[Ανακοίνωση] Ψυχοακουστική και Μουσικά Διαστήματα

ATHANASSIOS

Αθανάσιος Χατζής
Τα παρακάτω είναι από τη νέα σελίδα
http://www.athanassios.gr/byzmusic_psychoacoustics.htm

Μπορείτε να δείτε και να εκτελέσετε το παρακάτω πείραμα στον εαυτό σας.... μπορούμε να κάνουμε ένα gallop αν το επιθυμούνε και άλλοι εδώ στο ψαλτολόγιο αλλά δεν ξέρω πως δημιουργείται, ας με βοηθήσει σε αυτό ο συντονιστής.

Καλή ακρόαση και όπως πάντα κάθε σχόλιο καλοδεχούμενο

Αθανάσιος

--------------------------- 8< --------------------------------------

Όπως υπάρχει όριο ακουστότητας (κατώφλι ακουστότητας) για τον άνθρωπο, κατά την παραγωγή ενός ήχου, έτσι υπάρχει σε αναλογία και όριο ακουστότητας πέραν του οποίου δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τη διαφορά ύψους των ήχων που αποτελούν τα φυσικά όρια ενός μουσικού διαστήματος. Η λογαριθμική κλίμακα μέτρησης του σχετικού ύψους των μουσικών διαστημάτων, με μονάδα μέτρησης το cent, μας δίνει μεταξύ άλλων και αυτό το όριο. Στην Wikipedia (cent) διαβάζουμε ότι ενήλικα άτομα μπορούν να αντιληφθούν αξιόπιστα μικρο-διαφορές ύψους μέχρι 25 cents (κόμμα Πυθαγόρα). Κάτω από αυτό το όριο η ακρίβεια είναι σχετική από άτομο σε άτομο, υπάρχουν αναφορές στην ίδια πηγή για άτομα που αντιλαμβάνονται 6 cents (just noticeable difference - jnd) και άλλοι προσδιορίζουν την διαφορά ύψους σε 14 cents (1/7 Δυτικό ημιτόνιο). Υπάρχουν ακόμα και αρκετές παράμετροι που επηρεάζουν το όριο αυτό όπως : η χροιά, η ένταση, χαρακτηριστικά του ακροατή (ηλικία, μουσική εξάσκηση, κλπ), καθώς και το αν οι μουσικοί φθόγγοι του διαστήματος παράγονται μεμονωμένα ή σε πιο πλούσιο μουσικό περιβάλλον σε συνδυασμό και με άλλους φθόγγους.
Χορδίσαμε midi-keyboard με τη βοήθεια Η/Υ (βλ. ηλεκτροακουσική) ώστε να μπορούμε εύκολα να παράγουμε όλα τα γνωστά μουσικά διαστήματα της αρχαιότητας, της παλαιάς και σύγχρονης Βυζαντινής Μουσικής και της Δυτικής Μουσικής, ιδιαίτερα δε αυτά τα οποία είναι μικρότερα από τα 2/3 του μείζονος τόνου (ελάχιστος τόνος - minor second ) και υποπολλαπλάσια του Δυτικού ημιτόνιου.

Κατόπιν δημιουργήσαμε έξι ακολουθίες-σειρές σε κάθε μία εκ των οποίων οι δύο μουσικοί φθόγγοι του διαστήματος μπορούν να αλληλοδιαδέχονται ο ένας τον άλλο με διαφορετική σειρά καθώς και να επαναλαμβάνονται σε διαφορετικά σημεία της ακολουθίας. Κάθε ένας από τους μουσικούς φθόγγους επαναλαμβάνεται έξι φορές σε όλη την ακολουθία και εναλλάσσεται με τον άλλο από εφτά έως εννιά φορές. Σκοπός του πειράματος είναι να εξετάσουμε αν ο ακροατής της συγκεκριμένης ακολουθίας των δύο αυτών ήχων αντιλαμβάνεται πότε γίνεται η εναλλαγή.
 
Last edited:
Top