Χειρόγραφα Ι.Μ.Τιμίου Προδρόμου Σερρών & Παναγίας Εικοσιφοίνισας Παγγαίου

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Γνωρίζω ότι υπάρχουν κάποιοι κατάλογοι από τα μοναστήρια του Τιμίου Προδρόμου Σερρών και Παναγιάς Εικοσιφοίνισας Παγγαίου, οι οποίοι συντάχθηκαν πριν από την κλοπή και την μεταφορά των χειρογράφων στην Βουλγαρία.Όποιος γνωρίζει κάτι για την ύπαρξη των καταλόγων αυτών ας γράψει.
Με χαρά διάβασα σήμερα αυτό...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Χρῖστο,
Δές τί εἴχαμε γράψει παρεπιπτόντως ἐδῶ. Δές καί τούς συνδέσμους ἀπό ἐκεῖ. Πάντως γίνονται σημαντικές προσπάθειες. Νά μήν εἶναι σάν τά μάρμαρα τοῦ Παρθενῶνος...


 

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής

- Βασίλης Ἄτσαλος, Τὰ χειρόγραφα τῆς ἱερᾶς Μονῆς τῆς Κοσινίτσας (Ἢ Εἰκοσιφοίνισσας) τοῦ Παγγαίου, Δράμα 1990.
- A. Dzurova, Krassimir Stancev, Vassilis Atsalos, Vassilis Katsaros, "Checklist" de la collection de manuscrits grecs conserves au Centre de recherches slavo-byzantines "Ivan Dujcev" aupres de l'universite "St. Clement d'Ohrid" de Sofia, Θεσσαλονίκη 1994
Βασίλης Κατσαρός, Τὰ χειρόγραφα τῶν μονῶν Τιμίου Προδρόμου Σερρῶν καὶ Παναγίας Ἀχειροποιήτου τοῦ Παγγαίου (Κοσινίτσας), Σέρρες 1995.

Μικροφὶλμ ἀπὸ (τὰ;) χφφ ὑπάρχουν στὴ Θεσσαλονίκη (λεπτομέριες μὲ ΠΜ).
 
Last edited:

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
Κατάλογος τῶν μουσικῶν χφφ ποὺ ἀφηρπάχθηκαν τὸ 1917 ἀπὸ τὴν Ἱ. Μ. Τιμίου Προδρόμου Σερρῶν καὶ ἀπὸ τὴν γετονικὴ Ἱ. Μ. τῆς Παναγίας τοῦ Παγγαίου.
(ἀκολουθῶ τὴν ἁπλῆ ἀρίθμησι τῆς προαναφερθείσης ''Checklist'').

Ἀναστασιματάριον
- (10) ιη' αἰ., 83 φ.
Ἀνθολόγιον
- (9) ις' αἰ., 360 φ.
- (11) ιθ' αἰ., 58 φ. (Πέτρου Πελοποννησίου)
- (19) ιθ' αἰ., 356 φ. (Πέτρου Λαμπαδαρίου)
- (23) ιη' αἰ., 310 φ. (Πέτρου Λαμπαδαρίου)
- (34) ιε' αἰ., 210 φ.
- (76) ἔτ. 1818, 306 φ. (Χρυσάφη τοῦ Νέου)
- (112) ιη' αἰ., σπάραγμα (Πέτρου Λαμπαδαρίου)
- (137) ιθ' αἰ., 133 φ.
- (153) ιη'-ιθ' αἰ., 436 φ.
- (295) ιε' αἰ., 249 φ. (Μηναῖα: Σεπτ.- Φεβρ.)
- (310) ιη' αἰ., 237 φ.
- (327) ιη' αἰ., 1020 σ.
- (333) ιδ' αἰ., 208 φ. (Μηναῖα/Ἰανουάριον)
- (355) ιη' αἰ., 380 φ.
- (415) ιθ' αἰ., 72 φ. (Πέτρου Λαμπαδαρίου) σλαβο-ἑλληνικόν
Εἱρμολόγιον
- (102) ἔτ. 1407, 43 φ.
- (316) ἔτ. 1703, 382 φ.
- (324) ἔτ. 1804, 220 φ.
Κρατηματάριον
- (146) α' ἡμ. ιδ' αἰ. 205 φ.
Μαθηματάριον
- (103) ἔτ. 1820-1822, 85 φ.
- (201) ἔτ. 1438, 613 φ.
Ὀκτώηχος
- (61) ἔτ. 1689, 194 φ.
- (115) ιη' αἰ., 219 φ.
Στιχηράριον
- (49) ιδ' αἰ., σπάραγμα
- (52) ιγ' αἰ., 62 φ.
- (62) ιδ'-ιε' αἰ., 417 φ.
- (111) ιγ' αἰ., σπαράγματα
- (180) ἔτ. 1808, 334 φ.
- (188) ιδ' αἰ., 221 φ.
Στιχηράριον/Μαθηματάριον
- (299) ιζ' αἰ., 249 φ.
Μουσικὴ Θεωρία
- (393) ιβ' αἰ., σπαράγματα
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Το θέμα είναι πολύ γνωστό, έχουν γραφτεί πολλά και διάφορα. Στα προηγούμενα μηνύματα δόθηκαν ήδη πολλές πληροφορίες, ειδικά από τον κ. Μάρκελλο Πιράρ.
Πρωτοπόρος και "Δον κιχώτης" στα πρώτα χρόνια (αφού πάλευε μόνος του για το θέμα της πιστοποίησης της ύπαρξης των χειρογράφων στην γειτονική χώρα, συνεχίζοντας το έργο του δασκάλου του Λίνου Πολίτη, και υφίστατο και τις λοιδωρίες των άλλων) ο αγαπητός και σεβαστός φίλος Βασίλειος Άτσαλος, Δραμινός, παγκοσμίως γνωστός φιλόλογος-παλαιογράφος, σήμερα ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ.
Έχω ασχοληθεί αρκετά-βασανιστικά θα έλεγα, διαπιστώνοντας και καταγράφοντας, με βάση όλη την βιβλιογραφία, ποια μουσικά χειρόγραφα από τις δύο συλλογές (Εικοσιφοίνισσας, Τιμίου Προδρόμου Σερρών), αλλά και από την Παναγία Καλαμούς και την Αρχαγγελιώτισσα (Θράκη) είναι σήμερα σε ποια συλλογή, έχω φυλλομετρήσει επί τόπου τα περισσότερα χειρόγραφα (όσα είναι στη Βουλγαρία, αλλά και τα άλλα στην ΕΒΕ) στις διάφορες συλλογές της Σόφιας, Φιλιππούπολης, Ρίλας, και στη Στενήμαχο (АСЕНОВГРАД) και έχω ανοιχτές επαφές για τα περαιτέρω.
Το λιγότερο που πρέπει να κάνουμε όσοι ασχολούμαστε με τις πηγές είναι να παραπέμπουμε πάντα με το παλαιό γνωριστικό του κάθε χειρόγραφου (στις περισσότερες περιπτώσεις το γνωρίζουμε ή το διαπιστώνουμε μέσα από συνδυασμό πολλών πληροφοριών των παλαιών δημοσιευμάτων) και όχι με την αρίθμηση που τώρα έχει το καθένα στις νέες συλλογές όπου παρανόμως (προϊόντα κλοπής σε περίοδο πολέμου, στα 1917) βρίσκονται.
Οι υποσχέσεις; δεν είναι μοναδικές, δόθηκαν και άλλες φορές. Γνωρίζω πολλά, δεν θέλω όμως να πω τίποτα παρά μόνο μια λέξη: "μακάρι".
Ε.Γ.
 
Η Βουλγαρική Ακαδημία έχει εκδώσει ήδη 3τομο τουλάχιστον κατάλογο μουσικών χειρογράφων με τίτλο Τα βυζαντινά μουσικά χειρόγραφα στη Βουλγαρία, Assen Athanassov, Sofia 2003. Ασφαλώς στην Βουλγαρική γλώσσα όμως τα αρκτικά των τροπαρίων σημειώνονται στα Ελληνικά.
 
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Έχω ασχοληθεί αρκετά-βασανιστικά θα έλεγα, διαπιστώνοντας και καταγράφοντας, με βάση όλη την βιβλιογραφία, ποια μουσικά χειρόγραφα από τις δύο συλλογές (Εικοσιφοίνισσας, Τιμίου Προδρόμου Σερρών), αλλά και από την Παναγία Καλαμούς και την Αρχαγγελιώτισσα (Θράκη) είναι σήμερα σε ποια συλλογή, έχω φυλλομετρήσει επί τόπου τα περισσότερα χειρόγραφα (όσα είναι στη Βουλγαρία, αλλά και τα άλλα στην ΕΒΕ) στις διάφορες συλλογές της Σόφιας, Φιλιππούπολης, Ρίλας, και στη Στενήμαχο (АСЕНОВГРАД) και έχω ανοιχτές επαφές για τα περαιτέρω.


Συγχαρητήρια για την αξιόλογη ενασχόλησή σας με ένα θέμα που εκτός από μουσικό είναι σαφέστατα και εθνικό.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Γνωρίζω ότι υπάρχουν κάποιοι κατάλογοι από τα μοναστήρια του Τιμίου Προδρόμου Σερρών και Παναγιάς Εικοσιφοίνισας Παγγαίου, οι οποίοι συντάχθηκαν πριν από την κλοπή και την μεταφορά των χειρογράφων στην Βουλγαρία.Όποιος γνωρίζει κάτι για την ύπαρξη των καταλόγων αυτών ας γράψει.

Ειδικά για τους παλαιότερους καταλόγους, πρέπει να συμβουλευτείτε τα δύο βιβλία Άτσαλου και Κατσαρού τα οποία ανέγραψε ο Μάρκελλος Πιράρ. Επικουρικά δείτε και το ημέτερο Η Ψαλτική Τέχνη. Λόγος και μέλος..., β' έκδοση 2008, τελευταία ενότητα: "Βασική βιβλιογραφία για τους χειρόγραφους κώδικες της Ψαλτικής....", όπου θα βρείτε μόνο όσους καταλόγους περιέχουν μουσικά χφφ.
Ε.Γ.
 
Top