Χερουβικό Αγ. Ιω. Κουκουζέλη - ήχος πλ. β' (παλατινόν)

phokaeus

Παλαιό Μέλος
#1
Καλημέρα σας,
Ξέρει κανείς αν είχε γράψει ο Αγ. Ιωάννης ενα χερουβίκο σε ήχο πλ. α΄ εκ του Ζω; Ο δασκαλός μου είχε διαβάσει κάπου (απο που ακριβώς, δεν ξέρω) οτι το ομόηχο χερουβικό του Πέτρου Μπερεκέτου εμπνεόταν απο το εν λόγω χερουβικό.

Καλό τριώδιο.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#2
Καλημέρα σας,
Ξέρει κανείς αν είχε γράψει ο Αγ. Ιωάννης ενα χερουβίκο σε ήχο πλ. α΄ εκ του Ζω; Ο δασκαλός μου είχε διαβάσει κάπου (απο που ακριβώς, δεν ξέρω) οτι το ομόηχο χερουβικό του Πέτρου Μπερεκέτου εμπνεόταν απο το εν λόγω χερουβικό.

Καλό τριώδιο.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- ένα Χερουβικό σε πλ του β αποδίδεται στον Κουκουζέλη...

Δ.
 

phokaeus

Παλαιό Μέλος
#3
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- ένα Χερουβικό σε πλ του β αποδίδεται στον Κουκουζέλη...

Δ.
Ναι - το 'καλούμενον παλατινόν΄ - ωραίο είναι και αυτό.
 
Last edited:

Άγγελος Πάπας

Μαθητευόμενος ψάλτης
#6
Δύσκολα θα σε αφήσουν να το πεις....Κ ακόμη πιο δύσκολα θα το ανεβάσεις...
καλα σίγουρα δεν θα το έλεγα αυτούσιο
θα το προσάρμοζα
ΑΛΛΑ
δεν είχα εκτυπωτή να το τυπώσω και έτσι συμβιβάστηκα με το καθημερινό του πέτρου σε Άγια

Ευχαριστώ για την παραπομπή
 
#7
Τουλάχιστον υπάρχει πουθενά ηχογραφημένο αυτό το υπέροχο Χερουβικό του Αγίου Ιωάννου του Κουκουζέλους ; να το ακούσουμε κι εμείς οι αρχάριοι για να καταλάβουμε τι γίνεται με αυτές τις πραγματικά πολύ δύσκολες παραχορδές ...
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#8
Έχω κάνει μια δοκιμαστική ηχογράφηση αυτού του χερουβικού σας την κοινοποιώ μπας και γίνει κατανοητό το πολύ παρεξηγημένο μέλος του πλαγίου δευτέρου με αφορμή την συζήτηση για την θέση του βου εδώ, συγγνώμη για κάποια κοκοράκια, κάποια στιγμή θα κάνω καλύτερο ηχητικό. Το μουσικό κείμενο βρίσκεται στην σελίδα 278 του βιβλίου «Εν Άνθος της καθ᾿ ημάς Εκκλησιαστικής Μουσικής», Αγαθαγγέλου Κυριαζίδου, Κωνσταντινούπολη, επίτομο (1896)
 

Attachments

Last edited:

lagoudakis

Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης
#10
Another rare exegisis of Παλατινόν, Gregory's The Protopsaltes. From Sinai 2073.
Μια απόπειρα κοπτοραπτικής και καθαρισμού στις παραπάνω εικόνες.

Στο εντελώς ασπρόμαυρο (bw) μπορεί να έχουν "κοπεί" κάποια σημάδια ή να έχουν "εμφανιστεί" κάποιες σκιές.
Το άλλο αρχείο είναι πιο αξιόπιστο, αν και όχι τόσο καθαρό.
 

Attachments

#11
Another rare exegisis of Παλατινόν, Gregory's The Protopsaltes. From Sinai 2073.
Υπάρχει πουθενά διαθέσιμος για κατέβασμα ο συγκεκριμένος κώδικας Sinai 2073 ;
Έψαξα αλλά δεν τον βρήκα στη βιβλιοθήκη του κογκρέσου.
Ξέρει κανείς τι περιέχει;


Ευχαριστώ
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#12
Είχα ακούσει ότι στην χιλιετηρίδα του Όρους σκεφτόντουσαν να ψάλλουν αυτό το χερουβικό (ίσως επειδή πρόκειται για Αγιορείτη μελουργό και Άγιο). Πολύ γρήγορα όμως εγκατέλειψαν αυτήν την ιδέα. Μπορεί να το επιβεβαιώσει κάποιος;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#13

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#14
Είχα ακούσει ότι στην χιλιετηρίδα του Όρους σκεφτόντουσαν να ψάλλουν αυτό το χερουβικό (ίσως επειδή πρόκειται για Αγιορείτη μελουργό και Άγιο). Πολύ γρήγορα όμως εγκατέλειψαν αυτήν την ιδέα. Μπορεί να το επιβεβαιώσει κάποιος;
Βλέπε εδώ
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#15
Πάντως το συγκεκριμένο χερουβικό έτσι όπως περιέχεται στο «Εν Άνθος της καθ᾿ ημάς Εκκλησιαστικής Μουσικής», του Αγαθαγγέλου Κυριαζίδου, παρουσιάζει διαφορές σε σχέση με τα χειρόγραφα.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#16
.... το συγκεκριμένο χερουβικό έτσι όπως περιέχεται στο «Εν Άνθος της καθ᾿ ημάς Εκκλησιαστικής Μουσικής», του Αγαθαγγέλου Κυριαζίδου,.....
Ιδού ...
 

Attachments

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#17
Πάντως το συγκεκριμένο χερουβικό έτσι όπως περιέχεται στο «Εν Άνθος της καθ᾿ ημάς Εκκλησιαστικής Μουσικής», του Αγαθαγγέλου Κυριαζίδου, παρουσιάζει διαφορές σε σχέση με τα χειρόγραφα.
Υπάρχουν αρκετές διαφορές όχι μόνο μεταξύ των δύο εξηγητών (Γρηγορίου & Χουρμουζίου) αλλά και ανάμεσα σε εξηγήσεις του καθενός. Κάποια στιγμή μάλιστα ο Γρηγόριος το εξήγησε και σε δεύτερο ήχο από ΒΟΥ. Είχα κάνει κάποια σχετική έρευνα κάποτε για καθαρά προσωπικούς λόγους.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#18
Κάποια στιγμή μάλιστα ο Γρηγόριος το εξήγησε και σε δεύτερο ήχο από ΒΟΥ. Είχα κάνει κάποια σχετική έρευνα κάποτε για καθαρά προσωπικούς λόγους.
Ιδού:
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#19
Αγαπητοί,

Ο Πλάγιος δεύτερος δεν είναι στατικός και τα διαστήματα του τις περισσότερες φορές είναι ανάποδα από αυτό που νομίζουμε:

Tο παράδειγμα του χερουβικού του αγίου Ιωάννη Κουκουζέλη καθώς και άλλα παραδείγματα όπως είναι κανόνας της μεγάλης Παρασκευής "Προς σε ορθρίζω" (έχει αναρτηθεί ανάλυση μου εδώ ) καταρρίπτουν πολλά από όσα νομίζουμε για την πορεία του μέλους του πλαγίου δευτέρου ήχου. Έψαλα και πιο πάνω το χερουβικό χωρίς να έχω υπ' όψι μου την "εκ του βου" εξήγηση. Δεν ξέρω κατά πόσο σας έχουν προβληματίσει όσα έχω αναλύσει για τον πλάγιο δεύτερο, δεν ξέρω αν έχει κάνει κανένας καμία δοκιμή να ψάλλει τον εκ του πα πλάγιο δεύτερο με μικρή διφωνία πα-βου-γα σαν να είναι βου-γα-δι και μεγάλη διφωνία το γα-δι-κε σαν να είναι δι-κε-ζω του ειρμολογικού. Γνωρίζετε εκ των προτέρων από τις υπάρχουσες θεωρίες ότι ο κε-ζω στον ειρμολογικό πλάγιο δεύτερο είναι υπερμείζων τόνος τουλάχιστον 14ων μορίων. Έχουμε πει σε άλλο θέμα σχετικό (Το σημαντικότερο θέμα στο ψαλτολόγιο ) ότι ο διατονικός δι- κε είναι όπως και ο νη- πα, υπερμείζων (14 ή 15 μόρια) κι όχι απλός μείζων 12 μορίων.
Ο β ήχος νεανές εναλλάσσεται με τον πλάγιο β νεχέανες. Το μέλος στον ίδιο φθόγγο πα(βου) ή γα(δι) ή κε(δι) όταν επιστρέφει γίνεται πλάγιος δεύτερος και όταν ανεβαίνει γίνεται δεύτερος :

parallage_troxos_chrysanthos.jpg

Καταλαβαίνουμε ( ; ) λοιπόν ότι το σενάριο που προβλέπεται για το μέλος σε κάθε φθόγγο όποιας διφωνίας είναι το ίδιο: νεανές=κύριος β ήχος=μεγάλη διφωνία ανεβαίνοντας και νεχέανες=πλάγιος β ήχος= μικρή διφωνία κατεβαίνοντας.
Γιατί το νεχέανες του πλαγίου δευτέρου είναι η μικρή διφωνία; θα ρωτήσει κάποιος
Απάντηση: Γιατί από την παραλλαγή του Κουκουζέλη και του Πλουσιαδηνού γνωρίζουμε ότι ο πλάγιος του δευτέρου προκύπτει όταν παραλλαγίζεται ο με τον πρώτο ήχο. Η παραλλαγή έχω παρατηρήσει γίνεται μέσα σε μία κοινή διφωνία όπου φαίνεται πότε ο ένας ήχος και πότε ο άλλος. Ο πρώτος ήχος δεν δύναται να επιτευχθεί με διφωνία πα-γα μεγαλύτερη των 19 μορίων. Σε αυτήν την διφωνία του πρώτου ήχου προσαρμόζονται και ο β ήχος με το να κρατούμε σταθερό το πα και τον γα και να κινείται μόνο ο ενδιάμεσος βου. Το βου-γα-δι λοιπόν είναι ίσο με το πα-βου-γα:
plb_plousiadinos.jpg

Στα μαθήματα λοιπόν όπως αυτό το χερουβικό καθώς και στην διασωθείσα προφορική παράδοση μαθαίνουμε τα περί του μέλους συμβαινόντων και την λογική που τα διαστήματα μεταβάλλονται η οποία λογική είναι η συμφωνία πότε κατά πεντάχορδο(παραλλαγή) και πότε κατά τετράχορδο(διπλοπαραλλαγή) Ανεβαίνοντας λοιπόν το τετράχορδο πα-δι είναι τέλειο και η διφωνία πα-γα μεγάλη (β ήχος νεανές) και κατεβαίνοντας το ίδιο τετράχορδο μικραίνει

plb_mesos_b_a.png

Μη σας φαίνεται βουνό, απλά είναι τα πράγματα, αρκεί να αλλάξετε τρόπο σκέψης.
Εδώ εξηγώ με την σειρά πως έχουν προκύψει όλα τα διαστήματα για όλους τους ήχους και πως προκύπτουν οι σωστές έλξεις για όλους τους ήχους
 
Last edited:
Top