Παιδιά, εγώ πιστεύω ότι έχει χαθεί η Αξία και ο συμβολισμός του του Άρχοντα Πρωτοψάλτη.
Προς Θεού, δεν το λέω για τον συγκεκριμένο...
Αλλά κάπου πιστεύω έχει φθαρεί το όλο πράγμα....
Ενώ παλιά ο κατάλογος των Αρχόντων ήταν ολιγάριθμος, στην εποχή μας έχει γεμίσει. Έγινε μόδα πλέον και αυτό...
Άρχοντες, με όλη τη σημασία της λέξης, πρέπει να γίνουμε για τα μάτια του Θεού, και όχι για τα μάτια των ανθρώπων.
ἐργασία τοῦ Έντιμολογιωτάτου κ. Βασιλείου Θ. Σταυρίδου Άρχοντος Διδασκάλου του Ευαγγελίου Καθηγητού της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης τήν ὁποία βρῆκα ἐδῶ καί ἡ ὁποία βέβαια στόν συνημμένο κατάλογο ἀφ᾿ ἑνός περιλαμβάνει ἐκτός ἀπό τούς ψάλτες, πού μᾶς ἐνδιαφέρει, πάντας τούς λαϊκούς, ἀφ᾿ ἑτέρου, ὅπως ἐπισημαίνει καί ὁ ἴδιος, εἶναι ἐλλιπής.
Εχουν πληθυνει τοσο πολυ τα σκουφια..που σε λιγο θα ψαχνουμε για κεφαλια...!
εγω παντως αγαπητε ιωαννη,ακομα κι αν σε εναν φανταστικο κοσμο,αξιζα οφικιο,δε θα δεχομουν τον τιτλο "αρχων",την στιγμη που δεν ειχε τετοιο τιτλο ο πετρος,ο ιακωβος,ο τραπεζουντιος,ο κλαδας,ο χρυσαφης και η υπολοιπη παρεα....
Όλοι οι προαναφερθέντες είχαν...Βέβαια δεν ξέρω αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει γι' αυτό και μόνον το λόγο να έχετε και εσείς...
φυσικα και δεν ειχαν....
τι ειναι αυτα που λετε???
εχετε δει σε κανενα χειρογραφο να αναγραφεται καποιος απο αυτους ως "αρχων"???
αν βρειτε να μου το υποδειξετε.
Αυτά που λέμε είναι γεγονός! Ούτε και σήμερα θα δείτε σε κανένα χειρόγραφο. Και ο Πρίγγος ακόμη υπέγραφε ως, "ο πρωτοψάλτης της Μ. Εκκλησίας".
Διαβάστε αν θέλετε αρκετά επί του θέματος και του θεσμού, στο 5τομο "Συνταγμάτιο των θείων και ιερών κανόνων" των Ράλλη & Ποτλή, ή στη "Μνημοσύνη" του 1969 σε άρθρο του Πατρινέλλη, αλλά και πρόσφατες διατριβές περί του θέματος, σε σχετικό βιβλίο του Ι. Σταυρίδη.
Οι τίτλοι υπήρχαν. Απλά ήταν γελοίο και απρεπές να υπογράφει κάποιος έτσι τα έργα του, διότι αυτό είναι μία τιμή της Εκκλησίας και δεν (πρέπει να) χρησιμοποιείς κάτι τέτοιο ως υπογραφή, διότι εκθέτεις τον εαυτό σου. Ας μην συγχέουμε τα πράγματα με τη σημερινή μας φαυλότητα και ψευτοϋπερηφάνεια, όπου γίναμε όλοι πρόεδροι, διευθυντές, διδάσκαλοι, άρχοντες κ.λ.π. Μερικά παραδείγμα από τις πρώτες σελίδες κωδίκων:
Εἶναι πολλά καί τά προηγούμενα...Το "Άρχων" δεν είναι τμήμα της ονομασίας του κάθε οφφικίου. Το οφφίκιο είναι π.χ. Πρωτοψάλτης, Λαμπαδάριος, Μέγας Ιερομνήμων, Μέγας Ρεφερενδάριος κ.λπ. Το "Άρχων" είναι τιμητική προσφώνηση των οφφικιάλων της Μ.τ.Χ.Ε. εν γένει. Για το πότε καθιερώθηκε, δεν μπορώ να απαντήσω υπεύθυνα.
Οἱ ὅροι πού ἐμφανίζονται στό Μεταβυζάντιο γιά τούς ὀφφικιαλίους τῶν Χορῶν τῶν Ψαλτῶν παραμένουν ταυτόσημοι μέ αὐτούς πού εἶναι σέ χρήση πρίν τήν Ἄλωση. Ἡ μόνη διαφοροποίηση εἶναι ἡ προσθήκη στούς Πατριαρχικούς (Πατριαρχικοῦ Ναοῦ) τοῦ προσδιοριστικοῦ Ἄρχων, προκειμένου νά ξεχωρίζουν ἀπό τούς ὑπόλοιπους Πρωτοψάλτες τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Κωνσταντινουπόλεως.
Ὅμως ὁ ὅρος Ἄρχων Πρωτοψάλτης Ἀρχιεπισκοπῆς Κωνσταντινουπόλεως πέρασε στά νεώτερα χρόνια τό στάδιο τῆς πρακτικῆς διαφοροποίησης, ὁδηγώντας στή γένεση καινοφανοῦς ὀφφικιαλίου πού οὐδέποτε συναντᾶται στίς βυζαντινές καί μεταβυζαντινές πηγές. Ἀποδίδεται σέ Ψάλτες ἐκτός τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Κωνσταντινούπολης.
Ἡ σύγχρονη καθιέρωσή του στηρίζεται προφανῶς στό παρεμφερές πρός τό ἀξίωμα τοῦ Πρωτοψάλτη, ἐπίσης καινοφανές ὀφφίκιο τοῦ «ἄρχοντος μουσικοδιδασκάλου καί κληρικοῦ τῆς πατριαρχικῆς αὐλῆς τῆς Μ. τοῦ Χ. Ε.» πού δίνεται ὡς τιμητική διάκριση, ἀλλά καί στόν συσχετισμό τῶν ὅρων Πρωτοψάλτης καί Διδάσκαλος. Ἡ πρώτη ἀπονομή του ἔγινε τό 1911 ἀπό τήν Ἱερά Σύνοδο τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, κατόπιν προτάσεως τοῦ Οἰκ. Πατριάρχου Ἰωακείμ τοῦ Γ΄, στόν τότε καθηγητή ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς τοῦ Ὠδείου Ἀθηνῶν, Κ. Ψάχο.
Το παραπάνω κείμενο όχι μόνο δεν απαντάει στο ερώτημα, αλλά δημιουργεί και σύγχυση. Σε ποια ακριβώς μεταβυζαντινή πηγή (και πότε) συναντάται η προσθήκη της προσφωνήσεως "Άρχων" στα οφφίκια των πατριαρχικών ψαλτών, και μάλιστα προς διάκρισιν από τους απλούς Πρωτοψάλτες; (Μήπως στο "Μεταβυζάντιο" κατείχαν και οι λοιποί ιεροψάλτες της Βασιλεύουσας το οφφίκιο του Πρωτοψάλτου της Μ.τ.Χ.Ε.;;Οἱ ὅροι πού ἐμφανίζονται στό Μεταβυζάντιο γιά τούς ὀφφικιαλίους τῶν Χορῶν τῶν Ψαλτῶν παραμένουν ταυτόσημοι μέ αὐτούς πού εἶναι σέ χρήση πρίν τήν Ἄλωση. Ἡ μόνη διαφοροποίηση εἶναι ἡ προσθήκη στούς Πατριαρχικούς (Πατριαρχικοῦ Ναοῦ) τοῦ προσδιοριστικοῦ Ἄρχων, προκειμένου νά ξεχωρίζουν ἀπό τούς ὑπόλοιπους Πρωτοψάλτες τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Κωνσταντινουπόλεως.
Οι τίτλοι υπήρχαν., διότι αυτό είναι μία τιμή της Εκκλησίας και δεν (πρέπει να) χρησιμοποιείς κάτι τέτοιο ως υπογραφή, διότι εκθέτεις τον εαυτό σου. Ας μην συγχέουμε τα πράγματα με τη σημερινή μας φαυλότητα και ψευτοϋπερηφάνεια, όπου γίναμε όλοι πρόεδροι, διευθυντές, διδάσκαλοι, άρχοντες κ.λ.π. Μερικά παραδείγμα από τις πρώτες σελίδες κωδίκων:Απλά ήταν γελοίο και απρεπές να υπογράφει κάποιος έτσι τα έργα του
Σαφέστατα, πάτερ μου... Εσείς απλώς το παραθέσατε και πολύ καλά κάνατε.Πιστεύω, ὅτι δέν τά λέτε σέ μένα αὐτά, ἀλλά στήν Κα Σπυράκου.
Εἶναι πολλά καί τά προηγούμενα...
[URL="http://www.youtube.com/watch?v=5Ahkcsjwf-E"]Σπυράκου[/URL]...