Ἰάκωβος Ἀμερικῆς - Ἀνάγνωσις ἀποσπάσματος Εὐαγγελίου (ὄχι σὲ ἀκολουθία)

nektar

νεοαρχάριος
Ἰάκωβος Ἀμερικῆς - ἀνάγνωσις ἀποσπάσματος ἐκ τοῦ Εὐαγγελίου κατὰ Ἰωάννην (ιζ´ 11-26), ὄχι εὐαγγελικὴ περικοπὴ συγκεκριμένης ἡμέρας, ἀλλὰ συνεχόμενο κείμενο, ἀπὸ τὴν «ἀρχιερατικὴ προσευχὴ τοῦ Κυρίου», ἐκ τῶν περικοπῶν Κυριακῆς Πατέρων καὶ Παρασκευῆς πρὸ Πεντηκοστῆς, ἀπὸ τὰ προσφιλῆ ἁγιογραφικὰ κείμενα τοῦ ἁγίου Πορφυρίου. Δὲν πρόκειται γιὰ τὴν ἁρμόδια παραδοσιακὴ λογαοιδικὴ ἀπαγγελία ἐντὸς ἀκολουθίας καὶ ναοῦ, ἀλλὰ ἠχογράφηση σὲ στούντιο μὲ μουσικὸ ὀργανικὸ ὑπόβαθρο, συνθέσεως καὶ διευθύνση Δημήτρη Παπαποστόλου (1943-2019), μὲ τίτλο: Symphonic Orthodox Liturgy, Missa Graeca II (1989) https://www.discogs.com/release/12643867


====================

Ἀλεξάνδρου Παπαδιαμάντη - Ἡ Μουσικὴ καὶ τὰ Ἱερὰ Εὐαγγέλια (1903)
[Ἅπαντα, τ.5, ἐκδόσεις Δόμος, Ἀθῆναι 1988]

...Διὰ τῆς πατροπαραδότου Ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς ὄχι μόνον τὰ ἱερὰ ᾄσματα ἔγιναν προσφιλῆ καὶ οἰκεῖα εἰς τὴν ἀκοήν, καὶ ἡ γλῶσσα εἰς ἣν ταῦτα εἶναι γεγραμμένα καταληπτή, ὡς ἔγγιστα, καὶ εἰς τοὺς ἀγραμμάτους, ἀλλὰ καὶ αὐτὰ τῶν θείων Εὐαγγελίων τὰ ρήματα διὰ τῆς αὐτῆς Μουσικῆς καὶ τοῦ λογαοιδικοῦ αὐτῆς τρόπου κατέστησαν οἰκειότερα εἰς τὴν ἀκοήν, καὶ βαθύτερον πάντοτε εἰσδύουσιν εἰς τῶν ἀκροατῶν τὰς καρδίας.

Ὅθεν ἡ γλῶσσα αὕτη, εἰς ἣν εἶναι γεγραμμένα τό τε Εὐαγγέλιον καὶ τὰ ἱερὰ ᾄσματα, ἔχει τὸ μοναδικὸν εἰς τὸν κόσμον προνόμιον νὰ ἐξακολουθῇ καὶ μετὰ εἴκοσι αἰῶνας νὰ εἶναι ζωντανή, εἰς τὴν ἀκοὴν τοὐλάχιστον. Ἂς δοκιμάσῃ τις νὰ μεταφράσῃ ἓν τροπάριον εἰς τὴν δημώδη, καὶ τότε θὰ ἴδῃ ὅτι ἡ γλῶσσα ἥτις εἶναι ζωντανὴ εἰς τὰ ἡρωικὰ καὶ ἐρωτικὰ ᾄσματα τοῦ λαοῦ, εἶναι ψυχρὰ μέχρι νεκροφανείας διὰ τὰ τροπάρια. Π.χ. «Ἀνοίξω τὸ στόμα μου, καὶ πληρωθήσεται πνεύματος...» Θ᾿ ἀνοίξω τὸ στόμα μου, καὶ θὰ γεμίσῃ πνέμμα (ἢ πλέμμα, ἢ καὶ πλέγμα)· καὶ λόγο θὰ βγάλω (διότι πῶς ἄλλως θ᾿ ἀποδοθῇ ἡ μεταφορὰ ἢ ἡ μετωνυμία τοῦ ἐρεύξομαι; ). «Ἄξιόν ἐστιν ὡς ἀληθῶς, μακαρίζειν σε τὴν Θεοτόκον...» Ἀξίζει ἀληθινὰ νὰ σὲ καλοτυχίζουμε σένα τὴ Θεοτόκο, ποὺ εἶσαι πάντα καλότυχη, καὶ καθαρώτατη, καὶ μάννα τοῦ Θεοῦ μας...

Πλὴν θὰ εἴπῃ τις, ἀντὶ νὰ μεταφρασθῶσι τὰ ὑπάρχοντα, ἂς ποιηθῶσι νέα ἐκκλησιαστικὰ ᾄσματα ὑπὸ τῶν δοκίμων ποιητῶν μας.

- Ναί, βέβαια, λέγομεν ἡμεῖς, καὶ εἶναι τόσον εὔκολον τὸ πρᾶγμα!... νὰ ἐμφυσηθῇ ζωὴ χωρὶς νὰ ὑπάρχῃ, νὰ δοθῇ ἔμπνευσις ἐκεῖ ὅπου λείπει ἡ ψυχή!... Καὶ ποῦ εἶναι οἱ δόκιμοι ποιηταί μας;... Καὶ ἂν τοιοῦτοι ὑπάρχουν, αὐτοὶ ἐνδιαφέρονται περισσότερον διὰ τὸν Νὶτς καὶ τὸν Ἴψεν παρὰ διὰ τὰ κατ᾿ αὐτοὺς σκουργιασμένα ᾿ντόπια πράγματα!...

Ἄλλως, διὰ νὰ γίνουν νέα θρησκευτικὰ ᾄσματα, πρέπει νὰ γίνῃ πρῶτα καὶ νέα θρησκεία... Ἂς δοκιμάσουν λοιπὸν ἐκεῖνοι ποὺ τὰ ὀνειροπολοῦν αὐτὰ νὰ κάμουν θρησκείαν χειροποίητον, θρησκείαν γιὰ τὰ κέφια τους, καὶ τότε θὰ καταλάβουν καὶ οἱ ἴδιοι πόσον εἶναι μωροὶ καὶ τυφλοί.

Εἴπομεν ὅτι διὰ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς καὶ τοῦ λογαοιδικοῦ αὐτῆς τρόπου κατέστησαν γνωριμώτερα εἰς τὰς ἀκοὰς καὶ τὰ λόγια τῶν θείων Εὐαγγελίων, ὡς καὶ τοῦ Ἀποστόλου. Ὁ λογαοιδικὸς οὗτος τρόπος τῆς ἀπαγγελίας, εἶναι ἀρχαιότατος ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ, καὶ εἶναι γνησίως Ἑλληνικός, ὅπως φαίνεται καὶ εἰς τὰ παλαιὰ δράματα. Ἐκ τούτου παρέλαβον καὶ οἱ Δυτικοὶ τὸ παρ᾿ αὐτοῖς plain - chant.

Ὁ τρόπος οὗτος τῆς ἀπαγγελίας, διὰ τῆς παρατάσεως ὅλων μὲν τῶν συλλαβῶν, ἀλλὰ μάλιστα τῆς καταλήξεως ἑκάστης περιόδου ἢ ἑκάστου κώλου, σημαίνει καὶ μιμεῖται τὸ κήρυγμα, ἤτοι τὴν φωνὴν τοῦ κήρυκος, καὶ ἀνταποκρίνεται εἰς τὴν ἐντολὴν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, «κηρύξατε τὸ Εὐαγγέλιον πάσῃ τῇ κτίσει».

Εἶναι ἄρα τὸ λογαοιδικὸν τοῦτο μέλος κανονικώτατον ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ, καὶ ἀνήκει εἰς τὸν πλ. δ´ ἢ τὸν βαρὺν ἦχον. Ἐθίζεται δὲ ν᾿ ἀπαγγέλληται ὁ μὲν Ἀπόστολος μετά τινος ποικιλίας τόνων καὶ φθόγγων, τὸ δὲ Εὐαγγέλιον ἁπλούστερον καὶ ὅλως ἀπερίττως.

Οἱ περὶ πάντα ἐπιπόλαιοι καὶ ἀταλαίπωροι νεωτερισταὶ κατέκριναν καὶ τὸ λογαοιδικὸν τοῦτο μέλος καὶ εἶπαν ὅτι τοῦτο εἶναι «ἐπίρρινον» δῆθεν καὶ κακόζηλον. Εὗρον δὲ καί τινας καινοτόμους ἱερεῖς, οἵτινες πεισθέντες εἰς τὰς εἰσηγήσεις τῶν ξενοφρόνων ἐκείνων, κατήργησαν αὐθαιρέτως τὸν λογαοιδικὸν τρόπον καὶ ἀπαγγέλλουσι τὰς περικοπὰς τῶν θείων ρημάτων δι᾿ ἁπλῆς ἀναγνώσεως. Εἰς τοὺς τοιούτους ἱερεῖς πρέπει ν᾿ ἀπαγορευθῇ ἁρμοδίως ἡ καινοτομία αὕτη.

====================

Εὐαγγέλιον ἀποκαθηλώσεως ἐν τῷ μητροπολιτικῷ ναῷ Ἀθηνῶν

1) ἔτος 1983, π. Χριστόδουλος Φεργαδιώτης
16:13 (ἀπὸ 6:36 ἕως 19:49)

2α) ἔτος 1985, π. Χρυσόστομος Σταυρόπουλος
25:00 (ἀπὸ 1:32:05 ἕως 1:57:05)

2β) ἔτος 1987, π. Χρυσόστομος Σταυρόπουλος
25:05 (ἀπὸ τὴν ἀρχή)

3) α´ ἥμισυ δεκαετίας 1990, π. Θωμᾶς Χρυσικός
(δὲν ἐντοπίζεται κἄποιο βίντεο)

4) ἔτος 2007, π. Νικόλαος Λαζαρόπουλος
12:24 (ἀπὸ 1:26:31 ἕως 1:38:55)

5) α´ ἥμισυ δεκαετίας 2010, π. Φραγκίσκος Λάβδας
(δὲν ἐντοπίζεται κἄποιο βίντεο)

6) ἔτος 2018, π. Δημήτριος Φωκιανός
17:13 (ἀπὸ 00:27 ἕως 17:40)
https://youtu.be/Gtqvh7qlOvg?t=27

7) ἔτος 2021, π. Ἰωάννης Μπούτσης
23:16 (ἀπὸ 4:00:29 ἕως 4:24:45)
https://youtu.be/0WCfwIq6og?t=14428

& ἔτος 2014, π. Ἀνδρέας Σοφιανόπουλος
[ἁγίου Γεωργίου οἰκουμενικοῦ πατριαρχείου]
12:26 (ἀπὸ 52:51 ἕως 65:25)
https://youtu.be/NyEYkA92f6s?t=3170
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ωραίο, μόνο που δεν είναι "Ἀνάγνωσις Εὐαγγελίου " αλλά θεατρική απαγγελία ευαγγελίου.
Όμορφο για εκπομπή στην τηλεόραση ή το ραδιόφωνο, κακό παράδειγμα δε για όσους το εισάγουν εντός ναού.
 
Top