Ἀνάβαση 6+1 φωνῶν.

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Στὰ θεωρητικὰ βιβλία παρατηρεῖται μία σύγχυση στὴν παρασήμανση τοῦ συνδυασμοῦ φθογγοσήμων ἀνάβασης 6+1 φωνῶν. Κάποιοι ἔχουν τὴν ὑψηλὴ δεξιά (Χρύσανθος, Ἐπιτροπή, Φιλοξένης) ἔτσι τὸ σημειώνει καὶ ἡ Μουσικὴ Πανδέκτη στὸν Β΄ τόμο σελ. 800.
Κάποιοι ἔχουν τὴν ὑψηλὴ ἀριστερὰ (Χουρμούζιος, Στέφανος, Φωκαέας, Κηλτζανίδης, Εὐθυμιάδης).

Screenshot 2024-07-18 080346.png
 
Last edited:
Και πώς γράφονταν το 6+1 στην παλαιά γραφή;
Ἂν τὸ βρεῖ κάποιος στὰ χειρόγραφα ἂς μᾶς ἐνημερώσει. Ἐδῶ εἴδαμε καὶ πάθαμε νὰ τὸ συναντήσουμε στὴ νέα... :)

Κατ' ἑμὲ φαντάζει περισσότερο λογικὴ ἡ μορφὴ τοῦ Χρυσάνθου καὶ τῆς Ἐπιστροπῆς.
Ὁλίγον + κέντημα (δεξιὰ) = 2φωνές.
Ὁλίγον + ὑψηλὴ (δεξιὰ) = 4φωνές, ὁπότε 2+4=6.
Τὸ ὁλίγον σὲ ῥόλο διπλής «στήριξης» ὅπως μᾶς ἔλεγαν στὶς πρῶτες τάξεις, τῶν δύο «πνευμάτων» τῆς νέας γραφῆς, κεντήματος καὶ ὐψηλῆς.

Ἡ ὑψηλὴ στὰ ἀριστερὰ δὲν βλέπω νὰ ἐξυπηρετεῖ, μᾶλλον μπερδεύει τὸ σύνολο, ἐκτὸς καὶ ἂν στηρίζεται σὲ κάποια λογικὴ ποὺ δὲν μπορῶ νὰ φανταστῶ. Καμμία ἰδέα;
 
Προσωπικῶς ἐμπιστεύομαι στό Ἄρχοντα Γεώργιο Χατζηθεοδώρου, πού στό
(σελ. 30) τήν τοποθετεῖ στά δεξιά.
5aa2f52c-c1e5-4854-b3c2-fcdfcc580da2.jpg
Ἐκεῖνος μπορεῖ νά ἐξηγήσει.
 
Το κέντημα που βρίσκεται δεξιά του ολίγου, ακυρώνει την ενέργεια αυτού, είναι αρχαίος κανόνας περί σωμάτων και πνευμάτων. Οπότε έχουμε 2 φωνές, στις οποίες προστίθενται οι 4 της υψηλής, όπου και να τοποθετηθεί. Το ίδιο αποτέλεσμα προκύπτει και εάν τοποθετήσουμε την υψηλή δεξιά (ακυρώνει την ενέργεια του ολίγου) και το κέντημα επάνω στο ολίγον (πάλι 4+2).
 
Προσωπικῶς ἐμπιστεύομαι στό Ἄρχοντα Γεώργιο Χατζηθεοδώρου, πού στό
(σελ. 30) τήν τοποθετεῖ στά δεξιά.
View attachment 124347
Ἐκεῖνος μπορεῖ νά ἐξηγήσει.
Ασφαλώς και το σωστό για τις 6+1 φωνές η τοποθέτηση της Υψηλής να γίνει δεξιά. Αλλιώς αν μπει αριστερά τότε έχουμε 7+1. Αυτό άλλωστε εξάγεται εύκολα από τη συμπλοκή Ολίγου και Υψηλής δεξιά = 4 και Ολίγου Υψηλής αριστερά = 5. Αυτά απολύτως για τη νέα γραφή. Όσο για την παλαιά ο συσχετισμός δεν μπορεί να είναι απόλυτος γιατί οι παραστάσεις της είναι σχετικά ασαφείς.
 
Δεν το χα διαπιστώσει ποτέ! ¨Οταν επιστρέψω στην πατρίδα, θα κάτσω να δω, από περιέργεια, τα διάφορα βιβλία μου, θεωρητικά και μη!
Ευχαριστούμε για την επισήμανση!
Ε, λοιπόν, "εξηπατήθην" .... Ενώ ήμουν σίγουρος ότι τα βιβλία που είχα κατά νου ανέφεραν ξεκάθαρα την περίπτωση 6+1, τελικώς απεδείχθη ότι έπεσα θύμα του Mandela effect ...

Θα μπορούσε ο @tsak77 να μας πει, ποια μαθήματα μελετούσε, ώστε να καταφύγουμε σε πιθανές άλλες εκδόσεις, για να συγκρίνουμε;
Αν βρω κάτι, θα επανέλθω.
Πάντως σε βιβλία που είδα (θεωρητικά) δεν αναφέρουν πουθενά αυτή την περίπτωση! Μερικά δε, σταματούν στο "απλό" σύμπλεγμα: Ολίγο+κεντήματα ή Ολίγον-Υψηλή( αριστερά & δεξιά)-κεντήματα και τέλος!
 
Θα μπορούσε ο @tsak77 να μας πει, ποια μαθήματα μελετούσε, ώστε να καταφύγουμε σε πιθανές άλλες εκδόσεις, για να συγκρίνουμε;
Στὸ πρῶτο μήνυμα παραθέτω καὶ τὰ θεωρητικὰ ποὺ συνέκρινα (τὰ τῶν Φωκαέως καὶ Στεφάνου εἶναι Κρηπίς), μάλιστα πρόσθεσα καὶ 2 ἀκόμη, καθὼς καὶ τὸ σημεῖο στὴν Μουσικὴ Πανδέκτη ποὺ συνάντησα τὸν ἐν λόγῳ συνδυασμὸ χαρακτήρων (σελ. 800 κ.ἐ. τοῦ Ὄρθρου, στοὺς στίχους· «Κύριε ὁ Θεός...» καί· «Ὅτι παρὰ σοὶ πηγὴ ζωῆς...»).
 
Last edited:
Το κέντημα που βρίσκεται δεξιά του ολίγου, ακυρώνει την ενέργεια αυτού, είναι αρχαίος κανόνας περί σωμάτων και πνευμάτων. Οπότε έχουμε 2 φωνές, στις οποίες προστίθενται οι 4 της υψηλής, όπου και να τοποθετηθεί. Το ίδιο αποτέλεσμα προκύπτει και εάν τοποθετήσουμε την υψηλή δεξιά (ακυρώνει την ενέργεια του ολίγου) και το κέντημα επάνω στο ολίγον (πάλι 4+2).
πολύ σωστά
 

Attachments

  • Σύγχρονο θεωρητικό (Ι. Μ. Σπαρμού).jpg
    Σύγχρονο θεωρητικό (Ι. Μ. Σπαρμού).jpg
    69.2 KB · Views: 95
Με ποια λογική ο Θεόδωρος Φωκαέας το γράφει ετσι:
 

Attachments

  • ΚΡΗΠΙΣ ΤΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ της Εκκλησιαστικής μουσικής ΘΕΟΔ. ΦΩΚΑΕΩΣ.pdf
    277.8 KB · Views: 50
Ξαναδιαβάζοντας τα μηνύματα, γιατί μπερδεύτηκα με τις απαντήσεις, είδα ότι σωστή είναι η τοποθέτηση του κ. Μακρή. Οπότε και οι δύο θέσεις λογικά είναι σωστές.
 
και αυτή η ανάβαση (+9) σωστή είναι, ασχέτως εάν δεν την ξαναβρείτε αλλού.
View attachment 124359
Τώρα ξαναμπερδεύτηκα. Όπως τα ξαναδιαβάζω, μάλλον για οκτώ φωνές είναι η ανάβαση αυτή. Εκτός και οι ειδήμονες μας παρουσιάσουν κάποιο κανόνα που δεν γνωρίζουμε.
 
Τώρα ξαναμπερδεύτηκα. Όπως τα ξαναδιαβάζω, μάλλον για οκτώ φωνές είναι η ανάβαση αυτή. Εκτός και οι ειδήμονες μας παρουσιάσουν κάποιο κανόνα που δεν γνωρίζουμε.
Εάν δείτε τον πίνακα στο #10, θα υπολογίσετε ότι βγαίνει+9

Οι υψηλές είναι στις θέσεις 1 και 2, οπότε το στήριγμα μετράει.
4+4+1=9
 
Γνωρίζει κανείς αν οι κανόνες ορθογραφίας που χρησιμοποιούνται στη νέα μέθοδο είχαν κάποια ουσιαστική χρησιμότητα στην προ του 1814 σημειογραφία; Στη γλώσσα ας πούμε η ιστορική ορθογραφία ή το πολυτονικό αντανακλά την προφορά των λέξεων χιλιάδες χρόνια πριν. Στη βυζαντινή σημειογραφία είχε ποτέ κάποιο νόημα ο διαχωρισμός σε σώματα και πνεύματα;; Γιατί η υψηλή πρέπει πάντα να συνοδεύεται από ένα σώμα; Αν δηλαδή την έβαζα μόνη της στην παλαιά γραφή τι πρόβλημα θα υπήρχε;; Τα ζητήματα ορθογραφίας που έχουμε σήμερα ανάγονται στην προγενέστερη σημειογραφία, έτσι δεν είναι;; Ήταν λοιπόν τόσο απαραίτητη εκεί; είχε ουσιαστικό μουσικό αντίκτυπο;;
 
Back
Top