Χρήση μουσικών οργάνων σε αρχάριο ψάλτη.

Pater_Familias

New member
Ξεκίνησα πρόσφατα μαθήματα βυζαντινής μουσικής και φωνητικής. Για καλύτερη εξέλιξη και βοήθεια λόγω μειωμένης ακοής, προσανατολίζομαι κυρίως στην αγορά αρμονίου 37 πλήκτρων ή σε midi keyboard ώστε να συγχρονιστώ και με τους φθόγγους της βυζαντινής. Τι είναι σωστότερο από τις παραπάνω δύο κατηγορίες να επιλέξω;
Εναλλακτικά μπορεί προσωρινά να χρησιμοποιηθεί φορητός με αντίστοιχα προγράμματα. Σε φορητό με Windows 64bit , τι θα προτείνατε;
 
Καλύτερα θα ήταν ένα άταστο όργανο (π.χ. βιολί - ούτι) ή ένα με κινούμενα τάστα / μπερντέδες (ταμπουράς - σάζι - κανονάκι)

Μόνο έτσι θα πετύχετε με ακρίβεια την σωστή τονικότητα.
 
Τα όργανα αυτά, ενώ είναι τα παραδοσιακά μέσα διδασκαλίας, για να κουρδιστούν θα πρέπει να ξέρεις τα διαστήματα ήδη, ή να χρησιμοποιήσεις κι άλλο όργανο μέτρησης με οδηγίες χρήσης για βυζαντινές τονικότητες. Αλλιώς πώς θα ξέρεις ότι τα διαστήματα που παίζεις είναι τα σωστά; Προσωπικά έμαθα με τη συνοδεία λαούτου, το οποίο όμως το έπαιζε ο δάσκαλός μου. Ο ίδιος ακόμα δεν αισθάνομαι σίγουρος ότι μπορώ να διακρίνω τα διαστήματα.
Το ιδανικό είναι κάποιο έτοιμο πιανάκι με περασμένες πάνω τις κλίμακες ή να σου δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσεις ο ίδιος αυτές που διαβάζεις στα βιβλία θεωρίας. Κι ένας ισοκράτης μπορεί να παίξει το ρόλο αυτό.
 
Καλύτερα θα ήταν ένα άταστο όργανο (π.χ. βιολί - ούτι) ή ένα με κινούμενα τάστα / μπερντέδες (ταμπουράς - σάζι - κανονάκι)

Μόνο έτσι θα πετύχετε με ακρίβεια την σωστή τονικότητα.
Αυτό είναι το καλύτερο ! Τα συγκερασμένα όργανα είναι ακατάλληλα για Βυζαντινή.
 
Σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας. Δεν είμαι γνώστης μουσικού οργάνου και έλεγα να ξεκινήσω από αρμόνιο ή midi keyboard περισσότερο να εξάσκηση των συχνοτήτων μέχρι να εκπαιδευτώ στις μουσικές νότες και στους φθόγγους. Και να μείνει το όργανο για οποιαδήποτε μελλοντική χρήση προκύψει.
 
Υπάρχει αρμόνιο βυζαντινό;

Σε υπολογιστή ή κινητό πρέπει να αναζητήσεις. Κάποτε υπήρχαν το isobox & το byzantine ison που ήταν και δωρεάν αλλά δεν παίζουν στα σημερινά λειτουργικά συστήματα.

Το ότι τα ευρωπαϊκά όργανα αποκλείονται νομιζω θεωρείται δεδομένο.

Αλλά και τα ασυγκεραστα όργανα προϋποθέτουν ότι γνωρίζεις τα διαστήματα, άρα δεν μπορούν να σε βοηθήσουν να τα μάθεις!
 
Σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας. Δεν είμαι γνώστης μουσικού οργάνου και έλεγα να ξεκινήσω από αρμόνιο ή midi keyboard περισσότερο να εξάσκηση των συχνοτήτων μέχρι να εκπαιδευτώ στις μουσικές νότες και στους φθόγγους. Και να μείνει το όργανο για οποιαδήποτε μελλοντική χρήση προκύψει.
Για δοκίμασε και αυτό το όργανο μήπως και σου κάνει
 
Για να ψάλλεις παραδοσιακά χρειάζονται ακούσματα και εμπειρία δίπλα σε πραγματικά παραδοσιακό ψάλτη, κάτι δύσκολο γιατί πλέον είναι ελάχιστοι που ψάλλουν παραδοσιακά και οι ηλικίας κάτω από 50 χρονών ίσως είναι και ανύπαρκτοι.
Πρώτα απ' όλα σε καμία περίπτωση μη προσπαθήσεις εφαρμόζοντας τις τρέχουσες θεωρίες να πετύχεις την πράξη, θα αποτύχεις όπως όλοι (σχεδόν[;]) των σχολών και των πανεπιστημίων που όμως παρά την ανικανότητα τους νομίζουν ότι γνωρίζουν να ψάλλουν και διδάσκουν μάλιστα σε κατά τόπους σεμινάρια .
Ακούσματα χρειάζονται αλλά με μελέτη αυτών, που ακριβώς πατάει η κάθε νότα. Ηχογραφείς τον εαυτό σου και συγκρίνεις, όχι με την αίσθηση σου αλλά με όργανο που περιέχει και τις 24 εναρμόνιες διέσεις του διαπασών όπως αυτό το πιάνο τετάρτων του τόνου που δημοσίευσε ο φίλος Νεκτάριος στο #2 μήνυμα ή με το αριστουργηματικό πρόγραμμα "Μελωδός" του εξαιρετικού αναλυτή-προγραμματιστή πατρός Σάββα Παπαδοπούλου, σωστά όμως παραμετροποιημένο.
Για δοκίμασε και αυτό το όργανο μήπως και σου κάνει
Την μελέτη των διαστημάτων βάσει της προφορικής παράδοσης την έχω κάνει και έχω βρει τον τρόπο πως αυτά προκύπτουν και μεταβάλλονται κατά γένος-χρόα και κατά σύστημα εδώ: Προσεγγίσεις σε θεωρητικά ζητήματα της εκκλησιαστικής μουσικής
Μελετήστε κι εσείς την προφορική παράδοση και συζητάμε εκ νέου για τυχόν λάθη και ελλείψεις δικές μου, μελετήστε όμως όχι απλή αντιπαράθεση!

Αξίζει να μελετήσεις το πιο σημαντικό θέμα αυτού του φόρουμ, το οποίο ξεκίνησε ο ιατρός και ψάλτης Γεώργιος Μιχαλάκης, ο πρώτος που μας επισήμανε ότι ο εντός του τετραχόρδου τόνος γίνεται μεγαλύτερος του απλού διαζευκτικού [Νη-Πα>12 μόρια] , δες εδω΄: Περί του διαστήματος ΝΗ-ΠΑ

Το μείζον αρμονικό πρόβλημα που έχει οδηγήσει την μουσική μας στην παρακμή έχει την ρίζα του στην αποκοπή από τους γνήσιους εκφραστές της παράδοσης και στην ανικανότητα των περισσότερων σύγχρονων μουσικών να διακρίνουν διαστήματα που διαφέρουν κατά μία εναρμόνια δίεση, τα μονά πολλαπλάσια της δίεσης όπως παρατηρεί κι ο Πλούταρχος ο Αθηναίος τον 4ο αιώνα, το πρόβλημα δηλαδή δεν έχει προκύψει μόνο σήμερα αλλά ανέκαθεν για όσους δεν μελετούν σε βάθος την μουσική και με την επίβλεψη των όντως ειδικών που είναι οι παραδοσιακοί μουσικοί και ψάλτες. Η πατριαρχική επιτροπή το είχε επίσης επισημάνει αλλά πέρασε στα ψιλά γράμματα και ξεχάστηκε... Περισσότερα αναλύω εδώ: Αιώνας αφανισμού του μαλακού διατόνου ο 21ος αι. -μη γένοιτο-, μέσα από το πρίσμα του Πλουτάρχου.
 
Last edited:
Για να ψάλλεις παραδοσιακά χρειάζονται ακούσματα και εμπειρία δίπλα σε πραγματικά παραδοσιακό ψάλτη, κάτι δύσκολο γιατί πλέον είναι ελάχιστοι που ψάλλουν παραδοσιακά και οι ηλικίας κάτω από 50 χρονών ίσως είναι και ανύπαρκτοι.
Μπράβο σας. Πιάσατε ακριβώς τον προβληματισμό μου. Αυτό ακριβώς θέλω. Ακούγοντας διαφορετικές ερμηνείες ήμουν προβληματισμένος. Και για αυτό γράφτηκα στη σχολή ώστε αφού μάθω να διαβάζω τη γραφή, να προσπαθήσω να την αποδώσω σωστά και να καλύψω την αδυναμία πλήρης κατανόησης των όσων ακούω.
Υ.Γ Μου βάλατε πολύ ύλη για μελέτη. Θα τη κρατήσω για αργότερα, αφού προχωρήσω σε επίπεδο. Τώρα για παραδοσιακό ψάλτη θα το έχω υπόψιν. Ας κατευθύνει ο Θεός τα βήματά μου.
 
Ένα μουσικό όργανο θεωρώ πως είναι απαραίτητο, αρχικά για Ισοκράτημα (ευαίσθητο θέμα) μόνο. Τα διαστήματα καλύτερα μελέτη από ενδεδειγμένο παραδοσιακό ψάλτη ή melodo.
 
Τελικά μου έδωσαν ένα αρμόνιο Yamaha psr-3500 για τα πρώτα μου βήματα. Ευχαριστώ όλους για τις συμβουλές σας.
 
Αυτό όμως μόνο για να πιάνεις όσους φθογγους ταυτίζονται, αλλιώς η μουσική που θα μάθεις δεν θα είναι βυζαντινή αλλά ευρωπαϊκή.
 
Ξεκολλατε μωρε με τα διαστηματα... Αφηστε τον ανθρωπο να εξοικειωθει με την κλιμακα πρωτα... Και ας χρησιμοποιει και ευρωπαικα διαστηματα, τι εγινε; Παμπολλοι το ιδιο κανουν... Ο καθενας χρησιμοποιει διαφορετικα διαστηματα... Ολα αποδεκτα ειναι εφοσον αποδιδουν την ποιοτητα του καθε ηχου... Αυτο που βγαινει φυσικα στον καθενα...
 
Ξεκολλατε μωρε με τα διαστηματα... Αφηστε τον ανθρωπο να εξοικειωθει με την κλιμακα πρωτα... Και ας χρησιμοποιει και ευρωπαικα διαστηματα, τι εγινε; Παμπολλοι το ιδιο κανουν... Ο καθενας χρησιμοποιει διαφορετικα διαστηματα... Ολα αποδεκτα ειναι εφοσον αποδιδουν την ποιοτητα του καθε ηχου... Αυτο που βγαινει φυσικα στον καθενα...
Δυστυχώς αυτό είναι πρόβλημα παντού. Κάνει μια ερώτηση ένας αρχάριος με πιο εξοπλισμό είναι καλύτερα να ξεκινήσει κανείς και του παραθέτουν καταστάσεις που είναι για προχωρημένο επίπεδο.
Η ερώτηση μου ίσως δεν ήταν σαφής. Εσείς απαντήσατε ακριβώς στο ερώτημα που ήταν: με ποιον εξοπλισμό θα μάθω καλύτερα τα διαστήματα και τις συχνότητες τόσο της ευρωπαϊκής μουσικής γιατί σε αυτήν γίνονται τα μαθήματα φωνητικής και ταυτόχρονα να μπορώ να εκπαιδευτώ στα διαστήματα της βυζαντινής που είναι ο κυριότερος στόχος; Φυσικά στην αρχή με την ταυτόχρονη εκμάθηση των δύο συστημάτων υπάρχει μπέρδεμα αλλά με τη βοήθεια του Θεού όλα διορθώνονται.
Εν πάσει περιπτώσει μου δόθηκε εξοπλισμός και θα κοιτάξω από φορητό μέσω midi interface να εξασκούμαι και στη βυζαντινή.
Καλά Χριστούγεννα σε όλους.
 
Back
Top