Ἀργή Δοξολογία Β' ἤχου Γερμανοῦ Νέων Πατρῶν, ἀπό ΜΠΤ 704

haris1963

παλαιότατο μέλος
Παίρνοντας ἀφορμὴ ἀπὸ αὐτὴ τὴν ὑπο-συζήτηση (μην. 19 καὶ ἐφεξῆς), παρουσιάζω σήμερα τὴν ἐξαιρετικὴ αὐτὴ δοξολογία τοῦ Γερμανοῦ Νέων Πατρῶν, σὲ ἦχο Β'. Ἠ δοξολογία αὐτή εἶναι τόσο ὡραία, πού ὑποστηρίζει καίρια τὸ ἐπιχείρημα, πὼς τὰ μαθήματα τῶν μεταγραφῶν τοῦ Χουρμουζίου ποὺ βρίσκονται στὴν ΕΒΕ, τῆς Βιβλιοθήκης τοῦ ΜΠΤ, εἶναι στὴν ουσία "θαμμένα". Γιὰ ποιὸ ἄλλο λόγο ἕνα τέτοιο "διαμάντι", δἐν ἔχει (ἀπ΄ ὅσο τουλάχιστον γνωρίζω) ἐκδοθεῖ, ὥστε νὰ περάσῃ στὸ σύγχρονο ρεπερτόριο;

Ἰδού λοιπόν, γραμμένη στὸν Μελωδὸ, μὲ μόνες προσθῆκες ἀπὸ ἐμένα, τὰ ἰσοκρατήματα καὶ δύο ἤ τρεῖς ἀναπνοὲς (σταυροὺς) γιὰ ἀλλαγὴ λέξης σὲ ἴδιο φωνῆεν. Παραθέτω καὶ τὰ χφφ τοὺ Χουρμουζίου (ποὺ ἀνέβασε στὸ φόρουμ ὁ κ. Θεοδωράκης, τὸν ὁποῖο εὐχαριστοῦμε βαθύτατα) , καθὼς καὶ μιὰ δικὴ μου ἐκτέλεση-ἐρμηνεία (γιατὶ παραπονοῦνται καὶ οἱ φίλοι μου στὸ φόρουμ πὼς δὲν ἀνεβάζω ἠχογραφήσεις τελευταῖα), ποὺ ἔκανα ζωντανὰ στὴν ἐκκλησία καὶ πρόσθεσα κατόπιν ἰσοκρατήματα, ἀπό ἐμένα πάλι στὸ Adobe Audition. Τὴν ἠχογράφηση βέβαια, τὴν ἀνέβασα στὴν οἰκεία ἑνότητα κι ἐδῶ ἔβαλα τὸν σύνδεσμο.

Δοξολογία Β' ἤχου Γερμανοῦ Νέων Πατρῶν, ψάλλει ὁ Χάρης Συμεωνίδης


 

Attachments

  • Doksologia_HxosB_GermanouNewnPatrwn.pdf
    374.2 KB · Views: 1,246
  • Doksologia_B_GermanouNewnPatrwn.mel
    26.8 KB · Views: 312
  • Σελίδες από EBE-ΜΠΤ 704.pdf
    1.7 MB · Views: 514
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ευχαριστούμε πολύ, Χάρη, για το καταπληκτικό αυτό μάθημα αυτό που αξίζει να συγκαταλεχθεί μαζί με τις κλασικές μεγάλες δοξολογίες που ξέρουμε.
Ένα ερώτημα που ανακίνησε στο μυαλό μου και που ίσως αξίζει να απαντηθεί είναι ποια μαθήματα και με ποια κριτήρια προκρίθηκαν στην πορεία της παράδοσης και έγιναν "κλασικά" ενώ άλλα έμειναν απ' έξω.
 
Last edited:

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Αφού ευχαριστήσω κι εγώ τον κ. Συμεωνίδη και συμφωνήσω με τον Γιώργο στο χαρακτηρισμό του μαθήματος, θα ήθελα να ρωτήσω κάτι άλλο (ίσως πιο πρακτικό:p):

Θα ήθελα να σχολιάσουν (όσοι μπορούν/θέλουν να πουν κάτι) τη βάση του μαθήματος. Θέλω να πω, γιατί τίθεται βάση ο Βου, εφόσον λαμβάνει φθορά μαλακού χρώματος του Δι; Είναι θέμα, απ' ό,τι εγώ μπορώ να συμπεράνω, τονικότητας; Δηλ. επειδή αν αρχίζαμε από τον "φυσικό" Δι, θα πήγαινε πολύ ψηλα;
Αυτό όμως, αν ισχύει, δημιουργεί άλλη απορία: η επιλογή αυτής της βάσης είναι του Χουρμουζίου; Ή του μελοποιού; Το τελευταίο μάλιστα δεν ξέρω αν γίνεται, αφού με την παλαιά γραφή δεν υπήρχαν οι γνωστοί μας φθόγγοι, ούτε ήταν καθορισμένα τα τονικά ύψη που εμείς σήμερα συμβατικά θεωρούμε.
Δεν διατυπώνω καμμία θέση, διότι δηλώνω άγνοια. Για να μάθω όμως, ρωτάω.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Χάρη μου, χαρὰ στὸ κουράγιο σου νὰ βγάλεις τα μάτια σου νὰ καθαρογράψεις αὐτὴ τὴν πραγματικὰ ἐξαίσια δοξολογία.

Καὶ ὄχι μόνο αὐτό, ἀλλὰ τὴν ἀνέβασες κιόλας, χωρὶς νὰ τὴν διπλοκλειδώσεις στὸ συρτάρι σου σὰν καλὸς «μουσικολόγος» καὶ νὰ μᾶς δείχνεις ποὺ καὶ ποὺ κάποια μικροαποσπάσματα πρὸς ἐπίδειξη γνώσεων.

Ἡ κίνησή σου ἀποτελεῖ ὑπόδειγμα ἐλεύθερης συμπεριφορᾶς μέσα στὸ forum καὶ σὲ ἀναδεικνύει ἄξιο τέκνο τῆς ἐποχῆς τοῦ διαδικτύου καὶ τῆς ἐλεύθερης διακίνησης γνώσεων ποὺ αὐτὸ πρεσβεύει καὶ μάλιστα ἀφιλοκερδῶς. Ἄσχετο ποὺ κάποιοι «καλοθελητὲς» θὰ ἀνατυπώσουν τὴν προσπάθειά σου, φιλοκερδῶς βέβαια, στὴν ἐπόμενη «δική» τους ἔκδοση.

Νὰ 'σαι πάντα καλὰ καρντάση, βράχος στὸ κύμα. Πολλὲς εὐχαριστίες.

Υ.Γ. Καὶ μὴ νομίζεις ὅτι ἔχει περάσει ἀπαρατήρητο τὸ ἄψογο πολυτονικό σου.
 

παναγιωτης1

Galanis.K.Panagiotis
Αφού ευχαριστήσω κι εγώ τον κ. Συμεωνίδη και συμφωνήσω με τον Γιώργο στο χαρακτηρισμό του μαθήματος, θα ήθελα να ρωτήσω κάτι άλλο (ίσως πιο πρακτικό:p):

Θα ήθελα να σχολιάσουν (όσοι μπορούν/θέλουν να πουν κάτι) τη βάση του μαθήματος. Θέλω να πω, γιατί τίθεται βάση ο Βου, εφόσον λαμβάνει φθορά μαλακού χρώματος του Δι; Είναι θέμα, απ' ό,τι εγώ μπορώ να συμπεράνω, τονικότητας; Δηλ. επειδή αν αρχίζαμε από τον "φυσικό" Δι, θα πήγαινε πολύ ψηλα;
Αυτό όμως, αν ισχύει, δημιουργεί άλλη απορία: η επιλογή αυτής της βάσης είναι του Χουρμουζίου; Ή του μελοποιού; Το τελευταίο μάλιστα δεν ξέρω αν γίνεται, αφού με την παλαιά γραφή δεν υπήρχαν οι γνωστοί μας φθόγγοι, ούτε ήταν καθορισμένα τα τονικά ύψη που εμείς σήμερα συμβατικά θεωρούμε.
Δεν διατυπώνω καμμία θέση, διότι δηλώνω άγνοια. Για να μάθω όμως, ρωτάω.

......ωχ...πάλι θα μπλέξουμε με τις όμοιες.....( ή μη..)... διφωνίες του σκληρού η του μαλακου χρώματος .....


http://www.psaltologion.com/showthread.php?t=658

http://www.psaltologion.com/showthread.php?t=658&page=12

...καλά...κουράγια ......
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πάντως στὶς μαρτυρίες γίνεται ἕνας ψιλοχαμός ...
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Γιώργος Μ.;76747 said:
Ένα ερώτημα που ανακίνησε στο μυαλό μου και που ίσως αξίζει να απαντηθεί είναι ποια μαθήματα και με ποια κριτήρια προκρίθηκαν στην πορεία της παράδοσης και έγιναν "κλασικά" ενώ άλλα έμειναν απ' έξω.
Εἶναι μεγάλη ἱστορία, φίλε Γιῶργο, νὰ διερευνήσουμε ὅλες τὶς παραμέτρους τοῦ ἐρωτήματὸς σου, ἀλλά ἕνας προφανὴς λόγος ποὺ μοῦ ἔρχεται στὸ μυαλὸ εἶναι πὼς "κλασσικοποιήθηκαν" ὁπωσδήποτε ὅσα μαθήματα ἐκδόθηκαν, καὶ μάλιστα στὶς κλασικὲς συλλογές (Ταμεῖον Ἄνθολογίας, Πανδέκτη, Μουσικὴ Συλλογὴ κ.λ.π.). Καὶ σὲ αὐτὲς βέβαια περιελήφθησαν κυρίως μαθήματα τοῦ 18ου καὶ τοῦ 19ου, ὥς πιὸ "δημοφιλῆ" τὴν ἐποχή τῶν τριῶν δασκάλων τῆς νέας μεθόδου.
Κων/νος Βαγενάς;76751 said:
Θα ήθελα να σχολιάσουν (όσοι μπορούν/θέλουν να πουν κάτι) τη βάση του μαθήματος. Θέλω να πω, γιατί τίθεται βάση ο Βου, εφόσον λαμβάνει φθορά μαλακού χρώματος του Δι; Είναι θέμα, απ' ό,τι εγώ μπορώ να συμπεράνω, τονικότητας; Δηλ. επειδή αν αρχίζαμε από τον "φυσικό" Δι, θα πήγαινε πολύ ψηλα;
Αυτό όμως, αν ισχύει, δημιουργεί άλλη απορία: η επιλογή αυτής της βάσης είναι του Χουρμουζίου; Ή του μελοποιού; Το τελευταίο μάλιστα δεν ξέρω αν γίνεται, αφού με την παλαιά γραφή δεν υπήρχαν οι γνωστοί μας φθόγγοι, ούτε ήταν καθορισμένα τα τονικά ύψη που εμείς σήμερα συμβατικά θεωρούμε.
Δεν διατυπώνω καμμία θέση, διότι δηλώνω άγνοια. Για να μάθω όμως, ρωτάω.
Κατ' ἀρχὰς, ἀγαπητὲ Κώστα, ἡ φθορὰ ποὺ τίθεται συστηματικὰ εἶναι αὐτή τοῦ σκληροῦ χρώματος στὸν ΔΙ, δείχνοντας πώς τό μάθημα κινεῖται κυρὶως στὴν τριφωνία - τετραφωνία καὶ ὁ Πλάγιος Β' ἐδῶ δημιουργεῖται μὲ μόνη τὴν ὕψωση τοῦ φθόγγου ΔΙ (ὡς ΓΑ τοῦ τετραχόρδου τῆς παραλλαγῆς) ἔχει λοιπὸν μαλακὰ διαστήματα, ἐνῶ ὅταν γυρνᾷ στὸ μαλακὸ χρῶμα, ἀκολουθεῖ μὲ συνέπεια τὴν ὅμοια διφωνία (ἄκουσε τὸ "Ἅγιος ὁ Θεὸς" καὶ τὸ "Ἅγιος Ἰσχυρὸς" ἀπὸ τὴν ἠχογράφηση).
Πάντως στὶς μαρτυρίες γίνεται ἕνας ψιλοχαμός ...
Ναὶ, γιατί οἱ φθόγγοι τῶν μαρτυριῶν (καὶ τοῦ ἰσοκρατήματος) δὲν εἶναι αὐτοὶ τῆς παραλλαγῆς, ἀλλὰ τοῦ μέλους. Ὅπου ΒΟΥ, ΚΕ, ΖΩ βλέπε ΠΑ, ΔΙ, ΚΕ τῆς παραλλαγῆς τοῦ σκληροῦ χρώματος καὶ εἶσαι ΟΚ. Ἔτσι (δηλαδὴ ἀπὸ ΠΑ μὲ σκληρὸ χρῶμα) θὰ τὴν κατὲγραφε ὁ Γρηγόριος καὶ οἱ μαρτυρίες θὰ ἦταν πιὸ κατανοητὲς. Γι' αὐτὸ τὸν λόγο ἄλλωστε καὶ ὁ ἴδιος ὁ Χουρμούζιος σημειώνει ἀρκετὲς φορὲς λάθος μαρτυρίες (βὰζει τὸν φθόγγο τῆς παραλλαγῆς). Ἔχει ὅμως κι αὐτὴ ἡ προσέγγιση τὶς ἀρετὲς της. Δεὶχνει τὰ μαλακὰ διαστήματα καὶ τὴν στενὴ σχέση τοῦ Β' μὲ τὸν πλάγιὸ του: δὲν εἶναι τυχαῖο ἐξ ἄλλου πὼς ὁ διατονικός ΒΟΥ (τοῦ λεγέτου), ὀνομάζεται στὴν κατιούσα κίνηση Νεχέανες στὴν παραλλαγὴ τῆς παλαιᾶς μεθόδου...:wink:


Μᾶς ἔπρηξαν βέβαια λίγο οἱ θεωρητικοὶ, ἀλλὰ ....:)

:p:D

ΧΣ
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Συγχαρητήρια Χάρη για το ζήλο, τον κόπο και την προσφορά. Η πρώτη απόδοση της δοξολογίας αυτής στην πέμπτη ήπειρο αναμένεται :wink:
 

παναγιωτης1

Galanis.K.Panagiotis
....
Μᾶς ἔπρηξαν βέβαια λίγο οἱ θεωρητικοὶ, ἀλλὰ ....:)

ευτυχώς που υπάρχουν μερικές ψύχραιμες και κατασταλαγμένες φωνές (....και γνώσεις ....εννοείται...) σαν του αγαπητού Χάρη .....και σώζεται η κατασταση....
.....διότι αν κάποιος νέος κάνει και μπει στα θεωρητικά θέματα....θα σαλτάρει ....ή θα πάει να μάθει πιάνο...ή ποδόσφαιρο ή δε ξέρω και γω τι;;;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
καὶ ὁ ἴδιος ὁ Χουρμούζιος σημειώνει ἀρκετὲς φορὲς λάθος μαρτυρίες (βὰζει τὸν φθόγγο τῆς παραλλαγῆς).


ΧΣ

Λάθος ο Χουρμούζιος; Γιὰ ἀνάλυσέ το παραπάνω ...
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Λάθος ο Χουρμούζιος; Γιὰ ἀνάλυσέ το παραπάνω ...
Δὲν ἔχει παραπάνω ἀνάλυση, φίλοι μου. Ὅπως τὸ ἔγραψα: "σημειώνει ἀρκετὲς φορὲς λάθος μαρτυρίες (βὰζει τὸν φθόγγο τῆς παραλλαγῆς)". Φυσικὰ δὲν εἶναι μείζονα λάθη, εἶναι ἀβλεψίες ἅμα θέλετε.

Χαρακτηριστικὸ παράδειγμα στὴν πρώτη γραμμὴ τοῦ τρίτου στίχου, στὴν πρώτη μαρτυρία σημειώνει σωστὰ τὸν φθόγγο Κ(ε) μέ σωστὸ καὶ τὸ πελασγικὸ τοῦ ΔΙ τοῦ πλ. Β', ἐνῶ λίγο ὕστερα σημειώνει λάθος φθόγγο Δ(ι) μέ σωστὸ πελασγικὸ τοῦ ΔΙ τοῦ διατόνου, ἐνῶ κι ἐδῶ ὀ σωστός φθόγγος εἶναι Κ(ε). Τέτοια λάθη ἔχει ἀρκετὲς φορὲς, ποὺ ὡστόσο δὲν ἐπηρρεάζουν σὲ τίποτα τό μέλος (ἄρα ναὶ, εἶναι ἀβλεψίες).

Χαραλάμπης


 
Πολὺ ὡραία δοξολογία. Συγχαρητήρια σ ὅλους ἐκείνους ποὺ συνέβαλαν στὴν ἀνάδειξή της.
Σιγοψάλλοντάς την, ὅταν τἠν εἶδα, δυσκολεύθηκα στὸ "εὐχαριστοῦμεν Σοι" τοῦ β' στίχου, ἡ συλλαβὴ "μεν" εἶναι μικρότερη σὲ χρονικὴ διάρκεια ἀπὸ τὶς ἄλλες, ὑπέθεσα ὅτι θὰ εἶχε κάνει λάθος στὴν ἀντιγραφὴ ὁ ἀγαπητὸς Χ. Συμεωνίδης, κοιτώντας ὅμως τὸ χειρόγραφο εἶδα ὅτι σωστὰ τὸ εἶχε ἀντιγράψει, σκέφτομαι τότε ὅτι ὁ Χουρμούζιος θὰ ἔκανε λάθος βάζοντας στὸ "εὐχαριστοῦμεν" ἕνα "ου" παραπάνω. Συνεχίζοντας ὅμως εἶδα νὰ ἐπαναλαμβάνεται καὶ σ ἄλλα σημεῖα π.χ. στὸ " ἐλέησον ἡμᾶς "τοῦ δ' στίχου κ. α. Τὸτε πλέον συνειδητοποίησα πὼς κανένας δὲν εἶχε κάνει λάθος ἀλλὰ ἡ δομὴ τοὺ μαθήματος εἶναι τέτοια (περισσῶς τεχνική) καὶ ἐγὼ βιάστηκα νὰ συμπεράνω.
" Ὅποιος βιάζεται....."
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Τὸτε πλέον συνειδητοποίησα πὼς κανένας δὲν εἶχε κάνει λάθος ἀλλὰ ἡ δομὴ τοὺ μαθήματος εἶναι τέτοια (περισσῶς τεχνική) καὶ ἐγὼ βιάστηκα νὰ συμπεράνω.

Πολὺ εὔστοχη, ἡ παρατήρησή σου αὐτή φίλε Κωνσταντῖνε!

Τὰ ρυθμικὰ αὐτὰ "κολπάκια" στὴν καταγραφὴ τοῦ Χουρμουζίου, δὲν ἔχουν περάσει ἀπαρατήρητα, καθὼς τὰ βρίσκουμε καὶ σὲ ἄλλες δοξολογίες συνθετῶν τῆς ἐποχῆς αὐτῆς, στὸν κώδικα ΕΒΕ ΜΠΤ 704.
Ὁ προβληματισμός γύρω ἀπὸ τὸ φαινὀμενο, αὐτό ἔχει ἤδη γίνει ἀντικείμενο συζητήσεων τηλεφωνικῶν καὶ διαδικτυακῶν.

Ἕνα ἐρώτημα εἶναι: ὐπάρχουν ἤ μᾶλλον φαίνονται κάπως οἱ ρυθμικὲς αὐτές "ἀσυμμετρίες" στὴν παλαιὰ γραφὴ, ἀπὸ τὴν ὁποία μεταγράφει ὁ Χουρμούζιος; Ἡ ἀπάντηση θὰ εἶναι μᾶλλον ὄχι, ὁπότε φθάνουμε ἀβίαστα στὸ συμπέρασμα, πὼς ὁ Χουρμούζιος μᾶς "μεταφέρει" τὴν ὑπάρχουσα στὴν ἐποχή του παράδοση, μιᾶς ἐνδιαφέρουσας ἐκτέλεσης ἑνός φανερὰ πιὸ ἀργοῦ (ἀπό τὶς δοξολογίες τοῦ Ἰακώβου λ.χ.) μαθήματος.

Μᾶς δείχνει, οὔτε λίγο οὔτε πολὺ, στὴν πράξη τὴν "ἀσυμμετρία" συλλαβῶν κειμένου καὶ ρυθμικῶν χρόνων. Σὲ ἐκτέλεση μὲ συνεπτυγμένο χρόνο, σὲ τέτοιες θέσεις, ἀκοῦς καθαρὰ τὸν "ὑποσκάζοντα" ἤ ἀκόμα καὶ τὸν "ἀσύμμετρο" χρόνο (ἄν ὐποθέσουμε ὅτι ρυθμικὰ αὐτό ποῦ προσπαθεῖ νὰ μᾶς μεταφέρῃ ο Χουρμούζιος, δὲν εἶναι "μετρονομικὰ" ἰσόχρονο). Ποῦ εἶναι ρὲ παιδιὰ ὁ Σολδᾶτος; :wink:

Χάρης
 

πεταστής

Παλαιό Μέλος - Χαράλαμπος
Κατ'αρχάς ευχαριστώ πολύ για τη δοξολογία αυτή.

Μήπως θα γίνει και προσπάθεια να γραφτεί και το ασματικό;
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
πεταστής;77479 said:
Μήπως θα γίνει και προσπάθεια να γραφτεί και το ασματικό;

Χμ...! Σᾶς κακομαθαίνει μοῦ φαίνεται ὁ Τσακίρογλου...:rolleyes::D
Φίλε μου, τὸ ἀσματικό εἶναι ἄλλο τόσο μόνο του :(.
ταν ξαναβρῶ χρόνο θὰ προτιμήσω νὰ ἀντιγράψω μιὰ ἄλλη ὁλόκληρη δοξολογία ἀπό τὸν ΕΒΕ ΜΠΤ 704, πίστεψὲ με ἔχει πολλὲς ἀκόμα ποὺ ἀξίζουν τὸν κόπο. Ὡστόσο, τὸ ἔχω κι αὐτό στὸ μυαλὸ μου... ἄν βρεθῇ πολὺς χρόνος ἤ θελήσῃ νὰ βοηθήσῃ κανένας ...μαθητὴς :wink:!!! Μαμάη ἀκοῦς;;; Κάνε καὶ κανένα διάλειμμα ἀπὸ τὸν Βουδούρη! :D:p:D

χς
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Γιατί νομίζεις ότι γράφω Διδάσκαλε; Έχω σκαλώσει στη σελίδα 30. :(
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Γιατί νομίζεις ότι γράφω Διδάσκαλε; Έχω σκαλώσει στη σελίδα 30. :(

Ὠραῖα! Θὰ σοῦ στείλω να γράψῃς τὸ Ἀσματικό της Δοξολογίας τοῦ Γερμανοῦ :)D), νὰ εὐχαριστήσουμε καὶ τὸν συνονόματο φίλο "πεταστὴ" καὶ θὰ σὲ ξεσκαλώσω ἐγὼ στὸν Βουδούρη:). Θὰ σοῦ γράψω ἕως τήν 40!

χς
 
Last edited:

πεταστής

Παλαιό Μέλος - Χαράλαμπος
Ὠραῖα! Θὰ σοῦ στείλω να γράψῃς τὸ Ἀσματικό της Δοξολογίας τοῦ Γερμανοῦ :)D), νὰ εὐχαριστήσουμε καὶ τὸν συνονόματο φίλο "πεταστὴ" καὶ θὰ σὲ ξεσκαλώσω ἐγὼ στὸν Βουδούρη:). Θὰ σοῦ γράψω ἕως τήν 40!

χς

Και για να ευχαριστήσω και εγώ ανεβάζω της συλλογές 451-460 (βέβαια άρχισα να τα ετοιμάζω πριν γράψετε τη δημοσίευση:D) Βέβαια, δεν συγκρίνονται αυτά τα δύο.. Αλλά αν ξεκινήσω εγώ να γράφω το ασματικό θα τελειώσω μετά το καλοκαίρι (και βάλε):D

Βέβαια, μην είμαι εγώ η αιτία για να ζορίσω εσάς ή τον mmamais...:wink:

Γίνει δε γίνει δεκτό το «αίτημα» ευχαριστώ, και φυσικά ξέρετε πολύ!
 
Top