Αγαπητοί φίλοι,
εύχομαι σε όλους καλή και ευλογημένη χρονιά.
Στην παρούσα ενότητα θα ανεβάσω τα κοινωνικά Αινείτε των Κυριακών σε μέλος του Πέτρου Μπερεκέτη και ερμηνεία του δασκάλου μου π. Ραφαήλ Γκουρβέλου.
Τα κείμενα των μελών έχουν έρθει στην επιφάνεια από τον πρωτοψάλτη-εκδότη Χαράλαμπο Καρακατσάνη στη σειρά: ''ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΟΤΑΜΙΗΣ - Άπαντα Πέτρου Μπερεκέτη'', ο οποίος ευγενικά μας παραχώρησε την άδεια να τα αναδημοσιεύσουμε.
Τα συγκεκριμένα κοινωνικά παρουσιάζουν τεχνική δυσκολία αφού απαιτούν αφενός μεν μεγάλες καταβάσεις-αναβάσεις φωνών, αφετέρου δε, πολλές εναλλαγές ρυθμών.
Ως προς την οργάνωση της σύνθεσης έχουν την εξής δομή:
1. «Αινείτε τον Κύριον εκ των ουρανών»
2. κράτημα
3. «Αλληλούια»
4. «λέγε»
5. κράτημα
6. «Αλληλούια»
7. «πάλιν»
8. κράτημα
9. «Αλληλούια»
Κάθε υποενότητα των κοινωνικών του αοίδιμου μελοποιού από τις εννέα, έχει το δικό της ρυθμό. Άλλο ρυθμό έχει το «σώμα» του κοινωνικού, δηλαδή ο στίχος «Αινείτε τον Κύριον εκ των ουρανών», άλλο τα τρία ομολογουμένως ευφυέστατα και αριστοτεχνικότατα κρατήματα, και άλλο τα τρία αλληλούια.
Οι παρακελευσματικές λέξεις ''πάλιν'' και ''λέγε'' σύμφωνα με τα παλαιά χειρόγραφα ερμηνεύονταν από τον δομέστιχο του χορού και σηματοδοτούσαν την έναρξη μιας νέας υποενότητας (συγκεκριμμένα μετάβαση σε ταχύτερο ρυθμικά κράτημα) μέσα στη συνολική σύνθεση του κοινωνικού.
Είναι αυτονόητο, ότι η χορωδιακή εκτέλεση τέτοιων σύνθετων στη δομή μελών, υπερτερεί της μονωδιακής υπό την έννοια ότι εκτός της εναλλαγής ρυθμών έχουμε και εναλλαγή τρόπων, δηλαδή μετάβαση από το χορωδιακό στον μονωδιακό τρόπο και αντίστροφα. Εδώ, έχουμε μονωδιακή εκτέλεση, αφού δεν υπήρχε η δυνατότητα συμμετοχής χορωδίας.
Οι ηχογραφήσεις των εν λόγω κοινωνικών έχουν πραγματοποιηθεί ζωντανά στην Ιερά Μονή Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης στη Γρίβα Γουμενίσσης. Δυστυχώς, κάποια από αυτά τα κοινωνικά δεν έχουν ερμηνευτεί ολόκληρα παρά την σύντομη -αναγκαστικά- χρονική αγωγή στην οποία κατέφυγε ο δάσκαλός μου, κι αυτό εξ αιτίας της μικρότερης σχετικά προσέλευσης πιστών στη θ. κοινωνία. Αργότερα, ίσως, καταστεί εφικτό να ηχογραφηθούν ολόκληρα. Το κοινωνικό του γ΄ ήχου θα παρατεθεί εκτός σειράς, σε άλλη χρονική στιγμή, αφού κατά την Κυριακή του γ΄ ήχου της περιόδου αυτής συνέπεσε η εορτή των Χριστουγέννων.
Παρακάτω παραθέτω τα κείμενα των εν λόγω κοινωνικών καθώς και την ηχογράφηση του κοινωνικού σε ήχο α΄. Σημειωτέον ότι το εν λόγω κοινωνικό βρίσκεται στη σελίδα 645.
εύχομαι σε όλους καλή και ευλογημένη χρονιά.
Στην παρούσα ενότητα θα ανεβάσω τα κοινωνικά Αινείτε των Κυριακών σε μέλος του Πέτρου Μπερεκέτη και ερμηνεία του δασκάλου μου π. Ραφαήλ Γκουρβέλου.
Τα κείμενα των μελών έχουν έρθει στην επιφάνεια από τον πρωτοψάλτη-εκδότη Χαράλαμπο Καρακατσάνη στη σειρά: ''ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΟΤΑΜΙΗΣ - Άπαντα Πέτρου Μπερεκέτη'', ο οποίος ευγενικά μας παραχώρησε την άδεια να τα αναδημοσιεύσουμε.
Τα συγκεκριμένα κοινωνικά παρουσιάζουν τεχνική δυσκολία αφού απαιτούν αφενός μεν μεγάλες καταβάσεις-αναβάσεις φωνών, αφετέρου δε, πολλές εναλλαγές ρυθμών.
Ως προς την οργάνωση της σύνθεσης έχουν την εξής δομή:
1. «Αινείτε τον Κύριον εκ των ουρανών»
2. κράτημα
3. «Αλληλούια»
4. «λέγε»
5. κράτημα
6. «Αλληλούια»
7. «πάλιν»
8. κράτημα
9. «Αλληλούια»
Κάθε υποενότητα των κοινωνικών του αοίδιμου μελοποιού από τις εννέα, έχει το δικό της ρυθμό. Άλλο ρυθμό έχει το «σώμα» του κοινωνικού, δηλαδή ο στίχος «Αινείτε τον Κύριον εκ των ουρανών», άλλο τα τρία ομολογουμένως ευφυέστατα και αριστοτεχνικότατα κρατήματα, και άλλο τα τρία αλληλούια.
Οι παρακελευσματικές λέξεις ''πάλιν'' και ''λέγε'' σύμφωνα με τα παλαιά χειρόγραφα ερμηνεύονταν από τον δομέστιχο του χορού και σηματοδοτούσαν την έναρξη μιας νέας υποενότητας (συγκεκριμμένα μετάβαση σε ταχύτερο ρυθμικά κράτημα) μέσα στη συνολική σύνθεση του κοινωνικού.
Είναι αυτονόητο, ότι η χορωδιακή εκτέλεση τέτοιων σύνθετων στη δομή μελών, υπερτερεί της μονωδιακής υπό την έννοια ότι εκτός της εναλλαγής ρυθμών έχουμε και εναλλαγή τρόπων, δηλαδή μετάβαση από το χορωδιακό στον μονωδιακό τρόπο και αντίστροφα. Εδώ, έχουμε μονωδιακή εκτέλεση, αφού δεν υπήρχε η δυνατότητα συμμετοχής χορωδίας.
Οι ηχογραφήσεις των εν λόγω κοινωνικών έχουν πραγματοποιηθεί ζωντανά στην Ιερά Μονή Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης στη Γρίβα Γουμενίσσης. Δυστυχώς, κάποια από αυτά τα κοινωνικά δεν έχουν ερμηνευτεί ολόκληρα παρά την σύντομη -αναγκαστικά- χρονική αγωγή στην οποία κατέφυγε ο δάσκαλός μου, κι αυτό εξ αιτίας της μικρότερης σχετικά προσέλευσης πιστών στη θ. κοινωνία. Αργότερα, ίσως, καταστεί εφικτό να ηχογραφηθούν ολόκληρα. Το κοινωνικό του γ΄ ήχου θα παρατεθεί εκτός σειράς, σε άλλη χρονική στιγμή, αφού κατά την Κυριακή του γ΄ ήχου της περιόδου αυτής συνέπεσε η εορτή των Χριστουγέννων.
Παρακάτω παραθέτω τα κείμενα των εν λόγω κοινωνικών καθώς και την ηχογράφηση του κοινωνικού σε ήχο α΄. Σημειωτέον ότι το εν λόγω κοινωνικό βρίσκεται στη σελίδα 645.
Attachments
Last edited: