Ψαλτικόν - Psaltikon Ensemble

Diogenes

Νέο μέλος
Μήπως έχει κανείς τα σχετικά φύλλα αυτού του σπουδαίου χειρογράφου Σινά 1234 (καλοφονικό στιχηράριο του Ιωάννου Πλουσιαδηνού, ο οποίος το αντέγραψε το 1469) που περιέχουν το «Αδάμ ανανεούται»;

Θα χαιρόμουν ιδιαίτερα αν μπορούσε να ανεβάσει κάποιος τα σχετικά φύλλα στο Ψαλτολόγιον. Για να μπορέσουμε να το μελετήσουμε και εμείς. 🙏🙏🙏😊


Πάντως πολύ ωραία η εκτέλεση και από τον μουσικολογιώτατο κ. Δήμο Παπατζαλάκη και από το psaltikon ensemble!!!
Μπράβο!!! 👏👏👏 👍👍👍 💛💛💛

Εδώ είναι η ιστοσελίδα του Psaltikon με τον εξαίρετο κ. Σπυρίδωνα Αντωνόπουλο:

Εδώ το σχετικό άρθρο στην πεμπτουσία:
 
Last edited:

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Καλή χρονιά σε όλους!

Στο σημείωμα της Πεμπτουσίας αναγράφεται:

«Ας σημειωθεί επίσης ότι η ως άνω ερμηνεία αφορά την απόδοση της μετροφωνίας, δηλ. των δομικών φθόγγων του μέλους, καθώς αυτή τη περίοδο ακόμα δεν έχουμε σαφή εικόνα του. Παραμένει ωστόσο ένα μείζων μουσικολογικό θέμα η έρευνα και η αποκατάσταση του παλαιού μέλους, πράγμα στο οποίο στοχεύει η μουσικολογική επιστήμη με την συστηματική μελέτη και έρευνα της πλούσιας χειρόγραφης παράδοσης».

Ας μου επιτραπεί να πώ δυό πράγματα:
1. Η ερμηνεία αυτή, όπως και άλλες του Psaltikon και της Capella Romana βασίζονται στις ερμηνείες που έχω κάνει κατά καιρούς για την Capella Romana και έχω παρουσιάσει πολλὲς απ΄ αυτές κι ο ίδιος με την Capella Romana.
2. Δεν πρόκειται για μετροφωνία, διότι η μετροφωνία ήταν κάτι άλλο (π.χ. δεν ελάμβανε υπόψιν τα χρονικά και τα άφωνα σημάδια).
3. Δεν είναι απλά οι δομικοί φθόγγοι του μέλους, διότι οι δομικοί φθόγγοι που προκύπτουν από διάφορες αναλύσεις της αργής εξήγησης προς ανεύρεσή τους δεν συμπίπτουν πάντα με τα γραμμένα φωνητικά σημάδια.
4. Η ερμηνεία αυτή είναι το προϊόν της μέχρι τώρα έρευνάς μου με βάση εντατική μελέτη θεωρητικών και κυρίως αυτών καθαυτών των μουσικών κειμένων, πολλών συγκρίσεων Χειρογράφων, Θέσεων κλπ και δεν είναι απλώς μια προσπάθεια «να μπεί κάποιος ρυθμός για να εκτελεστούν κάπως». Δεν ξέρω τί άλλο περιμένει η «μουσικολογική επιστήμη και έρευνα», τη στιγμή που, με βάση το παραπάνω σημείωμα, φαίνεται να μην μπορεί να υποστηρίξει πια ότι η εξήγηση των 3 Διδασκάλων αντιπροσωπεύει το αρχικό άκουσμα, τη στιγμή που έχω προσφέρει ήδη έστω κάποια λύση, αλλά αυτή παρουσιάζεται (στην καλύτερη περίπτωση) συνεχώς και λανθασμένα ως «μετροφωνία» και «δομικοί φθόγγοι» ή (σε άλλες περιπτώσεις) και αρνείται να μπεί σε διάλογο μαζί μου, αγνοώντας την ως μη υπάρχουσα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τα ακούσματα που προκύπτουν από την μουσικολογική έρευνα δεν πολυταυτίζονται με την σημερινή κατάσταση.

Έτσι κανείς δεν αναλαμβάνει να πει ότι ΟΚ, κάτι κάναμε, διότι θέλουν να είναι καλυμμένοι μεν από τους σύγχρονους, επιθυμούν δε την επιστημονική προβολή της ανακάλυψης, για ακαδημαϊκούς ή άλλους λόγους.

Σε κατ ιδίαν συζητησεις σε επικροτούν Λαοσυνάκτη, δημοσίως "επιφυλλάσσονται". Στο μεταξύ τα "παλαιοβυζαντινά" μέλη στο YouTube καλά κρατούν με εντυπωσιοθηρικές ηχογραφήσεις και θεωρητικό υπόβαθρο αόριστο. Μόνον οι ακαδημαϊκοί τίτλοι παραμένουν βαρύγδουποι.

Άλλωστε τα Ph.D. και τα ΜΑ και τα postdoc έχουν γίνει πλέον στραγάλια για μάσημα . Καμία εντύπωση δεν μου κάνουν , μετρημένες εργασίες αποτελούν έρευνα, οι υπόλοιπες απλά αποτελούν ακαδημαϊκά προσόντα.

Καλή Χρονιά με υγεία, φίλτατε Λαοσυνάκτη και πρό πάντων Keep Walking.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Καλή χρονιά σε όλους!

Στο σημείωμα της Πεμπτουσίας αναγράφεται:

«Ας σημειωθεί επίσης ότι η ως άνω ερμηνεία αφορά την απόδοση της μετροφωνίας, δηλ. των δομικών φθόγγων του μέλους, καθώς αυτή τη περίοδο ακόμα δεν έχουμε σαφή εικόνα του. Παραμένει ωστόσο ένα μείζων μουσικολογικό θέμα η έρευνα και η αποκατάσταση του παλαιού μέλους, πράγμα στο οποίο στοχεύει η μουσικολογική επιστήμη με την συστηματική μελέτη και έρευνα της πλούσιας χειρόγραφης παράδοσης».

Ας μου επιτραπεί να πώ δυό πράγματα:
1. Η ερμηνεία αυτή, όπως και άλλες του Psaltikon και της Capella Romana βασίζονται στις ερμηνείες που έχω κάνει κατά καιρούς για την Capella Romana και έχω παρουσιάσει πολλὲς απ΄ αυτές κι ο ίδιος με την Capella Romana.
2. Δεν πρόκειται για μετροφωνία, διότι η μετροφωνία ήταν κάτι άλλο (π.χ. δεν ελάμβανε υπόψιν τα χρονικά και τα άφωνα σημάδια).
3. Δεν είναι απλά οι δομικοί φθόγγοι του μέλους, διότι οι δομικοί φθόγγοι που προκύπτουν από διάφορες αναλύσεις της αργής εξήγησης προς ανεύρεσή τους δεν συμπίπτουν πάντα με τα γραμμένα φωνητικά σημάδια.
4. Η ερμηνεία αυτή είναι το προϊόν της μέχρι τώρα έρευνάς μου με βάση εντατική μελέτη θεωρητικών και κυρίως αυτών καθαυτών των μουσικών κειμένων, πολλών συγκρίσεων Χειρογράφων, Θέσεων κλπ και δεν είναι απλώς μια προσπάθεια «να μπεί κάποιος ρυθμός για να εκτελεστούν κάπως». Δεν ξέρω τί άλλο περιμένει η «μουσικολογική επιστήμη και έρευνα», τη στιγμή που, με βάση το παραπάνω σημείωμα, φαίνεται να μην μπορεί να υποστηρίξει πια ότι η εξήγηση των 3 Διδασκάλων αντιπροσωπεύει το αρχικό άκουσμα, τη στιγμή που έχω προσφέρει ήδη έστω κάποια λύση, αλλά αυτή παρουσιάζεται (στην καλύτερη περίπτωση) συνεχώς και λανθασμένα ως «μετροφωνία» και «δομικοί φθόγγοι» ή (σε άλλες περιπτώσεις) και αρνείται να μπεί σε διάλογο μαζί μου, αγνοώντας την ως μη υπάρχουσα.
Τίνος είναι το ανυπόγραφο κείμενο; Καλή χρονιά -με πολλές εξηγήσεις…
 
Top