Χρονική αγωγή των αντιφώνων της ακολουθίας των Παθών

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Τα επόμενα μηνύματα μεταφέρθηκαν από τη συζήτηση Παύλος Φορτωμάς: Αίνοι Πλ. Α΄ Ήχου



Καπου παραπανω γινεται λογος για ''χρονο'' . Για ακουστε την επισυναψη (ζωντανα απο Πατρειαρχειο)και σκεφθειτε ποσοι απο μας ψαλλουμαι τα αντιφωνα της Μ.Πεμτης σε αυτο τον χρονο . Τι λετε ; Ευχαριστω .
 

Attachments

  • 0'53''=Στανιτσας=Αντιφωνον Μ. Πεμτης Πλ.Αος.mp3
    312.2 KB · Views: 155
Last edited by a moderator:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Καπου παραπανω γινεται λογος για ''χρονο'' . Για ακουστε την επισυναψη (ζωντανα απο Πατρειαρχειο)και σκεφθειτε ποσοι απο μας ψαλλουμαι τα αντιφωνα της Μ.Πεμτης σε αυτο τον χρονο . Τι λετε ; Ευχαριστω .

Πολύ σωστός ο κ. Λιναρδάκης! Βασικά αυτή είναι η ενδεδειγμένη χρονική αγωγή για τα Αντίφωνα της Μ.Π. Αλλά ακόμα και να την τηρούσαμε θα μας "μάζευαν", δλδ. θα μας έλεγαν να πάμε πιο αργά... Πολύς κόσμος προσέρχεται αργούτσικα πλέον στις Ακολουθίες της Μ. Εβδομάδος, λόγω εργασιακών υποχρεώσεων κ.λπ. οπότε καθίσταται αναγκαία (σε λογικά πλαίσια πάντα...:D) μια μεγαλύτερη σε διάρκεια ακολουθία, η οποία προκύπτει και από τον αργότερο χρόνο των ψαλλομένων.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Καπου παραπανω γινεται λογος για ''χρονο'' . Για ακουστε την επισυναψη (ζωντανα απο Πατρειαρχειο)και σκεφθειτε ποσοι απο μας ψαλλουμαι τα αντιφωνα της Μ.Πεμτης σε αυτο τον χρονο . Τι λετε ; Ευχαριστω .
Ευχαριστούμε για το άκουσμα κ.Βαγγέλη.

Δεν είπα όμως αυτό. Είπα ότι η κατάληξη του στίχου και η συνέχεια του τροπαρίου δεν είχαν τον ίδιο χρόνο, όπως κανονικά θα έπρεπε. (άσχετα με το γιατί και πως)

Και για να τοποθετηθώ επ' αυτού, εγώ δεν συμφωνώ με αυτόν τον χρόνο ψαλσίματος (για τα αντίφωνα της Μ.Πέμπτης) ακόμα κι αν προέρχεται από τον Π.Ναό. Σύντομα μεν, αλλά όχι τόσο.

Είπαμε. Πατριαρχείο και όχι Βατικανό. Και εννοώ, αυθεντία μεν όχι αλάθητο όμως.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Ευχαριστούμε για το άκουσμα κ.Βαγγέλη.
Δεν είπα όμως αυτό. Είπα ότι η κατάληξη του στίχου και η συνέχεια του τροπαρίου δεν είχαν τον ίδιο χρόνο, όπως κανονικά θα έπρεπε. (άσχετα με το γιατί και πως)
Και για να τοποθετηθώ επ' αυτού, εγώ δεν συμφωνώ με αυτόν τον χρόνο ψαλσίματος (για τα αντίφωνα της Μ.Πέμπτης) ακόμα κι αν προέρχεται από τον Π.Ναό. Σύντομα μεν, αλλά όχι τόσο.
Είπαμε. Πατριαρχείο και όχι Βατικανό. Και εννοώ, αυθεντία μεν όχι αλάθητο όμως.

Το ξερω οτι δεν ειπες αυτο . Απλα οταν διαβασα το σχετικο μηνυμα , ετυχε να ακουω ενα σιντι (Στανιτσας-Μ. Εβδομαδα στο Πατριαρχειο) και ειπα να ανεβασω ενα δειγμα του χρονου που ψαλλωνται (μαλλον ψαλλωνταν) τα αντιφωνα της Μ. Πεμτης στον Πατριαρχικο Ναο .
Δεν συμφωνω που δεν συμφωνεις (γιατι ;) με αυτο τον χρονο . Τα αντιφωνα
αν δεν κανω λαθος , ειναι τα μελη που ψαλλωνται με γρηγορωτερη χρονικη
αγωγη απο οποιαδηποτε αλλα . Αντε να συμβιβασθω με ΛΙΓΟ πιο αργο χρονο .
Εχω ακουσει ''μεγαλοσχημους'' πρ-λτες, να τα ψαλλουν εν ειδη δοξαστικου .
Οσο για το ''αυθεντια μεν οχι αλαθητο ομως'' , ΜΑΖΙ ΣΟΥ .
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Δεν συμφωνω που δεν συμφωνεις (γιατι ;) με αυτο τον χρονο . Τα αντιφωνα αν δεν κανω λαθος , ειναι τα μελη που ψαλλωνται με γρηγορωτερη χρονικη αγωγη απο οποιαδηποτε αλλα . Αντε να συμβιβασθω με ΛΙΓΟ πιο αργο χρονο .
Ναι με λίγο πιο αργό χρόνο εννοώ. Σύντομα πάντως. Κυρίως λόγω του μάκρους της ακολουθίας.

Δεν μπορούμε (και βάζω πρώτο τον εαυτό μου που ξέρω σίγουρα...) να ψάλλουμε στον χρόνο του Στανίτσα και αυτό που θα πούμε να το καταλάβουν κι οι από κάτω. Σύντομα τα ψάλλω κι εγώ, αλλά όχι τόσο όσο αυτά που ακούσαμε στην ηχογράφηση.
Εχω ακουσει ''μεγαλοσχημους'' πρ-λτες, να τα ψαλλουν εν ειδη δοξαστικου.
Όχι δεν εννοούσα τέτοιο πράγμα!

Υ.Γ.
Έχετε υπ' όψιν σας πως τα έχει μελοποιήσει ο Πέτρος; Δύσκολα αυτά πάντως θα μπορούσαν να λεχθούν σύντομα. Ίσως όταν έψαλλαν αυτά να μην τα έλεγαν και τόσο σύντομα.
 

Attachments

  • Δοξαστάριο (Π.Εφεσίου) Βουκουρέστι 1820.pdf
    1.1 MB · Views: 71

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Δεν μπορούμε (και βάζω πρώτο τον εαυτό μου που ξέρω σίγουρα...) να ψάλλουμε στον χρόνο του Στανίτσα και αυτό που θα πούμε να το καταλάβουν κι οι από κάτω. Σύντομα τα ψάλλω κι εγώ, αλλά όχι τόσο όσο αυτά που ακούσαμε στην ηχογράφηση.
Δεν θα έλεγα ότι είναι ο χρόνος του Στανίτσα, αλλά ο χρόνος που τηρείται στον Πατρ. Ναό, και τον τηρούσε ο Στανίτσας. Μπορεί κανείς να το διαπιστώσει από αρκετές ηχογραφήσεις που υπάρχουν, αλλά και από τα videos τα οποία κάπου είχε "ανεβάσει" ο Δημήτρης ο Κουμπαρούλης( αν θυμάμαι καλά ο Δημήτρης ήταν) από τις αναμεταδόσεις των Ακουλουθιών του Πατρ. Ναού που έκανε πριν μερικά χρόνια το Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Εκεί οι Άρχοντες Αστέρης και Χαριατίδης ακολουθούν τον ίδιο χρόνο, στο δε λιτό ψάλλειν (το οποίο θυμίζει περισσότερο τις παλαιότερες ηχογραφήσεις) στη συγκεκριμένη περίπτωση ξεχωρίζει "by far" ο Άρχων Λαμπαδάριος κ. Χαριατίδης, προφανώς ως παλαιότερος φορέας τάξης, χρόνου, ακουσμάτων κ.λπ. εντός του Πατρ. Ναού από ό,τι ο κ. Αστέρης. Άρα είναι προφανές νομίζω πως δεν μιλάμε για "χρόνο Στανίτσα" αλλά για το χρόνο που τηρούν οι Πατριαρχικοί Χοροί κατά παράδοση.

Υ.Γ.
Έχετε υπ' όψιν σας πως τα έχει μελοποιήσει ο Πέτρος; Δύσκολα αυτά πάντως θα μπορούσαν να λεχθούν σύντομα. Ίσως όταν έψαλλαν αυτά να μην τα έλεγαν και τόσο σύντομα.

Προφανώς αυτά κάποια στιγμή παραμερίστηκαν για κάποιο λόγο(???) Αν δεν κάνω λάθος επεκράτησε η Μ. Εβδομάδα του Ραιδεστηνού; Κάπου, αν θυμάμαι καλά, υπήρχε ένα θέμα που ανέφερε τα βιβλία που έχει επικρατήσει να ψάλλουν στον Πατρ. Ναό. Μπορεί κάποιος να κάνει ένα αντίστοιχο "ανέβασμα" από την Μ.Ε. του Ραιδεστηνού να δούμε τι έχουμε και από εκεί;
Ίσως να πρόκειται για μια παρόμοια περίπτωση απλοποίησης των ψαλλομένων (τώρα πώς, από πότε και γιατί, ποιος ξέρει...) με αυτή των Αργών Αναστασίμων Ευλογηταρίων που είχα " ανεβάσει", τα οποία είναι καταγραφή από εκτέλεση των πατριαρχικών Χορών.
Σε σχέση με αυτά που ξέρουμε, τα κλασικά του Πέτρου, "κυλάνε" πιο γρήγορα. Υπάρχει κάπου μια ηχογράφηση στον CMΚΟΝ όπου ακούγονται στίχοι τους στο σύντομο χρόνο που ακολουθούσαν στον Πατρ. Ναό. Τα συγκεκριμένα πάντως Ευλογητάρια κατά την παραπάνω Πατρ. εκτέλεση "κυλάνε" σαν... νεράκι! Το λέω και από προσωπική εμπειρία διότι ένα (μακρύ) φεγγάρι συνήθιζα να τα ψάλλω στους Όρθρους των Κυριακών (νεανικές "αμαρτίες" :D:p)
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Ναι με λίγο πιο αργό χρόνο εννοώ. Σύντομα πάντως. Κυρίως λόγω του μάκρους της ακολουθίας.

Δεν μπορούμε (και βάζω πρώτο τον εαυτό μου που ξέρω σίγουρα...) να ψάλλουμε στον χρόνο του Στανίτσα και αυτό που θα πούμε να το καταλάβουν κι οι από κάτω. Σύντομα τα ψάλλω κι εγώ, αλλά όχι τόσο όσο αυτά που ακούσαμε στην ηχογράφηση.
Όχι δεν εννοούσα τέτοιο πράγμα!

Υ.Γ.
Έχετε υπ' όψιν σας πως τα έχει μελοποιήσει ο Πέτρος; Δύσκολα αυτά πάντως θα μπορούσαν να λεχθούν σύντομα. Ίσως όταν έψαλλαν αυτά να μην τα έλεγαν και τόσο σύντομα.

Ουτε και γω μπορω να τα ψαλλω στον χρονο του Στανιτσα . Αλλα αλλο το τι πρεπει και το αλλο το τι μπορουμε . Παντως σε γενικες γραμμες , περιπου το ιδιο λεμε .
Ευχαριστω για την επισυναψη .
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ουτε και γω μπορω να τα ψαλλω στον χρονο του Στανιτσα . Αλλα αλλο το τι πρεπει και το αλλο το τι μπορουμε .
Όχι δεν συμφωνώ.

Και ενώ γενικά συμφωνώ ότι το "μπορώ" με το "πρέπει", πρέπει να συμβαδίζουν (αλλιώς αμα δεν μπορείς μην γίνεσαι ψάλτης!), στο συγκεκριμένο θέμα του χρόνου των αντιφώνων θεωρώ ότι δεν υπάρχει "πρέπει". Σύντομα μεν λόγω της μακράς ακολουθίας, αλλά το τόσο σύντομα ότι είναι "πρέπει" διαφωνώ.

Άλλωστε φαίνεται ότι η παλαιότερη πατριαρχική παράδοση (αυτή του Πέτρου τουλάχιστον) τα έχει αργότερα (σύντομα βέβαια-αλλά όχι όπως αυτά του Στανίτσα). Του Ραιδεστινού τα έχει κανείς πρόχειρα να τα ανεβάσει; (η βιβλιοθήκη μου είναι Τρίπολη) Ο Βουδούρης πως τα έχει;

Δεν θα έλεγα ότι είναι ο χρόνος του Στανίτσα, αλλά ο χρόνος που τηρείται στον Πατρ. Ναό, και τον τηρούσε ο Στανίτσας.
Ναι τουλάχιστον από την εποχή που έχουμε ηχογραφήσεις. Μίλησα για τον χρόνο του Στανίτσα επειδή αυτός ήταν στην ηχογράφηση.
Μπορεί κανείς να το διαπιστώσει από αρκετές ηχογραφήσεις που υπάρχουν, αλλά και από τα videos τα οποία κάπου είχε "ανεβάσει" ο Δημήτρης ο Κουμπαρούλης( αν θυμάμαι καλά ο Δημήτρης ήταν) από τις αναμεταδόσεις των Ακουλουθιών του Πατρ. Ναού που έκανε πριν μερικά χρόνια το Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Εκεί οι Άρχοντες Αστέρης και Χαριατίδης ακολουθούν τον ίδιο χρόνο, στο δε λιτό ψάλλειν (το οποίο θυμίζει περισσότερο τις παλαιότερες ηχογραφήσεις) στη συγκεκριμένη περίπτωση ξεχωρίζει "by far" ο Άρχων Λαμπαδάριος κ. Χαριατίδης, προφανώς ως παλαιότερος φορέας τάξης, χρόνου, ακουσμάτων κ.λπ. εντός του Πατρ. Ναού από ό,τι ο κ. Αστέρης. Άρα είναι προφανές νομίζω πως δεν μιλάμε για "χρόνο Στανίτσα" αλλά για το χρόνο που τηρούν οι Πατριαρχικοί Χοροί κατά παράδοση.
Μια και αναφέρθηκες σε αυτή την ηχογράφηση. Την "έφτιαξα" λιγάκι. Δηλαδή βρήκα το ίδιο κομμάτι με αυτό του Στανίτσα και το κόλλησα πίσω από αυτό του Στανίτσα.

Ακούστε:
View attachment Simeron o Ioudas (Stanitsas-Asteris).mp3

Δεν έχουν τώρα τον ίδιο χρόνο (όπως τ' ακούω εγώ τουλάχιστον) ο Στανίτσας κι ο Αστέρης. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιος είναι σωστός και κάποιος λάθος. Απλά στο συγκεκριμένο θέμα δεν νομίζω ότι πρέπει να υπάρχει κάτι τόσο απόλυτο. Σύντομα μεν, αλλά χωρίς το "πρέπει".
Προφανώς αυτά κάποια στιγμή παραμερίστηκαν για κάποιο λόγο(???) Αν δεν κάνω λάθος επεκράτησε η Μ. Εβδομάδα του Ραιδεστηνού;
Όχι δεν νομίζω. Αν δεν κάνω λάθος (δεν μπορώ και να διασταυρώσω με τα Γρεβενά που έμπλεξα!) ο Βουδούρης λέει ότι ποτέ δεν ψάλθηκε στον Π.Ναό. Δημήτρη καμιά βοήθεια;
 
Last edited:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Μίλησα για τον χρόνο του Στανίτσα επειδή αυτός ήταν στην ηχογράφηση.
ΟΚ, κατάλαβα λάθος. Συγγνώμη.

Δημήτρη καμιά βοήθεια;
Να δούμε τι θα πρωτοκάνει ο Δημήτρης έτσι που το κάναμε το θέμα απόψε... :D:D:D
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Καλημέρα σας
Ωραία η συζήτηση. Αν δεν κάνω λάθος από τον Πρίγγο και μετά έχουμε τόσο σύντομα αντίφωνα, τόσο ψαλλόμενα (αυτά ίσως και μέσω Ναυπλιώτη) όσο και γραπτά. Μάλλον αιτία είναι και η εξαιρετική καλιφωνία των ανθρώπων αυτών και η διάθεση ανάδειξής της και με τον υπερβολικά γρήγορο χρόνο. Και βέβαια είναι εντυπωσιακό να το ακούς από αυτούς τους ανθρώπους. Ένα άλλο θέμα που με ενδιαφέρει όμως είναι κατά πόσον είναι λειτουργικά ορθό να γίνονται "ασκήσεις αναπνοής" και βοηθά στην κατανόηση των ψαλλόμενων και στην καλύτερη συμμετοχή όλων στην ακολουθία. Και το πράγμα γίνεται πιο προβληματικό όταν προσπαθούμε να μιμηθούμε τον Πρίγγο και τον Στανίτσα, τη στιγμή που δεν έχουμε (τουλάχιστον οι περισσότεροι) τις ίδιες δυνατότητες.
Φιλικά
Ε.Γ.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Μια καλή λύση επίσης στο θέμα των αντιφώνων είναι η ψαλμωδία όλων σε ειρμολογικό μέλος. Προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση είχαν κάνει ο Γρηγόριος Πρωτοψάλτης και ο Ιωάννης Σακελλαρίδης. Τις συνθέσεις του Σακελλαρίδη στα αντίφωνα των Παθών τις είχα δοκιμάσει επί σειρά ετών στον κοιμητηριακό ναό που υπηρετούσα (και έκανα τις ακολουθίες μόνος με μια ευσεβή κυριούλα που διάβαζε εξάψαλμο, έλεγε και κανένα "Κύριε ελέησον" κλπ). Να πω ότι οι συνθέσεις αυτές είναι "ιδιόμορφες" διότι μερικές φορές κινούνται μεταξύ ειρμολογικού και στιχηραρικού μέλους με "παράξενο" τρόπο.

Η τελειότερη προσπάθεια σε αυτή την κατεύθυνση έγινε πρόσφατα από τον π. Κων. Παπαγιάννη στο βιβλίο του "Μ. Εβδομάδα" το οποίο δοκίμασα φέτος εν τη πράξει.
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Να με συγχωρήσεις φίλε Παναγιώτη, αλλά η προοπτική του να ψάλλουμε τα αντίφωνα σε ειρμολογικό μέλος δε με ελκύει τόσο για τους εξής λόγους

1. Οι ήχοι στους οποίους ψάλλονται θεωρώ ότι είναι επίτηδες ορισμένοι από τους Πατέρες ώστε να δημιουργήσουν το κλίμα που ταιριάζει στην ακολουθία των παθών. Επί παραδέιγματι το "Σήμερον ο Ιούδας" σε πλ. α΄ εκφράζει τη λύπη και το θυμό που νιώθει η εκκλησία για την ανόσια πράξη του Ιούδα. Αν ψαλλόταν σε ήχο πλ. α΄ ειρμολογικό θα χανόταν αυτό το κλίμα. Τα αντίφωνα του γ΄ και του βαρέος ήχου επικράτησαν στο ειρμολογικό μέλος για λόγους τους οποίους αγνοώ αλλά ταιριάζουν τελικά στο κλίμα

2. Ο ρυθμός στον οποίο ψάλλονται τα αντίφωνα τον οποίο θα χαρακτήριζα "ασθμαίνοντα", δηλώνει την αγωνία που βιώνουμε κατά τη διάρκεια που εκτυλίσσεται το Πάθος του Κυρίου.Με την εισαγωγή ειρμολογικών μελών, λόγω της σύντομης μελοποίησης, χάνεται αυτή η αίσθηση της αγωνίας και θα μοιάζει σαν να ψάλλουμε στιχηρά αίνων του σύντομου μέλους.

Πάντως ο ρυθμός που λέει ο Στανίτσας το αντίφωνο δε μου φαίνεται καθόλου υπερβολικός. Και το κείμενο γίνεται εμφανές και το κλίμα της ημέρας εκφράζεται. Φυσικά θέλει αναπνοή και τέλεια γνώση του μέλους.
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Να με συγχωρήσεις φίλε Παναγιώτη, αλλά η προοπτική του να ψάλλουμε τα αντίφωνα σε ειρμολογικό μέλος δε με ελκύει τόσο για τους εξής λόγους

1. Οι ήχοι στους οποίους ψάλλονται θεωρώ ότι είναι επίτηδες ορισμένοι από τους Πατέρες ώστε να δημιουργήσουν το κλίμα που ταιριάζει στην ακολουθία των παθών. Επί παραδέιγματι το "Σήμερον ο Ιούδας" σε πλ. α΄ εκφράζει τη λύπη και το θυμό που νιώθει η εκκλησία για την ανόσια πράξη του Ιούδα. Αν ψαλλόταν σε ήχο πλ. α΄ ειρμολογικό θα χανόταν αυτό το κλίμα. Τα αντίφωνα του γ΄ και του βαρέος ήχου επικράτησαν στο ειρμολογικό μέλος για λόγους τους οποίους αγνοώ αλλά ταιριάζουν τελικά στο κλίμα

2. Ο ρυθμός στον οποίο ψάλλονται τα αντίφωνα τον οποίο θα χαρακτήριζα "ασθμαίνοντα", δηλώνει την αγωνία που βιώνουμε κατά τη διάρκεια που εκτυλίσσεται το Πάθος του Κυρίου.Με την εισαγωγή ειρμολογικών μελών, λόγω της σύντομης μελοποίησης, χάνεται αυτή η αίσθηση της αγωνίας και θα μοιάζει σαν να ψάλλουμε στιχηρά αίνων του σύντομου μέλους.

Με λίγα λόγια, εγώ είμαι υπέρ ενός σύντομου ρυθμού, όχι βέβαια σαν αυτόν της ηχογράφησης, αλλά να μπορεί ο εκκλησιαζόμενος να καταλαβαίνει τα λόγια του ύμνου.

Αν είχες το δικό μου "επαγγελματικό" ψαλτικό ιστορικό ίσως σκεπτόσουν διαφορετικά... :) Ατυχώς πάντα έψαλλα στην ακολουθία των Παθών κουρασμένος είτε από τις προηγηθείσες κηδείες είτε από την προηγηθείσα εργασία μου (φέτος κατάφερα να έχω άδεια τη Μ. Πέμπτη αλλά έκανα την πρωινή ακολουθία τελείως μόνος και διάβασα και ις εισαγωγικές αναγνώσεις (επακούσαι, εξάψαλμος) διότι ο αριστερός είχε κολλήσει στην κίνηση ερχόμενος και αυτός κατευθείαν από την εργασία του. :( Και ως φοιτητής ακόμη δεν είχα περισσότερη τύχη εφόσον στο Λονδίνο οι αργίες υπολογίζονται με το Πάσχα των Δυτικών.

Επίσης εάν ο ιερέας έκανε μισάωρο κήρυγμα παρά το μήκος της ακολουθίας ίσως χρειαζὀταν να τροποποιήσουμε το μέλος και τη χρονική αγωγή μας...

Να διευκρινίσω ότι τις συνθέσεις του π. Κων. Παπαγιάννη τις χρησιμοποίησα "επιλεκτικἀ" δηλ. στους ήχους γ΄, πλ.δ΄και βαρύ και σε 1-2 κομμάτια ακόμη (Την φιλαδελφίαν κτησώμεθα, τα μετά το "Σήμερον κρεμάται" αντίφωνα). Το "Δια Λαζάρου την έγερσιν" δύσκολα θα μπορούσα να το πω διαφορετικά.

Τώρα για τον τρόπο που ερμηνεύεις τα περί των ήχων και της χρονικής αγωγής διαφωνώ. :)
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Στο πρόβλημα αυτό βοήθησε και ο Γεώρ.Βιολάκης τα έχει σε συντομότερο δρόμο, μην τα ξεχνούμε και αυτά, ίσως είναι η πρώτη προσπάθεια για αυτό το πρόβλημα...και μάλλον σε αυτά βασίστηκε ο Πρίγγος....εγώ αυτά λέω...τα υπόλοιπα Πέτρο (αχ αυτή η απλότητα) και δοξαστικά (όχι όλα δυστυχώς) από Φιλανθίδη...και όλα βαίνουν καλώς...
 

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος

Attachments

  • Megali Evdomada Voudouri - Antifono A.pdf
    823.5 KB · Views: 61
Last edited:

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Τώρα για τον τρόπο που ερμηνεύεις τα περί των ήχων και της χρονικής αγωγής και εγώ διαφωνώ. :)

Γιατί, ποιός άλλος διαφώνησε Παναγιώτη;:confused:
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Γιατί, ποιός άλλος διαφώνησε Παναγιώτη;:confused:

Δυστυχώς επειδή στην εταιρεία μου γράφω και μιλάω περισσότερο στην αγγλική παρά στην ελληνική κάνω ενίοτε συντακτικά λάθη σαν αυτό. Το διόρθωσα ήδη. Όσο για το εάν η χρονική αγωγή κλπ. μας βοηθούν να βιώσουμε την κατάνυξη των Παθών, σέβομαι την άποψή σου, αλλά εξακολουθώ να διαφωνώ. :)
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Μάλλον αιτία είναι και η εξαιρετική καλιφωνία των ανθρώπων αυτών και η διάθεση ανάδειξής της και με τον υπερβολικά γρήγορο χρόνο.

Ίσως πάλι να συντόμευαν (και) λόγω του μάκρους των Πατριαρχικών ακολουθιών [1] . Την ίδια κάπως υπερβολικά συντομη χρονική αγωγή ακούμε και σε άλλες Πατριαρχικές ακολουθίες της εποχής. Ίσως και ο Πατριάρχης να τους έλεγε "σύντομα" (καθόλου άγνωστο και στις μέρες μας από ιεράρχες και δη ηλικιωμένους).

Ίσως επίσης να είναι και οι (ή κάποιες από τις) ηχογραφήσεις που έχουμε λιγάκι συντομευμένες ( ; ).

Κάνω λάθος ή θυμάμαι οτι λέγονται κανονικά διπλά αυτά τα αντίφωνα; (κοιτάει) Δεν κάνω λάθος δευτερούνται άπαντα. Ίσως λοιπόν και κατάλοιπο παλαιότερης πράξης που διπλασιάζονταν.

[1] Όπως είπε και ο Βασίλης σε προηγούμενο μήνυμα
 
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Κάνω λάθος ή θυμάμαι οτι λέγονται κανονικά διπλά αυτά τα αντίφωνα; (κοιτάει) Δεν κάνω λάθος δευτερούνται άπαντα. Ίσως λοιπόν και κατάλοιπο παλαιότερης πράξης που διπλασιάζονταν.

Πάντως παλαιότερα τα αντίφωνα της Μ. Παρασκευής λέγονταν με στίχους (βλ. Τυπικό του ναού της Αναστάσεως δημοσιευθέν υπό Α.Παπ-Κεραμέως και Τρεμπέλα, Εκλογή Ελλ. Ορθ. Υμνογραφίας, σ. 150). Ο π. Κων/νος Παπαγιάννης έχει αποκαταστήσει αυτή την τάξη σε βιβλίο του το οποίο παραμένει χρόνια αδημοσίευτο. Ελπίζουμε ότι θα το εκδώσουμε σύντομα. Γένοιτο!
Ε.Γ.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
[1] Όπως είπε και ο Βασίλης σε προηγούμενο μήνυμα
Εγώ είπα ότι λόγου του μάκρους της ακολουθίας τα λέμε σύντομα. Όχι της Πατριαρχικής ακολουθίας. Δεν ξέρω πόσο "μακρά" είναι εκεί.
 
Top