... τή σή χάριτι. [Κύριε Ελέησον / Αμήν]

Status
Not open for further replies.

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Η τάξη μάλλον είναι:

Ο Διάκονος: Αντιλαβού, σώσον, ελέησον και διαφύλαξον ημάς ο Θεός τη ση χάριτι.

Ο χορός: Κύριε ελέησον.

Και όμως πολλοί ιεροψάλτες λένε "Αμήν" αντί για "Κύριε Ελέησον". Έχει κάποια βάση αυτό;

Στο Άγιον Όρος καθώς και στις σλαβόφωνες παραδόσεις (όπως με είχε ενημερώσει παλαιότερα ο Shota Gugushvili) λένε το "Κύριε Ελέησον" σύμφωνα με την τάξη.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Μα το "αμήν" είναι επισφράγιση ύμνου...είναι προφανές ότι δεν είναι σωστό...νομίζω και ο π.Δοσίθεος αναφέρει κάτι σχετικά...
 

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
<τὸ "Ἀμὴν", τὸ ὁποῖο μεταφράζεται στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα ὡς :"ἀλήθεια">

Το ''Αμήν'', στο ''Ἀμὴν, ἀμὴν λέγω ὑμῖν'' (Ιω. 14,12) μεταφράζεται ''αληθώς''.
Το δε ''Ἀμὴν'' ως απόκριση, επισφράγιση μιάς ευχής - και βεβαίως όχι μιάς αίτησης -, σημαίνει όχι μόνον ''αληθώς'' αλλά και ''γένοιτο, εις αεί, ακριβώς, το ομολογώ/διαβεβαιώνω, πιστεύω/είμαι πιστός/εμμένω σε αυτό'' (βλ. μεταξύ άλλων Thesaurus Syriacus, 231 κ.ε.)
 

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
Μοναδικό μέλημά μου δεν ήταν να σχολιάχω η να διορθώσω, προς Θεού, καταλήξεις σε α η ως, αλλά να υπογραμμίσω τον εννοιολογικό πλούτο του Αμήν ως επισφράγισης μιας ευχής, αντλώντας αυτές τις έννοιες από την Συρο-αραμαική γλώσσα. Τίποτα παραπάνω. Ευχαριστώ για το περιττό γλωσσικό μάθημα.
 

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
... η δε ανωνυμία δεν είναι ακούσια ούτε χρήζει παρερμηνείας. Παρακαλώ τον αγαπητό Administrator να προσθέσει ''Μάρκελλος Πιράρ'' κάτω από το ''Μάρκελλος'' που εμφανίζεται στο πάνω μέρος του κάθε μηνύματος.
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
[Σημείωμα Συντονιστή]


Ορισμένα μηνύματα ,που κάθε άλλο παρά ανήκαν στο θέμα που συζητήται εδώ, διαγράφηκαν ως προσβλητικά και ειρωνικά.
Το ίδιο θα γίνει και με επόμενα ανάλογα μηνύματα.

Υπενθυμίζω ότι αυτή η παρατήρηση είναι η τρίτη κατά σειρά στο συγκεκριμένο θέμα.

Ευχαριστώ
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Μια άλλη απορία:
Τι λεμε τελικά μετά το τέλος αυτής της εκφώνησης;
''Κύριε ελέησον'' ή ''Αμήν'';

Ποια είναι η γνώμη σας;

Σας ευχαριστώ
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μια άλλη απορία:
Τι λεμε τελικά μετά το τέλος αυτής της εκφώνησης;
''Κύριε ελέησον'' ή ''Αμήν'';

Ποια είναι η γνώμη σας;

Σας ευχαριστώ

"Κύριε ελέησον"
Δεν είναι γνώμη δική μου...
Αυτό απαντά σε όλα σχεδόν τα Εγκόλπια, Ιερατικά κλπ., αυτό απαντά και σε
σχετική ερώτηση ο πανορθοδόξου φήμης μακαριστός καθηγητής-λειτουργιολόγος Ιωάννης Φουντούλης.
Για τα χειρόγραφα ας γράψουν αυτοί που έχουν πρόσβαση σε αυτά
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Φυσικά "Κύριε ελέησον"...το Αμήν είναι επισφράγιση ύμνου...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Παραπομπές:
- Ἰω. Φουντούλη, Ἀπαντήσεις... ὑπ᾿ ἀριθμ. 288, ἀπό Ἀ.Δ., τόμος Β΄, σελ. 335 καί
- ΣΥΜΒΟΛΗ, τ. 5, σελ. 44,45.

 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


«Κύριε ἐλέησον» (ἐνδεικτικῶς κώδικες Ἰσιδώρου Πυρομάλη Θ. λειτουργία Μ. Βασιλείου ι' αἰ. ἔκδ. Εὐχολόγιον J. Goar σ. 154 καὶ Κρυπτοφέρρης G.Γ.b.VII εὐχολόγιον ι' αἰ. ἔκδ. Ἀνάλεκτα Βλατάδων 36 σ. 71).
 

George

Ιεροψάλτης
Στην περιοχή μου ολοι οι παλαιοί ψάλτες απαντούν με "Αμήν" αν και εμένα μου φαινότανε εξ αρχής λάθος "..το Αμήν είναι επισφράγιση ύμνου..." όπως προαναφέρει και ποιο πάνω ο κύριος Χρήστος.
Η Μητρόπολή μας, έστειλε σε όλους τους Ναούς μία εγκύκλιο με τέτοια θέματα στην οποία μας λέει να απαντάμε με "Κύριε ελέϊσον", πολλοί ακόμα παλαιοί ψάλτες απαντούν με "Αμήν", αν και προσπαθώ και εγώ να τους το αλλάξω.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Κ' εγώ Κύριε ελέησον λέω,αλλα ρωτάω,γιατι αντιμετωπίζω κάποιες φορές καταστάσεις,παρομοιες με του κου George!..

Σας ευχαριστώ πολύ!..:)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Στήν παραπάνω βιβλιογραφία ὅπου προσάγεται πλῆθος πηγῶν καθώς καί στίς ἄλλες παραπομπές θά προσθέσω καί δύο σημαντικά ἔργα, ἀπ᾿ ὅπου πάλι βγάζουμε τό ἴδιο συμπέρασμα.
-BLAGOY TCHIFLIANOV, Ο ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΜΕΝΟΣ ΥΠΟ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΟΥ, ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΝ ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1994 (ΑΝΑΛΕΚΤΑ ΒΛΑΤΑΔΩΝ 31).
-ΑΜΒΡΟΣΙΟΥ (ΣΤΑΥΡΙΝΟΥ) ΣΧΟΛΑΖΟΝΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ (+), ΑΙ ΑΡΧΑΙΟΤΑΤΑΙ ΚΑΙ ΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΙ, ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΝ ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2001 (ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΒΛΑΤΑΔΩΝ 4).

Δέν ὑπάρχει διακονική (παρα)κέλευση ἤ αἴτηση ἤ δέηση πού νά ἀπαντᾶται ὑπό τοῦ λαοῦ μέ τό Ἀμήν.
Ἡ ἀπάντηση Ἀμήν τίθεται μόνον στίς ἱερατικές προ(σ)φωνήσεις (Εὐλογημένη..., Εὐλογητός..., Δόξα τῇ ἁγίᾳ... κ.ἄ.) ἤ ἐκφωνήσεις -ἐκφωνητικές καταλήξεις τῶν εὐχῶν.
Οὔτε τό Ἀμήν τίθεται ποτέ στό τέλος τῶν εὐχῶν καί πρό τῆς ἐκφωνήσεως, πολλῷ δέ μᾶλλον ἐν μέσῳ τῶν εὐχῶν, ὅπως κακῶς συνηθίζουν κάποιοι.
Δέστε καί αὐτό τό θέμα.

 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Η Μητρόπολή μας, έστειλε σε όλους τους Ναούς μία εγκύκλιο με τέτοια θέματα στην οποία μας λέει να απαντάμε με "Κύριε ελέϊσον", πολλοί ακόμα παλαιοί ψάλτες απαντούν με "Αμήν".

Καί ὁ ἅγιος Βεροίας ἀπό τό team τῆς Θεσσαλονίκης προέρχεται.

 

npapadimit

Νικόλαος Παπαδημητρίου - Πύργος
Θα ήθελα να συμβάλω στη συζήτηση επισυνάπτοντας την εγκύκλιο του Μεσογαίας Νικολάου (ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΕΑΝ ΕΧΕΙ ΑΝΕΒΕΙ ΑΛΛΗ ΦΟΡΑ) το 2006:
Πρὸς τοὺς εὐλαβεῖς Ἱεροψάλτες τῆς καθ᾿ ἡμᾶς ῾Ι. Μητροπόλεως
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ!!!
Νομίζω ότι αυτά πρέπει να ισχύσουν πανορθοδόξως! υπάρχει αντίρρηση;

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ & ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ
ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ & ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ‐ 19004 ΣΠΑΤΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
Τηλ: 210‐6632687, fax: 210‐6025101
Σάββατο 28 Ἰανουαρίου 2006
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Πρὸς
Τοὺς εὐλαβεῖς Ἱεροψάλτες τῆς καθ᾿ ἡμᾶς ῾Ι. Μητροπόλεως
Ἀγαπητοί μας ἱεροψάλτες,
ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΧΡΟΝΙΑ!
...
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1) Μετὰ τὸ Ἀντιλαβοῦ ἀκολουθεῖ Κύριε ἐλέησον καὶ ὄχι Ἀμήν. Τὸ Ἀμὴν λέγεται μόνον στὸ τέλος τῆς
δοξολογικῆς ἐκφωνήσεως τοῦ ἱερέως ‐καὶ ἀποτελεῖ ἐπισφράγισμά της‐ καὶ ποτὲ μετὰ ἀπὸ αἴτηση τοῦ
διακόνου.
 

Attachments

  • ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΙΕΡΟΨΑΛΤΕΣ.pdf
    189.2 KB · Views: 49
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Καί βέβαια, ἀγαπητέ Νῖκο, συμβάλλεις στή συζήτηση καί σέ εὐχαριστοῦμε.
Θά μποροῦσες ὅμως νά παραθέσεις μόνον τά σημεῖα πού ἐνδιαφέρουν τό θέμα ἀπό τήν Ἐγκύκλιο τοῦ ἀγίου Μεσογαίας. Τά ἄλλα ἀνήκουν σέ ἄλλα θέματα πού ἔχουμε ἀλλοῦ συζητήσει καί ἔχουν ἀνέβει καί σχετικές ἐγκύκλιοι τοῦ μακαριστοῦ Χριστοδούλου, ἀκόμη καί τοῦ νῦν Ἀρχιεπισκόπου μας Ἱερωνύμου.
Ἐκτός θέματος λοιπόν τά περισσότερα, τά ὁποῖα ἐγείρουν καί διάφορες ἀντιδράσεις, ὅπως καταλαβαίνεις καί τά ἔχουμε θίξει ἀλλοῦ.

Ἐπί τοῦ θέματος θά ἤθελα νά σταθῶ πάλιν στό Ἀμήν πού πέρασε ὡς ἀπάντηση στό Ἀντιλαβοῦ... καί νά ἐπαναλάβω ὅτι ἡ ἀπάντηση Ἀμήν τίθεται μόνον στίς ἱερατικές προ(σ)φωνήσεις (Εὐλογημένη..., Εὐλογητός..., Δόξα τῇ ἁγίᾳ... κ.ἄ.) ἤ δοξολογικές ἐκφωνήσεις ἤτοι ἐκφωνητικές καταλήξεις τῶν εὐχῶν.
Καί ἐπειδή τό ἴδιο θέμα πού εἶχε ἀνέβει παλαιότερα εἶχε ἀτυχῆ καί λυπηρή ἐξέλιξη, ἀκριβῶς γιά τήν σημασία τοῦ Ἀμήν, θά πρέπει νά ὁμολογήσουμε ὅτι ἡ ἐπικρατήσασα παλαιότερον ἀπάντηση Ἀμήν στό Ἀντιλαβοῦ, σαφῶς εἶχε σχέση μέ τήν προσλαμβανόμενη ἔννοια τοῦ Ἀμήν, ὡς ἀπάντηση σέ μιά εὐχή.
Ἀλλ᾿ ἐδῶ εἶναι τό πρόβλημα, ὅτι ὅπως ἐξηγεῖται καί στήν παραπομπή τῆς Συμβολῆς (5, 44) πού παρέθεσα παραπάνω, ὅτι τό Ἀντιλαβοῦ ἀφ᾿ ἑνός ἐκλαμβάνετε ὡς εὐχή, ἐνῶ εἶναι δέηση, αἴτηση, θερμή ἱκεσία καί ὡς τέτοια ἡ μόνη ἀπάντηση εἶναι Κύριε, ἐλέησον, ἀφ᾿ ἑτέρου τό Ἀμήν ἐκτός ἀπό τήν συνήθη δι᾿ ἡμᾶς ἔννοια τοῦ «γένοιτο» «μακάρι» ἔχει μιά πιό ἰσχυρή ἔννοια αὐτήν τοῦ «ναί» «ἔτσι εἶναι» «ἀλήθεια-ἀληθῶς» «εἶναι γεγονός». Καί μέ αὐτήν τήν ἔννοια τίθεται ὡς ἀπάντηση στίς δοξολογικές προσφωνήσεις καί δέν ταιριάζει στίς αἰτήσεις-δεήσεις.
Ἐδῶ ὅμως ἐρχόμαστε σέ κάτι πού μᾶς εἶχε ἀπασχολήσει παλαιότερα καί θίγεται στήν παραπάνω Ἐγκύκλιο τοῦ ἀγίου Μεσογαίας, σχετικά μέ τό Ἀμήν ὡς ἀπάντηση στό Κύριε, Κύριε... . Ἐδῶ εἴχαμε γράψει ὅτι Τό «Ἀμήν» ἤ πολύ περισσότερο τό «Κύριε, ἐλέησον» δέν μοῦ φαίνεται νά ταιριάζει μετά ἀπό ἐκφώνηση ψαλμικοῦ στίχου μετ᾿ εὐλογίας. Ἀφοῦ πρόκειται περί εὐλογίας, καί ἀφοῦ σήμερα εὐλογεῖ ὁ ἀρχιερεύς μέ τά δικηροτρίκηρα, τό μόνο πού προσιδιάζει, κατά τά κρατοῦντα, εἶναι τό «Εἰς πολλά ἔτη, Δέσποτα», ὅπως ἐπιμένουν πολλοί ἀρχιερεῖς. Ἀλλ᾿ αὐτό πρέπει νά γίνεται μέ πολύ μαλακό τρόπο. Τό καλλίτερο θά ἦταν νά κλίνουμε μόνο τόν αὐχένα γιά νά δεχθοῦμε τήν εὐλογία καί νά μή ψάλλεται τίποτε, ὅπως τίποτε δέν ἀναφέρει τό ΤΜΕ στήν διάταξη τῆς ἀρχιερατικῆς λειτουργίας (σελ. 433).
Κατόπιν ὑπῆρξε ἔνστασις ὅτι στό Πατριαρχεῖο καθιερώθηκε τό Ἀμήν ὡς ἀπάντηση στό Κύριε, Κύριε... ἐπειδή εἶναι εὐχή καί παρατηρήσαμε ὅτι Ἡ ὁδηγία τοῦ Μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου <<Καί κατά τίς τρεῖς, πάλι, ἱκετήριες δεήσεις τοῦ Ἀρχιερέως πρό τῶν βιβλικῶν ἀναγνωσμάτων, δηλαδή «Κύριε, Κύριε, ἐπίβλεψον….» δέν ψάλλεται, ὡς κακῶς ἐπικράτησε, τό «εἰς πολλά ἔτη», ἀλλά τό «Κύριε ἐλέησον»>>, ὑπῆρξεν ἄστοχος.
Ὁ Διονύσιος τότε, ὀρθῶς τελικά ἔκρινε ὅτι ἐκ τῶν δύο παραδιδομένων ἀποκρίσεων «᾿Αμήν» καὶ «Κύριε, ἐλέησον» διατηρῶ ἐπιφυλάξεις διὰ τὴν πρώτην καὶ προτιμῶ (προσωπικῶς) τὴν δευτέραν ὡς συμφωνοτέραν πρὸς τὸ περιεχόμενον τοῦ στίχου καὶ τοῦ ὅλου ψαλμοῦ.
Νομίζω λοιπόν ὅτι ἡ «κακή» ἑρμηνεία τοῦ Ἀμήν ἐπέφερε αὐτό ὡς ἀπάντηση στό Ἀντιλαβοῦ ὅπως καί στό Κύριε, Κύριε..., καί παρουσιάζεται μία ἀντινομία στήν παραπάνω Ἐγκύκλιο, γιά τήν ὁποία δέν φταίει σαφῶς ὁ Σεβασμιώτατος, ἀλλ᾿ ἡ ἐκ τῶν Πατριαρχείων ἐπικράτηση.

 

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
Στο υπεροχο βιβλιο του μακαριστου γεροντα π.Γερβασιου Παρασκευοπουλου(www.i-m-patron.gr/keimena/index.html) διαβαζουμε τα επισυναπτομενα:


Y.Γ 1 Ιδιαιτερα σημαντικο για τους ιερεις του forum το βιβλιου του γεροντα.
Υ.Γ 2 Ειναι ζητημα λιγου χρονου η αγιοποιησις του γεροντα .
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top