1η Ιανουαρίου σε Κυριακή: Απορίες τυπικού

Andrew Mellas

Νέο μέλος
Αύριο γιατί θα ψάλλουμε Σήμερον σωτηρία και όχι το απολυτίκιον της εορτής μετά από την δοξολογία;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Γιατί εἶναι Κυριακή καί θά ψάλλουμε καί ὅλη τήν ἀναστάσιμη ἀκολουθία τοῦ δ΄ ἤχου καί ζ΄ ἑωθινοῦ.

 

Andrew Mellas

Νέο μέλος
Σας ευχαριστώ ... Απλώς μου φαινόταν λίγο περίεργο γιατί αύριο είναι δεσποτική εορτή.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σας ευχαριστώ ... Απλώς μου φαινόταν λίγο περίεργο γιατί αύριο είναι δεσποτική εορτή.
Δέν σοῦ φαίνεται περίεργο ὅτι ψάλλεται ἡ ἀναστάσιμη ἀκολουθία, πού δέν ψάλλεται σέ ἄλλες δεσποτικές ἑορτές κι ὅταν αὐτές συμπέσουν ἡμέρα Κυριακή; Αὐτό ἤθελα νά καταλάβεις ἀπό τήν ἀπάντησή μου. Ὅτι δηλαδή δέν εἶναι αὐτή ἡ περίπτωση ὅμοια μέ ἄλλες δεσποτικές ἑορτές, συμπλέκεται δέ καί μνήμη ἑορταζομένου ἁγίου.
Ἐνδιαφέρον καί τό θέμα: ῾Εορτές Περιτομῆς καί ῾Υπαπαντῆς τοῦ Κυρίου.


 

Andrew Mellas

Νέο μέλος
Δέν σοῦ φαίνεται περίεργο ὅτι ψάλλεται ἡ ἀναστάσιμη ἀκολουθία, πού δέν ψάλλεται σέ ἄλλες δεσποτικές ἑορτές κι ὅταν αὐτές συμπέσουν ἡμέρα Κυριακή; Αὐτό ἤθελα νά καταλάβεις ἀπό τήν ἀπάντησή μου. Ὅτι δηλαδή δέν εἶναι αὐτή ἡ περίπτωση ὅμοια μέ ἄλλες δεσποτικές ἑορτές, συμπλέκεται δέ καί μνήμη ἑορταζομένου ἁγίου.
Ἐνδιαφέρον καί τό θέμα: ῾Εορτές Περιτομῆς καί ῾Υπαπαντῆς τοῦ Κυρίου.



Ωραίο το άρθρο του Αλεξόπουλο. Και πάλι σας ευχαριστώ.
 
Καλημέρα, Χρόνια Πολλά σε όλους και Καλή Χρονιά.
Βλέποντας την τυπική διάταξη της σημερινής ημέρας από την ιστοσελίδα του Πατριαρχείου, διαπίστωσα μια διαφορά στα ψαλτέα καθίσματα του όρθρου, α΄και β΄στιχολογίας. Εκεί προτείνει δόξα του Αγίου κατά το ΤΜΕ, εδώ στα δίπτυχα τα δικά μας, δύο Αναστάσιμα κατά σειράν, και νύν της Εορτής. Γιατί αυτή η διαφοροποίηση; Πρόκειται περί ενός ακόμη λάθους του Τυπικου του Βιολάκη;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Καλημέρα, Χρόνια Πολλά σε όλους και Καλή Χρονιά.
Βλέποντας την τυπική διάταξη της σημερινής ημέρας από την ιστοσελίδα του Πατριαρχείου, διαπίστωσα μια διαφορά στα ψαλτέα καθίσματα του όρθρου, α΄και β΄στιχολογίας. Εκεί προτείνει δόξα του Αγίου κατά το ΤΜΕ, εδώ στα δίπτυχα τα δικά μας, δύο Αναστάσιμα κατά σειράν, και νύν της Εορτής. Γιατί αυτή η διαφοροποίηση; Πρόκειται περί ενός ακόμη λάθους του Τυπικου του Βιολάκη;

Παλαιότερα σχετικά θέματα:
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=13135
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=538
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=391
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πρόκειται περί ενός ακόμη λάθους του Τυπικου του Βιολάκη;
Δέν πρόκειται περί λάθους, ἀλλά περί μιᾶς περιπτώσεως ἐκ τῶν πολλῶν τῆς ποικιλομορφίας πού χαρακτηρίζει τό ΤΜΕ σ᾿ αὐτό τό σημεῖο τοῦ ὄρθρου, μέ διαφορετικά κριτήρια, ἴσως καί τοπικά γιά τότε.
Τά Δίπτυχα ἔχουν συντάξει ἕνα μνημόνιο γι᾿ αὐτό τό θέμα, προκειμένου νά τηρεῖται μιά ἑνιαῖα «γραμμή» σέ ὅλες τίς περιπτώσεις ἑορταζομένων ἁγίων ἤ μεθεόρτων δεσποτοθεομητορικῶν ἑορτῶν σέ Κυριακές.
Διαφορετική «γραμμή» ἔχει χαράξει τό ΣΤ γιά ὅλες τίς περιπτώσεις, ἐπαινετή κι αὐτή.
Αὐτά, γιά νά καταλάβεις καί αὐτά στά ὁποῖα παραπέμπει ὁ Καλπακίδης.


 

Μιχαήλ Τσαβαρής

Ιερός Καθεδρικός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου
Να ρωτήσω και γω κάτι για να μην ανοίγω νέο ποστ. Νομίζω διάβαζα στο μηναίο οτι εαν πέσει Κυριακή η πρωτοχρονιά τότε λέμε Τιμιωτερα?
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Συγχώνευσα δύο θέματα γιά ἀπορίες τυπικοῦ ὅταν ἡ Πρωτοχρονιά πέφτει σέ Κυριακή. Ὑπάρχουν καί δύο ἄλλα θέματα στήν ὑποενότητα τοῦ Δωδεκαημέρου γιά ἴδια περίπτωση, πού τά ἄφησα.
Μετέφερα τό μήνυμά σου ἐδῶ Μιχάλη.
Να ρωτήσω και γω κάτι για να μην ανοίγω νέο ποστ. Νομίζω διάβαζα στο μηναίο οτι εαν πέσει Κυριακή η πρωτοχρονιά τότε λέμε Τιμιωτερα?
Εὐχαριστοῦμε γιά τήν ἐρώτηση, πού ἔχει σχέση καί μέ τά προηγούμενα περί τῶν καθισμάτων, καί μοῦ ἐτέθη καί χθές κατ᾿ ἰδίαν γιά τό τυπικό πού καταγράφεται στό Μηναῖο.
Ὅπως ἔχουμε ξαναγράψει, τό τυπικό πού τυπώνεται στό Μηναῖο εἶναι ἀπό τό ΤΚΠ, πού τό ἔθεσε ὁ Βαρθολομαῖος Κουτλουμουσιανός στά Μηναῖα πού ἐπιμελήθηκε.
Ἐπισυνάπτω τή σχετική σελίδα ἀπό τό Μηναῖο Ἰανουαρίου Βενετίας τοῦ 1890. Εἶχε ἐκδοθεῖ τό ΤΜΕ, ἀλλά οἱ διατάξεις παρέμεναν καί παραμένουν (δέν εἶμαι σίγουρος ὅμως ὅτι ἔχουν παραμείνει σέ ὅλες τίς περιπτώσεις σέ ὅλα τά Μηναῖα).
Βλέπουμε, λοιπόν, ὅτι καί μόνα τά ἀναστάσιμα καθίσματα γιά τίς δύο στιχολογίες προβλέπονται, ἀλλά καί ἡ Τιμιωτέρα, σύμφωνα μέ τήν ἀρχαιότερη τάξη. Ἐδῶ βλέπουμε τίς διαφορές πού συνέβησαν στήν ἐξελικτική πορεία, ἀλλά καί τί μποροῦμε νά συμμαζεύουμε καί νά κωδικοποιοῦμε σήμερα σέ ἀντιστοίχηση (πρβλ. καί ὑποσημ. 513 τῆς σελ. 278 τοῦ ΣΤ, ὡς καί τήν § 617 τῆς ἰδίας σελίδος).
ΥΓ. Ἐπισυνάπτω καί τή σχετική διάταξη ἀπό τό ΤΚΠ τοῦ 1838 (α΄ ἔκδοση). Στήν τοῦ 1851 (β΄ ἔκδοση —πού ἔχω καί ὑπάρχει καί στό Ψ—) ἔχει «φύγει» ἡ Τιμιωτέρα. Ἐπίσης τό ἐφύμνιο τοῦ β΄ ἀντιφώνου ἔχει γίνει «ὁ σαρκί περιτμηθείς». Περισσότερα βλ. στήν εἰσηγήση τοῦ π. Στεφάνου Ἀλεξοπούλου παραπάνω.

 

Attachments

  • Εκτύπωση - PDF pager.pdf
    642.2 KB · Views: 47
  • ΤΚΠ_1838.pdf
    139 KB · Views: 33
Last edited:
Top