Φωνητική στο τραγούδι, ψαλμωδία, ομιλία

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Επιλέγω, μεταξύ των λεγομένων, της εξής, σημαντική, ρήση: "πολλές φορές η ανατομία του σώματος, κάποιου ψάλτη, είναι εκ φύσεως τοποθετημένη! Δεν χρειάζεται υποστήριξη, στα πρώτα τουλάχιστον στάδια της ψαλτικής του πορείας, φωνητική! Όμως, όταν επέλθει το (30ο) έτος της ηλικίας και αργότερα όταν το σώμα θα αρχίσει να σε εγκαταλείπει, θα χρειαστείς τη φωνητική σου κατάρτιση...."
Τη συνδυάζω, με την απάντηση του καλλικέλαδου Άρχ. Θ. Βασιλικού, στην εκπομπή του π. Ειρηναίου Νάκου "Πρόσωπα και Παράδοση" στις 31.05.2013, σε σχετική ερώτηση, "εάν έχει κάνει φωνητική - ορθοφωνία", που ήταν: "όχι βέβαια"!
Εντάσσεται, στις περιπτώσεις των καλλιτεχνών, που δεν χρειάζονται, τουλάχιστον στην αρχή της καριέρας τους, ιδιαίτερη φωνητική κατάρτιση, γιατί απλά, εκ φύσεως, η φωνή τους είναι τοποθετημένη σωστά!
 
Last edited:

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
εκ φύσεως, η φωνή τους είναι τοποθετημένη σωστά!
Για τραγούδι, όχι για ψαλτική.
Η σωστή τοποθέτηση για την ψαλτική δεν είναι η ίδια που χρειάζεται για το τραγούδι.
Το μόνο κοινό είναι η αναπνοή και σωστά την αναφέρει στο βίντεο ως σημαντικό παράγοντα.
Αυτά δεν τα λέω εγώ, αλλά 3, ανεξάρτητοι μεταξύ τους, ΩΡΛ και μάλλον θα προστεθούν κι άλλες 2 γνώμες σε λίγο καιρό, αν όλα πάνε καλά.
Το τι λέει ο κάθε ανίδεος περί ψαλτικής, δεν θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Για τραγούδι, όχι για ψαλτική.
Η σωστή τοποθέτηση για την ψαλτική δεν είναι η ίδια που χρειάζεται για το τραγούδι.
Το μόνο κοινό είναι η αναπνοή και σωστά την αναφέρει στο βίντεο ως σημαντικό παράγοντα...................................................
Εάν ακούσεις με μεγαλύτερη προσοχή, τα λεγόμενα του αξιόλογου δασκάλου φωνητικής, θα παρατηρήσεις ότι αναφέρει χαρακτηριστικά: ο τρόπος είναι ο ίδιος!
Αλλάζει το ύφος, που διαφοροποιείται σε κάθε δάσκαλο ή Σχολή!
Το τεκμηριώνει, μάλιστα, λέγοντας ότι: "όλοι έχουμε δύο πνεύμονες, έναν οισοφάγο, ένα διάφραγμα, ένα στομάχι, πλευρά" κ.λ.π.
Εξ' άλλου, καταθέτω προσωπική μαρτυρία, σχετική ρήση, του Άρχ. Πρωτοψάλτη κ. Λ. Αστέρη, σε σεμινάρια στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, πριν αρκετά χρόνια, που επιβεβαίωνε τον όμοιο τρόπο τοποθέτησης της φωνής και στα δύο είδη μουσικής! (Ως γνωστόν, ο Άρχων είναι και πρωταγωνιστής της λυρικής σκηνής, παίρνοντας, κατά το παρελθόν, μέρος σε δεκάδες αξιόλογα έργα!
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Δεν ξέρω τί λένε κάποιοι για τους ειδικούς περί ψαλτικής ή τραγουδιού, αλλά έχω δεί πολλούς ΨΑΛΤΕΣ να σκούζουν (ειδικά στα ψηλά), να ξελαρυγγιάζονται, να παραμορφώνεται η όψη τους προκειμένου να βγάλουν τη φωνή που θέλουν, να βραχνιάζουν στην τιμιωτέρα, να είναι 18 ετών κ τη Μ. Δευτέρα να κάνουν ένεση κορτιζόνης!!!!!!!, να μη μπορούν συμψάλλουν μαλακά, αλλά μόνο με ένταση.
Απ' την άλλη, δεν είδα τραγουδιστές να σκούζουν, ούτε να αλλοιώνονται τα χαρακτηριστικά τους όταν άδουν....... τους βγαίνει φυσικό κ ήρεμο το μέλος.
αφήνω στην άκρη την κορτιζόνη, διότι κ οι τραγουδιστές κάνουν...

ΥΓ: ξέχασα κ τις εγχειρήσεις πολύποδα...............

ΚΆΤΙ ΛΕΊΠΕΙ ΑΠ' τα μαθήματα των ψαλτών, αλλά κ των σχολών Β. Μουσικής.
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Εάν ακούσεις με μεγαλύτερη προσοχή, τα λεγόμενα του αξιόλογου δασκάλου φωνητικής, θα παρατηρήσεις ότι αναφέρει χαρακτηριστικά: ο τρόπος είναι ο ίδιος!
Αλλάζει το ύφος, που διαφοροποιείται σε κάθε δάσκαλο ή Σχολή!
Το τεκμηριώνει, μάλιστα, λέγοντας ότι: "όλοι έχουμε δύο πνεύμονες, έναν οισοφάγο, ένα διάφραγμα, ένα στομάχι, πλευρά" κ.λ.π.
Εξ' άλλου, καταθέτω προσωπική μαρτυρία, σχετική ρήση, του Άρχ. Πρωτοψάλτη κ. Λ. Αστέρη, σε σεμινάρια στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, πριν αρκετά χρόνια, που επιβεβαίωνε τον όμοιο τρόπο τοποθέτησης της φωνής και στα δύο είδη μουσικής! (Ως γνωστόν, ο Άρχων είναι και πρωταγωνιστής της λυρικής σκηνής, παίρνοντας, κατά το παρελθόν, μέρος σε δεκάδες αξιόλογα έργα!
Έπρεπε να παίξω τζοκερ.
Το 'ξερα ότι θα το αναφέρεις αυτό.
Εγώ λέω το εξής: Όπως έχουμε 2 πνεύμονες, 2 πλευρά, 2 μάτια, 2 αυτιά, 2 ρουθούνια, 2 χέρια, 2 πόδια κτλ κτλ έχουμε 2 φωνητικές τοποθετήσεις.
Γιατί να ισχύει το "όπως έχουμε 1 καρδιά, 1 διάφραγμα κτλ κτλ έχουμε 1 φωνητική τοποθέτηση";;
Και τι ξέρει αυτός από παραδοσιακή ψαλτική;; Με τους σύγχρονους Βατοπαιδινούς ασχολείται κι αυτός. Δεν περιμένω να έχει ακούσει κάτι σωστό. Τώρα, για κάτι άλλους παλιούς μοναχούς-ψάλτες που αναφέρει (δεν αναφέρει και ονόματα), δεν ξέρω.
Δεν μας ενδιαφέρει όμως η γνώμη του κάθε ανίδεου με την ψαλτική.
Όσον αφορά τον κ.Αστέρη, επειδή τον βολεύει η δυτική τοποθέτηση, αυτήν υποστηρίζει, γιατί αυτήν διδάχθηκε και αυτήν χρησιμοποιεί εξάλλου και πολύ καλά κάνει και την χρησιμοποιεί, καθότι τραγουδιστής στην λυρική σκηνή.
Σωστή ψαλτική όμως, να με συγχωράτε, αλλά δεν ακούω.
Και εκτός αυτού, παρέθεσες 2 γνώμες, εγώ 3 και μάλιστα γιατρών, που έχουν επιστημονικές και όχι εμπειρικές γνώσεις περί ανατομίας και φυσιολογίας των πάντων στον οργανισμό.
Ας κρίνει ο καθένας πόσες και ποιανών οι γνώμες μετράνε παραπάνω.

Υ.Γ.: Οι γιατροί άκουσαν τον Ναυπλιώτη και εξέφρασαν την γνώμη που ανέφερα. Δεν το έκαναν στα κουτουρού.
 
Last edited:

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Δεν ξέρω τί λένε κάποιοι για τους ειδικούς περί ψαλτικής ή τραγουδιού, αλλά έχω δεί πολλούς ΨΑΛΤΕΣ να σκούζουν (ειδικά στα ψηλά), να ξελαρυγγιάζονται, να παραμορφώνεται η όψη τους προκειμένου να βγάλουν τη φωνή που θέλουν, να βραχνιάζουν στην τιμιωτέρα, να είναι 18 ετών κ τη Μ. Δευτέρα να κάνουν ένεση κορτιζόνης!!!!!!!, να μη μπορούν συμψάλλουν μαλακά, αλλά μόνο με ένταση.
Απ' την άλλη, δεν είδα τραγουδιστές να σκούζουν, ούτε να αλλοιώνονται τα χαρακτηριστικά τους όταν άδουν....... τους βγαίνει φυσικό κ ήρεμο το μέλος.
αφήνω στην άκρη την κορτιζόνη, διότι κ οι τραγουδιστές κάνουν...

ΥΓ: ξέχασα κ τις εγχειρήσεις πολύποδα...............

ΚΆΤΙ ΛΕΊΠΕΙ ΑΠ' τα μαθήματα των ψαλτών, αλλά κ των σχολών Β. Μουσικής.

Ορθότατον!!!
Σαφώς και υφίσταται αυτήν η κατάσταση, αφού οι τραγουδιστές διδάσκονται πώς να χειρίζονται την φωνή τους, ενώ οι ψάλτες όχι.
Όμως υπάρχει διαφορά στα 2 είδη φωνητικής μουσικής.
Οι τραγουδιστές κάνουν μαθήματα δυτικής φωνητικής τοποθέτησης, ενώ εμείς δεν κάνουμε τίποτα.
Θα έπρεπε να κάνουμε μαθήματα φωνητικής τοποθέτησης, αλλά όχι δυτικής, διότι δεν εξυπηρετεί στο να εκτελέσουμε σωστή ψαλτική.
 

Τσούκαλας Λεωνίδας

Παλαιό μέλος
Ορθότατον!!!
Σαφώς και υφίσταται αυτήν η κατάσταση, αφού οι τραγουδιστές διδάσκονται πώς να χειρίζονται την φωνή τους, ενώ οι ψάλτες όχι.
Όμως υπάρχει διαφορά στα 2 είδη φωνητικής μουσικής.
Οι τραγουδιστές κάνουν μαθήματα δυτικής φωνητικής τοποθέτησης, ενώ εμείς δεν κάνουμε τίποτα.
Θα έπρεπε να κάνουμε μαθήματα φωνητικής τοποθέτησης, αλλά όχι δυτικής, διότι δεν εξυπηρετεί στο να εκτελέσουμε σωστή ψαλτική.

Με τον σωστο δασκαλο, γινονται και τα σωστα μαθηματα τοποθετησης! Αν και δεν μ' αρεσει να κανω διαφημιση, ο συγχωρεμενος ο κ. Ονουφριος Σωχος, είχε μαθητες του, τους μισους ψαλταδες στην Αθηνα, και παραπανω μην σου πω! Μεταξυ αυτων, συγκαταλεγοταν και η ταπεινοτητα μου (εγω ειμαι εντος οριων Αττικης!!:D) Και το υφος μου, δεν μου το χαλασε! Αντιθετως εφτιαξε! Πανε στριγγλιες:p κλπ κλπ! Πανε τα ζορια! Πανε οι κορτιζονες! Ειμαι μολις 20 ετων, και μεχρι να αρχισω φωνητικη, Μ. Εβδομαδα χωρις κορτιζονη δεν εβγαινε! Με την φωνητικη, αποκτας την σωστη τεχνικη καταρτιση, και μετα αντε γεια! Εγω φετος, εβγαλα μεγαλη βδομαδα (απο την παραμονη του Λαζαρου συγκεκριμενα), με φαρυγγιτιδα! Και μεχρι το τελος αυτης, δεν καταλαβα κοπωση! Καθολου! Αντιθετως, ηταν η καλυτερη μου χρονια φωνητικα, και οι βασεις μου οι πιο ψηλες ever, σε σχεση με αλλα προηγουμενα χρονια! Σαν φιλος και συναδελφος, σου προτεινω αφοβα να κανεις φωνητικη! Πιστεψε με, μονο να να κερδισεις εχεις απ' αυτο! Τιποτα λιγοτερο!
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Με τον σωστο δασκαλο, γινονται και τα σωστα μαθηματα τοποθετησης! Αν και δεν μ' αρεσει να κανω διαφημιση, ο συγχωρεμενος ο κ. Ονουφριος Σωχος, είχε μαθητες του, τους μισους ψαλταδες στην Αθηνα, και παραπανω μην σου πω! Μεταξυ αυτων, συγκαταλεγοταν και η ταπεινοτητα μου (εγω ειμαι εντος οριων Αττικης!!:D) Και το υφος μου, δεν μου το χαλασε! Αντιθετως εφτιαξε! Πανε στριγγλιες:p κλπ κλπ! Πανε τα ζορια! Πανε οι κορτιζονες! Ειμαι μολις 20 ετων, και μεχρι να αρχισω φωνητικη, Μ. Εβδομαδα χωρις κορτιζονη δεν εβγαινε! Με την φωνητικη, αποκτας την σωστη τεχνικη καταρτιση, και μετα αντε γεια! Εγω φετος, εβγαλα μεγαλη βδομαδα (απο την παραμονη του Λαζαρου συγκεκριμενα), με φαρυγγιτιδα! Και μεχρι το τελος αυτης, δεν καταλαβα κοπωση! Καθολου! Αντιθετως, ηταν η καλυτερη μου χρονια φωνητικα, και οι βασεις μου οι πιο ψηλες ever, σε σχεση με αλλα προηγουμενα χρονια! Σαν φιλος και συναδελφος, σου προτεινω αφοβα να κανεις φωνητικη! Πιστεψε με, μονο να να κερδισεις εχεις απ' αυτο! Τιποτα λιγοτερο!
Θα κάνω, αλλά όχι δυτικής μουσικής.
Ευχαριστώ! :)

Υ.Γ.: χωρίς μαθήματα, πέρυσι, έβγαλα διπλές ακολουθίες Μ.Εβδομάδας, σχεδόν καθημερινά, χωρίς κανένα πρόβλημα, άρα, μήπως έκανα (και συνεχίζω να κάνω, γιατί δεν άλλαξα κάτι σπουδαίο) κάτι σωστά;;
δεν ξέρω, απλώς αναρωτιέμαι...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν ξέρω τί λένε κάποιοι για τους ειδικούς περί ψαλτικής ή τραγουδιού, αλλά έχω δεί πολλούς ΨΑΛΤΕΣ να σκούζουν (ειδικά στα ψηλά), να ξελαρυγγιάζονται, να παραμορφώνεται η όψη τους προκειμένου να βγάλουν τη φωνή που θέλουν, να βραχνιάζουν στην τιμιωτέρα, να είναι 18 ετών κ τη Μ. Δευτέρα να κάνουν ένεση κορτιζόνης!!!!!!!, να μη μπορούν συμψάλλουν μαλακά, αλλά μόνο με ένταση.
Απ' την άλλη, δεν είδα τραγουδιστές να σκούζουν, ούτε να αλλοιώνονται τα χαρακτηριστικά τους όταν άδουν....... τους βγαίνει φυσικό κ ήρεμο το μέλος.
αφήνω στην άκρη την κορτιζόνη, διότι κ οι τραγουδιστές κάνουν...

ΥΓ: ξέχασα κ τις εγχειρήσεις πολύποδα...............

ΚΆΤΙ ΛΕΊΠΕΙ ΑΠ' τα μαθήματα των ψαλτών, αλλά κ των σχολών Β. Μουσικής.

Κορτιζόνη;:eek:

Ἄν εἶναι δυνατόν!

Τὸ πρόβλημα μὲ τὸ ξελαρύγγιασμα δὲν ὀφείλεται στην ἔλλειψη μαθημάτων φωνητικῆς, ἀλλὰ περισσότερο στὴν πρακτικὴ μας ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου. Δηλαδὴ απὸ τὶ βιβλία ψάλλουμε, τὶ ἴσο παίρνουμε, πόσο ἐγωϊστὲς εἴμαστε νὰ τεντώσουμε ὅσο πάει τὴν φωνὴ μας στην Κασσιανὴ καὶ μετὰ νὰ κράζουμε σὰν ... κόρακες καὶ νὰ παίρνουμε κορτιζόνη. Οἱ περισσότεροι ἀκόμη κι ὅταν πάρουν ψηλὸ ἴσο συνεχίζουν μέχρι νὰ ... ἐξαφανιστεῖ ἡ φωνή τους ἀρκεῖ νὰ ψάλλουν ἀπὸ μέσα.

Νεότερος τὴν πάτησα ἔτσι ἀρκετὲς φορὲς καὶ πράγματι ἐξαντλήθηκα:eek: Ἔτσι ἀποφάσισα νὰ ἀλλάξω τακτική.

Ὅταν εἶσαι μόνος χωρὶς βοηθοὺς, ἐπιλέγεις Πέτρο ἤ συνδυάζεις διάφορα ἄλλα στρωτὰ μαθήματα ποὺ συγχωροῦν τὸ νὰ ξεφύγεις στὰ ἴσα. Ἤ ἀκόμη κλείνεις τὸ βιβλίο καὶ ψάλλεις ἀπ' ἔξω ἀποφεύγοντας τὰ ὕψη καὶ τὰ βάθη. Πᾶς νὰ πεῖς τὸ ἥδη βάπτεται ἤ Τὸν ἀναβαλλόμενο ἤ τὴν Κασσιανὴ καὶ δὲν σοῦ βγαίνει. Τὰ μαζεύεις προσεκτικὰ,παίρνεις τὸ κουβαδάκι σου σὲ ἄλλη παραλία, καταπίνεις τὸν ὑπέρμετρο ἐγωϊσμὸ καὶ ... τοῦ χρόνου καλύτερα.

Ἐν τάξει ἡ φωνητικὴ σίγουρα βοηθᾶ, ἀλλὰ καὶ μὲ κοινὴ λογικὴ καὶ λίγη προσοχὴ στὸν ὕπνο καὶ τὴν διατροφὴ, μιὰ χαρὰ βγαίνει ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Όμως υπάρχει διαφορά στα 2 είδη φωνητικής μουσικής.
Οι τραγουδιστές κάνουν μαθήματα δυτικής φωνητικής τοποθέτησης, ενώ εμείς δεν κάνουμε τίποτα.
Θα έπρεπε να κάνουμε μαθήματα φωνητικής τοποθέτησης, αλλά όχι δυτικής, διότι δεν εξυπηρετεί στο να εκτελέσουμε σωστή ψαλτική.

αν βλέπεις τη διαφορά στην τοποθέτηση της φωνής, πάω πάσο....
αν δε βλέπεις την ανάγκη να δούν οι ψάλτες επαγγελματικά με ό,τι συνεπάγεται (φωνητικά) το ταλέντο ή την τέχνη τους, από το να ανοίγουν απλά το στόμα τους και να σκούζουν, τότε κάτι δεν πάει καλά.

Domesticus: Κορτιζόνη;

Ἄν εἶναι δυνατόν!

Τὸ πρόβλημα μὲ τὸ ξελαρύγγιασμα δὲν ὀφείλεται στην ἔλλειψη μαθημάτων φωνητικῆς, ἀλλὰ περισσότερο στὴν πρακτικὴ μας ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου. Δηλαδὴ απὸ τὶ βιβλία ψάλλουμε, τὶ ἴσο παίρνουμε, πόσο ἐγωϊστὲς εἴμαστε νὰ τεντώσουμε ὅσο πάει τὴν φωνὴ μας στην Κασσιανὴ καὶ μετὰ νὰ κράζουμε σὰν ... κόρακες καὶ νὰ παίρνουμε κορτιζόνη. Οἱ περισσότεροι ἀκόμη κι ὅταν πάρουν ψηλὸ ἴσο συνεχίζουν μέχρι νὰ ... ἐξαφανιστεῖ ἡ φωνή τους ἀρκεῖ νὰ ψάλλουν ἀπὸ μέσα.
μη μου πείς ότι έπεσες απ' τα σύννεφα.....
οι καλύτεροι πελάτες των ΩΡΛ είναι οι ψάλτες!!! για τραγουδιστές, δεν ξέρω...
αν γίνονταν μαθήματα φωνητικής, ο κάθε επίδοξος Χ"μάρκος θα καταλάβαινε μέσα από τη διδασκαλία μέχρι που μπορεί να φτάσει κ δε θα τεντωνόταν, δε θα φούσκωνε κ ξεφούσκωνε....
Ασε τη Μ. Εβδομάδα. Δεν έχεις ακούσει να βραχνιάζουν στο δοξαστικό και μετά να ακούγονται γρυλίσματα;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
επίσης, θα διδασκόταν τεχνική αποφυγής λαθών κατά τη διάρκεια του ψαλσίματος...
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
αν βλέπεις τη διαφορά στην τοποθέτηση της φωνής, πάω πάσο....
αν δε βλέπεις την ανάγκη να δούν οι ψάλτες επαγγελματικά με ό,τι συνεπάγεται (φωνητικά) το ταλέντο ή την τέχνη τους, από το να ανοίγουν απλά το στόμα τους και να σκούζουν, τότε κάτι δεν πάει καλά.

Αφού λέω στην τελευταία πρόταση ότι πρέπει να κάνουμε μαθήματα φωνητικής.
Αυτό που δεν πρέπει να κάνουμε, είναι να διδαχθούμε τον δυτικό τρόπο εκφοράς και εξαγωγής του ήχου, διότι υπάρχει διαφορά. Το μόνο κοινό είναι ο τρόπος αναπνοής και τίποτα άλλο.
Η διαφορά στην τοποθέτηση υπάρχει σύμφωνα με 3 ανεξάρτητους μεταξύ τους ΩΡΛ, οι οποίοι (οι 2, αν θυμάμαι σωστά, 1 άντρας και 1 γυναίκα-σίγουρα η γυναίκα), ασχολούνται με την όπερα.
Προσωπικά, έχω να ρωτήσω και άλλους 2 ανθρώπους (που γνωρίζουν από φωνητική, καθ'ότι τυγχάνουν δάσκαλοι και φωνητικής), για να ακούσω τι έχουν να πουν περί του θέματος αυτού.
 

Τσούκαλας Λεωνίδας

Παλαιό μέλος
Αφού λέω στην τελευταία πρόταση ότι πρέπει να κάνουμε μαθήματα φωνητικής.
Αυτό που δεν πρέπει να κάνουμε, είναι να διδαχθούμε τον δυτικό τρόπο εκφοράς και εξαγωγής του ήχου, διότι υπάρχει διαφορά. Το μόνο κοινό είναι ο τρόπος αναπνοής και τίποτα άλλο.
Η διαφορά στην τοποθέτηση υπάρχει σύμφωνα με 3 ανεξάρτητους μεταξύ τους ΩΡΛ, οι οποίοι (οι 2, αν θυμάμαι σωστά, 1 άντρας και 1 γυναίκα-σίγουρα η γυναίκα), ασχολούνται με την όπερα.
Προσωπικά, έχω να ρωτήσω και άλλους 2 ανθρώπους (που γνωρίζουν από φωνητική, καθ'ότι τυγχάνουν δάσκαλοι και φωνητικής), για να ακούσω τι έχουν να πουν περί του θέματος αυτού.

Επειδη τωρα καταλαβα τι εννοεις με τον δυτικο τροπο εκφορας, θα πω τα εξης! Η φωνητικη διδασκαλια, ειναι μια! Το γεγονος οτι οι λυρικοι τραγουδιστες ακουγονται ετσι οπως ακουγονται, εχει να κανει, με το πως εκφερουν την φωνη τους! Που χτυπαει ο ηχος! Εαν ειναι σβερκατος κλπ κλπ! Απο τεχνικη, ειτε εισαι ψαλτης ειτε οχι, τα ιδια πραγματα θα μαθεις! Δεν υπαρχει διαφορα!
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Επειδη τωρα καταλαβα τι εννοεις με τον δυτικο τροπο εκφορας, θα πω τα εξης! Η φωνητικη διδασκαλια, ειναι μια! Το γεγονος οτι οι λυρικοι τραγουδιστες ακουγονται ετσι οπως ακουγονται, εχει να κανει, με το πως εκφερουν την φωνη τους! Που χτυπαει ο ηχος! Εαν ειναι σβερκατος κλπ κλπ! Απο τεχνικη, ειτε εισαι ψαλτης ειτε οχι, τα ιδια πραγματα θα μαθεις! Δεν υπαρχει διαφορα!

Ναι, εννοώ το από πού θα βγαίνει ο ήχος.
Δεν είναι το ίδιο.
Δεν ξέρω τι θα πει σβερκάτος κτλ
Επίσης, όταν λες "τεχνική" τι εννοείς ακριβώς;;
Δεν ξέρω αν είναι όντως μία η φωνητική διδασκαλία, αλλά αυτό που ξέρω είναι ότι οι δάσκαλοι φωνητικής διδάσκουν μία.
Το αν είναι όντως μία ή παραπάνω, είναι άλλο θέμα.
Το αν δεν την έχουν διδαχθεί η δάσκαλοι φωνητικής και, ως εκ τούτου, δεν την διδάσκουν, είναι κι αυτό ένα άλλο θέμα.

Διόρθωσέ με ή συμπλήρωσέ με, αν κάνω λάθος:
Η φωνητική διδασκαλία περιλαμβάνει
1) την εκμάθηση της αναπνοής
2) την εκμάθηση της χρήσης συγκεκριμένων αντιηχείων
3) ορθοφωνία (;;;)

Ευχαριστώ! :)
 
Last edited:
Top