EIRYK EMNOSHELE
Qu'est-ce que je ferais sans toi?
[FONT="]Έγραφα μια απάντηση στο θέμα που άνοιξα με τα ανοιξαντάρια του Ραιδεστηνού, αλλά επειδή δείχνει να ξεφεύγει το θέμα, σκέφτηκα να ανοίξω νέο και αν υπάρχει κάποιο παρόμοιο ας ενσωματωθεί. Σας ευχαριστώ.[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]H αλήθεια είναι πως δε καταλαβαίνω αυτό που λέει ο Γιώργος Μ, τη συναισθηματική ψαλτική. Είναι η πρώτη φορά που το εκλαμβάνω ως σοβαρή παρατήρηση, αλλά από την άλλη πως πρέπει να ψάλλει κανείς; έτσι ψυχρά σα ρομπότ εκτελώντας τις «εντολές» τις παρασημαντικής και μόνο;
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Υπάρχει τέχνη χωρίς να την αισθάνεται κανείς; Βλέπεις ακόμα και στη σύγχρονη μουσική που ο ήχος βγαίνει από μηχανήματα κι όμως ο [/FONT][FONT="]dj[/FONT][FONT="]εκεί προσπαθεί με ασταμάτητο κόπο να βάλει τα δικά του εφέ ή το κατάλληλο μέρος του τραγουδιού την κατάλληλη στιγμή όχι έτσι επειδή απλά ταιριάζουν τα bits. Δε σκρατσάρει τους δίσκους επειδή έτσι το έμαθε, αλλά με τέτοιο τρόπο που του βγαίνει από μέσα του. Και όσο πιο πολύ το νιώθει και άρα έχει εντρυφήσει, τόσο καλύτερα τα καταφέρνει. Αυτό το σκρατσάρισμα αποτελεί οπωσδήποτε μια μουσική ερμηνεία - [FONT="]έκφρα[FONT="]ση[/FONT][/FONT] άσχετα αν δε βγάζει ήχο που να δημιουργεί διαστήματα.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Αυτά τα πράγματα δε μπορούν να μπουν σε καλούπια Δε μπορεί ο οποιοσδήποτε που ασχολείται με μουσική ερμηνεία να αισθάνεται εγκλωβισμένος. Εννοείται πως υπάρχουν κάποιοι γενικότεροι κανόνες, όπως σε κάθε τέχνη, αλλά άλλο γενικότεροι κανόνες, άλλο να κινούμαι με παρωπίδες και σα ρομπότ. Αυτό σκοτώνει την τέχνη. Είμαι άνθρωπος και όχι μηχάνημα. Έχω μέσα μου ψυχή, έχω αισθήματα. Και πόσο μάλλον όταν ψάλλω και δε τραγουδώ, πρέπει να αισθάνομαι ακόμα περισσότερο ελεύθερος, αφού αυτός προς τον οποίο αναφέρονται τα λειτουργικά κείμενα είναι ο ορισμός της ελευθερίας.
[/FONT]
[FONT="]Γι αυτό και στη δική μας περίπτωση, τα σημάδια που έχω προσθέσει στο κείμενο, πέρα από το γεγονός πως δε τα γνωρίζω καλά, όπως ήδη έγραψα, ωστόσο είναι και εντελώς ενδεικτικά και απλά σου δείχνουν κάποια σημεία που θα παίξεις παραπάνω τη φωνή. Ποτέ όμως με συγκεκριμένο αυστηρά καλουπωμένο τρόπο. Τη μία θα το εκτελέσεις με τον άλφα την άλλη με το βήτα. Γι αυτό όπως εσείς διαμαρτύρεστε για τον τρόπο ερμηνείας μου, εγώ θα μπορούσα να γράψω το ίδιο με τον τρόπο που πολλά μέλη προσπαθούν δυστυχώς να αντιγράψουν τον Στανίτσα. Πως μπορείς να αισθάνεσαι πραγματικά τη μουσική μέσα σου όταν δε βγάζεις αυτό που αισθάνεσαι, αλλά προσπαθείς να αντιγράψεις κάποιον άλλο; Αυτό πλέον δεν είναι μουσική τέχνη αλλά περισσότερο γέρνει προς την υποκριτική.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Έψαλα πριν λίγο καιρό σε ναό που χρειάστηκε να βοηθήσω κάποιο κενό, και για να μη δημιουργηθεί θέμα, έψαλα περίπου στο ύφος που έχει συνηθίσει να ακούει το εκκλησίασμα στο συγκεκριμένο ναό. Όμως μέσα μου ήξερα πολύ καλά πως δεν έψελνα εκείνη την ώρα αλλά υποκρινόμουν κάποιον άλλον όπως κάνει ο ηθοποιός.
[/FONT]
[FONT="]Το ίδιο ασφυκτικά αισθάνομαι και άλλες φορές. Για παράδειγμα τελευταία πήγαινα εσπερινούς σε κάποιο μεγάλο ναό των Αθηνών, λόγω το ότι έμενα πολύ κοντά, αλλά επειδή ως συνήθως οι ψάλτες δε πάνε στους εσπερινούς μου έδωσαν θέση στο αναλόγιο, όμως…. με τον ιερέα που και αυτός ήταν στο αναλόγιο να επιβάλλει το δικό του τρόπο ψαλσίματος. Ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση και με αλυσίδες να μου είχαν δέσει τα χέρια και τα πόδια δε θα αισθανόμουν τόσο εγκλωβισμένος. Και δυστυχώς το έχω νιώσει και αλλού αυτό.
[/FONT]
[FONT="]Οπότε επόμενο είναι, με τέτοιες εμπειρίες, να θέλεις να βρεις τρόπο να ψάλλεις ελεύθερα όπως αρμόζει σε ανθρώπους, ανθρώπους όπως τους έπλασε ο Θεός και όχι σε καθοδηγούμενα ρομποτάκια δήθεν για υπακοή και σεβασμό στην παράδοση ενώ ουσιαστικά πρόκειται για τη γνωστή συμπεριφορά κυριαρχίας... (είναι ψαλτολόγιον εδώ και δεν έχει νόημα να επεκτείνουμε το θέμα). Ένα διάστημα είχα τα κλειδιά κάποιας εκκλησίας απόμακρης, και... το σανίδωνα δηλαδή έψελνα με τις ώρες και αρκετά αρκετά πιο ελεύθερα και ζωηρά μέχρι που έκλεινε η φωνή! Γιατί η ψαλτική είναι και τ[FONT="]ρόπος έκφρασης[FONT="]. [/FONT][/FONT]Σίγουρα δε πρέπει να πάμε και στο άλλο άκρο, ωστόσο με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τα βιώματα του κάθε ανθρώπου επηρεάζουν τη συμπεριφορά του ακόμα και την ψαλτική.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]H αλήθεια είναι πως δε καταλαβαίνω αυτό που λέει ο Γιώργος Μ, τη συναισθηματική ψαλτική. Είναι η πρώτη φορά που το εκλαμβάνω ως σοβαρή παρατήρηση, αλλά από την άλλη πως πρέπει να ψάλλει κανείς; έτσι ψυχρά σα ρομπότ εκτελώντας τις «εντολές» τις παρασημαντικής και μόνο;
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Υπάρχει τέχνη χωρίς να την αισθάνεται κανείς; Βλέπεις ακόμα και στη σύγχρονη μουσική που ο ήχος βγαίνει από μηχανήματα κι όμως ο [/FONT][FONT="]dj[/FONT][FONT="]εκεί προσπαθεί με ασταμάτητο κόπο να βάλει τα δικά του εφέ ή το κατάλληλο μέρος του τραγουδιού την κατάλληλη στιγμή όχι έτσι επειδή απλά ταιριάζουν τα bits. Δε σκρατσάρει τους δίσκους επειδή έτσι το έμαθε, αλλά με τέτοιο τρόπο που του βγαίνει από μέσα του. Και όσο πιο πολύ το νιώθει και άρα έχει εντρυφήσει, τόσο καλύτερα τα καταφέρνει. Αυτό το σκρατσάρισμα αποτελεί οπωσδήποτε μια μουσική ερμηνεία - [FONT="]έκφρα[FONT="]ση[/FONT][/FONT] άσχετα αν δε βγάζει ήχο που να δημιουργεί διαστήματα.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Αυτά τα πράγματα δε μπορούν να μπουν σε καλούπια Δε μπορεί ο οποιοσδήποτε που ασχολείται με μουσική ερμηνεία να αισθάνεται εγκλωβισμένος. Εννοείται πως υπάρχουν κάποιοι γενικότεροι κανόνες, όπως σε κάθε τέχνη, αλλά άλλο γενικότεροι κανόνες, άλλο να κινούμαι με παρωπίδες και σα ρομπότ. Αυτό σκοτώνει την τέχνη. Είμαι άνθρωπος και όχι μηχάνημα. Έχω μέσα μου ψυχή, έχω αισθήματα. Και πόσο μάλλον όταν ψάλλω και δε τραγουδώ, πρέπει να αισθάνομαι ακόμα περισσότερο ελεύθερος, αφού αυτός προς τον οποίο αναφέρονται τα λειτουργικά κείμενα είναι ο ορισμός της ελευθερίας.
[/FONT]
[FONT="]Γι αυτό και στη δική μας περίπτωση, τα σημάδια που έχω προσθέσει στο κείμενο, πέρα από το γεγονός πως δε τα γνωρίζω καλά, όπως ήδη έγραψα, ωστόσο είναι και εντελώς ενδεικτικά και απλά σου δείχνουν κάποια σημεία που θα παίξεις παραπάνω τη φωνή. Ποτέ όμως με συγκεκριμένο αυστηρά καλουπωμένο τρόπο. Τη μία θα το εκτελέσεις με τον άλφα την άλλη με το βήτα. Γι αυτό όπως εσείς διαμαρτύρεστε για τον τρόπο ερμηνείας μου, εγώ θα μπορούσα να γράψω το ίδιο με τον τρόπο που πολλά μέλη προσπαθούν δυστυχώς να αντιγράψουν τον Στανίτσα. Πως μπορείς να αισθάνεσαι πραγματικά τη μουσική μέσα σου όταν δε βγάζεις αυτό που αισθάνεσαι, αλλά προσπαθείς να αντιγράψεις κάποιον άλλο; Αυτό πλέον δεν είναι μουσική τέχνη αλλά περισσότερο γέρνει προς την υποκριτική.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Έψαλα πριν λίγο καιρό σε ναό που χρειάστηκε να βοηθήσω κάποιο κενό, και για να μη δημιουργηθεί θέμα, έψαλα περίπου στο ύφος που έχει συνηθίσει να ακούει το εκκλησίασμα στο συγκεκριμένο ναό. Όμως μέσα μου ήξερα πολύ καλά πως δεν έψελνα εκείνη την ώρα αλλά υποκρινόμουν κάποιον άλλον όπως κάνει ο ηθοποιός.
[/FONT]
[FONT="]Το ίδιο ασφυκτικά αισθάνομαι και άλλες φορές. Για παράδειγμα τελευταία πήγαινα εσπερινούς σε κάποιο μεγάλο ναό των Αθηνών, λόγω το ότι έμενα πολύ κοντά, αλλά επειδή ως συνήθως οι ψάλτες δε πάνε στους εσπερινούς μου έδωσαν θέση στο αναλόγιο, όμως…. με τον ιερέα που και αυτός ήταν στο αναλόγιο να επιβάλλει το δικό του τρόπο ψαλσίματος. Ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση και με αλυσίδες να μου είχαν δέσει τα χέρια και τα πόδια δε θα αισθανόμουν τόσο εγκλωβισμένος. Και δυστυχώς το έχω νιώσει και αλλού αυτό.
[/FONT]
[FONT="]Οπότε επόμενο είναι, με τέτοιες εμπειρίες, να θέλεις να βρεις τρόπο να ψάλλεις ελεύθερα όπως αρμόζει σε ανθρώπους, ανθρώπους όπως τους έπλασε ο Θεός και όχι σε καθοδηγούμενα ρομποτάκια δήθεν για υπακοή και σεβασμό στην παράδοση ενώ ουσιαστικά πρόκειται για τη γνωστή συμπεριφορά κυριαρχίας... (είναι ψαλτολόγιον εδώ και δεν έχει νόημα να επεκτείνουμε το θέμα). Ένα διάστημα είχα τα κλειδιά κάποιας εκκλησίας απόμακρης, και... το σανίδωνα δηλαδή έψελνα με τις ώρες και αρκετά αρκετά πιο ελεύθερα και ζωηρά μέχρι που έκλεινε η φωνή! Γιατί η ψαλτική είναι και τ[FONT="]ρόπος έκφρασης[FONT="]. [/FONT][/FONT]Σίγουρα δε πρέπει να πάμε και στο άλλο άκρο, ωστόσο με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τα βιώματα του κάθε ανθρώπου επηρεάζουν τη συμπεριφορά του ακόμα και την ψαλτική.
[/FONT]
Last edited: