Χαρίλαος Ταλιαδώρος - Περί Κωνσταντίνου Πρίγγου, Νοέμβριος 2007

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Πρόκειται για ομιλία που δόθηκε το Νοέμβριο του 2007 στα πλαίσια της παρουσίασης των νέων εκδόσεων των έργων του Κωνσταντίνου Πρίγγου από την Αποστολική Διακονία. Ο Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως κ. Χαρίλαος Ταλιαδώρος μιλάει από καρδιάς για το δάσκαλό του, τον αοίδιμο Άρχοντα Πρωτοψάλτης της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας Κωνσταντίνο Πρίγγο, και μοιράζεται με το ακροατήριό του συμβουλές του τελευταίου και ενδιαφέροντα περιστατικά που έζησε κοντά του.


ΥΓ: Για τα περί των συγχρόνων εκδόσεων γνωρίζετε τη δική μου άποψη και τοποθέτηση, που δεν είναι σύμφωνη με αυτή του δασκάλου. Εντούτοις έχει ένα σωρό άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία η ομιλία μέχρι το τέλος της που αξίζει να την ακούσουμε όλοι, ανεξάρτητα των προσωπικών μας τοποθετήσεων για το θέμα αυτό.
 

ΦΩΤΙΟΣ ΚΕΡΜΕΛΙΔΗΣ

Παλαιό Μέλος
Εις πολλά τα έτη σου Ιωάννη και ευλογημένα.Σ΄ευχαριστούμε διά τις παρελθούσες και νυν ανάρτηση.

Παρατηρούμε τα εξής:

- Τον σεβασμό που είχαν όλοι οι σημερινοί μεγάλοι ιεροψάλτες στους διδασκάλους τους και οι διδάσκαλοι στους μαθητάς τους

- Άκουγαν για μία φορά κάποιο δοξαστικό ή ιδιόμελο από τους διδασκάλους τους, και αμέσως οι ίδιοι μαθητές τους το κατέγραφαν στον σκληρό δίσκο του εγκεφάλου τους διότι είχαν πραγματικό έρωτα με την πατρώα μας μουσική.

- Οι μεγάλοι ιεροψάλτες βγαίνουνε μέσα από τα αναλόγια.Προσωπικά πιστεύω ότι η πορεία μεγάλων ιεροψαλτών άρχισε πρώτα μέσω ακουσμάτων, μετά μέσω ανελλιπών παρακολουθήσεων επάνω στα αναλόγια και μετά το πέρασμα από Βυζαντινές σχολές ή ωδεία. Είναι αυτός ο λόγος που πτυχιούχοι ή και διπλωματούχοι σχολών ή ωδείων δεν μπορούν ή δεν θέλουν ή δεν γίνονται ιεροψάλτες.Ακολουθούν πρώτα την οδό διά των σχολών ή ωδείων χωρίς να έχουν ακούσματα,χωρίς να γνωρίζουν να ψάλλουν απολυτίκια ή κοντάκια και χωρίς να έχουν την γεύση του αναλογίου.Ας το έχουμε υπόψιν μας...

Όσον αφορά τις εκδόσεις αγαπητέ Ιωάννη ας είναι ευλογημένο το πιστεύω ή τα πιστεύω όλων μας.Όλα έχουν βοηθήσει και όλα βοηθάνε πιστεύω.Ακόμη και εκδόσεις που δεν είναι ευπρόσδεκτες από εμάς-υποκειμενικά-μπορούν να βοηθήσουν κάποιον συνάδελφό μας.Καλή δύναμη εύχομαι....
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Όσον αφορά τις εκδόσεις αγαπητέ Ιωάννη ας είναι ευλογημένο το πιστεύω ή τα πιστεύω όλων μας.Όλα έχουν βοηθήσει και όλα βοηθάνε πιστεύω.Ακόμη και εκδόσεις που δεν είναι ευπρόσδεκτες από εμάς-υποκειμενικά-μπορούν να βοηθήσουν κάποιον συνάδελφό μας.Καλή δύναμη εύχομαι....
Πολλά και τα σα έτη ευχόμαστε αγαπητέ Φώτιε, αναρίθμητα ως οι προσφορές σου στο Ψαλτολόγιο! Να παρατηρήσω στα όσα πολύ ωραία έγραψες ότι το θέμα εδώ δεν είναι αν υποκειμενικά μας αρέσουν ή όχι οι εκδόσεις της ΑΔ, αλλά αν αντικειμενικά το μουσικό κείμενο είναι πιστό αντίγραφο των γραφομένων του Πρίγγου ή περιέχει παρεμβάσεις (και δεν μιλάμε για διορθώσεις λαθών) του επιμελητή Γιώργου Κωνσταντίνου. Δυστυχώς συμβαίνει το δεύτερο. Και αυτό δεν είναι κάτι που επιδέχεται αμφισβήτησης, αφού προκύπτει από την απλή σύγκριση της αρχικής έκδοσης, που φέρει την υπογραφή Πρίγγου, με τη νέα έκδοση (τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το Αναστασιματάριο, για το οποίο έχω κάνει τη σύγκριση σελίδα σελίδα και έχω ιδία αντίληψη). Είναι κρίμα που κανένας υπεύθυνος δεν κινείται για να αποκαταστήσει την αταξία αυτή και μόνο στο Ψαλτολόγιο κυκλοφορεί μια σωστή ψηφιακή έκδοση του Αναστασιματαρίου του Πρίγγου, χάρη στις εθελοντικές προσπάθειες συναδέλφων που έκατσαν και αντέγραψαν από την αρχή το ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ μουσικό κείμενο!
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Νά πῶ τίς ἀπόψεις μου πάνω στά λεγόμενα τοῦ μεγάλου δασκάλου Ταλιαδώρου.
Εἶπε κάτι πού μήν τό περνᾶτε στό ντούκου.
Ὅτι ὁ ψάλτης θά πρέπει νά ξέρει τά φωνητικά του ὅρια καί μήν ξελαριγγιάζεται ἀλλά νά ἔχει δύο φωνές παραπάνω ἀπόθεμα. Διότι τό καταβαίνει ὁ λαός.
Δεύτερον καί πολύ σωστό. Ἄν δέν εἶσαι ἐρωτευμένος μέ τή μουσική ἄστο νά πάει.
Καί τρίτον, (δικό μου)
άν ὑπῆρχε ποινικός κώδικας γιά τήν μουσική, ὁ κ. Κωνσταντίνου καί ἡ Α.Δ. ἔχουν ἐπιτελέσει ἔγκλημα.
Ἄλλα ἔγραψε ὁ Πρίγγος.
Τό νά προσθέσουμε δύο πινελιές στό ἔργο τοῦ Πανσέληνου ἤ τοῦ Θεοφάνους Κρητός σημαίνει ὅτι ἀπλά καταστρέφουμε τήν εἰκόνα.
(Ἔχω κάνει καί ἁγιογραφία καί ἔβαλα πινελιές στόν Κύριο τοῦ Σινά γιά νά ἀναπαλαιώσω τήν τή εἰκόνα του προσωπικά καί γιά τό σπίτι μου μόνο.)
Παραθέτω καί μιά εἰκόνα τοῦ Θεοφάνους τοῦ Κρητός μπας καί μπορεῖτε νά προσθέσετε πινελιές νά γίνει πιό εὐκατανόητη ἤ πιό χρήσιμη.
 

Attachments

  • Σέργιος-και-Βάκχος-Μάρτυρες-Θεοφάνους-Κρητός-Καθολικόν-Ι.Μ.Μ.Λαύρας-620x871.jpg
    258.3 KB · Views: 26

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
Αν και προέρχομαι από την σχολή Αγγελοπούλου και μετά την αποφοίτηση μου παρακολούθησα για αρκετό καιρό μαθήματα της άλλης σχολής να μην πω συγκεκριμένα…………. σε λεπτομέρειες.
Νομίζω, Δεν θα μπω σε αυτό τον φαύλο κύκλο της αντιπαράθεσης διότι έχω πάρει πολλά και από τις δυο σχολές !!!!!
Και δεν νομίζω ότι ο κύριος Κωνσταντίνου έχει διαπράξει έγκλημα !!!! λίγο βαρύς είναι αυτός ο χαρακτηρισμός ………….
Μην τα ισοπεδώνουμε όλα!!! γι αυτό εμείς οι ιεροψάλτες δεν είμαστε δεμένοι σαν ένα σύνολο, έτσι ώστε η βυζαντινή μας μουσική να κατοχυρωθεί!!!! Και να είναι προϊόν μόνον ελληνικό!!!!
Αλώστε όλα αυτά κατά καιρούς που βγαίνουν από εξαίρετους συναδέλφους εκδόσεις, ανανεώσεις, έργα διάφορα!!!! Ο σκοπός αυτών είναι η μουσική μας, αυτή είναι τελικά στο κάτω κάτω κερδισμένη, και όχι οι κακίες και οι αστείοι χαρακτηρισμοί.
Θα χρησιμοποιήσω μια φράση ενός φίλου…………
Οι άνθρωποι γενικά κρίνουν περισσότερο από τα φαινόμενα παρά από την πραγματικότητα ……..διότι η όραση ανήκει σε όλους ………ενο η αντίληψη σε λίγους!!!!!
 
Καί τρίτον, (δικό μου)
άν ὑπῆρχε ποινικός κώδικας γιά τήν μουσική, ὁ κ. Κωνσταντίνου καί ἡ Α.Δ. ἔχουν ἐπιτελέσει ἔγκλημα.
Ἄλλα ἔγραψε ὁ Πρίγγος.

Δημήτρη θα μπορούσα να συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου, εάν έλεγες το ίδιο για τις διασκευές των κλασσικών μελοποιών από νεωτέρους (άσχετα με το αν το δηλώνουν). Δηλαδή σαν να λένε ότι αυτό είναι η εικόνα του Θεοφάνους, στην οποία έβαλα εγώ πινελιά. Το θέμα είναι εάν έχει όντως μπει πινελιά. Διότι ευλόγως θα πούμε: " Άλλα έγραψε ο Πέτρος, ο Ιωάννης, ο έτερος Πέτρος κλπ".
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Δημήτρη θα μπορούσα να συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου, εάν έλεγες το ίδιο για τις διασκευές των κλασσικών μελοποιών από νεωτέρους (άσχετα με το αν το δηλώνουν). Δηλαδή σαν να λένε ότι αυτό είναι η εικόνα του Θεοφάνους, στην οποία έβαλα εγώ πινελιά. Το θέμα είναι εάν έχει όντως μπει πινελιά. Διότι ευλόγως θα πούμε: " Άλλα έγραψε ο Πέτρος, ο Ιωάννης, ο έτερος Πέτρος κλπ".

Όταν το δηλώνουν, ωστόσο, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα και έχουμε γνώση, δυνατότητα κρίσης και επιλογής. Έπειτα, υπάρχουν διασκευές, αλλά και καλλωπισμοί. Οι δεύτεροι, κυρίως, πάντα υπήρχαν και καλώς υπήρχαν. Ασφαλώς κρίνονται αν είναι επιτυχείς ή όχι. Και με τι στόχευση, που και αυτή κρίνεται. Υπάρχουν πολλά μέλη, ο καλλωπισμός των οποίων τα κάνει ωραιότερα και επιτυχέστερα από το πρωτότυπο. Αλλά όλα πρέπει να δηλώνονται.

Να προσθέσω ότι πέρα από τα ενδιαφέροντα περί Πρίγγου τα οποία "καταθέτει" ο άρχων στο βίντεο, άλλα γνωστά και άλλα άγνωστα, είναι καιρός οι παρόμοιες παρεμβάσεις να αποκτήσουν σαφή στήριξη στα εκδεδομένα στοιχεία, με συγκρίσεις, απροκατάληπτες κρίσεις και ξεκάθαρο εντοπισμό (έστω και με στοιχεία υποκειμενικότητας) της επιμέρους ή συνολικής προσφοράς εκάστου.
 
Last edited:
Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα μάθημα, έστω και όχι κλασσικό, που όμως έχει ψαλλεί απ' όλους μας (φαντάζομαι), για να γίνω κατανοητός. π.χ. Το "άξιον εστίν" του Μάρκου Βασιλείου, γνωστότερο ως του Ναυπλιώτου. Τι σχέση έχει με το πρωτότυπο αυτό που γνωρίζουν οι περισσότεροι από μας.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στις απανωτές πινελιές που έβαλαν κάποιοι, είτε δηλώνοντάς το είτε όχι. Με αποτέλεσμα αν ανέβει το πρωτότυπο, έστω για δοκιμή, να μην αναγνωριστεί είτε να χαρακτηριστεί ως νόθο ή ξένο προς το πρωτότυπο. Κάτι τέτοιο εννοούσα Μανώλη.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα μάθημα, έστω και όχι κλασσικό, που όμως έχει ψαλλεί απ' όλους μας (φαντάζομαι), για να γίνω κατανοητός. π.χ. Το "άξιον εστίν" του Μάρκου Βασιλείου, γνωστότερο ως του Ναυπλιώτου. Τι σχέση έχει με το πρωτότυπο αυτό που γνωρίζουν οι περισσότεροι από μας.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στις απανωτές πινελιές που έβαλαν κάποιοι, είτε δηλώνοντάς το είτε όχι. Με αποτέλεσμα αν ανέβει το πρωτότυπο, έστω για δοκιμή, να μην αναγνωριστεί είτε να χαρακτηριστεί ως νόθο ή ξένο προς το πρωτότυπο. Κάτι τέτοιο εννοούσα Μανώλη.

Ακριβώς. Για τον λόγο αυτό πρέπει πάντα να δηλώνονται οι διασκευές και οι καλλωπισμοί. Τώρα, εάν γίνεται αυτό, όλοι ξέρουμε....
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Και δεν νομίζω ότι ο κύριος Κωνσταντίνου έχει διαπράξει έγκλημα !!!! λίγο βαρύς είναι αυτός ο χαρακτηρισμός ………….
Μην τα ισοπεδώνουμε όλα!!! γι αυτό εμείς οι ιεροψάλτες δεν είμαστε δεμένοι σαν ένα σύνολο, έτσι ώστε η βυζαντινή μας μουσική να κατοχυρωθεί!!!! Και να είναι προϊόν μόνον ελληνικό!!!!
Γιατί τί εἶναι ἡ μουσική; Ἑλληνική φέτα;
Ἔχεις δίκιο. Ἔγραψα ἔγκλημα γιατί ἔχω ἄγνοια ἀπό νομοθεσία, ἴσως νά εἶναι ποινικό ἀδίκημα.
Τολμάει κανείς νά διασκευάσει ἔργα τοῦ Θεοδωράκη; Ὄχι γιατί ζεῖ.
Ἄν δέν ζεῖ κάποιος δέν μπορεῖ νά ἐπικαλεσθεῖ τό νόμο.
Ὑπάρχει μέσα μας ὅμως πιό ἰσχυρός νόμος ἀπ αὐτόν τῶν δικαστηρίων πού εἶναι ἡ συνείδηση.
Θά τρίζουν... λέει ἡ θυμοσοφία τοῦ λαοῦ.
Ἀναλύω=καταστρέφω κι ἐγώ κανα κομμάτι ἀλλά πάντα ἐνημερώνω γιά τήν πηγή.
π.χ. http://psaltiri.org/index.php?option=com_sobi2&sobi2Task=sobi2Details&sobi2Id=1629&Itemid=99999999
Ἄν ἀλλάξεις καί ἕνα γοργό στό κείμενο κάποιου πρέπει νά γράψεις τό ὄνομά σου. Διότι δέν ἔβαλε γοργό σ αύτή τή θέση ὁ ποιητής.
Δέν μποροῦμε νά βάλουμε μιά κόμμα στά ἔργα τοῦ Ελύτη, τοῦ Καβάφη κλπ.
Ἡ ΒΜ εἶναι ἐπιστήμη.
Ἡ μοναδική ἐπιστήμη πού δέν ἔχει σχέση μέ σχολές καί πανεπιστήμια.
π.χ. ΠΡΙΓΓΟΣ
(Γιά μένα κορυφή ἀνώτερος καί ἀπό Ναυπλιώτη).
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Δημήτρη θα μπορούσα να συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου, εάν έλεγες το ίδιο για τις διασκευές των κλασσικών μελοποιών από νεωτέρους (άσχετα με το αν το δηλώνουν). Δηλαδή σαν να λένε ότι αυτό είναι η εικόνα του Θεοφάνους, στην οποία έβαλα εγώ πινελιά. Το θέμα είναι εάν έχει όντως μπει πινελιά. Διότι ευλόγως θα πούμε: " Άλλα έγραψε ο Πέτρος, ο Ιωάννης, ο έτερος Πέτρος κλπ".
Όχι, δεν είναι καθόλου άσχετο ότι οι νεώτεροι το δηλώνουν. Η διαφορά είναι ότι οι νεώτεροι παραδέχονται ότι είναι διασκευές ή δικές τους εκτελέσεις, οι οποίες πολλές φορές είναι πετυχημένες άλλωστε και μέσα στο πλαίσιο της ζώσας παράδοσης. Και σου γράφει απ' έξω "Αναστασιματάριο Καραμάνη" και ξέρεις τι γίνεται. Όμως ο Κωνσταντίνου δεν γράφει "διασκευή Γεωργίου Κωνσταντίνου" αλλά "Αναστασιματάριο Πρίγγου", ενώ το περιεχόμενο ΔΕΝ είναι ακριβώς ό,τι έγραψε ο Πρίγγος, αλλά στο περίπου, δηλ. αλλοιωμένο! Καλά λοιπόν τα λέει ο Δημήτρης. Αν ήθελε ο Κωνσταντίνου να είναι ειλικρινής, ας δηλώσει κι αυτός ότι είναι δική του διασκευή! Δεν το κάνει όμως.
 
Last edited:
Όχι, δεν είναι καθόλου άσχετο ότι οι νεώτεροι το δηλώνουν. Η διαφορά είναι ότι οι νεώτεροι παραδέχονται ότι είναι διασκευές ή δικές τους εκτελέσεις, οι οποίες πολλές φορές είναι πετυχημένες άλλωστε και μέσα στο πλαίσιο της ζώσας παράδοσης. Και σου γράφει απ' έξω "Αναστασιματάριο Καραμάνη" και ξέρεις τι γίνεται. Όμως ο Κωνσταντίνου δεν γράφει "διασκευή Γεωργίου Κωνσταντίνου" αλλά "Αναστασιματάριο Πρίγγου", ενώ το περιεχόμενο ΔΕΝ είναι ακριβώς ό,τι έγραψε ο Πρίγγος, αλλά στο περίπου, δηλ. αλλοιωμένο! Καλά λοιπόν τα λέει ο Δημήτρης. Αν ήθελε ο Κωνσταντίνου να είναι ειλικρινής, ας δηλώσει κι αυτός ότι είναι δική του διασκευή! Δεν το κάνει όμως.

Δεν το δηλώνουν πάντα. Πολλές φορές μάλιστα λέμ (ν) ε σημερα εψαλλα το.........του Πέτρου, ενώ ψάλλαμ (ν) ε τη διασκευή. Ίσως δεν έγινα κατανοητός. :)
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δεν το δηλώνουν πάντα. Πολλές φορές μάλιστα λέμ (ν) ε σημερα εψαλλα το.........του Πέτρου, ενώ ψάλλαμ (ν) ε τη διασκευή. Ίσως δεν έγινα κατανοητός. :)

Η τεράστια και ειδοποιός διαφορά έγκειται στο ότι

α) όλοι οι διασκευάζοντες δεν αρνούνται τον ρόλο τους ακόμη και αν παρουσιάζουν τα κείμενα με το όνομα του αρχικού συνθέτη τους. Και στη συντριπτικότατη πλειο(νο)ψηφία τους διασκευάζουν παλαιούς συνθέτες, ή σπανιότερα απλοποιούν ελάχιστες νεώτερες συνθέσεις...

β) ο εκδότης ανέλαβε έκδοση, για αυτή χρεώνεται, και αν όντως αποδειχθεί ότι διεσκεύασε (που και αυτό όμως προϋποθέτει υφολογική σκευή και τριβή που δύσκολα θα έλεγα ότι διέθετε), τότε η συζήτηση μεταφέρεται αλλού.

γ) Ο Ἀρχων Πρίγγος δεν αρνήθηκε τον ανανεωτικό του ρόλο στα λεγόμενα ως Κλασικά μαθήματα. Εξ άλλου και οι τίτλοι των έργων του εκεί παραπέμπουν (πβ Μουσική Κυψέλη) . Η αναμφίλεκτη αξία του όμως τον δικαιώνει στο να εκδίδει ως συνθέτης ό,τι ο ίδιος παρουσιάζει. Πάνω σε αυτή τη συνολική εργασία κάθε επέμβαση εκτός των τυπογραφικών δεν μπορεί παρά να δηλώνει αφέλεια ή σκοπιμότητα…ή και τα δύο (κάτι που πραγματικά απεύχομαι).

δ.
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
Όχι, δεν είναι καθόλου άσχετο ότι οι νεώτεροι το δηλώνουν. Η διαφορά είναι ότι οι νεώτεροι παραδέχονται ότι είναι διασκευές ή δικές τους εκτελέσεις, οι οποίες πολλές φορές είναι πετυχημένες άλλωστε και μέσα στο πλαίσιο της ζώσας παράδοσης. Και σου γράφει απ' έξω "Αναστασιματάριο Καραμάνη" και ξέρεις τι γίνεται. Όμως ο Κωνσταντίνου δεν γράφει "διασκευή Γεωργίου Κωνσταντίνου" αλλά "Αναστασιματάριο Πρίγγου", ενώ το περιεχόμενο ΔΕΝ είναι ακριβώς ό,τι έγραψε ο Πρίγγος, αλλά στο περίπου, δηλ. αλλοιωμένο! Καλά λοιπόν τα λέει ο Δημήτρης. Αν ήθελε ο Κωνσταντίνου να είναι ειλικρινής, ας δηλώσει κι αυτός ότι είναι δική του διασκευή! Δεν το κάνει όμως.
Νίκο κι ἐγώ ἔχω προβληματιστεῖ μ' αὐτό τό θέμα.
Νομίζω ὅτι ἀπόντος τοῦ συγγραφέως καλύτερα εἶναι νά βάζει ὁ διασκευαστής τό ὄνομά του. Γιά παράδειγμα ὁ Αντ. Σύρκας στή λειτουργία του ἔχει ψιλοδιασκευάσει τοῦ Κανελλίδη ἤ τοῦ Ἁνωνύμου καί γράφει του ἐκδότου. Αὐτό δέν σημαίνει ὅτι προσπάθησε νά κλέψει κάτι γιατί στή ἐποχή του ὅλοι γνώριζαν ὅτι τό ἔργο εἶναι τοῦ Κανελλίδου. Νά γράψει κανείς διασκευή, δέν στέκει, γιατί εἷναι σάν νά μειώνεις τόν συνθέτη δηλ. σα νά λέμε, καλά τό γραψε ἀλλά ἐγώ τοῦ ἔβαλα λίγο ἀλατάκι παραπάνω. Βρέ τόν κακομοίρη.
Βλέπω σέ σημερινό βιβλίο πολυέλεο του Π.Λ. σέ πλ τοῦ πρώτου. Δέ λέμε γιά ἀνάλυση ἀλλά γιά διασκευή, ἄλλα μέτρα, κόψιμο γραμμῶν κ.α. καί γράφει ἀπάνω ὅτι εἶναι τοῦ Πέτρου.
Σέ καμιά 300ριά χρόνια ἡ ἀρχαιολογική σκαπάνη θά ἀνακαλύψει τέτοια βιβλία καί θά ἀναρωτιέται γιά τό γνήσιο καί τό ψευδεπίγραφον.
Τόν κ. Κωνσταντίνου τόν ἀγαπῶ διότι πολλά ἔχει προσφέρει στό φόρουμ καί ἔχω μάθει ἀπ τίς γνώσεις του.
Τό θέμα ὅμως εἶναι τί πρέπει νά κάνουμε ὅταν γράφουμε ἓνα κομμάτι πάνω στό κομμάτι τοῦ ἄλλου.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ειλικρινά, αυτά που έγραψα στο τέλο ςτου πρώτου μηνύματος, το να μη δώσουμε βάση στα περί των εκδόσεων της ΑΔ, το εννοούσα. Τα έχουμε πει εκατοντάδες φορές σε ατερμόνους διαλόγους. Το βίντεο θεώρησα σκόπιμο να το ανεβάσω καθαρά και μόνο για τις παρακαταθήκες του Πρίγγου και τις εμπιερίες που αποκόμισε απ' αυτόν ο Χαρίλαος Ταλιαδώρος. Γιατί δεν περιοριζόμαστε στο παρόν θέμα και να αφήσουμε το διάλογο περί γνησιότητας των έργων στα αντίστοιχα θέματα που όντως υπάρχουν;

Όμως ο Κωνσταντίνου δεν γράφει "διασκευή Γεωργίου Κωνσταντίνου" αλλά "Αναστασιματάριο Πρίγγου", ενώ το περιεχόμενο ΔΕΝ είναι ακριβώς ό,τι έγραψε ο Πρίγγος, αλλά στο περίπου, δηλ. αλλοιωμένο! Καλά λοιπόν τα λέει ο Δημήτρης. Αν ήθελε ο Κωνσταντίνου να είναι ειλικρινής, ας δηλώσει κι αυτός ότι είναι δική του διασκευή! Δεν το κάνει όμως.

Η αλήθεια είναι ότι και η έκδοση του Παπανδρέου έχει Πρίγγο αλλοιωμένο. Δε θα ήτανε καιρός κάποιος να μελετήσει την ορθογραφία των φυλλαδίων εκδόσεων του Πρίγγου και με αυτή να καταγράψει τους πλαγίους ήχους όπως τους έψαλλε ο μακαριστός δάσκαλος στο Δημήτριο Νεραντζή για το σκοπό αυτό; Αυτό θα ήταν γνήσιο Αναστασιματάριο Πρίγγου. Τα άλλα όλα είναι ημίμετρα.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Και από μια παλιότερη συζήτηση περί πατρότητας και διασκευής.
Μου άρεσε το παράδειγμα με τον Σφακιανάκη και το "Μάτια που κλαίνε".

Δεν υπάρχει καμία συνάφεια με την παραπομπή, αφού το θέμα εδώ δεν είναι αν ο Πρίγγος διεσκεύασε ή όχι τις μελωδίες που παρουσίασε, αλλά το γεγονός ότι όσοι ζητούν να προμηθευτούν πχ τη Μ. Εβδομάδα του Πρίγγου καλό είναι να ξέρουν ότι παραλαμβάνουν του Κωνσταντίνου (χωρίς του Πρίγγου)…με ό,τι συνεπάγεται..
 
Last edited:
Δεν υπάρχει καμία συνάφεια με την παραπομπή, αφού το θέμα εδώ δεν είναι αν ο Πρίγγος διεσκεύασε ή όχι τις μελωδίες που παρουσίασε, αλλά το γεγονός ότι όσοι ζητούν να προμηθευτούν πχ τη Μ. Εβδομάδα του Πρίγγου καλό είναι να ξέρουν ότι παραλαμβάνουν του Κωνσταντίνου (χωρίς του Πρίγγου)…με ό,τι συνεπάγεται..
Δε μπορώ να πω ότι έχω κάνει σύγκριση των χφ, των εκδόσεων του Πρίγγου, και της έκδοσης της ΑΔ για να είμαι εκφράσω βέβαιη άποψη περί διασκευής ή αλλοίωσης του πρωτοτύπου. Εξέφρασα μέσω του θέματος μία γενικότερη άποψη περί διασκευών.
Δεν ξέρω πόσο εύκολο θα ήταν να έχουμε μία σελίδα (το ίδιο μουσικό κείμενο) στις τρεις περιπτώσεις και να μιλήσουμε επί τούτου. Δεν έχω κανένα πρόβλημα να συμφωνήσω, αν ισχύει η παραποίηση. Έως τότε, μένω και στα συγχαρητήρια του Άρχοντα, που δε νομίζω να είχε ιδιαίτερο πρόβλημα να μιλήσει ωμά, αλλά και στις επιφυλάξεις του Γιάννη και προφανώς και στις δικές σου, αφού σίγουρα έχετε ασχοληθεί περισσότερο από μένα με το συγκεκριμένο θέμα.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δε μπορώ να πω ότι έχω κάνει σύγκριση των χφ, των εκδόσεων του Πρίγγου, και της έκδοσης της ΑΔ για να είμαι εκφράσω βέβαιη άποψη περί διασκευής ή αλλοίωσης του πρωτοτύπου. Εξέφρασα μέσω του θέματος μία γενικότερη άποψη περί διασκευών.
Δεν ξέρω πόσο εύκολο θα ήταν να έχουμε μία σελίδα (το ίδιο μουσικό κείμενο) στις τρεις περιπτώσεις και να μιλήσουμε επί τούτου. Δεν έχω κανένα πρόβλημα να συμφωνήσω, αν ισχύει η παραποίηση. Έως τότε, μένω και στα συγχαρητήρια του Άρχοντα, που δε νομίζω να είχε ιδιαίτερο πρόβλημα να μιλήσει ωμά, αλλά και στις επιφυλάξεις του Γιάννη και προφανώς και στις δικές σου, αφού σίγουρα έχετε ασχοληθεί περισσότερο από μένα με το συγκεκριμένο θέμα.

Οι απαντήσεις υπάρχουν σε κλειδωμένο…θέμα εντός, αλλά και σε μια δειγματοληπτική φυλλομέτρηση πρωτοτύπου κ πρόσφατης επανέκδοσης. 2- 3 σελίδες του Α ήχου στο Αναστασιματάριο πχ αρκούν.
 
Top