Ἑβδομάδα τῆς Τυρινῆς

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Με ποιό σκεπτικό το Τυπικό λέει "δεν τελειται Θ.Λειτουργία την Τετάρτη και την Παρασκευή της Τυρινης "; και γιατί δεν λέει για όλη την εβδομάδα;
Ἡ τάξη τῶν καθημερινῶν τῆς ἑβδομάδας τῆς «προκαθαρσίμου[1]» τυρινῆς, κυρίως τῆς Τετάρτης καὶ Παρασκευῆς, δὲν εἶναι εἰσαγωγικὴ προετοιμασία γιὰ τὴν τάξη τῆς μεγάλης τεσσαρακοστῆς[2], ἀλλὰ συνέπεια τοῦ γεγονότος ὅτι τὸ Τριῴδιο ἀκολουθεῖ πιστὰ τὸ ΤΑΣ. Οἱ καθημερινές, λοιπόν, τῆς τυρινῆς εἶναι οἱ ἀρχικὲς καθημερινὲς-κοινὲς τοῦ μοναστικοῦ τυπικοῦ μὲ Ἀλληλούια καὶ συνήθεις προηγιασμένες Τετάρτης καὶ Παρασκευῆς, ὅπως γίνεται σὲ ὅλο τὸ ἔτος.



[1] Χφ. Vat. gr. 771 τριῴδιο τέλη ια’ αἰ. φ. 20v, ΚΣ σ. 164. Λέγεται καὶ προνήστιμος (Ἰ. Δαμασκηνοῦ (+760) Περὶ τῶν ἁγίων νηστειῶν 5 (ΕΠΕ τ. 8 σ. 462)).
[2] Ἡ μεγάλη τεσσαρακοστὴ θεσμοθετήθηκε τό δεύτερο ἥμισυ τοῦ 3ου αἰ. (Γ. Βεργωτῆ Ἡ νηστεία τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς Διατριβή ἐπί Διδακτορίᾳ, Θεσσαλονίκη 1983 σ. 22).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Με ποιό σκεπτικό το Τυπικό λέει "δεν τελείται Θ. Λειτουργία την Τετάρτη και την Παρασκευή της Τυρινης "; και γιατί δεν λέει για όλη την εβδομάδα;
Λέει "οὔτε προηγιασμένη", γιατί σέ ἀρχαῖα τυπικά ὑπάρχει πρόβλεψη Προηγιασμένης.

(ἀπάντησε καί προηγουμένως ὁ @MTheodorakis)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τα διπτυχα αναφέρουν πως ψαλλουμε τους κανόνες της Παρακλητικης και του Αγίου της ημέρας, πλην μόνο των ωδων όπου υπάρχουν κανόνες του τριωδιου, οπότε και ψάλλονται μονο αυτοί.
Ἀκριβῶς ἔτσι! Αὐτή ἡ τάξη διαφαίνεται στό Τ.Μ.Ε., σελ. 327, ὑποσημ. 7, πού, ἀπό τήν ἐμβάθυνση τοῦ συντάκτου Διονυσίου Μπιλάλη-Ἀνατολικιώτου στή μελέτη τοῦ ΤΜΕ (εἶναι καί ἡ ἐγκριθεῖσα διδακτορική διατριβή του), τήν διατυπώνει ἀπό τοῦ ἔτους 2015.
Αὐτή ἡ τάξη δέν εἶναι τοῦ ΤΑΣ, ἀλλά ἀρχαιότατη κωνσταντινουπολίτικη παράδοση, στηριζόμενη στό στουδιτικό τυπικό, ὅπως μοῦ ἔχει πεῖ. Αὐτό τό τυπικό ἀκολουθοῦσαν καί τά πρῶτα κοινόβια τοῦ Ἄθω καί ὄχι τό ΤΑΣ.
Ἐμεῖς ἀκολουθοῦμε τό ΤΜΕ. Ἄς τό καταλάβουμε.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Δεῖτε τήν παράλειψη τοῦ β΄ τριωδίου στήν θ΄ ᾠδή Τῌ ΠΑΡΑΣΚΕΥῌ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ ΠΡΩΪ πού ἔχει συμπληρωθεῖ στό Τριώδιον Α. Δ. νέα αναθεωρημένη έκδοση (επιμ. + Πρωτοπρ. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη).

Ἄλλος. Ἀλλότριον τῶν μητέρων.

Τὰ στίγματα προσκυνοῦμεν σου ζωοδότα, δι’ ὧν τῆς ἁμαρτίας τῶν παθῶν λυτρωθέντες, τῷ τιμίῳ Σταυρῷ σου ἐγνώσθημεν ἐσφραγισμένοι, εἰς σωτηρίαν καὶ ἀντίληψιν, ἐκ πάσης προσβολῆς τοῦ ἐχθροῦ.

Καταύγασον τοῦ Σταυροῦ σου ταῖς λαμπηδόσιν, ὁ σταυρωθεὶς βουλήσει εἰς πάντων σωτηρίαν, τὰς ψυχὰς τῶν ὑμνούντων τὰ πάθη σου παντελεήμον, καὶ ἐν τῇ τρίβῳ τῆς ζωῆς ἡμῶν εὔθυνον καὶ καθοδήγησον.

Δόξα Πατρί.

Ἡμαρτομεν παραβάντες τὰς ἐντολάς σου, καὶ τῆς ὁδοῦ τῶν θείων διαταγῶν σου πόῤῥω, ἐξενεύσαμεν πάντες φιλάνθρωπε δι’ ἀμελείας, ἀλλ’ ὡς οἰκτίρμων ἀνακάλεσαι ἐκ πλάνης τὰς ψυχὰς ἡμῶν.

Καὶ νῦν. Θεοτοκίον.

Ἱλάσθητι ταῖς πρεσβείαις τῆς παναχράντου, μητρός σου πανοικτίρμον βασιλεῦ τῆς δόξης, ὅταν ἐλθῃς τοῦ κρῖναι τοὺς δούλους σου ὡς ἐλεήμων, εἰς σὲ γὰρ πάντες βεβαπτίσμεθα καὶ σὲ νῦν μεγαλύνομεν.

(χφ. Σινὰ 734 τριῴδιο ι’ αἰ. φ. 38v).

Ὁ εἱρμός.

Ἀλλότριον τῶν μητέρων ἡ παρθενία, καὶ ξένον τῶν παρθένων ἡ παιδοποιία, ἐπὶ σοὶ Θεοτόκε ἀμφότερα ᾠκονομήθη, διό σε πᾶσαι αἱ φυλαὶ τῆς γῆς ἀπαύστως μακαρίζομεν.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἄλλος. Ἀλλότριον τῶν μητέρων.

Τὰ στίγματα προσκυνοῦμεν σου ζωοδότα, δι’ ὧν τῆς ἁμαρτίας τῶν παθῶν λυτρωθέντες, τῷ τιμίῳ Σταυρῷ σου ἐγνώσθημεν ἐσφραγισμένοι, εἰς σωτηρίαν καὶ ἀντίληψιν, ἐκ πάσης προσβολῆς τοῦ ἐχθροῦ.

Καταύγασον τοῦ Σταυροῦ σου ταῖς λαμπηδόσιν, ὁ σταυρωθεὶς βουλήσει εἰς πάντων σωτηρίαν, τὰς ψυχὰς τῶν ὑμνούντων τὰ πάθη σου παντελεήμον, καὶ ἐν τῇ τρίβῳ τῆς ζωῆς ἡμῶν εὔθυνον καὶ καθοδήγησον.

Δόξα Πατρί.

Ἡμαρτομεν παραβάντες τὰς ἐντολάς σου, καὶ τῆς ὁδοῦ τῶν θείων διαταγῶν σου πόῤῥω, ἐξενεύσαμεν πάντες φιλάνθρωπε δι’ ἀμελείας, ἀλλ’ ὡς οἰκτίρμων ἀνακάλεσαι ἐκ πλάνης τὰς ψυχὰς ἡμῶν.

Καὶ νῦν. Θεοτοκίον.

Ἱλάσθητι ταῖς πρεσβείαις τῆς παναχράντου, μητρός σου πανοικτίρμον βασιλεῦ τῆς δόξης, ὅταν ἐλθῃς τοῦ κρῖναι τοὺς δούλους σου ὡς ἐλεήμων, εἰς σὲ γὰρ πάντες βεβαπτίσμεθα καὶ σὲ νῦν μεγαλύνομεν.

(χφ. Σινὰ 734 τριῴδιο ι’ αἰ. φ. 38v).

Ὁ εἱρμός.

Ἀλλότριον τῶν μητέρων ἡ παρθενία, καὶ ξένον τῶν παρθένων ἡ παιδοποιία, ἐπὶ σοὶ Θεοτόκε ἀμφότερα ᾠκονομήθη, διό σε πᾶσαι αἱ φυλαὶ τῆς γῆς ἀπαύστως μακαρίζομεν.
70adf65b-5c2c-4bb9-b02f-23719e85c2f8.jpg 08e2406e-5863-4166-a5a2-2780082c3327.jpg
 
Top