Ψαλτική και μουσικό όργανο

KHarris

Παλαιό Μέλος
Είμαι σχετικά καινούργιος σε ότι αφορά την βυζαντινή μουσική.
Θα ήθελα την γνώμη του forum στο εξής :
Κατά πόσο και σε τι βοηθάει η εκμάθηση ενός οργάνου (και μάλιστα τι όργανο ?) παράλληλα με την εκμάθηση βυζαντινής μουσικής.

Ζητώ εκ το προτέρων συγνώμη αν το εν λόγω θέμα έχει αναπτυχθεί κάπου αλλού.
 
Είμαι σχετικά καινούργιος σε ότι αφορά την βυζαντινή μουσική.
Θα ήθελα την γνώμη του forum στο εξής :
Κατά πόσο και σε τι βοηθάει η εκμάθηση ενός οργάνου (και μάλιστα τι όργανο ?) παράλληλα με την εκμάθηση βυζαντινής μουσικής.

Ζητώ εκ το προτέρων συγνώμη αν το εν λόγω θέμα έχει αναπτυχθεί κάπου αλλού.

==========================================================

Ψάξε πρώτα να βρεις καλούς δασκάλους και μετά επέλεξε το όργανο
,φυσικά παραδοσιακό-ταμπουρά-ούτι-κανονάκι....
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ναι των βυζαντινών η Θαμπούρα "η παρά των ανατολικών - μη δυναμένων να προφέρωσι το Θ - "ταμπούρα" προφερομένη" ακόμα και από αυτόν τον Χρύσανθο στο θεωρητικό του...
Η θαμπούρα όμως δεν προσφέρεται για βοήθημα διότι έχει "μανίκι" 108 εκατοστών, ενώ η Λάφτα 26 εκατοστών και είναι το μοναδικό όργανο (μετά την θαμπούρα) που παρέχει τόσους πολλούς μπερντέδες - δεσμούς (τάστα των δυτικών) άρα και τα διαστήματα που χρησιμοποιεί η ψαλτική τέχνη και όχι μόνο...

Υ.Γ.διαβάστε παρακαλώ την παραπομπή του προηγουμένου μου μηνύματος για να μην γράφουμε τα ίδια πράγματα και πάλι...
 

en_elladi

Μέλος
Συμφωνώ με τις απαντήσεις που δίνονται οι οποίες είναι πολύ αξιόλογες!
Εγώ απλά θα συμπληρώσω... αν δεν ενδιαφέρεσαι για παραδοσιακό όργανο(που πιστεύω πως είναι σαφώς καλύτερα), τα όργανα που βοηθούν είναι αυτά τα οποία δεν έχουν τάστα. Για παράδειγμα, το βιολί, το τσέλο κλπ.
Τα όργανα χωρίς τάστα(χωρίσματα δηλαδή) "πιάνουν" τα μόρια των φθόγγων της βυζαντινής μουσικής. Απ ότι γνωρίζω έχει ίδιες δυνατότητες με τα παραδοσιακά που προτείνουν πιο πάνω κ.α. Ενώ το πιάνο, η κιθάρα και άλλα όργανα δεν έχουν αυτή την δυνατότητα άρα δεν βοηθούν τόσο πολύ.

Ζητώ συγγνώμη αν κάνω λάθος...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Εγώ απλά θα συμπληρώσω... αν δεν ενδιαφέρεσαι για παραδοσιακό όργανο(που πιστεύω πως είναι σαφώς καλύτερα), τα όργανα που βοηθούν είναι αυτά τα οποία δεν έχουν τάστα. Για παράδειγμα, το βιολί, το τσέλο κλπ.
Τα όργανα χωρίς τάστα(χωρίσματα δηλαδή) "πιάνουν" τα μόρια των φθόγγων της βυζαντινής μουσικής. Απ ότι γνωρίζω έχει ίδιες δυνατότητες με τα παραδοσιακά που προτείνουν πιο πάνω κ.α. Ενώ το πιάνο, η κιθάρα και άλλα όργανα δεν έχουν αυτή την δυνατότητα άρα δεν βοηθούν τόσο πολύ.
Ζητώ συγγνώμη αν κάνω λάθος...
Τα λεγόμενα "άταστα" όργανα είναι σαφώς σε πλεονεκτική θέση από άποψη διαστημάτων, αλλά ΣΕ ΣΧΕΣΗ με τα συγκερασμένα όργανα τα οποία δεν διαθέτουν τα τροπικά διαστήματα της Ανατολής...
Στην Ανατολή όμως υπάρχουν και όργανα τα οποία διαθέτουν πληθώρα τροπικών διαστημάτων τα οποία δεν είναι "άταστα" Λάφτα, Θαμπούρα, Κανονάκι, Ταμπουράς κ.α.
Το δύσκολο και επίπονο με τα "άταστα" είναι ότι πρέπει να γνωρίζεις εσύ τα διαστήματα για να τα παίξεις πάνω στο όργανο και έτσι δεν προσφέρονται για μια οπτικοακουστική παιδαγωγική εκμάθηση των διαστημάτων...
Δείτε και εδώ για τα διαστήματα της λάφτας
http://psaltologion.com/showpost.php?p=627&postcount=4
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Μια σπάνια ηχογράφηση με Λάφτα που προέρχεται από ιδιωτική ηχογράφηση...
Taksim και Kürdilihicazkar peşrev του Tanburi Cemil Bey.
Παίζει ο μεγάλος δάσκαλος İhsan Özgen που σε αυτόν οφείλεται η αναβίωση αυτού του πολύ ωραίου οργάνου...
Η ηχογράφηση έγινε την δεκαετία του '80 στο σπίτι του στα πλαίσια μαθήματος...
 

Attachments

  • İhsan Özgan Kürdilihicazkar peşrev T.C.Bey.MP3
    19.2 MB · Views: 94

sokrates

Σωκράτης Μαραγκουδάκης
Κατά την άποψη μου το καλύτερο που έχει να κάνει κάποιος είναι να ξεκινήσει με ένα όργανο με τάστα σάζι ή λάφτα για να μπωρέσει να αποκτήσει μουσικό αυτί και μετά να συνεχήσει σε ένα όργανο χωρίς τάστα. Εγώ παίζω 3 χρόνια κρητική λύρα και έχω δυσκολεφτεί αρκετά για να 'μαι ακριβής και να μη φαλτσάρω, ενώ η συμμαθήτριά μου δεν είχε πρόβλημα από την καθώς είχε ασχοληθεί αρκετά χρόνια με τη κιθάρα και ήταν σίγουρη γι αυτό που έπαιζε. Βέβαια σε αυτό μπωρεί να φτέω και γω απλά σας μεταφέρω την εμπειρία μου. Και επειδη θεωρώ λιγάκι "τσιρίδα" το βιολί το όργανο που ναι ιδανικό για παραδοσιακά κομμάτια (μετά τη λύρα μου :D) είναι η πολίτικη λύρα η οποία έχει ακριβώς τον ίδιο ήχο με τις παλιότερες (πριν το '40) κρητικές λύρες. Το ευτύχημα είναι ότι το αυτί μου "έστρωσε" και απ' ότι μου λένε δε φαλτσάρω φωνητικά εκτός και αν με κοροϊδεύουν :eek:
 
Top