Χερουβικά και Κοινωνικά στην εποχή του Ναυπλιώτου

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ωστόσο και σήμερα στον Όρθρο, αν έχει γίνει η εκφώνηση «Σύ γὰρ εἶ ὁ Βασιλεύς...» (πριν τον ανάγνωση του Κοντακίου και του Οίκου) κι εφόσον δεν έχει προσέλθει ο Πατριάρχης (ή αλλού ο Αρχιερέας) συνηθίζεται να ψάλλεται Πολυέλεος. Πολλές φορές λέγονται αρκετοί στίχοι.
Μόνον αὐτό Χάρη καί νά μήν τό «κουράζουμε», γιατί ἔχουν γραφεῖ σέ ἄλλο θέμα τυπικοῦ. Ἐδῶ γράφει κι ὁ Ζαγκανᾶς γιά τόν Πατριαρχικό Ναό καί ἀλλοῦ (ὅπως λές). Πρβλ. κι ἐδῶ.
Ἐγώ περισσότερο ἀπάντησα ἔτσι, γιά νά καταλάβει ὁ nicos ποιός ἐρωτᾶ καί σέ ποιόν ἀπαντᾶ. Λέτε νά μήν γνωρίζει ὁ Διαχειριστής τήν ἀπάντηση πού τοῦ ἔδωσε; Ἀλλά ὁ Διαχειριστής ἐρώτησε γνωρίζοντας μέν τήν μοναχική τάξη ἀλλά καί τήν πατριαρχική (πού δέν ψάλλεται πολυέλεος σύμφωνα μέ τήν μοναστηριακή τάξη) καί χωρίς νά σκεφθεῖ δέ τήν ἀρχιερατική (ἤ πατριαρχική) χοροστασία.
Νά εἶστε καλά!

 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Το «Λόγον Αγαθόν» του Κρητός πότε ψάλλεται/ψαλλόταν;
Κατά τον κ. Παπαμανωλάκη, το Δεκαπενταύγουστο. Στα Εισόδια, που λειτουργούσαν στον Ι. Ν. Εισοδίων στο Πέραν, έψαλλαν του Χουρμουζίου σε λέγετο.
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Ἐγώ περισσότερο ἀπάντησα ἔτσι, γιά νά καταλάβει ὁ nicos ποιός ἐρωτᾶ καί σέ ποιόν ἀπαντᾶ. Λέτε νά μήν γνωρίζει ὁ Διαχειριστής τήν ἀπάντηση πού τοῦ ἔδωσε;


Μήπως διακρίνω αλαζονεία στα γραφόμενά σας; αν κάνω λάθος, ζητώ ταπεινά συγνώμη...
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Κατά τον κ. Παπαμανωλάκη, το Δεκαπενταύγουστο. Στα Εισόδια, που λειτουργούσαν στον Ι. Ν. Εισοδίων στο Πέραν, έψαλλαν του Χουρμουζίου σε λέγετο.

Α μπράβο! Κάτι θυμόμουν αμυδρά, αλλά μου κάνει εντύπωση που δεν αναφέρει κάτι ο Βουδούρης όπου ανέτρεξα (για τον 15αύγουστο).
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Α μπράβο! Κάτι θυμόμουν αμυδρά, αλλά μου κάνει εντύπωση που δεν αναφέρει κάτι ο Βουδούρης όπου ανέτρεξα (για τον 15αύγουστο).

Σε ευάριθμες ηχογραφήσεις του Άρχ. Θρ. Στανίτσα στην Αθήνα διασώζεται κάπως αυτή η τάξη...
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σε ευάριθμες ηχογραφήσεις του Άρχ. Θρ. Στανίτσα στην Αθήνα διασώζεται κάπως αυτή η τάξη...
Καλῶς χρησιμοποιεῖς τό «κάπως» καί τά ἀποσιωπητικά. Ὁπότε μπορεῖ κάποιος νά ἀπαντήσει γι᾿ αὐτή τήν «τάξη»; Τό σίγουρο εἶναι ὅτι τό ἀπόσπασμα τοῦ ΤΜΕ ἀπό τόν Χάρη ἀναφέρεται σέ ἀνάγνωση, πού κατά τό ΤΜΕ προβλέπεται πρό τοῦ ὄρθρου (προανάγνωση, πρβλ. Προθεωρία § 20) καί ἐνίοτε τοποθετεῖται καί ἐντός τῆς διατάξεως τοῦ ὄρθρου μετά τά ἀπολυτίκια καί πρό τῶν ὑμνολογικῶν καθισμάτων μέ τήν ἔννοια τῆς ἀναγνώσεως.
Ὁπότε ἐπανέρχεται ἡ ἐρώτηση τοῦ Δημήτρη, ἄν μπορεῖ κανείς νά ἀπαντήσει, ἐκτός ἀπό τήν περίπτωση ἀναμονῆς χοροστατοῦντος ἀρχιερέως. Ἔχουμε ἠχογραφήσεις τοῦ Ἄρχοντος γιά τούς ἀναφερθέντες πολυελέους, ἀλλά δέν γνωρίζουμε σέ ποιό σημεῖο τῆς ἀκολουθίας «ψάλλεται/ψαλλόταν». Στήν παραπομπή ψάλλεται πρό τῶν καταβασιῶν. Ὁ Παπαμανωλάκης λέει σέ ποιό σημεῖο τῆς ἀκολουθίας ψάλλεται;
Ἄς μᾶς πληροφορήσει κάποιος γιά νά μάθουμε. Τό ἴδιο εἶχα ρωτήσει παλαιότερα γιά τόν πολυέέο «Ἐπὶ τῶν ποταμῶν» καί κανείς δέν ἀπάντησε.
Εὐχαριστῶ

 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Καλῶς χρησιμοποιεῖς τό «κάπως» καί τά ἀποσιωποιητικά. Ὁπότε μπορεῖ κάποιος νά ἀπαντήσει γι᾿ αὐτή τήν «τάξη»; Τό σίγουρο εἶναι ὅτι τό ἀπόσπασμα τοῦ ΤΜΕ ἀπό τόν Χάρη ἀναφέρεται σέ ἀνάγνωση, πού κατά τό ΤΜΕ προβλέπεται πρό τοῦ ὄρθρου (προανάγνωση, πρβλ. Προθεωρία § 20) καί ἐνίοτε τοποθετεῖται καί ἐντός τῆς διατάξεως τοῦ ὄρθρου μετά τά ἀπολυτίκια καί πρό τῶν ὑμνολογικῶν καθισμάτων μέ τήν ἔννοια τῆς ἀναγνώσεως.

Παραθετω προς ευκολιαν το σχετικο αποσπασμα απο τον Βιολακη.

Τό ἴδιο εἶχα ρωτήσει παλαιότερα γιά τόν πολυέέο «Ἐπὶ τῶν ποταμῶν» καί κανείς δέν ἀπάντησε.

Παντως η Προθεωρια μιλαει για την αναγνωση ("Επι των ποταμων Βαβυλωνος αναγινωσκεται τη Κυριακη της Αποκρεω και της Τυρινης").
 

Attachments

  • 1.png
    1.png
    360.1 KB · Views: 17

Shota

Παλαιό Μέλος
Ωστόσο και σήμερα στον Όρθρο, αν έχει γίνει η εκφώνηση «Σύ γὰρ εἶ ὁ Βασιλεύς...» (πριν τον ανάγνωση του Κοντακίου και του Οίκου) κι εφόσον δεν έχει προσέλθει ο Πατριάρχης (ή αλλού ο Αρχιερέας) συνηθίζεται να ψάλλεται Πολυέλεος.

Ηθελα να ρωτησω απο ποια εποχη μαρτυρειται αυτη η ταξη. Ειναι πατριαρχικη; Μη πατριαρχικη, αλλα εφαρμοστηκε (σιγουρα επι πρωτοψαλτεια του Στανιτσα) και στον πατριαρχικο ναο; Γνωριζει κανεις περισσοτερα;
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Υπαρχει παντως μια πολυ ειδικη περιπτωση κατα την οποια εψαλλετο εν Φαναρι το Λογον Αγαθον. Το περιεργο ομως ειναι οτι ο Ναυπλιωτης εγραψε μια νεα συνθεση σε Α᾽ και δεν εψαλλε λ.χ. τη μελοποιηση του Κρητος.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Υπαρχει παντως μια πολυ ειδικη περιπτωση κατα την οποια εψαλλετο εν Φαναρι το Λογον Αγαθον. Το περιεργο ομως ειναι οτι ο Ναυπλιωτης εγραψε μια νεα συνθεση σε Α᾽ και δεν εψαλλε λ.χ. τη μελοποιηση του Κρητος.
Αν και άσχετο με το θέμα, δράττομαι της ευκαιρίας να ενημερώσω ότι, στο καθαρά ψαλμικό κείμενο του Ναυπλιώτη, ο κ. Αστέριος Δεβρελής έχει προσθέσει «χαίρε» κατά παραγγελίαν κάποιου ηγουμένου (δε θυμάμαι ακριβώς). Υπάρχει στον Όρθρο του.
 
Top