Ἠχόχρωμα Σύρκα πατρὸς καὶ υἱοῦ

  • Thread starter Κωσταντής1
  • Start date
Κ

Κωσταντής1

Guest
Ἀνοίγω αὐτὴν τὴν παράγραφο διότι μοῦ ἔκανε ἐντύπωση, ξεχώρισα τὴν ἠχητικὴ αἴσθηση ποὺ βρίσκεται στὰ βίντεο ἀπὸ τὸν γιὸ Σύρκα, καὶ ἴσως ὀφείλεται στὸν πατέρα του Ἀντώνιο. Ἀναρωτιέμαι ἂν πετυχαινει ὁ γιὸς αὐτὸ τὸ "βελούδινο" ἠχόχρωμα ὡς ἑξῆς. 1) Ἕχει ἀπόλυτη σιγουριὰ γιὰ τὰ διαστήματα. 2) "Ἀναγκάζει" τοὺς ἄλλους νὰ μένουν περιορισμένοι σὲ ἕνα ἠχητικὸ φάσμα, ἀπὸ τὸ ὁποῖο τίποτε νὰ μὴν ἐξέχει. 3) Τὸ ἀποτέλεσμα εἶναι νὰ δημιουργεῖται μία μοναδικὴ "πάλλουσα χορδή".
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Προφανώς μια δεμένη χορωδία προϋποθέτει αυτή τη συγκράτηση που λέτε. Όμως στη συγκεκριμένη εγγραφή δεν έχουμε χορωδιακό άκουσμα αλλά μονωδία.
Θα 'ταν πάντως ενδιαφέρον να μάθουμε πληροφορίες αν και ο πατέρας είχε παρόμοιο ηχόχρωμα.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Ὁ πατέρας Σύκας εἶχε ἀπὸ ὅ,τι διάβασα δάσκαλο στὴν Πόλη κάποιον "'ἰδιόῥῥυθμο" ὁνοματι Καμαράδο. Φαίνεται πὼς ὁ τελευταῖος ἦταν ἐξοικειωμένος καὶ μὲ τὴν εὐρωπαϊκὴ μουσική. Καὶ πράγματι νομίζω ὅτι ξεχώρισα αὑτὸ τὸ "ἀέρινο" στὺλ (Σύρκα) ἐπειδὴ εἶναι καπως λιγότερο "ἀνατολίζον". Ἁλλὰ δὲν ξέρω ἂν εἶναι δυτικὴ ἡ ἐπιῥῥοή... Γιὰ τὰ σύνολα ὑπάρχουν δύο "ἀντικρουόμενες" ἀπόψεις: ὅτι ἡ αἴσθηση συνόλου ἐκμαιεύεται α) ἁπὸ τὴν πειθάρχηση β) ἀπὸ τὸ ἀντίθετό της δηλ. τὸ κάθε μέλος νὰ ἀναπτύσσεται ἐλεύθερα -καὶ ἀπέξω ἀντίστροφα καὶ κατοπτρικὰ ἀκούγεται/φαίνεται ὁμοιομορφο. Τὸ ἄλλο ποὺ μὲ ἐνδιέφερε ἦταν κάτι ἄλλο - τὸ "ἱσοκράτημα κατὰ τετάρτες". Γιατὶ καὶ στὸ θεωρητικὸ τοῦ Οἰκονόμου ὁ τελευταῖος λέει ὅτι ἡ τετάρτη εἶναι τὸ θεμέλιο τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς, καὶ ἐπίσης καὶ οἰ δύο, Οἰκονόμου καὶ Σύρκας, δέχονται τὴν τρίτη τοῦ Χρυσάνθου (12/11).
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Ο Αντώνιος Σύρκας, στην ηχογραφημένη του, σύντομη, αυτοβιογραφία (υπάρχει το ηχητικό εδώ στο Ψαλτολόγιο), δηλώνει τον Ιωάννη Κατσαΐτη ως δάσκαλό του. Τον Καμαράδο, τον αναφέρει και τον μεγαλοποιεί ως δάσκαλο προς την εμπλούτιση και μεγένθυση της θεωρητικής του γνώσης. Επίσης, ο Αντώνιος Σύρκας ήταν μαθητής της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής του εν Κων/πόλει Μουσικού Συλλόγου με δασκάλους επι τω πρακτικώ τον Ιάκωβο Ναυπλιώτη και (εαν θυμάμαι καλά) τον Κων/νο Κλάββα. Ο μακαρίτης Γεώργιος Σύρκας, μου είχε διευκρινήσει πως το ηχόχρωμα του πατέρα του ήταν πλησιέστερο προς τα ηχητικά που σήμερα ακούμε του Σακελλαρίδη και Ψάχο (ψάλλοντας) και όχι προς τον Νηλέα. Άλλωστε, οι φωνητικές δυνάμεις του Καμαράδου ήταν περιορισμένες, ενώ ο Αντώνιος Σύρκας είχε πλούσια και δυνατή φωνή. Απο τον Παναγιώτη Σουσούνη, πιστεύω πως θα μάθετε περισσότερα, διοτι τον άκουσε αρκετές φορές, έστω κι αν ο Αντώνιος ήταν 90+ την εποχή του 65-70. Ο μακαρίτης Γεώργιος διαμόρφωσε δικό του ηχόχρωμα, παίρνοντας μεν απο τον πατέρα του, προσθέτοντας δικές του προσωπικές αποχρώσεις.
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
Το παραπάνω ηχητικό, 'την υψηλόφρονα γνώμην' , το διαβάζει από τού πατέρα του αλλά εκτελεί τις αναλύσεις του Καμαράδου που επισυνάπτω. Αυτό ίσως οφείλεται ότι ο Πατέρας του και δασκαλός του έψαλε για πολλά χρόνια απέναντι του Καμαράδου. Ο Καμαράδος τύχαινε μεγάλης εκτίμησης μεταξύ των μουσικών της Πόλης, δίδασκε στις μεγάλες τάξεις της Βυζαντινής Σχολής Κων/λεως και ο Ναυπλιώτης στις μικρότερες. Στα μαθήματα του Τριωδίου φαίνεται ότι και οι Πατριαρχικοί ίσως να είναι πιο κοντά στη γραμμή και αναλύσεις του Καμαράδου από ότι στον Ραιδεστηνό και τον Κωνσταντίνο.
Ο Σύρκας μικρός ήταν το παιδί θαύμα στο δημοτικό τραγούδι (μου είχε δείξει εφημερίδα που τον αποκαλούσε έτσι) και ίσως η ελληνική παραδοσιακή μουσική να τον βοήθησε να αναπτύξει το ιδιαίτερο ύφος του. Οταν δίδασκε επέμενε στα σημεία ποιότητος και ήταν εναντίων των πολλών λαρυγγισμών. Επισυνάπτω και ένα δημοτικό τραγούδι που τραγούδησε στα γεράματά του.
Ο Παναγιώτης Σουσούνης που ανέφερε ο αγαπητός Νικόλαος ήταν από παιδί δίπλα στον Γέρο και ήταν κουμπάρος του Γεωργίου Σύρκα. Σίγουρα ξέρει τά πάντα για τον Αντώνιο αλλά το βασικότερο ίσως είναι ο μοναδικός σήμερα που μπορεί να μας πει δεκάδες ιστορίες για τον Καμαράδο τόν οποίο συχνά ανέφερε ο Γεώργιος πόσον μάλλον δε ο Αντώνιος.
 

Attachments

  • thn ypsilofrona.jpg
    thn ypsilofrona.jpg
    429.6 KB · Views: 16
  • StauroproskinisewsSyrka.PDF
    354.2 KB · Views: 12
  • Syrkas Dimotiko tragoudi_01.mp3
    7.2 MB
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Απο τον Παναγιώτη Σουσούνη, πιστεύω πως θα μάθετε περισσότερα, διοτι τον άκουσε αρκετές φορές, έστω κι αν ο Αντώνιος ήταν 90+ την εποχή του 65-70.

Ο Παναγιώτης Σουσούνης που ανέφερε ο αγαπητός Νικόλαος ήταν από παιδί δίπλα στον Γέρο και ήταν κουμπάρος του Γεωργίου Σύρκα. Σίγουρα ξέρει τά πάντα για τον Αντώνιο αλλά το βασικότερο ίσως είναι ο μοναδικός σήμερα που μπορεί να μας πει δεκάδες ιστορίες για τον Καμαράδο τόν οποίο συχνά ανέφερε ο Γεώργιος πόσον μάλλον δε ο Αντώνιος.
Δε μου αρέσει να είμαι άγγελος κακών ειδήσεων, αλλά μάλλον διέλαθε της προσοχής του forum η είδηση της εκδημίας του στις 4 Φεβρουαρίου. Πληροφορίες εδώ. Μόλις την περασμένη Κυριακή έγινε το 40ήμερο μνημόσυνό του (βλ. εδώ).
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Δε μου αρέσει να είμαι άγγελος κακών ειδήσεων, αλλά μάλλον διέλαθε της προσοχής του forum η είδηση της εκδημίας του στις 4 Φεβρουαρίου. Πληροφορίες εδώ. Μόλις την περασμένη Κυριακή έγινε το 40ήμερο μνημόσυνό του (βλ. εδώ)
Δεν το γνώριζα. Λυπήθηκα πολύ. Μαζί με την εκδημία του Παναγιώτη Σουσούνη, εξαφανίζεται ένας ανεκτίμητος πλούτος της παλιάς εποχής. Του είχα προτείνει να απομνηματεύσει όσα θυμόταν απο τις τότε εποχές. Δεν ξέρω τι έκανε, ίσως τα μέλη της οικογένειάς του να γνωρίζουν. Είχαμε επίσης συζήτήσει να αποκομήσει το τεράστιο αρχείο του μακαρίτη Σύρκα απο την οικογένειά του, αλλα κι αυτό δεν γνωρίζω εαν το πραγματοποίησε. Ίσως ο κ. Λέκκας να γνωρίζει περισσότερα.

Ο Θεός να τον αναπαύσει, και η μνήμη του να είναι ευλογία για μας.

***Σεπτή αίτηση στους συντονιστές ν´ ανοίξουν θέμα για τον μακαρίτη...
 
Top