Ἑστῶτα Σημεῖα Πρότυπης Μουσικῆς Κλίμακας ἐπὶ Χορδῆς

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Ἐκλαϊκευμένη περιεκτικὴ προσέγγιση τῶν μυστηρίων τῆς Χορδῆς καὶ τῆς Κλίμακας.
Ἐπίκειται συγχώνευση μὲ τὸ “ΟιΚλίμακες της Βυζαντινής Μουσικής ΆπανΆπαξ”.

Τὸ ἔγγραφο ξανὰ ἀνέβηκε διορθωμένο σύμφωνα μὲ τὶς ἐπισημάνσεις τοῦ Ἀνδρέα Καλογιάννη στὸ ἑπόμενο μήνυμα.
 

Attachments

  • Ἀντιστοιχία Ἁρμονικῶν ἐπὶ Χορδῆς μὲ Δεσμοὺς Ἐγχόρδ.pdf
    2 MB · Views: 33
Last edited:
Ἐκλαϊκευμένη περιεκτικὴ προσέγγιση τῶν μυστηρίων τῆς Χορδῆς καὶ τῆς Κλίμακας
Αξιέπαινη η προσπάθεια εξήγησης των μυστηρίων της παλλόμενης χορδής, που όμως χρειάζεται άμεση διόρθωση στη "νομενκλατούρα" των αρμονικών:
1ος αρμονικός είναι ο ίδιος ο βόμβος, ολόκληρη η παλλόμενη χορδή.
Κάθε διπλασιασμός της συχνότητας, μας δίνει πάντοτε το βόμβο σε οξύτερη διαπασών (1=2=4=8=16 κλπ)
Επομένως εάν βόμβος = νη, τότε ο δι είναι ο 3ος αρμονικός του και όχι ο 2ος , όπως εσφαλμένα αναγράφετε.
Και συνεπώς δι =3=6=12=24 κλπ
Μόνον οι αρμονικοί με περιττό αριθμό μας δίνουν νέους φθόγγους*. Οι αρμονικοί με άρτιο αριθμό είναι απλά επαναλήψεις του ιδίου φθόγγου σε ψηλότερη διαπασών.
Άξιομνημόνευτο είναι και το γεγονός ότι σε μια φυσική στήλη αρμονικών με βόμβο πχ τον Νη δεν θα ευρεθεί φυσικός αρμονικός που να συμπίπτει με τον φθόγγο Γα, όσο ψηλά κι αν ανεβούμε.
Εξάλλου και η Πυθαγόρεια προσέγγιση μιλά για μια κλίμακα που βασίζεται στον 3ο αρμονικό με τους εστώτες 6:8:9:12. (12=6=3).

*Με βόμβο ΝΗ, έχουμε:
1ος ΝΗ
2ος Νη
3ος Δι
4ος νη
5ος βου
6ος δι
7ος ζω υφ
8ος νη΄
9ος πα'
 
Last edited:

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Αξιέπαινη η προσπάθεια εξήγησης των μυστηρίων της παλλόμενης χορδής, που όμως χρειάζεται άμεση διόρθωση στη "νομενκλατούρα" των αρμονικών:
1ος αρμονικός είναι ο ίδιος ο βόμβος, ολόκληρη η παλλόμενη χορδή.

Σὲ εὐχαριστῶ πολὺ, ποὺ μπῆκες στὸν κόπο νὰ μὲ ἀπαλλάξεις ἀπὸ τὸ λάθος μου καὶ νὰ μᾶς διαφωτίσεις γενικότερα περὶ τοῦ θέματος.
Οἱ ἀλλαγὲς γίναν καὶ μὲ τὶς ἀντίστοιχες εὐχαριστίες στὸ τέλος τοῦ κειμένου.
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Σὲ εὐχαριστῶ πολὺ, ποὺ μπῆκες στὸν κόπο νὰ μὲ ἀπαλλάξεις ἀπὸ τὸ λάθος μου καὶ νὰ μᾶς διαφωτίσεις γενικότερα περὶ τοῦ θέματος.
Οἱ ἀλλαγὲς γίναν καὶ μὲ τὶς ἀντίστοιχες εὐχαριστίες στὸ τέλος τοῦ κειμένου.
Κατά την γνώμη μου είναι μια πολύ όμορφη εισαγωγή στην θεωρία της μουσικής ως πρακτική μεταφορά της θεωρίας της Ακουστικής που διδάσκεται και στους Φυσικούς.

Έχω και εγώ χρησιμοποιήσει κάτι ανάλογο σε διδασκαλία μου.
Κυρίως μαθηταί που έχουν κάποια επαφή με τις θετικές επιστήμες τα αντιλαμβάνονται.

Όμως η δική σας εργασία είναι πληρέστερη και προσφέρεται σαν διδακτικό εγχειρίδιο τουλάχιστον σε επίπεδο διπλώματος Ψαλτικής ( Ωδείου).

Τα ζητήματα γίνονται περίπλοκα όταν αρχίσουμε να εξετάζουμε τις κινήσεις των μή εστώτων φθόγγων σε κίνηση μελωδίας εντός 4-χορδου ή 5-χόρδου.

Αν έχετε κάποια πρόταση που να εξηγεί την κίνηση των βου, γα στον Α ήχο στο 4-χορδο Πα-Δι στις κινήσεις:
Πα-βου-γα-α-α και Πα- βου-γα δι-δι-γα-δι-ι- ι

Ευχαριστώ .
 

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Κατά την γνώμη μου είναι μια πολύ όμορφη εισαγωγή στην θεωρία της μουσικής ως πρακτική μεταφορά της θεωρίας της Ακουστικής που διδάσκεται και στους Φυσικούς.


Ευχαριστώ .

Ἀγαπητέ,
συγνώμη γιὰ τὴν καθυστέρηση καὶ σὲ εὐχαριστῶ γιὰ τὰ καλὰ σου λόγια.
Δὲν ἔχω κάποια ἀπάντηση, ἀκόμη, στὸ ἐρώτημά σου.
Ἄν ἔχει τὴν καλοσύνη, καὶ δὲν τὸ ἔχεις κάνει ἤδη, ρίξε μια ματιὰ κι ἐδῶ ΚΥΚΛΟΣ 8ΗΧΙΑΣ
 
Top