Το θέμα εάν η Ψαλτική έχει θέση σε εξωλατρευτικές συνάξεις και αν ναί πώς και πού έχει ενδιαφέρον. Μια ιστορική αναδρομή θα είχε ενδιαφέρον επίσης αν μπορεί κάποιος να κάνει.
Στην εποχή μας οι συναυλίες, κονσέρτα και συμφωνίες Βυζαντινής Μουσικής είτε από ψάλτες «σολίστ» είτε από χορωδίες εντός και εκτός ναού είναι σύνηθες φαινόμενο και γενικά δεν ακούγονται επίσημες διαμαρτυρίες. Την ίδια στιγμή, κάποιοι είναι αντίθετοι στη χρήση ναών για συναυλίες έστω και ψαλτικής. (Σχετικά με τις εντός ναού συναυλίες έχω ακούσει ακόμα και την άποψη οτι γυρνώντας την πλάτη μας στο ιερό περιφρονούμε τις εικόνες.) Άλλοι είναι αντίθετοι στην παρουσίαση ψαλτικής σε συναυλιακούς χώρους εκτός ναού γενικά, μη δεχόμενοι την τέχνη σαν απλή τέχνη αλλά εντάσσοντάς τη αποκλειστικά στο λατρευτικό πλαίσιο που αυτή εξυπηρετεί. Άλλοι είναι αντίθετοι στην παρουσίαση της ψαλτικής σε συναυλίες μαζί με άλλες (όλες ή μερικές) μουσικές λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα της. Αντίθετα άλλοι υποστηρίζουν οτι δεν τίθενται τέτοια ζητήματα αλλά οτι συμβάλλουν όλα αυτά στη διάδοση της ψαλτικής και εν τέλει της ορθοδοξίας.
Με την έκδοση δίσκων και CD και φορητών μουσικών συσκευών ο καθένας μπορεί πλέον να μεταφέρει και να ακούει ψαλτική οπουδήποτε, στο αυτοκίνητο, στην κουζίνα, στη βόλτα, στο τρέξιμο και παντού. Και αυτό το γεγονός προβληματίζει μερικούς καθότι επηρρεάζει κατά τη γνώμη τους την αντιμετώπιση του σύγχρονου ψαλτικού υλικού.
Η αντιμετώπιση της ψαλτικής σαν μουσική τέχνη και μόνον χωρίς το προσευχητικό της στοιχείο είναι σημείο αμφιλεγόμενο για κάποιους. Γενικά είναι ένα φιλοσοφικό ζήτημα που δεν έχει μια ξεκάθαρη απάντηση απόσο γνωρίζω.
Στην εποχή μας οι συναυλίες, κονσέρτα και συμφωνίες Βυζαντινής Μουσικής είτε από ψάλτες «σολίστ» είτε από χορωδίες εντός και εκτός ναού είναι σύνηθες φαινόμενο και γενικά δεν ακούγονται επίσημες διαμαρτυρίες. Την ίδια στιγμή, κάποιοι είναι αντίθετοι στη χρήση ναών για συναυλίες έστω και ψαλτικής. (Σχετικά με τις εντός ναού συναυλίες έχω ακούσει ακόμα και την άποψη οτι γυρνώντας την πλάτη μας στο ιερό περιφρονούμε τις εικόνες.) Άλλοι είναι αντίθετοι στην παρουσίαση ψαλτικής σε συναυλιακούς χώρους εκτός ναού γενικά, μη δεχόμενοι την τέχνη σαν απλή τέχνη αλλά εντάσσοντάς τη αποκλειστικά στο λατρευτικό πλαίσιο που αυτή εξυπηρετεί. Άλλοι είναι αντίθετοι στην παρουσίαση της ψαλτικής σε συναυλίες μαζί με άλλες (όλες ή μερικές) μουσικές λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα της. Αντίθετα άλλοι υποστηρίζουν οτι δεν τίθενται τέτοια ζητήματα αλλά οτι συμβάλλουν όλα αυτά στη διάδοση της ψαλτικής και εν τέλει της ορθοδοξίας.
Με την έκδοση δίσκων και CD και φορητών μουσικών συσκευών ο καθένας μπορεί πλέον να μεταφέρει και να ακούει ψαλτική οπουδήποτε, στο αυτοκίνητο, στην κουζίνα, στη βόλτα, στο τρέξιμο και παντού. Και αυτό το γεγονός προβληματίζει μερικούς καθότι επηρρεάζει κατά τη γνώμη τους την αντιμετώπιση του σύγχρονου ψαλτικού υλικού.
Η αντιμετώπιση της ψαλτικής σαν μουσική τέχνη και μόνον χωρίς το προσευχητικό της στοιχείο είναι σημείο αμφιλεγόμενο για κάποιους. Γενικά είναι ένα φιλοσοφικό ζήτημα που δεν έχει μια ξεκάθαρη απάντηση απόσο γνωρίζω.