Φιλε Συμεων βιαστηκες λιγο
. Ο αρχων Μανωλης Χατζημαρκος ειναι κατα την προσωπικη μου αποψη η μεγαλυτερη φωνη του εικοστου αιωνα ! Οσο και να τον ειρωνευονται καποιοι , ειναι κατ'αναλογιαν ο Παβαροττι της Βυζαντινης Μουσικης και αυτο ειναι προς τιμην του , γιατι και οι δυο υπηρξαν στην ακμη τους φωνητικοι Τιτανες . QUOTE]
Να καταθέσω μια προσωπική άποψη:
να ξεκαθαρίσω εξαρχής ότι τον "ακατανόμαστο"
δεν το άκουσα ποτέ δια ζώσης.
Η υψιφωνία δεν είναι αναγκαστικά ένα προσόν το οποίο αναβιβάζει ψάλτες σε "τιτάνες" κλπ. Ως γνωστόν απο τους ασχολούμενους με το κλασσικό τραγούδι οι ανδρικές φωνές ταξινομούνται σε μπάσους, βαρύτονους και τενόρους με περαιτέρω υποδιαιρέσεις η κάθε κατηγορία. Κατα συνέπεια, αφού στην προκειμένη περίπτωση μιλάμε για φωνή τενόρου και μάλιστα Lyric ή Leggiero δεν είναι αφύσικο οι νότες la ή και Si που άκουσα στο Δύναμις του Αβαγιανού ή η ψηλή τεσιτούρα.
Το άν ο Pavarotti έκανε την καριέρα που έκανε ως τενόρος, δεν σημαίνει ότι ανάλογη καριέρα δεν έκαναν άλλοι Βαρύτονοι ή Βαθύφωνοι στην κατηγορία τους.
Κυρίως παίζει ρόλο η έκταση της φωνής (δηλαδή να έχει κάποιος 2 οκτάβες τουλάχιστον), η ποιότητά της και η συνολική απόδοση του μαθήματος...όχι π.χ. να λές το "Νενίκηνται" και να προσπαθείς με κορώνα και υψιφωνία στο τέλος να κλέψεις τις εντυπώσεις! πρέπει όλο το μάθημα να είναι απο την αρχή ως το τέλος τέλειο και όχι οι 2 τελευταίες νότες...
Τώρα ο "ακατανόμαστος" φαίνεται όπως ακούω απο ηχογραφήσεις να είχε και τα τρία τα χαρακτηριστικάπου προανέφερα. Επόμενο ήταν όπως είναι φυσικό, κάποιες ζήλιες να υπήρχαν απο ομοτέχνους του. Αλλά όπως τα βλέπω εγώ σήμερα, 20+ χρόνια μετά την αποστρατεία του και παρόλο που είμαι εραστής του Πατριαρχικού Ύφους, μάλλον η κριτική που του ασκήθηκε όλα αυτά τα χρόνια ήταν λίγο υπερβολική. Κάποιοι δεν δίστασαν όταν έχασε το φωνητικό του τάλαντο να το αποδώσουν σε "θεία δίκη", αγνοώντας το δράμα του ανθρώπου Χ''μάρκου τις στιγμές εκείνες και το τί ενδεχομένως πέρασε.
Αλλά με όλο το σεβασμό σε αυτόν τον δάσκαλο-εκτελεστή της Βυζαντινής μας Μουσικής αλλά και σε όλους τους συναδέλφους που τον αγαπούν και τον έχουν ως πρότυπο, θα διαφωνίσω σε κάτι:
Σε συνέντευξη που έδωσε πρόσφατα στον άξιο Μ. Δαμαρλάκη, είπε κάτι για τον ΑΠΜΧΕ Βασίλειο Νικολαϊδη που με πίκρανε: ότι δεν είχε...φωνή και γι'αυτό δεν είχε τόσο μεγάλη αναγνώριση...Τι να πώ; ΔΙΑΦΩΝΩ!
Όπως και φημολογείται ότι τότε στην Πόλη είχε πεί ότι αν θέλει ο Στανίτσας να συνψάλλουμε να πάει αριστερά...Ο Άρχων Πρωτοψάλτης, ο Άρχων Λαμπαδάριος και οι δύο Δομέστικοι της ΜΧΕ αλλά και οι υπόλοιποι Οφφικίαλοι της ΑΑΚ, όπως και να το κάνουμε, η ΕΚΚΛΗΣΙΑ το έχει θέσει να είναι πρόσωπα σεβαστά υπο ΠΑΝΤΩΝ. Ακόμα και όταν δεν τους...πολυαγαπάμε προσωπικά, ο θεσμός είναι θεσμός και πρέπει να κρατιέται ψηλά.