Ψαλμωδία μετά το Δι'ευχών

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Πολλοί ψάλτες ψάλλουν μετά το Δι'ευχών διάφορα μαθήματα. Δύο ερωτήσεις:

- Είναι "εξωλειτουργική" αυτή η ψαλμωδία και τί σημαίνει αυτό;

- Υπάρχουν μέλη που ενδείκνυνται να ψάλλονται τότε;

Προσθέστε και τα δικά σας ερωτήματα/απαντήσεις εδώ.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#2
- Είναι "εξωλειτουργική" αυτή η ψαλμωδία και τί σημαίνει αυτό;
Δεν νομίζω ότι πρέπει να την δούμε ως "εξωλειτουργική" επειδή έχει τελειώσει η ακολουθία της Θ.Λειτουργίας. Είναι λειτουργικός χρόνος και η διανομή του αντιδώρου.

- Υπάρχουν μέλη που ενδείκνυνται να ψάλλονται τότε;
Στον Π.Ναό ψάλλουν τις αργές καταβασίες και αν υπάρχει πολύς κόσμος καλοφωνικούς ειρμούς (π.Φαράσογλου).

Εγώ συνήθως δεν ψάλλω τίποτε (γιατί είμαι κουρασμένος στο τέλος της ακολουθίας:eek:), αλλά αν καμιά φορά πω κάτι θα είναι οι αργές καταβασίες ή αν τις έχω ψάλλει στην ακολουθία καλοφωνικός ειρμός ή κράτημα.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#3
Δεν νομίζω ότι πρέπει να την δούμε ως "εξωλειτουργική" επειδή έχει τελειώσει η ακολουθία της Θ.Λειτουργίας. Είναι λειτουργικός χρόνος και η διανομή του αντιδώρου.
Αναφέρομαι στο γενικότερο φαινόμενο, μετά το Δι'ευχών οποιαδήποτε ακολουθίας. Παραδείγματα:

Βάπτιση: "Πάτερ Παντοκράτωρ"
Γάμος: "Εν τη Ερυθρά" (και παράλληλα το "Άξιον Εστίν" (ή άλλα όμορφα μέλη:eek:!) της εισόδου)
Εσπερινός: Θεοτόκε Παρθένε κτλ
Λειτουργία: διανομή αντιδώρου
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#4
Αναφέρομαι στο γενικότερο φαινόμενο, μετά το Δι'ευχών οποιαδήποτε ακολουθίας.
Δεν το είχα καταλάβει.

Παραδείγματα:
Βάπτιση: "Πάτερ Παντοκράτωρ"
Ναι κι εγώ το ψάλλω αυτό.

Γάμος: "Εν τη Ερυθρά" (και παράλληλα το "Άξιον Εστίν" (ή άλλα όμορφα μέλη:eek:!) της εισόδου)
Κι εγώ ψάλλω το "Εν τη ερυθρά" στο τέλος του γάμου (αν χαιρετίσουν εντός του Ναού οι νεόνυμφοι).

Εσπερινός: Θεοτόκε Παρθένε κτλ
Στον εσπερινό συνήθως το ψάλλω στην αρτοκλασία. Αλλά έχω δει να το ψάλλουν στο τέλος.
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
#6
Για να είμαι και στο πνεύμα των ημερών, κάποιος ψάλτης απο τους καλούς, μετά την Πρωτοχρονιάτικη Θ. Λειτουργία, κατα την διανομή του Αντιδώρου, τι λέτε έψαλλε ο αθεόφοβος;
Τα Κάλαντα!! :eek::eek::eek::eek:
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#8
Προσωπικά εγώ δεν ψάλλω στο τέλος της Θείας Λειτουργίας. Βασικά η κόπωση αλλά
ας αφήσουμε και τον κόσμο να πεί και κανένα "χρόνια πολλά" ή μια "καλημέρα" στον ναό. Δεν νομίζω ότι είναι και πολύ κακό αυτό.
Βέβαια ο μακαρίτης ο Φουντούλης έλεγε ότι κάτι πρέπει να ψάλλεται.
Και πρότεινε τις Καταβασίες αργές ή σύντομες.
Πάντως κι εγώ συμφωνώ ότι δεν πρέπει να θεωρηθεί εξωλειτουργική την στιγμή έστω κι αν τελειώνει η λειτουργία.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#10
Για να είμαι και στο πνεύμα των ημερών, κάποιος ψάλτης απο τους καλούς, μετά την Πρωτοχρονιάτικη Θ. Λειτουργία, κατα την διανομή του Αντιδώρου, τι λέτε έψαλλε ο αθεόφοβος;
Τα Κάλαντα!!
Βάλε τουλάχιστον το "αθεόφοβος" σε εισαγωγικά ή ακόμα καλύτερα άλλαξε τον χαρακτηρισμό ή ακόμα πιό καλά μην χαρακτηρίζεις καθόλου. Νομίζω θα είναι καλύτερα :)
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#12
Τι κανω εγω ; ''Τρεχω'' για καφε και τσιγαρο (για να ''ελαφρυνω'' το θεμα
αν και υποθετω οτι οι περισσοτεροι δεν καπνιζετε και πολυ καλα κανετε ) .

Και καποια ''ιστορικα'' : Στην Θεσσαλονικη παλαιωτερα και επι πρωτοψαλτιας
(με αλφαβητικη σειρα) , Θεοδοσοπουλου Χρυσανθου (Αγιος Δημητριος) , Καραμανη Αθανασιου (Αγιος Γρηγοριος Παλαμας) , Ταλιαδωρου Χαριλαου (Της
Του Θεου Σοφιας) , ΠΑΝΤΑ μετα το ''Δι' ευχων'' εψαλλοντο διαφορα (αργες
καταβασιες , καλοφωνικοι κλπ ) . Μαλιστα ειδικα ο Χρυσανθος , σε περιοδους
Τριωδιου ή Πεντηκοσταριου , εψαλλε πολλες φορες το Δοξαστικο του Εσπερινου (''Ω ποσων αγαθων ..'' , ''Ανεβη Ο Ιησους .." κλπ) .
Τωρα μετα το τελος της Κυριακατικης Θειας Λειτουργιας πηγαιναν ολοι
(Πρωτοψαλτης , Λαμπαδαριος , Βοηθοι) σε : Χρυσανθος σε καφεζαχαροπλαστειο απεναντι απο τον Αγιο Δημητριο . Καραμανης και
Ταλιαδωρος σε δυο καφενεια (ηταν πολυ κοντα) επι της παραλιακης . Στα
''στεκια'' αυτα κατεφθαναν και αλλοι ψαλτες απο ολη την Θεσ-κη , μαθητες των τριων πρωτοψαλτων , στο καφενειο φυσικα που ηταν ο δασκαλος τους .
Επεφτε συνεφο , το τσιγαρο , το κους-κους και το θαψιμο των αλλων .
Τα παραπανω τα εχω ζησει προσωπικα (καποτε) .
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#13
Για να είμαι και στο πνεύμα των ημερών, κάποιος ψάλτης απο τους καλούς, μετά την Πρωτοχρονιάτικη Θ. Λειτουργία, κατα την διανομή του Αντιδώρου, τι λέτε έψαλλε ο αθεόφοβος;
Τα Κάλαντα!!
Εμάς στον καθεδρικό ναό του Σύδνευ μας τα ζητάνε οι ιερείς :eek: να τα τραγουδήσουμε κατά τη διανομή της Βασιλόπιτας (αντίδωρο δεν προβλέπεται :eek:). O tempora o mores...

Και εκτός από αυτά μας ζητάνε να τραγουδήσουμε και το "Πάει ο παλιός ο χρόνος" :eek::eek:Αλλά αυτό δεν μπορέσαμε να το ... αντέξουμε οι ψάλτες και κάναμε "απεργία" (δεν το είπαμε τελικα).

Καλή Χρονιά.

Δημήτρης
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#14
Υπενθυμιζω πως εγω ψαλλω πριν το ''Δι'ευχων'' τα βυζαντινα καλαντα του
Αρχωντα Πρωτοψαλτη Ιωαννη Βουτσιανα κατ'απαιτηση και των ιερεων και του εκκλησιασματος . Βεβαια αρεσουν και σε μενα . Αν θελετε τα δοκιμαζεται και σεις . Τα επισυναπτω .
 

Attachments

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#15
Την εποχή που έψαλλα επαγγελματικά (από τα τέλη Μάη 06 παραιτήθηκα λόγω αυξημένων επαγγελματικών υποχρεώσεων) δεν έλεγα τίποτε μετά την απόλυση λόγω κόπωσης και του επικρατούντος θορύβου. Σκηνή στο καφενείο σαν αυτές που περιγράφει ο κ. Λιναρδάκης έχω ζήσει πρόσφατα στη Σόφια όπου (δόξα τω Θεώ η βυζαντινή μουσική επαναχρησιμοποιείται με πολύ καλά αποτελέσματα). Οι Βούλγαροι συνάδελφοι με τους οποίους έψαλλα μαζί κάπνιζαν μανιωδώς ( τους έκανε μεγάλη εντύπωση που εγώ δεν καπνίζω) και σχολίαζαν τα ψαλτικά νέα διακωμωδώντας κυρίως την οπερατική χορωδία του Πατριαρχικού Ναού Αλεξάνταρ Νέφσκυ η οποία στις αρχιερατικές λειτουργίες ψάλλει 2-3 φορές το χερουβικό και το άξιον εστι αφού δεν γνωρίζει αργά (έστω πολυφωνικά) κομμάτια!!! :d
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#16
Προσωπικά εγώ δεν ψάλλω στο τέλος της Θείας Λειτουργίας. Βασικά η κόπωση αλλά
ας αφήσουμε και τον κόσμο να πεί και κανένα "χρόνια πολλά" ή μια "καλημέρα" στον ναό. Δεν νομίζω ότι είναι και πολύ κακό αυτό.
Βέβαια ο μακαρίτης ο Φουντούλης έλεγε ότι κάτι πρέπει να ψάλλεται.
Και πρότεινε τις Καταβασίες αργές ή σύντομες.
Πάντως κι εγώ συμφωνώ ότι δεν πρέπει να θεωρηθεί εξωλειτουργική την στιγμή έστω κι αν τελειώνει η λειτουργία.


Συμφωνῶ ἀπόλυτα. «Ἐν εἰρήνῃ προέλθωμεν». Διαφορετικὰ περιφρονεῖται καὶ ὑποτιμᾶται ὁ ὕμνος πρὸς τὸν Θεόν.
 
Last edited:

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#17
Νομίζω ότι και στην πνευματική "Τράπεζα" ισχύει ότι και στα τραπέζια μας:wink: (επιτρέψτε μου την αναλογία...)

Μετά από ένα πλούσιο Γεύμα, (Θ. Λειτουργία) πάντα υπάρχει χώρος για ένα (μελισματικό :wink:) γλυκό!!! (Καλοφωνικό ειρμό, ή κράτημα...:wink:) Το θέμα είναι, βέβαια, να συμφωνεί κι ο εκάστοτε προεξάρχων Αρχιτρίκλινος (-Ιερεύς...:))
 
Last edited:

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
#18
Για να είμαι και στο πνεύμα των ημερών, κάποιος ψάλτης απο τους καλούς, μετά την Πρωτοχρονιάτικη Θ. Λειτουργία, κατα την διανομή του Αντιδώρου, τι λέτε έψαλλε ο αθεόφοβος;
Τα Κάλαντα!! :eek::eek::eek::eek:
Αυτό είναι ανέκδοτο.
 
Top