[Ψάχνω] Οικηματάριον Ιωάννου Κουκουζέλους

Παράφωνος

Νέο μέλος
Στα προλογικά του Αναστασιματαρίου Ιωάννου Δαμασκηνού, από τις εκδόσεις "Ψαλτικά Βαλτάδων", έχει ένα κατάλογο για τα βιβλία που είχαν σκοπό να εκδώσουν. Εκεί αναφέρεται και το Οικηματάριον του Ι. Κουκουζέλους. Αν κανείς έχει κάτι υπόψιν του, ας το ανεβάσει. Ευχαριστώ!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Το Οικηματάριον είναι μια συλλογή που περιέχει συνθέσεις οίκων του Ακαθίστου από διαφόρους μουσουργούς. Συνήθως αποδίδεται στον Κλαδά, ο οποίος μελοποίησε όλους τους οίκους. Στην χειρόγραφη εξήγηση του Χουρμουζίου που ανέβηκε εδώ, όπως και στον αντίγραφο κώδικα αυτό, υπάρχουν οι οίκοι «Γνώσιν άγνωστον» και «Θεοδρόμον αστέρα» (στα δεύτερα pdf, σελίδες 313 κε και 247 κε αντιστοίχως). Δεν έχω ψάξει ακόμη αυτόν τον κώδικα της εξήγησης του Γρηγορίου. Αν θέλετε, ρίξτε μια ματιά.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Λάθος μου, δεν είναι εξήγηση στη νέα μέθοδο, αλλά σε εξηγητική σημειογραφία προ της νέας μεθόδου. Σε παλαιότερη ακόμη σημειογραφία είναι ο κώδικας αυτός. Σε κάθε περίπτωση, δεν έχουν πρακτική αξία στις μέρες μας, παρά μόνο για τους ελάχιστους που μπορούν να τους διαβάσουν.

Ανατρέχοντας στο φυλλάδιο του δίσκου με μέλη του Ιωάννου Κουκουζέλους που έβγαλε ο καθηγητής κ. Στάθης με τη χορωδία του, βλέπω πως στην εργογραφία περιέχει τα εξής μέλη στο Οικηματάριο:
Τῇ ὑπερμάχῳ, Γνώσιν ἄγνωστον, Δύναμις τοῦ Ὑψίστου, Ζάλην ἔνδοθεν, Ἤκουσαν οἱ ποιμένες, Θεοδρόμον ἀστέρα, Νέαν ἔδειξε, Ξένον τόκον, Ὅλος ἦν, Ῥήτορας πολυφθόγγους, Σῶσαι θέλων, Ὕμνος ἅπας, Χάριν δοῦναι, Ὦ πανύμνητε, Ὦ πανύμνητε + Ἄγγελος πρωτοστάτης.
Προφανώς τα περισσότερα έμειναν ανεξήγητα.
 

Παράφωνος

Νέο μέλος
Πρακτική αξία όσο αφορά τις ακολουθίες των "Χαιρετισμών" ή του "Ακαθίστου" δεν έχουν, αλλά από μόνος του κάθε οίκος, θα μπορούσε να θεωρηθεί ώς Μάθημα της εορτής στην οποία αναφέρεται. π.χ. οι δύο οίκοι που προαναφέρατε του Κουκουζέλη, θα μπορούσε ο 1ος να θεωρηθεί ως μάθημα του Ευαγγελισμού και ο 2ος των Χριστουγέννων, όπου και η ανάμνηση της προσκύνησης των μάγων.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Πρακτική αξία όσο αφορά τις ακολουθίες των "Χαιρετισμών" ή του "Ακαθίστου" δεν έχουν, αλλά από μόνος του κάθε οίκος, θα μπορούσε να θεωρηθεί ώς Μάθημα της εορτής στην οποία αναφέρεται. π.χ. οι δύο οίκοι που προαναφέρατε του Κουκουζέλη, θα μπορούσε ο 1ος να θεωρηθεί ως μάθημα του Ευαγγελισμού και ο 2ος των Χριστουγέννων, όπου και η ανάμνηση της προσκύνησης των μάγων.
Όχι, άλλο λέω, δεν έχει πρακτική αξία για εμάς διότι είναι σε παρασημαντική που δεν ξέρουμε να ψάλλουμε.
 
Top