Ἒχω διαβάσει ὃτι καί στήν Παλαιά Διαθήκη ὑπῆρχαν ΔΥΟ χοροί ψαλτῶν.
Συμπληρωματικά, σὲ αὐτὸ τὸ κείμενο δίνεται ἀπὸ τὸ ΥΠΠΟ μιὰ σύντομη περιγραφὴ τοῦ ὀρθόδοξου τυπικοῦ, σὰν ἐπηρεασμένη, θὰ ἔλεγα σὰν θεατρολόγος, ἀπὸ τὴν περιγραφὴ τῆς ἀρχαίας τραγῳδίας. Παραλήπτης του ἡ UNESCO.
https://ich.unesco.org/doc/src/39911.pdf
[...] η ψαλτική είναι αποκλειστικά χορική τέχνη, η οποία διαμορφώνεται στις ιερές ακολουθίες και τελετές των ναών στο πλαίσιο μουσικών χορών: Τον Α΄, τον Β΄ (Δεξιός-Αριστερός) και τον χορό του Ιερού Βήματος. Ολόκληρο το έργο κατευθύνεται από τον κορυφαίο του Α΄ Χορού, τον Πρωτοψάλτη, που επιλέγει και συντονίζει ολόκληρη τη μουσική εξέλιξη. Το κύριο ρεπερτόριο διαμοιράζεται στους δύο χορούς. Ο χορός του Ιερού Βήματος παρεμβαίνει σε τακτές περιπτώσεις εκφωνητικά και ψαλτικά. Οι επιμέρους παραπάνω παρεμβάσεις των τριών μουσικών χορών, καθώς επίσης ολόκληρη η εξέλιξη των ιερών ακολουθιών καταγράφεται λεπτομερώς στις ειδικές εκδόσεις του λειτουργικού Τυπικού. Συμπερασματικά, οι πολύπλοκες γνώσεις και τεχνικές της ψαλτικής, κυρίως δε του μουσικού ρεπερτορίου, εμπεδώνονται στις εκκλησιαστικές τελετουργίες και μεταδίδονται προφορικά κυρίως από τον Πρωτοψάλτη, που αποκαλείται από τους μαθητευόμενους χορωδούς Δάσκαλος. Κάθε Δάσκαλος διατηρεί τις προσωπικές του επιλογές ανάλογα με τις φωνητικές ιδιομορφίες του. [...]
Δὲν ξερω ἄν οἱ μουσικολογιώτατοι διδάσκαλοι θὰ συμφωνοῦσαν μὲ τὴν διατύπωση τοῦ ΥΠΠΟ.