[Ανακοίνωση] π. Αθ. Σιαμάκη: Το θεωρητικό του Χρυσάνθου μουσικοφιλολογικώς

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αξιότιμε κ. Γιαννουκάκη, ευχαριστώ που ασχοληθήκατε με τους προβληματισμούς μου.

Θέλω να τονίσω ότι εγώ δεν αναφέρθηκα στα πιθανά λάθη του κρινόμενου βιβλίου (έχω εργασθεί επί μακρόν ως διορθωτής κειμένων και ξέρω αρκετά πάνω στο θέμα), αλλά στις προθέσεις και τις προϋποθέσεις επιστημονικότητας του κρίνοντος βιβλίου. Από άλλο δρόμο φτάσατε στα λόγια μου λέγοντας:
Κι εγώ αγαπητέ μου Γιώργο, έχω φάει συναισθηματικά χαστούκια απο επιθεωρητές των ιατρικών journal. Όμως, εξετάζοντας την ουσία των επιχειρημάτων τους, κατάλαβα πως η εργασία μου ήταν ελλειπή, ή τα στοιχεία μου δεν ήταν τόσα να καταλήξω στο άλφα ή στο βήτα συμπέρασμα στο πόνημά μου. Τι έκανα τότε; Επίστρεψα στο εργαστήριο, λαμβάνοντας υπ όψιν την κριτική-χαστούκι (βλέπεις στην ιατρική επιστήμη, δεν νομίζουμε πως τα ξέρουμε όλα εμείς), εξετάζω με ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ την κριτική και εμπλουτίζω τα συμπεράσματα με τα αποτελέσματα.
Το κάνατε όμως (υποθέτω) επειδή ξέρατε ότι η κριτική που σας ασκήθηκε είχε επιστημονικό σκοπό και ήθελε να σας βελτιώσει (υποθέτω) και όχι να σας εξουθενώσει ως πρόσωπο. Κι εδώ επαναλαμβάνω:
ρίχνοντας μια πρόχειρη ματιά στο αναρτημένο βιβλίο, μου μένει ένα ερώτημα που πριν δεν το είχα: τελικά στόχος είναι να αντικρουσθούν επιστημονικά τα πορίσματα ενός ερευνητή ή να εξουδενωθεί επιστημονικά και κοινωνικά ο ερευνητής; Ή, το πολύ χειρότερο, να γίνει το πρώτο μέσω του δευτέρου;
Η ένστασή μου εκεί βρίσκεται, κ. Γιαννουκάκη και θα προσπαθήσω να λάβω απάντηση για τον εαυτό μου όσο μπορώ πιο αντικειμενικά. Σας ευχαριστώ πάντως για τις παρατηρήσεις σας.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Εγώ δεν μίλησα σε κανέναν για την ανάρτηση του βιβλίου, το οποίο πωλείται, και ο καθένας μπορεί να το προμηθευτεί. Δεν καταλαβαίνω τα "δικηγορίστικα" στη φάση αυτή. Είτε ανέβει είτε κατέβει ένα και το αυτό είναι για μένα.
Ποια δικηγορίστικα ρε Γιώργο;; Το να επικαλείσαι την -δήθεν- επαγγελματική ιδιότητα κάποιου μη μουσικού για να μειώσεις αυτά που λέει, δεν νομίζω ότι σε τιμά σαν τακτική. Την έχω συνηθίσει από άλλους εδώ μέσα, οι οποίοι στερούνται επιχειρημάτων, εσύ όμως ξέρεις και πέντε πράγματα και δεν πρέπει να μιλάς έτσι. Δε μιλάω σαν δικηγόρος (είναι γνωστό ότι δεν ασκώ πλέον δικηγορία), παρά σαν απλός άνθρωπος. Δεν μπήκα στην ουσία της διαμάχης σου με τον π. Αθανάσιο. Απλώς μου φαίνεται περίεργο να ζητάς να δημοσιεύσει κάποιος ένα... δικό σου έγγραφο! Αν αυτό το απλό πράγμα το θεωρείς εσύ συλλήβδην δικηγορίστικο και "υπόδειξη για το τι πρέπει να κάνεις" (συνεχώς μου το λες κι αυτό...), ε, τι να πω, δεν υπάρχει πεδίο συνεννόησης, όπως ακριβώς και στα μουσικά...
Γιώργος Μ.;77879 said:
Αλλά ένα που κατάλαβα είναι ότι το όλο ύφος είναι ύφος πολεμικής. Χρειάζεται κι αυτό; Αναλόγως για πού προορίζεται η κριτική. Στην επιστήμη όχι, δεν χρειάζεται. Στην επιστήμη μπορείς να παρουσιάσεις τα λάθη του άλλου με αντικειμενικό τρόπο προς κρίση και πάντα με κάποιο επιστημονικό σκοπό χωρίς να τον βγάζεις συλλήβδην αγράμματο και χωρίς να φαίνεται καμία πρόθεσή σου να τον εξουθενώσεις. Μπορείς να περιγράψεις χωρίς να αξιολογήσεις. Και πάντα με επιστημονικό σκοπό.
Αγαπητέ και πάντα ψύχραιμε Γεώργιε: πολεμική στην επιστήμη έχει υπάρξει, υπάρχει και πάντα θα υπάρχει. 'Οπως είπε και ο κ. Γιαννουκάκης, αν δεις χαρακτηρισμούς επιστημόνων προς συναδέλφους τους, θα χάσεις πάσα ιδέα... Άλλο όμως πολεμική και άλλο προσβολή. Επειδή διάβασα κι εγώ λοιπόν το βιβλίο του π. Αθανασίου (όχι όλο εξονυχιστικά, αλλά επιμένοντας στα σημεία που αναφέρεται στο Γιώργο τον Κωνσταντίνου και σ' αυτά που χαρακτηρίζει πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις) έχω να πω ότι όντως είναι ένα ύφος πολεμικής, όντως κάποια πράγματα εγώ προσωπικά δεν θα τα έγραφα, όμως οι εκφράσεις που χρησιμοποιούνται είναι ανάλογες (για να μην πω πολύ υποδεέστερες...) των μουσικών προκλήσεων στην κοινή λογική του μέσου ψάλτη, που διαφαίνονται καθαρά από τα σχόλια του φίλου Γιώργου Κωνσταντίνου στο Αυτόγραφο. Και αυτό έχει κάθε δικαίωμα να το κάνει από δικαιολογημένο ενδιαφέρον (είναι και νομικός όρος αυτό) όποιος ασχολείται ενδελεχώς με τη διαφύλαξη της μουσικής μας παράδοσης, όπως ο π. Αθανάσιος.

Και για να γίνω πιο κατανοητός: πες ότι πάει κάποιος ευγενικά και νηφάλια σε έναν γίγαντα της παράδοσης (το Θωμά από το Άγιο Όρος, για να πω κάτι ουδέτερο, ή σε έναν μεγάλο παραδοσιακό οργανοπαίχτη, π.χ. τον Κόρο ή το συχωρεμένο το Σούκα) και τον ακούει να ψάλει το Άγιος ο Θεός ή να παίζει, ξέρω 'γω, ένα σουζινάκ ταξίμι και του λέει: ”Ξέρετε, έχω βγάλει ένα βιβλίο που θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε καλύτερα μερικά φαινόμενα της μουσικής μας. Αυτό που παίζετε εσείς έτσι, παλιά δεν ήταν έτσι, γιατί ο Χρύσανθος δεν έκανε διάκριση μεταξύ σκληρού και μαλακού χρώματος. Έτσι, τα διαστήματα θα πρέπει να τα εκτελείτε σκληρά και όχι μαλακά, όπως ξέρετε”. Αυτό το πράγμα, εκτός από τον επιστημονικό τρόπο που μπορεί να το αντιμετωπίσει κανείς (να πει π.χ. αυτό που είπα εγώ στην Εισήγηση, ότι στο Αυτόγραφο γίνεται κανονικά λόγος για το σκληρό χρώμα, με τον ίδιο τρόπο που γίνεται και στο Μέγα Θεωρητικό κι ότι τα συμπεράσματα του εκδότη προέρχονται από λάθος κατανόηση ή μάλλον από προσπάθεια να χωρέσει το Χρύσανθο στις παράδοξες θεωρίες του Καρά, τις οποίες ασπάζεται...), είναι και μια πρόκληση στην κοινή λογική. Αν ένας που δεν γνωρίζει πράγματα και καταστάσεις του πει λοιπόν: “Είσαι άσχετος, δεν ξέρεις τι σου γίνεται”, σαφώς είναι μεμπτό. Το να το πει όμως κάποιος που έχει στο πετσί του την παράδοση, υπηρετώντας την εδώ και χρόνια είτε πρακτικώς είτε επιστημονικώς, είναι ως ένα βαθμό δικαιολογημένο.

Είναι άλλωστε γνωστές οι περιπτώσεις που έχουν εκφραστεί ακραίως μεγάλες μορφές της μουσικής μας για αντιθέτως φρονούντες, π.χ. ο Στανίτσας για τον Καρά και τον Περιστέρη, Θεσσαλονικείς ψάλτες για τους Αθηναίους, παραδοσιακοί Αγιορείτες ψάλτες για νεωτερίζοντες αγιορείτες ή κοσμικούς ή και ο ίδιος ο Καράς για όσους τον κατηγορούσαν. Κανείς δεν κακίζει κανέναν, όλοι τους καταλαβαίνουμε και από τη μεριά του ο καθένας δικαιολογείται για κάποιες υπερβολικές εκφράσεις, ακριβώς λόγω δικαιολογημένου ενδιαφέροντος για τις θέσεις που ο καθένας πρεσβεύει και των οποίων θέσεων ο καθένας είναι γνωστός εκπρόσωπος στην ψαλτική κοινότητα. Φανταστείτε για καθένα απ' αυτά να σέρνονταν οι άνθρωποι στα δικαστήρια... ΠΡΟΣΟΧΗ: δεν λέμε ότι ο καθένας δικαιούται να βρίζει και να συκοφαντεί αναπόδεικτα (όπως οι “υπερμαχικές” θεωρίες περί σχέσεων Εβραίων και σχολής Καρά και τέτοια πράγματα). Όμως μια κουβέντα παραπάνω σαφώς δικαιολογείται από ενασχολουμένους ειδικώς με το θέμα. Και, απ' ότι είδα, δεν ξεφεύγει από αυτό το πλαίσιο το βιβλίο του π. Αθανασίου, παρά τους σκληρούς του χαρακτηρισμούς, τους οποίους εγώ προσωπικά δεν θα έγραφα απλώς γιατί δεν είναι το στυλ μου, κατανοώ όμως απολύτως το λόγο από τον οποίο προήλθαν, το δικαιολογώ και προσυπογράφω, αν όχι τις εκφράσεις αυτές καθαυτές, το νόημά τους, που δεν είναι άλλο, κατά την άποψή μου, από την υπεράσπιση της κοινής λογικής στη μουσική παράδοση.
Μείνε λοιπόν στην ουσία του προσφερομένου, δες την έκδοση και την απάντηση του πατρός (τόχεις κάνει από ό,τι γράφεις ένθεν κακείθεν), και ετοιμάσου για το δεύτερο καφέ:D.
Αν δεν με έχεις βρίσει, μετά απ' όσα μόλις σου έσουρα, πολύ ευχαρίστως, το θέλω κι εγώ άλλωστε! Στο ίδιο μαγαζί υποθέτω, ε; Αλλά να μην έχεις μάθημα στο ωδείο και μας κόψει, αφού ξέρεις ότι οι μεταξύ μας συζητήσεις δεν μπορεί να περιορίζονται χρονικά...
 
Last edited:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Εγώ αγαπητέ μου δεν έκανα καμμιά νύξη στο Ψαλτολόγιο για τα προσωπικά μου. Να απευθυνθείς εκεί που πρέπει και όχι σε μένα. Όποιος ανέβασε βιβλίο που κυκλοφορεί και πωλείται, έχει τους λόγους του και είναι δικό του θέμα. Οι υπόλοιποι (κατ' εμέ) να το δεχτούν ως προσφορά. Όποιος θίγεται, κάνει ότι θεωρεί καλύτερο αυτός.

Το βιβλίο δεν ανέβηκε με πρόσχημα το δικαστήριο. Όμως, από τα συμφραζόμενα, κάποιος ενημέρωσε τους διαχειριστές γι' αυτό, μετά την ανάρτησή του. Αυτός πάντως δεν ήμουν εγώ, γιατί το θέμα αυτό με ενδιαφέρει μόνο "μουσικοφιλολογικά". Αν κάποιος εκφραστεί πάνω σ' αυτό έτσι, θα είναι σεβαστή η άποψή του.

Εγώ δεν μίλησα σε κανέναν για την ανάρτηση του βιβλίου, το οποίο πωλείται, και ο καθένας μπορεί να το προμηθευτεί.
Δεν καταλαβαίνω τα "δικηγορίστικα" στη φάση αυτή.
Είτε ανέβει είτε κατέβει ένα και το αυτό είναι για μένα.

Από τη στιγμή που κάποιος "πουλάει" αυτό που κατ' εμέ είναι προσβολή και συκοφαντία στο πρόσωπό μου (και δεν εννοώ τις μουσικοφιλολογικές παρατηρήσεις του π. Αθανασίου) είναι δικό μου θέμα η "αντίδραση μου".

Μην μπλέκεις "ηθελημένα" τα πράγματα. Διάβασε, τοποθετήσου, αλλά μη μου υποδεικνύεις τι πρέπει να κάνω, εάν δεν σου το ζητήσω. Τα προσωπικά μου δεν θα τα μοιραστώ με κανέναν.

Για τα μουσικοφιλολογικά της έκδοσης ο καθείς είναι ελεύθερος να γράφει ό,τι θέλει. Άλλωστε, έγραψα και πριν, ο πρώτος που θα τοποθετηθεί τυπογραφικά πάνω στο θέμα αυτό (αν δε προλάβει άλλος) θα είμαι εγώ.

Μείνε λοιπόν στην ουσία του προσφερομένου, δες την έκδοση και την απάντηση του πατρός (τόχεις κάνει από ό,τι γράφεις ένθεν κακείθεν), και ετοιμάσου για το δεύτερο καφέ:D.

Τα υπόλοιπα είναι εκ του πονηρού.


Νά' σαι καλά.

Αν καταλαβαίνω καλά από τα παραπάνω, ο κ. Κωνσταντίνου, παρά την (άγνωστη σε αυτόν) παρέμβαση που είχε ως αποτέλεσμα την απόσυρση του βιβλίου από το "Ψ" ούτε θα είχε κάποιο πρόβλημα να παραμείνει "άχρι καιρού" η ανάρτηση, ούτε θα είχε την πρόθεση να κινήσει κάποια νομική διαδικασία έναντι του "Ψ" ως θιγόμενος. Απορίας άξιον δε γιατί και πώς κάποιοι θίγονται "αντ' αυτού" (φέρνοντας νέες έγνοιες στον αγαπητό και πολλά προσφέροντα Διαχειριστή μας) ενώ ο ίδιος ο κ. Κωνσταντίνου φαίνεται να μην έχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα.

Η επιστροφή της ανάρτησης θα βοηθούσε σαφώς τους αναγνώστες να μορφώσουν άποψη επί των κριτικών σημείων του βιβλίου του π. Σιαμάκη, ή ακόμα και επί των σημείων που φέρονται ως προσβλητικά, αλλά (το σημαντικότερο ίσως για τον κ. Κωνσταντίνου στην ιστορία αυτή...) να προετοιμαστούν για την διαφαινόμενη(;) / επικείμενη(;) νέα έκδοση του κ. Κωνσταντίνου που απαντά σε αυτήν του π. Σιαμάκη. Τι αξίζει γαρ ο αντίλογος εάν δεν έχει ακούσει κανείς πρώτα τον ίδιο τον λόγο... ;;;
 
Last edited:

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Ποια δικηγορίστικα ρε Γιώργο;

Αγαπητέ φίλε.

Για να γίνω πιο σαφής:
Γιατί δεν κατανοείς το "επί προσωπικού" από την πλευρά μου και ζητάς αυτά που ζητάς;
Εγώ τοποθετήθηκα γράφοντας πως το θέμα δεν είναι η μουσικοφιλολογική προσέγγιση του π. Αθανασίου στην έκδοση του Μεγάλου Θεωρητικού του Χρυσάνθου (2007).
Τόσο δύσκολο είναι αυτό να κατανοηθεί;

Και ας πάμε στα μουσικά (γενικώς):
Για τα άλλα που κατά καιρούς δεν έχεις διαβάσει όταν παίρνεις θέση στα διάφορα θέματα (κατά τα γραφόμενά σου), υπάρχει μια δικαιολογία όταν ξανατοποθετείσαι. Εδώ λοιπόν, για τα μουσικά ατοπήματα και τις ιστορικές ανακρίβειες του βιβλίου που συνυπογράφεις, νομίζω πως πρέπει να είσαι επιφυλακτικότερος και προσεκτικότερος γιατί (κατ' εμέ)
οι συνεχόμενες αναθεωρήσεις δεν είναι "ό,τι καλύτερο".

Νά είσαι καλά.
 
μουσικοφιλολογικώς πάντα (όπως εσείς λέτε ) , ποια είναι τα μουσικά ατοπήματα και οι ιστορικές ανακρίβειες που έτσι αόριστα απευθύνεστε ; (έτσι για να γίνει συζήτηση )


Υ.Γ εγώ προσωπικά έχω διαβάσει και το θεωρητικό που εσείς επιμεληθήκατε και το βιβλίο του π. Αθανασίου και έβγαλα τα δικά μου συμπεράσματα..
εξακολουθώ όμως να μη καταλαβαίνω γιατί να κατέβει το βιβλίο από το "ψ' , ουτως ώστε όλοι να έχουν την ευκαιρία να διαβάσουν , να συγκρίνουν , να ψάξουν , να μελετήσουν και να οδηγηθούν και εκείνοι στα δικά τους συμπεράσματα , να γίνει διάλογος , να ανταλάξουμε απόψεις , μακρια από προσωπικές αντιπαραθέσεις και διαμάχες- διαφορές "τάσεων " και "σχολών "
ένας λόγος παραπάνω , αφού έχουμε την χαρά και την τιμή να είστε και μέλος της διαδυκτιακής κοινότητας του "ψ" , να μάθουμε "από πρώτο χέρι " τις απόψεις σας .
... και όποιος παραβεί " τα εσκαμένα " ... δόξα τω θεω συντονιστές - διαχειριστές υπάρχουν .
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
...οι συνεχόμενες αναθεωρήσεις δεν είναι "ό,τι καλύτερο".

Φίλε Γιῶργο, καλὰ ποὺ ἔβαλες αὐτὸ τὸ "συνεχόμενες" καὶ τὸ ἔσωσες κάπως. Γιατὶ ἀλλιῶς, ἐφ' ὄσον ἰσχυριζόμαστε ὅτι ἀναζητοῦμε τὴν ἀλήθεια, δὲν πρέπει νὰ μᾶς φοβίζουν οἱ άναθεωρήσεις τῶν ἀπόψεὼν μας, ὄσες κι ἄν χρειαστῇ νὰ εἶναι αὐτὲς. Καὶ γιά νὰ ἀντιστρέψω λίγο τὰ λεγόμενὰ σου: «ἡ ἐπίμονη προσκόλληση σὲ θέσεις ποὺ (τοὐλάχιστον) δὲν ἐπιβεβαιώνονται, εἶναι ὅ,τι χειρότερο». Κατά τὰ ἄλλα, ὄντως ἐρευνᾶς καὶ βρίσκεις (καὶ σωστὰ) πράγματα, στὸ ἔχω ἤδη πεῖ. Τώρα, τὸ πῶς τὰ ἐρμηνεύεις... ἐκεῖ ὑπάρχουν πολλὲς ἐνστάσεις, κι αὐτὸ στὸ ἔχω πεῖ.

Χάρης
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
δὲν πρέπει νὰ μᾶς φοβίζουν οἱ άναθεωρήσεις τῶν ἀπόψεὼν μας, ὄσες κι ἄν χρειαστῇ νὰ εἶναι αὐτὲς.

Αγαπητέ Χάρη.

Μάλλον παρεξηγούμαι, γι αυτό θα γίνω σαφέστερος.
Το "παράπονο" μου για το Νίκο ήταν το ότι ορισμένες φορές είναι κάπως "δογματικός" σε αυτά που αναφέρεται ενώ δεν έχει "δει" όσα κυκλοφορούν ή έχουν γραφεί (κατά δική του κατάθεση). Αυτή τη "δογματικότητα" (ορισμένες φορές) σχολίασα και τίποτε παραπάνω.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα: οι απόψεις του καθενός πρέπει να είναι σεβαστές. Το να καταθέτει ο οποιοσδήποτε άλλες απόψεις, μουσικά σχόλια, τεκμηριωμένες θέσεις και να κάνει τοποθετήσεις μουσικές αυτό σημαίνει διάλογος, συζήτηση, πρόοδος, αναζήτηση, κατανόηση. Τα υπόλοιπα που γίνονται και έχουν κάποιο σκοπό, έχουν και την ανάλογη αντιμετώπιση (ορισμένες φορές, κι όταν περαστούν κάποιες "κόκκινες" γραμμές).

Νά είσαι καλά.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
μουσικοφιλολογικώς πάντα (όπως εσείς λέτε ) , ποια είναι τα μουσικά ατοπήματα και οι ιστορικές ανακρίβειες που έτσι αόριστα απευθύνεστε ; (έτσι για να γίνει συζήτηση )


Υ.Γ εγώ προσωπικά έχω διαβάσει και το θεωρητικό που εσείς επιμεληθήκατε και το βιβλίο του π. Αθανασίου και έβγαλα τα δικά μου συμπεράσματα..
εξακολουθώ όμως να μη καταλαβαίνω γιατί να κατέβει το βιβλίο από το "ψ' , ουτως ώστε όλοι να έχουν την ευκαιρία να διαβάσουν , να συγκρίνουν , να ψάξουν , να μελετήσουν και να οδηγηθούν και εκείνοι στα δικά τους συμπεράσματα , να γίνει διάλογος , να ανταλάξουμε απόψεις , μακρια από προσωπικές αντιπαραθέσεις και διαμάχες- διαφορές "τάσεων " και "σχολών "
ένας λόγος παραπάνω , αφού έχουμε την χαρά και την τιμή να είστε και μέλος της διαδυκτιακής κοινότητας του "ψ" , να μάθουμε "από πρώτο χέρι " τις απόψεις σας .
... και όποιος παραβεί " τα εσκαμένα " ... δόξα τω θεω συντονιστές - διαχειριστές υπάρχουν .

Κύριε Καλπακίδη.

Σέβομαι τις τοποθετήσεις σας και το ότι έχετε καταλήξει στα συμπεράσματά σας (τα οποία δεν τυχαίνει να γνωρίζω).
Όποια από αυτά είναι μουσικού περιεχομένου και αναφέρονται στα βιβλία που διαβάσατε, καταθέστε τα ώστε να γίνει διάλογος, να ανταλλάξουμε απόψεις χωρίς παρατράγουδα, και "πολιτισμένα". Γιατί το σωστό κατ' εμέ είναι να ακούμε τους άλλους, αν έχουν κάτι να μας πουν, και αν το θέλουν. Οι τοποθετήσεις να γίνονται, και ο έχων κάτι να προσφέρει και θέλει, ας το καταθέτει.

Να είστε καλά.

Υ.Γ. Για την αναβοκατάβαση του βιβλίου εγώ είμαι αναρμόδιος. Μην απευθύνεστε σε μένα.
 
Last edited:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Κύριε Καλπακίδη.

Σέβομαι τις τοποθετήσεις σας και το ότι έχετε καταλήξει στα συμπεράσματά σας (τα οποία δεν τυχαίνει να γνωρίζω).
Όποια από αυτά είναι μουσικού περιεχομένου και αναφέρονται στα βιβλία που διαβάσατε, καταθέστε τα ώστε να γίνει διάλογος, να ανταλλάξουμε απόψεις χωρίς παρατράγουδα και "πολιτισμένα". Γιατί το σωστό κατ' εμέ είναι να ακούμε τους άλλους, αν έχουν κάτι να μας πουν, και αν το θέλουν. Οι τοποθετήσεις να γίνονται, και ο έχων κάτι να προσφέρει και θέλει, ας το καταθέτει.

Να είστε καλά.

Υ.Γ. Για την αναβοκατάβαση του βιβλίου εγώ είμαι αναρμόδιος. Μην απευθύνεστε σε μένα
.


Αγαπητέ κ. Κωνσταντίνου, όπως έγραψα και στο προηγούμενο μήνυμά μου, διαφαίνεται μια συγκατάβαση εκ μέρους σας στην ύπαρξη του βιβλίου στο "Ψ" από τη στιγμή μάλιστα που μας λέτε ότι δεν ζητήσατε την απόσυρσή του. Αν λοιπόν μας πείτε ευθέως πως δεν έχετε κάποιο πρόβλημα με την ύπαρξή του εδώ "άχρι καιρού" τότε πιστεύω πως θα λύνονταν τα χέρια της Σ. Ο. και θα μπορούσε να επιστρέψει η ανάρτηση, η οποία θα είναι πολλαπλώς ωφέλιμη τόσο για όλους τους φιλομαθείς αλλά και για εσάς τον ίδιο, για τους λόγους που προανέφερα. Και φυσικά θα διέλυε τα όποια νἐφη καχυποψίας, νέφη τα οποία δημιούργησαν κάποιοι άθελά σας και εν αγνοία σας με δική τους παρέμβαση, καλοπροαίρετη από μέρους τους, είμαι σίγουρος, η οποία όμως σας ανάγκασε να ασχοληθείτε αυτές τις μέρες με ένα θέμα που θα μπορούσε να περιμένει, μπροστά σε τόσα άλλα που σίγουρα υπάρχουν στην καθημερινή σας ζωή όπως και στη ζωή όλων μας.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Αγαπητέ κ. Κωνσταντίνου, όπως έγραψα και στο προηγούμενο μήνυμά μου, διαφαίνεται μια συγκατάβαση εκ μέρους σας στην ύπαρξη του βιβλίου στο "Ψ" από τη στιγμή μάλιστα που μας λέτε ότι δεν ζητήσατε την απόσυρσή του. Αν λοιπόν μας πείτε ευθέως πως δεν έχετε κάποιο πρόβλημα με την ύπαρξή του εδώ "άχρι καιρού" τότε πιστεύω πως θα λύνονταν τα χέρια της Σ. Ο. και θα μπορούσε να επιστρέψει η ανάρτηση, η οποία θα είναι πολλαπλώς ωφέλιμη τόσο για όλους τους φιλομαθείς αλλά και για εσάς τον ίδιο, για τους λόγους που προανέφερα. Και φυσικά θα διέλυε τα όποια νἐφη καχυποψίας, νέφη τα οποία δημιούργησαν κάποιοι άθελά σας και εν αγνοία σας με δική τους παρέμβαση, καλοπροαίρετη από μέρους τους, είμαι σίγουρος, η οποία όμως σας ανάγκασε να ασχοληθείτε αυτές τις μέρες με ένα θέμα που θα μπορούσε να περιμένει, μπροστά σε τόσα άλλα που σίγουρα υπάρχουν στην καθημερινή σας ζωή όπως και στη ζωή όλων μας.

Αγαπητέ κ. Μανιάτη,

Το θέμα αρχίζει και κουράζει. Δεν θα επανέλθω στα διαδικαστικά του γιατί δεν ήταν επιλογή μου. Ο καθένας είναι ελεύθερος να κάνει ό,τι πιστεύει πως είναι σωστό. Εγώ τις επιλογές μου τις έχω κάνει. Όσες είναι προσωπικές, τις κρατώ για μένα. Όσες υπόκεινται σε κρίση, σέβομαι τις κριτικές και πράττω αναλόγως. Απαντώ μουσικά, διορθώνω ότι πρέπει να διορθωθεί στα δικά μου, και κρατώ τα καλύτερα!!!

Μην επικαλείσθε την δυσκολία της προμήθειας του βιβλίου αφού αυτή ξεπερνιέται εύκολα εάν διαβάσει ο ενδιαφερόμενος τα μηνύματα του θέματος αυτού.

Από την πλευρά μου στο θέμα που προέκυψε, δεν υφίσταται κανένα νέφος. Υπάρχουν υπεύθυνοι για να ξεδιαλύνουν τα "οποιαδήποτε νέφη" καχυποψίας που μπορεί να παρουσιάστηκαν (όπως γράφετε), αρκεί να τους ρωτήσετε ευθέως να σας απαντήσουν.

Παρακαλώ πολύ, εάν είναι κάτι μουσικό, και μπορώ, και προλαβαίνω, και το ξέρω, είμαι στη διάθεσή σας.

Να είστε καλά.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Αγαπητέ κ. Μανιάτη,

Το θέμα αρχίζει και κουράζει. Δεν θα επανέλθω στα διαδικαστικά του γιατί δεν ήταν επιλογή μου. Ο καθένας είναι ελεύθερος να κάνει ό,τι πιστεύει πως είναι σωστό. Εγώ τις επιλογές μου τις έχω κάνει. Όσες είναι προσωπικές, τις κρατώ για μένα. Όσες υπόκεινται σε κρίση, σέβομαι τις κριτικές και πράττω αναλόγως. Απαντώ μουσικά, διορθώνω ότι πρέπει να διορθωθεί στα δικά μου, και κρατώ τα καλύτερα!!!

Μην επικαλείσθε την δυσκολία της προμήθειας του βιβλίου αφού αυτή ξεπερνιέται εύκολα εάν διαβάσει ο ενδιαφερόμενος τα μηνύματα του θέματος αυτού.

Από την πλευρά μου στο θέμα που προέκυψε, δεν υφίσταται κανένα νέφος. Υπάρχουν υπεύθυνοι για να ξεδιαλύνουν τα "οποιαδήποτε νέφη" καχυποψίας που μπορεί να παρουσιάστηκαν (όπως γράφετε), αρκεί να τους ρωτήσετε ευθέως να σας απαντήσουν.

Παρακαλώ πολύ, εάν είναι κάτι μουσικό, και μπορώ, και προλαβαίνω, και το ξέρω, είμαι στη διάθεσή σας.

Να είστε καλά.


Αγαπητέ κ. Κωνσταντίνου,

Νομίζω ότι ήμουν πολύ συγκεκριμένος, και αρκούσε μόνο μια απάντηση μονολεκτική από μέρους σας. Ζήτησα την συγκατάθεση (ή μη) κάποιου που λέει ότι δεν ενοχλείται από μια ανάρτηση, να επιστρέψει η ανάρτηση αυτή στο Ψαλτολόγιο. Πιο συγκεκριμένος και σαφής δεν θα μπορούσα να είμαι, ούτε μπήκα στην διαδικασία να ζητήσω εξηγήσεις. Περίμενα μια εξίσου λιτή, περιεκτική και σαφή απάντηση, και λιγότερο "ψαλτολογιακή", σαν αυτές τις οποίες βλέπουμε & διαβάζουμε συχνά από διάφορες πλευρές. Ωστόσο, όπως είπατε κι εσείς, ο καθένας κάνει τις επιλογές του. Δεν είμαι αυτός που δεν θα τις σεβαστεί... :)

Συγγνώμη αν σας κούρασα και σπατάλησα πολύτιμο χρόνο από τις τρέχουσες ασχολίες σας (περιμένουμε με ανυπομονησία την Θ.Λ. Πρίγγου...) και αντεύχομαι, να είστε καλά, αλλά και να σας έχουμε συχνότερα κοντά μας, και όχι μόνο κάθε φορά που υπάρχουν "νομικές μάχες και έριδες"...
 
Last edited:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Που είναι ο (γ)άλλος που έλεγε για μεσαίωνα και αγάπη;Ουαί!



(Αφιερωμένο στον απορούντα :D)
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Προσωπικά, έχοντας πει ειλικρινώς α) ότι διαφωνώ με την απόσυρση και β) με οποιαδήποτε προσφυγή στη δικαιοσύνη για τέτοια θέματα, είπα μια συγκεκριμένη άποψη για το είδος της κριτικής που ασκείται μέσα στο βιβλίο με βάση αυτά που διάβασα. (Νομίζω ότι κι ο κ. Γιαννουκάκης και έμμεσα ο Ν. Θεοτοκάτος είπαν, από τη δική τους διαφορετική σκοπιά, κάτι σχετικό).
Αφού εδώ το θέμα της ενότητας είναι ένα συγκεκριμένο βιβλίο, θα ήταν καλό όσοι το είδαν ή μπορούν να το δουν να πουν την άποψή τους για την κριτική που ασκεί. Εγώ υποβάλλω το ερώτημα: πώς σας φαίνεται ως κριτική; Μπορεί ένας να μου πει τη γνώμη του;
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Συμπληρωματικά, να πω τη γνώμη μου πάνω στα δύο σοβαρά επιχειρήματα του Νίκου Θεοτοκάτου:
όντως είναι ένα ύφος πολεμικής, όντως κάποια πράγματα εγώ προσωπικά δεν θα τα έγραφα, όμως οι εκφράσεις που χρησιμοποιούνται είναι ανάλογες (για να μην πω πολύ υποδεέστερες...) των μουσικών προκλήσεων στην κοινή λογική του μέσου ψάλτη, που διαφαίνονται καθαρά από τα σχόλια του φίλου Γιώργου Κωνσταντίνου στο Αυτόγραφο .
Αυτό το παραφράζω ως εξής: η ποιότητα της κριτικής καθορίζεται από την ποιότητα του έργου το οποίο κρίνει: αν το έργο είναι 100% απαράδεκτο, τότε η κριτική δικαιούται να είναι ένα π.χ. 60%. Αυτό σημαίνει ότι αν το κρινόμενο έργο δεν ήταν απαράδεκτο, η εν λόγω κριτική δεν θα εθεωρείτο επιστημονικώς ορθή.
Και αυτό έχει κάθε δικαίωμα να το κάνει από δικαιολογημένο ενδιαφέρον (είναι και νομικός όρος αυτό) όποιος ασχολείται ενδελεχώς με τη διαφύλαξη της μουσικής μας παράδοσης, όπως ο π. Αθανάσιος.[....] ......ο καθένας δικαιολογείται για κάποιες υπερβολικές εκφράσεις, ακριβώς λόγω δικαιολογημένου ενδιαφέροντος για τις θέσεις που ο καθένας πρεσβεύει και των οποίων θέσεων ο καθένας είναι γνωστός εκπρόσωπος στην ψαλτική κοινότητα. Φανταστείτε για καθένα απ' αυτά να σέρνονταν οι άνθρωποι στα δικαστήρια...
Αυτό είναι μια νομική κάλυψη (είναι το άρθρο 367 του ΠΚ, Νίκο;), αλλά όχι επιστημονική. Αν καταφύγω σε αυτό και δεχτώ ότι ο συγγραφέας εξετράπη της επιστημονικής οδού και της δεοντολογίας αλλά δικαιολογείται απόλυτα γι' αυτό λόγω μεγάλου ζήλου για την παράδοση ("δικαιολογημένο ενδιαφέρον"), τότε υπάρχει μεν απόλυτη νομική κάλυψη (αν και ξαναλέω ότι το θέμα κατ' εμέ δεν θα έπρεπε να έχει καθόλου νομική διάσταση, αλλά αυτό είναι θέμα του θιγομένου όχι δικό μου) δεν έχει όμως επιστημονική, άρα δεν ισχύει το του κ. Γιαννουκάκη
μια πολύ σοβαρή και τεκμηριωμένη ανάλυση-κριτική ως προς την μέθοδο του κ. Κωνσταντίνου.

Αγαπητοί φίλοι, πολλοί θα αναρωτιέστε τι στο καλό ασχολείται με αυτά ένας μουσικά ανειδίκευτος. Ακούστε: εγώ πριν μπω στο φόρουμ δεν ήξερα ότι υπάρχει διαμάχη ανάμεσα σε μουσικές σχολές στην Ελλάδα. Εδώ τα έμαθα. Τόσο άσχετος ήμουν, άρα και τόσο απροκατάλυπτος είμαι. Για άλλο λόγο μπλέκω: ο λόγος είναι ότι το δίκιο, το κάθε δίκιο, πρέπει να είναι ενάρετο για να είναι δίκαιο, αλλιώς είναι δίκαιο υπό προϋποθέσεις (σαν αυτές που ανέφερε ο Νίκος). Ένας λόγος παραπάνω: στον χώρο της εκκλησίας. Ο κ. Γιαννουκάκης είπε κάτι σχετικό στο ερώτημά μου "γιατί αυτά στον χώρο της εκκλησίας", αλλά εγώ αγαπητέ φίλε, δεν αναφερόμουν σε εγκυκλίους της Συνόδου που τηρούνται ή όχι, αλλά στο πνεύμα της εκκλησίας. Θα μπορούσα να παραφράσω το "πού πήγε ο (γ)άλλος με την αγάπη": που πήγε η αγάπη, γενικά;

Θέλουμε να επικρατήσει η πολυπόθητη παράδοση έναντι "καινοφανών" θεωριών; Ας κάνουμε ποιοτική την ψαλτική μας και ας βγάλουμε πολλούς, καλούς μαθητές που κάνουν το ίδιο. Ας ψάλλουμε το Ρόδον το αμάραντον έτσι κι ας μάθουμε κι άλλους να το κάνουν. Δε χρειάζεται να εκθέτουμε...
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Γιώργος Μ.;78043 said:
Αυτό το παραφράζω ως εξής: η ποιότητα της κριτικής καθορίζεται από την ποιότητα του έργου το οποίο κρίνει: αν το έργο είναι 100% απαράδεκτο, τότε η κριτική δικαιούται να είναι ένα π.χ. 60%. Αυτό σημαίνει ότι αν το κρινόμενο έργο δεν ήταν απαράδεκτο, η εν λόγω κριτική δεν θα εθεωρείτο επιστημονικώς ορθή.
[...]
Ο κ. Γιαννουκάκης είπε κάτι σχετικό στο ερώτημά μου "γιατί αυτά στον χώρο της εκκλησίας", αλλά εγώ αγαπητέ φίλε, δεν αναφερόμουν σε εγκυκλίους της Συνόδου που τηρούνται ή όχι, αλλά στο πνεύμα της εκκλησίας. Θα μπορούσα να παραφράσω το "πού πήγε ο (γ)άλλος με την αγάπη": που πήγε η αγάπη, γενικά;
Φίλτατε Γεώργιε: έχεις ενίοτε ένα τετραγωνισμένο σκεπτικό σε θέματα που αφορούν κρίσεις για τρίτα πρόσωπα, το οποίο φτάνει μέχρι και σε... ποσοστά! (σε σχήμα λόγου το έκανες, σύμφωνοι, απλώς είναι ενδεικτικό του σκεπτικού σου). Συνδυαζόμενο δε με αυτό που αναφέρεις παρακάτω περί αγάπης, μου δίνεται ευκαιρία να πω τα εξής:

Η αυθόρμητη "λαϊκή" εκδήλωση των συναισθημάτων, ακόμα και της αγανάκτησης, δεν υπακούει σε τετραγωνισμένες λογικές αλλά στον τρόπο που έχει βιώσει κανείς κάποια πράγματα, και εν προκειμένω την ψαλτική παράδοση. Αυτή η "απαίτηση" περί αγάπης, που πολλές φορές εκφέρεται ως επιχείρημα από ποικίλους εκκλησιαστικούς κύκλους, εξυπηρετεί πολλάκις άλλες σκοπιμότητες (όχι φυσικά στην περίπτωσή σου). Είναι νομίζω σαφή τα όρια πότε κάποιος αντιδρά από προσωπική εμπάθεια και μίσος και πότε από υπεράσπιση στα πιστεύω του. Ο Κύριός μας εξανέστη όταν κάποιοι εποίησαν τον οίκο του Πατρός του οίκο εμπορίου. Εξανέστη όμως ακριβώς γι' αυτό, χωρίς να έχει εμπάθεια στα πρόσωπα. Τα δε παραδείγματα αυθόρμητης λαϊκής αντίδρασης με οξείς εκφράσεις για θέματα υπεράσπισης κάποιας παράδοσης είναι πάμπολλα.

Από την άλλη, όταν "απαιτείς" από κάποιον την αγιότητα, είναι σαν να παραθεωρείς το προσωπικό του στοιχείο. Αφού ξέρεις ότι "ουδείς άγιος ει μη εις, ο Θεός" και "ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω"... Με τέτοιο σκεπτικό μπορούμε να φτάσουμε σε απόψεις όπως π.χ. ότι πολλά δημοτικά τραγούδια δεν πρέπει να τα ακούμε γιατί... εξάπτουν πάθη όπως του εγωισμού (το έχω διαβάσει σε χριστιανικό περιοδικό!) ή ότι (το πλέον κλασσικό...) ο ψάλτης οφείλει να υπακούει στον ιερέα ή ο ιερέας στο Δεσπότη, άρα ο δεύτερος μπορεί να κάνει ό,τι θέλει στον πρώτο άφοβα και να "απαιτεί" εκ μέρους του επίδειξη αγιότητας...

Εγώ λοιπόν δε θα το δω τετραγωνισμένα και ορθολογιστικά, αλλά αυθόρμητα και λαϊκά -αν επιτρέπεται ο όρος- και θα πω ότι ακόμα και 1% να είναι απαράδεκτο το έργο, οποιαδήποτε αντίδραση ενός ατόμου που βιώνει από πρώτο χέρι αυτά τα πράγματα δικαιολογείται, εάν παραμένει στα πλαίσια της αυθόρμητης αντίδρασης, έστω σκληρής και οξείας, χωρίς φυσικά να συκοφαντεί και να ψεύδεται. Κι αυτό νομίζω ότι κάνει ο π. Αθανάσιος, καθώς η κριτική του βρίθει μουσικοφιλολογικών παραδειγμάτων που τεκμηριώνουν με το παραπάνω την οξεία αντίδρασή του. Ούτε ψέμματα γράφει ο άνθρωπος, ούτε συκοφαντίες.

Γιώργος Μ.;78043 said:
Αυτό είναι μια νομική κάλυψη (είναι το άρθρο 367 του ΠΚ, Νίκο;), αλλά όχι επιστημονική. Αν καταφύγω σε αυτό και δεχτώ ότι ο συγγραφέας εξετράπη της επιστημονικής οδού και της δεοντολογίας αλλά δικαιολογείται απόλυτα γι' αυτό λόγω μεγάλου ζήλου για την παράδοση ("δικαιολογημένο ενδιαφέρον"),...
Για να μην παρεξηγηθούμε: εγώ δεν είπα ότι υπάρχει νομική κάλυψη (ναι, το 367ΠΚ είναι ένα νομικό έρεισμα, μεταξύ άλλων Γεώργιε, αν και εδώ πρόκεται περί ασφαλιστικών μέτρων, όπως πληροφορούμαι, οπότε δεν κρίνεται βασικά η ουσία της υπόθεσης αλλά η ύπαρξη ή μη κατεπείγοντος λόγου για άμεση απόσυρση του βιβλίου), γιατί και το "δικαιολογημένο ενδιαφέρον" (που κυρίως έγινε για τις κρίσεις στα ΜΜΕ) έχει νομικές προϋποθέσεις, οι οποίες είναι αμφίβολο αν καλύπτονται στη συγκεκριμένη περίπτωση και πολλές φορές η κρίση είναι καθαρά θέμα δικαστή. Εγώ λέω ότι η οξεία αντίδραση απλώς κολλάει με τον όρο αυτό και δείχνει και ένα ανθρώπινο πρόσωπο (υπάρχει πολλάκις και στο έργο του Σίμωνα Καρά -θυμηθείτε τι σούρει στους ευρωπαϊστές...-), μακρυά από την ξύλινη ακαδημαϊκή προσέγγιση περί "επιστημονικότητας", η οποία κατ' εμέ είναι αναγκαία σήμερα για να αντιπαρέλθει κάποιος πολύ σκληρότερες προκλήσεις στην κοινή λογική, που εκφράζονται "ευγενικά", "επιστημονικά", "ακαδημαϊκά", τρόπος ο οποίος είναι πολύ πιο ύπουλος για να περάσεις το δικό σου...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium


Καταλήγοντας, καλὸ εἶναι ἄν τὸ Ψαλτολόγιο ἐμπλέκεται στὴ νομικὴ διαδικασία νὰ ἐνημερωθοῦμε.


Υ.Γ. Η απόσυρση του συγκεκριμένου βιβλίου από το Ψαλτολόγιον δεν αφορά καμιά παρέμβαση ή παράκλησή μου προς τους διαχειριστές.



Ἀναμένω ἀκόμη κάποιου εἴδους ἀπάντηση στὸ πρῶτο θέμα.

Πέραν αὐτοῦ ὁ συνάδελφος Γ. Κωνσταντίνου ἦταν σαφής. Δηλώνει ὅτι δὲν ἔχει καμία ανάμιξη στὴν ἀνάρτηση ἤ μὴ τοῦ βιβλίου. Γιατὶ ψάχνουμε νὰ βροῦμε μήπως ὑπονοεῖ κάτι; Ἦταν ξεκάθαρος.
 
Top