Ψαλμωδία ή ανάγνωση του «Τη Υπερμάχω» στον Ακάθιστο Ύμνο;

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Αντιγράφηκε από το θέμα «Αλληλούια» και «Δόξα σοι Κύριε» στις Ώρες της Μ. Παρασκευής

Αγαπητοι Φιλοι Χριστος Ανεστη .
Καπως ετεροχρονισμενα , θετω εν ειδη ερωτησεων τρεις αποριες μου , σχετικα με την τελετουργικη ταξη την περιοδο του Τριωδιου , συμπεριλαμβανωμενης και της Μεγαλης Εβδομαδος και παρακαλω τους ειδικους , κληρικους τε και λαϊκους , να μας παραθεσουν τις αποψεις τους .

Αον : Στην ακολουθια του Ακαθιστου (τελευταιοι Χαιρετισμοι) , μετα τον τελευταιο οικο (Αγγελος πρωτοστατης ..) και μετα το εφυμνιο ''Χαιρε Νυμφη
ανυμφευτε'' , ψαλλωμε ή οχι το ''Τη υπερμαχω ..'' ; Εγω δεν το ψαλλω . Απλα μετα το τρισαγιο , το λεμε χυμα ως κοντακιον .

Βον : Στις Μεγαλες Ωρες την Μεγαλη Παρασκευη το πρωϊ :
1ον : Μετα τους ''Αποστολους'' , ψαλλωμε ή οχι Αλληλουϊα ; Και γιατι .
2ον : Μετα τα ''Ευαγγελια'' , ψαλλωμεν ή οχι Δοξα Σοι Κυριε .. ; Και γιατι .
Προσωπικα , δεν ψαλλω ουτε Αλληλουϊα ουτε Δοξα Σοι Κυριε .. .

Εφετος την Μ. Παρασκευη το πρωϊ ειχα στην εκκλησια μου Επισκοπο . Κατα την δειαρκεια των Μεγαλων Ωρων , ηταν μεσα στο ιερο . Καποια στιγμη που μπηκα στο ιερο , με ρωτησε γιατι δεν ψαλλω το Αλληλουϊα και το Δοξα σοι .
Του απηντησα οτι δεν ψαλλωνται . Διεφωνησε αλλα εγω συνεχισα να μην τα ψαλλω . Οταν τελειωσε η ολη ακολουθια , μπηκα στο ιερο . Με φωναξε και πηγαμε σε μια γωνια και μου ειπε : Εχεις δικιο για το Αλληλουϊα . Δεν ψαλλεται αφου δεν υπαρχει προκειμενο (κατι μου ειπε - δεν θυμαμαι ακριβως-
οτι το Αλληλουϊα ειναι ''προεκταση'' του προκειμενου ή κατι τετοιο , και αφου δεν υπαρχει προκειμενο , δεν ψαλλεται το Αλληλουϊα ) . Το ''Δοξα Σοι Κυριε ..'' ομως , μου ειπε οτι ψαλλεται , αφου λεμε ''Σοφια Ορθη ..'' .

Τα οποια συμπερασματα σας , παρακαλω τα περιμενω στις απαντησεις σας .
Χριστος Ανεστη .
ΥΓ : Εχει γεινει καποια νυξη στο παρων θεμα για το Βον μερος των αποριων μου , ομως τις θετω πιο συγκεκριμενα για πιο εξειδικευμενη συζητηση .
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Αον : Στην ακολουθια του Ακαθιστου (τελευταιοι Χαιρετισμοι) , μετα τον τελευταιο οικο (Αγγελος πρωτοστατης ..) και μετα το εφυμνιο ''Χαιρε Νυμφη
ανυμφευτε'' , ψαλλωμε ή οχι το ''Τη υπερμαχω ..'' ; Εγω δεν το ψαλλω . Απλα μετα το τρισαγιο , το λεμε χυμα ως κοντακιον .
Φέτος κανονίσαμε και το είπαμε επτάκις, δηλαδή και στο τέλος κάθε Στάσεως στο σύντομον μέλος και τις 7 φορές.
Φυσικά στην αρχή της α' Στάσεως ψάλλαμε το Κοντάκιον: "Το προσταχθέν" εκ γ'.
Ένας ύμνος που μπορεί να συμμετέχει ο λαός δεν είνα άσχημο να ψαλλεί πολλάκις από την στιγμή που πολλές φορές ψαλλόταν στην ακολουθία του Όρθρου του ΑΚΑΘΙΣΤΟΥ.

(Εύχομαι ταχεία ανάρρωση)

Υ.Γ. Παρακαλώ ας κανονίσουν οι συντονιστές την μεταφορά των μηνυμάτων σε καταλληλότερο χώρο και ζητώ συγγνώμη για την απροσεξία.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αον : Στην ακολουθια του Ακαθιστου (τελευταιοι Χαιρετισμοι) , μετα τον τελευταιο οικο (Αγγελος πρωτοστατης ..) και μετα το εφυμνιο ''Χαιρε Νυμφη ανυμφευτε'' , ψαλλωμε ή οχι το ''Τη υπερμαχω ..'' ; Εγω δεν το ψαλλω . Απλα μετα το τρισαγιο , το λεμε χυμα ως κοντακιον .
Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου μέ Ἀπόδειπνο εἶναι νεώτερον ἔθος. Αὐτή κατά τό ΤΑΣ καί τό Τριώδιον προβλέπεται μόνον μέ τόν Ὄρθρο. Ἐκεῖ μετά τήν τελευταία στάση ψάλλεται πάλιν τό Τῇ ὑπερμάχῳ.
Τώρα μετά τήν ὑπό τοῦ ΤΜΕ καθιέρωση αὐτῆς τῆς Ἀκολουθίας μέ Ἀπόδειπνο (ὅπως καί τίς προηγούμενες 4 Παρασκευές) ἐνῶ κατά τίς μεμονωμένες στάσεις προβλέπεται (σελ. 335), στόν Ἀκάθιστο δέν προβλέπεται (σελ. 348). Προβλέπεται ὅμως ἀπό τό ἴδιο Τυπικό στό Παράρτημα πίσω, ὅπου ἡ Τάξη τῆς Πατριαρχικῆς Χοροστασίας κατά τήν Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου (σελ. 397). Ἀλλά καί στήν σελ. 348 ὑπάρχει ὑποσημείωση πού παραπέμπει γιά ἐκτενέστερο διάγραμμα αὐτῆς τῆς Ἀκολουθίας πίσω, ὅπως ἀνέφερα. Γι᾿ αὐτούς τούς λόγους τά τελευταῖα χρόνια τά ΔΙΠΤΥΧΑ τό προβλέπουν. Τό αὐτό καί τό ΗΟΠ. Τό αὐτό ὁρίζει καί τό ΣΤ, σελ. 634.


 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ψάχνοντας για να σιγουρευτώ πόσες φορές θα ψαλεί το "Τη υπερμάχω" κατά την Παρασκευή του Ακαθίστου, είδα ότι τα "Δίπτυχα" (και το ΗΟΠ) προβλέπουν να ψαλεί τέσσερις φορές, όπως αναφέρθηκε ήδη προηγουμένως. Στο τυπικό όμως της Εκκλησίας της Κύπρου προβλέπεται και πέμπτη φορά, μετά την α΄ στάση και πριν από την έναρξη του κανόνα. Υπάρχει κάποιος λόγος; Και πως φτάνουμε στο επτάκις που ανέφερε ο Δημ. Καλπακίδης πιο πάνω (αν συμπεριλάβουμε και το "χύμα" μετά το Τρισάγιο);
 

panayiotis constantinou

Παλαιό Μέλος
Στο τυπικό της εκκλησίας της Κύπρου , τη υπερμάχω προβλέπεται να ψαλεί:
Μετά την Α στάσιν, μετά την γ΄ωδή,μετά την β στάσιν, μετά την στ ωδή, μετά την γ΄σταση, μετά την θ΄ωδή και μετά την ολοκλήρωση της δ ΄στασης. Το σύνολο 7 φορές.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Στο τυπικό της εκκλησίας της Κύπρου , τη υπερμάχω προβλέπεται να ψαλεί:
Μετά την Α στάσιν, μετά την γ΄ωδή,μετά την β στάσιν, μετά την στ ωδή, μετά την γ΄σταση, μετά την θ΄ωδή και μετά την ολοκλήρωση της δ ΄στασης. Το σύνολο 7 φορές.

Δίκιο έχεις, εγώ τα μέτρησα λάθος.
 
Top