Ὁ καθ. Στάθης στὴ Ρουμανία

gr_anastasiou

Παλαιό Μέλος
Τὶς τελευταῖες μέρες τοῦ Ἰουλίου ὁ καθηγητὴς Γρηγόριος Στάθης βρέθηκε στὴν Ρουμανία μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς ἀναγορεύσεώς του σὲ ἐπίτιμο διδάκτορα ἀπὸ τὴν Μουσικὴ Ἀκαδημία “Gheorghe Dima” στὴν πόλη Cluj-Napoca τῆς Τρανσυλβανίας. Παράλληλα δίδαξε σὲ master class Ψαλτικῆς Τέχνης ποὺ πραγματοποιήθηκε στὸ μοναστήρι τῆς Ἁγίας Ἄννας στὴ Rohia.
Τὰ γεγονότα αὐτὰ παρουσιάζονται στὸ Χρονικὸ ποὺ ἐπισυνάπτεται καὶ μαζὶ ἡ Ὁμιλία τοῦ καθηγητῆ κατὰ τὴν τελετὴ ἀναγορεύσεώς του σὲ ἐπίτιμο διδάκτορα καὶ ἡ παρτιτούρα τοῦ μελοποιήσεώς του κατὰ τοὺς ὀκτὼ ἤχους τοῦ Ὕμνου τῶν Τριῶν Παίδων ποὺ ψάλλεται στὸν Ἑσπερινὸ τοῦ Μ. Σαββάτου. Θεώρησα ὅτι ἀφ’ ἑνὸς ἡ γνωστοποίηση τοῦ γεγονότος τῆς παρουσίας τοῦ κυρίου καθηγητοῦ στὴν Ρουμανία, ἀφ’ ἑτέρου ἡ θαυμάσια ὁμιλία του καὶ ἡ παρτιτούρα τοῦ Ὕμνου θὰ ἐνδιέφεραν ἀρκετοὺς καὶ ζήτησα τὴν ἄδεια νὰ τὰ ἀναρτήσω ἐδῶ στὸ Ψαλτολόγιο. Ὁ κύριος Στάθης μὲ χαρὰ ἐπέτρεψε καὶ μὲ προέτρεψε νὰ ἀναρτήσω τὸ συγκεκριμένο ὑλικὸ «εἰς κοινόν ὄφελος».
 

Attachments

  • μνημοναρι με φωτογραφιες_Layout 1 (1).pdf
    3.4 MB · Views: 220
P

ptz

Guest
-Διάβασα (ρούφηξα καλύτερα) τα αναρτηθέντα με το "μνημονάρι στη Ρουμανία",από τον φίλο κ.Γρηγ.Αναστασίου, τα σχετικά με τον σεβαστό και ακάματο Καθηγητή κ.Γρηγόριο Στάθη.
-Προτρέπω κάθε φίλο της ψαλτικής και αναγνώστη του ψαλτολογίου να το κατεβάσει και να το αναγνώσει. Είναι τόσο η εισαγωγή όσο και ο ύμνος-σύνθεση του κ.Καθηγητού πολύ χρήσιμα και σπουδαία.Ομως θέλω να επισημάνω στον υπέρτατο βαθμό,τη σχετική ομιλία του κατά την αναγόρευσή του σε επίτιμο Καθηγητή εκεί στην Ρουμανία.Είναι ένα πόνημα που ουδείς μας πρέπει να χάσει.Μία ομιλία γεμάτη με Θεολογία στην αγνή και σωστή της διάσταση.Μία ομιλία που αποπνέει ορθή πίστη.Μία ομιλία γεμάτη λογοτεχνία και ποίηση.Και με έναν συγκλονιστικό επίλογο,ύμνο στους περι την "ψαλτική πονήσαντες πάντες" ζώντες και τεθνεώτες.
-Είναι μερικά τέτοια στοιχεία που σε κάνουν να νοιώθεις όμορφα που πορεύτηκες αυτό το μεγάλο και ατέλειωτο ταξίδι στην ψαλτική και να ξεχνάς τα πολλά της μικρά,μικρόψυχα και μιαρά.
-Νοιώθω όμορφα και φορτίζομαι ψυχικά κάθε φορά που διαβάζω κάτι νέο από τον κ.Καθηγητή. Πορεύτηκα πολλά χρόνια μαζί του σε ψαλτικά ταξίδια όπου γής,συνέψαλλα μαζί του,διδάχθηκα τόσα από τις τεράστιες γνώσεις του και νοιώθω την ανάσα και την παρουσία του ακόμα, ενθυμούμενος τόσες εγγραφές στα ηχητικά "στούντιο",είτε ως χορωδός,είτε ως μονοφωνάρης.
-Ευχαριστούμε τον φίλο Γρ.Αναστασίου γιά την μέριμνα της ανάρτησης και ευχόμαστε ολόψυχα στον σεβαστό μας κ.Καθηγητή,αυτό που λέει ό ίδιος στον επίλογό του
"Ο Θεός να τον έχει πάντα καλά.Με υγεία και ειρήνη πάντοτε.Που <υπερέχει πάντα νούν>.Και να ευοδώνει κάθε αγαθό του έργο."
Τον ευχαριστούμε.
Παν.Τζανάκος
 

Nikolaos Toumpanakis

Παλαιό Μέλος
Θα παρακαλούσα αν είναι δυνατόν, να μας ανεβάσει ο κ.Αναστασίου
και κάποιο ηχητικό υλικό από τον κ.Στάθη, έτσι όπως διδάσκει την μουσική
έκφραση, το Δύναμις του Αβαγιανού, την ερμηνεία και τη αισθητική
όπως αναφέρει το σχετικό αρχείο.
 

greek487

Tasos N.
Τὶς τελευταῖες μέρες τοῦ Ἰουλίου ὁ καθηγητὴς Γρηγόριος Στάθης βρέθηκε στὴν Ρουμανία μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς ἀναγορεύσεώς του σὲ ἐπίτιμο διδάκτορα ἀπὸ τὴν Μουσικὴ Ἀκαδημία “Gheorghe Dima” στὴν πόλη Cluj-Napoca τῆς Τρανσυλβανίας. Παράλληλα δίδαξε σὲ master class Ψαλτικῆς Τέχνης ποὺ πραγματοποιήθηκε στὸ μοναστήρι τῆς Ἁγίας Ἄννας στὴ Rohia.
Τὰ γεγονότα αὐτὰ παρουσιάζονται στὸ Χρονικὸ ποὺ ἐπισυνάπτεται καὶ μαζὶ ἡ Ὁμιλία τοῦ καθηγητῆ κατὰ τὴν τελετὴ ἀναγορεύσεώς του σὲ ἐπίτιμο διδάκτορα καὶ ἡ παρτιτούρα τοῦ μελοποιήσεώς του κατὰ τοὺς ὀκτὼ ἤχους τοῦ Ὕμνου τῶν Τριῶν Παίδων ποὺ ψάλλεται στὸν Ἑσπερινὸ τοῦ Μ. Σαββάτου. Θεώρησα ὅτι ἀφ’ ἑνὸς ἡ γνωστοποίηση τοῦ γεγονότος τῆς παρουσίας τοῦ κυρίου καθηγητοῦ στὴν Ρουμανία, ἀφ’ ἑτέρου ἡ θαυμάσια ὁμιλία του καὶ ἡ παρτιτούρα τοῦ Ὕμνου θὰ ἐνδιέφεραν ἀρκετοὺς καὶ ζήτησα τὴν ἄδεια νὰ τὰ ἀναρτήσω ἐδῶ στὸ Ψαλτολόγιο. Ὁ κύριος Στάθης μὲ χαρὰ ἐπέτρεψε καὶ μὲ προέτρεψε νὰ ἀναρτήσω τὸ συγκεκριμένο ὑλικὸ «εἰς κοινόν ὄφελος».

Ευχαριστίες στον φίλο κ.Γρηγ.Αναστασίου για την ανακοίνωση και το ανέβασμα του υλικού και συγχαρητήρια στον κ. Γρηγ. Στάθη για την τιμή που έλαβε στη Ρουμανία!! Και εις ανώτερα!!

Συγχαίρω εδώ και χρόνια το έργο του κ. Στάθη, την χορωδία του, και τους αξιόλογους μαθητές του. Ιδιαίτερα χάρηκα διαβάζοντας την περισσότερο θεολογική ομιλία του στο Μνημονάρι.

Από την σύνθεση του όμως έμεινα απογοητευμένος. Οκταηχο "Τον Κύριον Υμνείτε"? Έτσι ειρμολογικά, να λέμε δύο - τρεις στίχους και να αλλάζουμε ήχους συνέχεια? Μου θυμίζει κάτι αποτυχημένα οκταηχα 'Άξιον εστίν' που βλέπουμε σε μερικά μουσικά βιβλία για την Λειτουργία. Καλώς και δεν ψάλλονται τακτικά. Μόνο μουσική ζαλάδα φέρνουν τέτοιες συνθέσεις κατά την γνώμη μου.

Επίσης ούτε οι στίχοι της σύνθεσης μου φαίνονται κατάλληλοι. Είναι όλοι σε χρονική αγωγή με διγοργο όπως θα έπρεπε? Ρωτάω γιατί πολλοί στίχοι κάνουν τέτοιες μελωδικές κινήσεις που μου φαίνεται σχεδόν αδύνατο να ψαλλούν σε διγοργο χρόνο. Ωστόσο δεν βλέπω καμία σήμανση για τον χρόνο. Ποιο απλοί θα έπρεπε να είναι οι στίχοι, κατά την γνώμη μου. Θα ήθελα να ακούσω την ηχογράφηση που έγινε "σε παγκόσμια επίσημη πρώτη" (σελ. 21), να δω πως το έψαλε οι χορωδία.

Να κάνουμε οκταηχο "Μεθ ημών ο Θεός", ή οκταηχη σύντομη δοξολογία με την ίδια λογική? Δεν νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα είναι κάτι σπουδαίο.

Ναι, έχουμε οκταηχα "Εξομολογείσθε τω Κυρίω" και "Δούλοι Κύριον", αλλά βλέπουμε πως ρέει ο ένας ήχος στον άλλο χωρίς να χρειάζεται να λέμε ούτε καν απήχημα.

Οπότε, ούτε σαν πρακτική σύνθεση για να ψαλεί στην Εκκλησία κάνει αλλά ούτε και σαν κομμάτι για συναυλία νομίζω ταιριάζει.

Καλύτερα σε πρώτο ήχο όλος ο ύμνος με μικρά ποικίλματα όπως το έχει ο Γεώργιος Ραιδεστινός στη Μεγάλη Εβδομάδα του. Ή ακόμα και κάτι άλλο που ίσως δεν φαντάζομαι ετούτη τη στιγμή, αλλά όχι σε οκταηχο ειρμολογικό με τέτοιο τρόπο.

Με συγχωρείτε για τη σύγκριση, αλλά μάλλον μας έχει καλομάθει ο Γιάννης Αρβανίτης με τις σπουδαιότατες συνθέσεις του.

Ευχαριστώ και καλή συνέχεια στο πολύτιμο έργο σας!!


 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Μου θυμίζει κάτι αποτυχημένα οκταηχα 'Άξιον εστίν' που βλέπουμε σε μερικά μουσικά βιβλία για την Λειτουργία. Καλώς και δεν ψάλλονται τακτικά. Μόνο μουσική ζαλάδα φέρνουν τέτοιες συνθέσεις κατά την γνώμη μου.
Προφανώς εννοείτε τη σύνθεση του Πρίγγου. ΠΡΟΦΑΝΩΣ και ΔΕ συμφωνώ. Υπάρχει και άλλο υπέροχο, που έψαλλε ο κ. Παϊκόπουλος στην Πόλη, φυσικά δεν περιμένω να σας αρέσει. Υπάρχουν και καταπληκτικά οκτάηχα «Θεοτόκε Παρθένε» αρτοκλασίας, ο ιερέας στην ενορία μου που είναι μερακλής ψάλλει ένα τέτοιο τακτικά. Σε ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ δε θα ονόμαζα τέτοιες συνθέσεις αποτυχημένες. Άλλωστε, τα ομαλά περάσματα στους ήχους είναι καλλιτεχνικότατα.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Υπάρχει κι ένα οκτάηχο "Θεοτόκε Παρθένε" του ίδιου του κ. Γρ. Στάθη, πολύ όμορφο, και τεχνικότατο, που ψάλαμε με το "Ηδύμελον".
 
Last edited:
P

PANROUST

Guest
Ευχαριστίες στον φίλο κ.Γρηγ.Αναστασίου για την ανακοίνωση και το ανέβασμα του υλικού και συγχαρητήρια στον κ. Γρηγ. Στάθη για την τιμή που έλαβε στη Ρουμανία!! Και εις ανώτερα!!

Συγχαίρω εδώ και χρόνια το έργο του κ. Στάθη, την χορωδία του, και τους αξιόλογους μαθητές του. Ιδιαίτερα χάρηκα διαβάζοντας την περισσότερο θεολογική ομιλία του στο Μνημονάρι.

Από την σύνθεση του όμως έμεινα απογοητευμένος. Οκταηχο "Τον Κύριον Υμνείτε"? Έτσι ειρμολογικά, να λέμε δύο - τρεις στίχους και να αλλάζουμε ήχους συνέχεια? Μου θυμίζει κάτι αποτυχημένα οκταηχα 'Άξιον εστίν' που βλέπουμε σε μερικά μουσικά βιβλία για την Λειτουργία. Καλώς και δεν ψάλλονται τακτικά. Μόνο μουσική ζαλάδα φέρνουν τέτοιες συνθέσεις κατά την γνώμη μου.

Επίσης ούτε οι στίχοι της σύνθεσης μου φαίνονται κατάλληλοι. Είναι όλοι σε χρονική αγωγή με διγοργο όπως θα έπρεπε? Ρωτάω γιατί πολλοί στίχοι κάνουν τέτοιες μελωδικές κινήσεις που μου φαίνεται σχεδόν αδύνατο να ψαλλούν σε διγοργο χρόνο. Ωστόσο δεν βλέπω καμία σήμανση για τον χρόνο. Ποιο απλοί θα έπρεπε να είναι οι στίχοι, κατά την γνώμη μου. Θα ήθελα να ακούσω την ηχογράφηση που έγινε "σε παγκόσμια επίσημη πρώτη" (σελ. 21), να δω πως το έψαλε οι χορωδία.

Να κάνουμε οκταηχο "Μεθ ημών ο Θεός", ή οκταηχη σύντομη δοξολογία με την ίδια λογική? Δεν νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα είναι κάτι σπουδαίο.

Ναι, έχουμε οκταηχα "Εξομολογείσθε τω Κυρίω" και "Δούλοι Κύριον", αλλά βλέπουμε πως ρέει ο ένας ήχος στον άλλο χωρίς να χρειάζεται να λέμε ούτε καν απήχημα.

Οπότε, ούτε σαν πρακτική σύνθεση για να ψαλεί στην Εκκλησία κάνει αλλά ούτε και σαν κομμάτι για συναυλία νομίζω ταιριάζει.

Καλύτερα σε πρώτο ήχο όλος ο ύμνος με μικρά ποικίλματα όπως το έχει ο Γεώργιος Ραιδεστινός στη Μεγάλη Εβδομάδα του. Ή ακόμα και κάτι άλλο που ίσως δεν φαντάζομαι ετούτη τη στιγμή, αλλά όχι σε οκταηχο ειρμολογικό με τέτοιο τρόπο.

Με συγχωρείτε για τη σύγκριση, αλλά μάλλον μας έχει καλομάθει ο Γιάννης Αρβανίτης με τις σπουδαιότατες συνθέσεις του.

Ευχαριστώ και καλή συνέχεια στο πολύτιμο έργο σας!!


Για να ευχαριστήσετε τον κ.Ι.Αρβανίτη,πρώτα βγάλατε όλους τους άλλους αποτυχημένους;

Δεν έχει να κάνει με τον κ.Ι.Αρβανίτη.Οι συνθέσεις του μου αρέσουν αλλά χωρίς τα περαιτέρω...
Αρχικό μήνυμα απο greek487

Μου θυμίζει κάτι αποτυχημένα οκταηχα 'Άξιον εστίν' που βλέπουμε σε μερικά μουσικά βιβλία για την Λειτουργία. Καλώς και δεν ψάλλονται τακτικά. Μόνο μουσική ζαλάδα φέρνουν τέτοιες συνθέσεις κατά την γνώμη μου.

Εσείς από που βγάλατε το συμπέρασμα ότι αυτά είναι αποτυχημένα και δεν τα ψέλνουμε τακτικά;Κάνατε καμία δημοσκόπηση και καταλήξατε εδώ...;Αν έχετε ζαλάδα σας προτείνω να αλλάξετε φαρμακείο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημείωμα συντονιστή] Τὸ μουσικὸ κείμενο τοῦ Ὕμνου τῶν Τριῶν Παίδων κατ' ὀκτάηχον μελοποίηση τοῦ καθ. Γρηγορίου Θ. Στάθη καί ἠχογράφηση ἀπό "Ἰλισιῶτες Ψάλτες" ἔχουν ἀναρτηθεῖ ἐδῶ. Παρακαλεῖται τό μέλος greek487 νά ἐπεξεργασθεῖ τά μηνύματά του καί νά ἀφαιρέσει ὅλα τά ἐκτός θέματος καί ἀκατάσχετης ἀδολεσχίας σχόλια.

 
Top