπελο αυτό "αφομοιώνεται στάση ζωής", καθώς
είναι προφανές ότι δεν επικροτούμε το σχόλιο αυτό καθαυτό, ούτε σταθήκαμε εκεί, απλώς γελάσαμε με την ευρηματικότητα του ψάλτη να διαβάζει άλλα αντί άλλων, προκειμένου να αντιμετωπίσει το φαινόμενο του συγχρονισμού στο γύρισμα των σελίδων!
Ρόζα Σακκα;50807 said:
Υ.Γ. το αγαπημένο μου "ευτράπελο" είναι το "ποιήσωμεν τρία σκοινιά..."
Έχει κι άλλα καλύτερα εδώ μέσα! Εγώ επίτηδες αφήνω κάποιο χρόνο χωρίς να διαβάσω αυτό το θέμα και όποτε δεν είμαι καλά το ανοίγω και μου φτιάχνει το κέφι! Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι τώρα κοντεύει χαλαρά τις 40.000 εμφανίσεις, τη στιγμή που άλλα επίμαχα θέματα (όπως όσα έχουν να κάνουν με τον Καρά) δεν ξεπερνούν τις 5-6.000, ενώ η δεύτερη θέση (το θέμα με τις έλξεις) είναι πίσω κατά... 20.000 εμφανίσεις!! Καλή σας συνέχεια λοιπόν!