Φωνητική ανεπάρκεια

jhonny

Παλαιό Μέλος
Χαιρετώ την παρέα.
Θέλω να μοιραστώ μαζί σας ένα πρόβλημα που έχω όσον αφορά τη φωνητική μου απόδοση και το οποίο πιθανώς να το έχουν αντιμετωπίσει και άλλοι συνάδελφοι.Δυστυχώς,δε νομίζω ότι μπορώ να κάνω και πολλά πράγματα ώστε να δώσω λύση...
Έχω αναλάβει εδώ και 4 μήνες το δεξιό αναλόγιο ενός Μητροπολιτικού Ναού στην επαρχία.Επελέγην επειδή ο ήδη υπάρχων ψάλτης δε γνώριζε καθόλου μουσική και,ως Μητροπολιτικός Ναός,υπήρχαν απαιτήσεις.Έτσι ανέβηκα εγώ δεξιά και αυτός πήγε αριστερά.
Το πρόβλημα είναι το εξής: Ενώ γνωρίζω αρκετά καλά τα μουσικά και μπορώ και ψάλλω μαθήματα ακόμη και prima vista εύκολα,εν τούτοις η φωνή μου δεν με βοηθά καθόλου όσον αφορά την έκταση.Χαρακτηριστικά να αναφέρω ότι με φυσικό Πα μπορώ και χτυπάω εύκολα κάτω Πα και,μερικές φορές, και μισή φωνή χαμηλότερα(κάτω Νη δίεση).Αν μάλιστα είμαι από ύπνο,μπορώ να χτυπήσω και κάτω Νη!Στην άλλη άκρη όμως,φτάνω με το ζόρι μέχρι το άνω Βου,αλλά όσο περνάει η ώρα περιορίζεται κι άλλο το πάνω όριο και φτάνω μόνο μέχρι το άνω Πα.Δυστυχώς είναι λυπηρό,γιατί για να πω τα μαθήματα άνετα,κανονικά πρέπει να πιάσω τη βάση μιάμιση και δυο φωνές κάτω από το φυσικό,αλλά δε γίνεται,γιατί ο απέναντι πάει πιο ψηλά από εμένα και πνίγεται.Όταν μάλιστα ανεβαίνει η βάση από το Ιερό,τότε τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα...Το αποτέλεσμα είναι να φτιάχνω θέσεις δικές μου προκειμένου να αποφύγω τα ψηλά και,σε γνωστούς και δημοφιλείς ύμνους,ουσιαστικά να εκτίθεμαι αφού δε μπορώ να χτυπήσω τις ψηλές νότες που όλοι γνωρίζουν.Θα αναφέρω 3 χαρακτηριστικά παραδείγματα:
1)Χριστούγεννα και Φώτα.Ξεκινάω το "Όσοι εις Χριστόν..." μισή φωνή πάνω από το φυσικό(Πα δίεση).Κι όμως!Δεν μπορώ να βγάλω τη θέση στο άνω Πα στο "ενεδύσασθε"!
2)Αγιασμός Φώτων.Ο Ιερέας ξεκινάει το ''Εν Ιορδάνη" στο Γα δίεση.Στο "...Χριστέ ο Θεός" δεν έκανα ποτέ τη θέση στο άνω Νη...:(
3)Κατανυκτικός εσπερινός.Λέω το "Πάντων προστατεύεις..." από Καραμάνη.Όταν φτάνω στο "...πάσης περιστάσεως..." κι ενώ η βάση είναι μια φωνή κάτω από το φυσικό(Γα δηλαδή) ήταν αδύνατο να φτάσω το άνω Γα του μαθήματος...:(


Η μόνη λύση που μπορώ να σκεφτώ είναι,πέρα από τις χαμηλές βάσεις,να λέω μόνο κλασικά μαθήματα που δεν έχουν ιδιαίτερες φωνητικές απαιτήσεις.
Εσείς τι θα μου προτείνατε;

Υ.Γ. Παρ'όλο που τα λεφτά είναι αρκετά καλά για επαρχία,σκέφτομαι πολύ σοβαρά μετά το Πάσχα να παραιτηθώ...Καθαρά για λόγους ευθιξίας και γιατί ντρέπομαι να είμαι δεξιός και να μην μπορώ να ανταπεξέλθω στις περιστάσεις που απαιτούνται και να εκτίθεμαι συνεχώς...
Κάποιες στιγμές λέω στον εαυτό μου ότι,αυτή τη φωνή μου έδωσε ο Θεός,με αυτή θα πορευτώ,αλλά η συνείδησή μου λέει ότι δεν έχω τα προσόντα να συνεχίσω...
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Χαιρετώ την παρέα.
Θέλω να μοιραστώ μαζί σας ένα πρόβλημα που έχω όσον αφορά τη φωνητική μου απόδοση και το οποίο πιθανώς να το έχουν αντιμετωπίσει και άλλοι συνάδελφοι.Δυστυχώς,δε νομίζω ότι μπορώ να κάνω και πολλά πράγματα ώστε να δώσω λύση...
Έχω αναλάβει εδώ και 4 μήνες το δεξιό αναλόγιο ενός Μητροπολιτικού Ναού στην επαρχία.Επελέγην επειδή ο ήδη υπάρχων ψάλτης δε γνώριζε καθόλου μουσική και,ως Μητροπολιτικός Ναός,υπήρχαν απαιτήσεις.Έτσι ανέβηκα εγώ δεξιά και αυτός πήγε αριστερά.
Το πρόβλημα είναι το εξής: Ενώ γνωρίζω αρκετά καλά τα μουσικά και μπορώ και ψάλλω μαθήματα ακόμη και prima vista εύκολα,εν τούτοις η φωνή μου δεν με βοηθά καθόλου όσον αφορά την έκταση.Χαρακτηριστικά να αναφέρω ότι με φυσικό Πα μπορώ και χτυπάω εύκολα κάτω Πα και,μερικές φορές, και μισή φωνή χαμηλότερα(κάτω Νη δίεση).Αν μάλιστα είμαι από ύπνο,μπορώ να χτυπήσω και κάτω Νη!Στην άλλη άκρη όμως,φτάνω με το ζόρι μέχρι το άνω Βου,αλλά όσο περνάει η ώρα περιορίζεται κι άλλο το πάνω όριο και φτάνω μόνο μέχρι το άνω Πα.Δυστυχώς είναι λυπηρό,γιατί για να πω τα μαθήματα άνετα,κανονικά πρέπει να πιάσω τη βάση μιάμιση και δυο φωνές κάτω από το φυσικό,αλλά δε γίνεται,γιατί ο απέναντι πάει πιο ψηλά από εμένα και πνίγεται.Όταν μάλιστα ανεβαίνει η βάση από το Ιερό,τότε τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα...Το αποτέλεσμα είναι να φτιάχνω θέσεις δικές μου προκειμένου να αποφύγω τα ψηλά και,σε γνωστούς και δημοφιλείς ύμνους,ουσιαστικά να εκτίθεμαι αφού δε μπορώ να χτυπήσω τις ψηλές νότες που όλοι γνωρίζουν.Θα αναφέρω 3 χαρακτηριστικά παραδείγματα:
1)Χριστούγεννα και Φώτα.Ξεκινάω το "Όσοι εις Χριστόν..." μισή φωνή πάνω από το φυσικό(Πα δίεση).Κι όμως!Δεν μπορώ να βγάλω τη θέση στο άνω Πα στο "ενεδύσασθε"!
2)Αγιασμός Φώτων.Ο Ιερέας ξεκινάει το ''Εν Ιορδάνη" στο Γα δίεση.Στο "...Χριστέ ο Θεός" δεν έκανα ποτέ τη θέση στο άνω Νη...:(
3)Κατανυκτικός εσπερινός.Λέω το "Πάντων προστατεύεις..." από Καραμάνη.Όταν φτάνω στο "...πάσης περιστάσεως..." κι ενώ η βάση είναι μια φωνή κάτω από το φυσικό(Γα δηλαδή) ήταν αδύνατο να φτάσω το άνω Γα του μαθήματος...:(


Η μόνη λύση που μπορώ να σκεφτώ είναι,πέρα από τις χαμηλές βάσεις,να λέω μόνο κλασικά μαθήματα που δεν έχουν ιδιαίτερες φωνητικές απαιτήσεις.
Εσείς τι θα μου προτείνατε;

Υ.Γ. Παρ'όλο που τα λεφτά είναι αρκετά καλά για επαρχία,σκέφτομαι πολύ σοβαρά μετά το Πάσχα να παραιτηθώ...Καθαρά για λόγους ευθιξίας και γιατί ντρέπομαι να είμαι δεξιός και να μην μπορώ να ανταπεξέλθω στις περιστάσεις που απαιτούνται και να εκτίθεμαι συνεχώς...
Κάποιες στιγμές λέω στον εαυτό μου ότι,αυτή τη φωνή μου έδωσε ο Θεός,με αυτή θα πορευτώ,αλλά η συνείδησή μου λέει ότι δεν έχω τα προσόντα να συνεχίσω...
3 πράγματα: χαμηλές βάσεις, χαμηλές βάσεις και χαμηλές βάσεις.
Κάντε το ζω ή το ζω ύφεση=πα
κι αν έχετε και καλό μικρόφωνο, θα ακούγεστε καθαρά.

Ευχαριστώ! :)
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Καλό είναι να είμαστε προσγειωμένοι αλλά από την άλλη έτσι όπως μας τα περιγράφεις μειώνεις πολύ τον εαυτό σου..ποιος σου είπε ότι αν πιάσεις υψηλές νότες (δεν γεννήθηκαν όλοι τενόροι!) ότι θα έχεις αρεστό άκουσμα;; Αν είσαι σωστός στα διαστήματα και παίρνεις λίγο πιο χαμηλές βάσεις θα ψάλλεις και σωστά τα τροπάρια και πιο κατανυκτικά..be cool and be happy:wink: λοιπόν!
 

andreasgon

Παλαιό Μέλος
Φίλε μου δεν έχει καμία σημασία το ότι δεν φτάνεις πάνω από τον ΠΑ.
Η φωνή σου έχει αρκετή έκταση, το μόνο που πρέπει να κάνεις είναι να παίρνεις μια ή δυο φωνές χαμηλότερα τις βάσεις.
Αυτό που έχεις (οι χαμηλές) είναι Θείο δώρο, μην υποτιμάς τον εαυτό σου, προσωπικά προτιμώ ένα ψάλτη μπάσο από ένα τενόρο.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Το πρόβλημα είναι το εξής: Ενώ γνωρίζω αρκετά καλά τα μουσικά και μπορώ και ψάλλω μαθήματα ακόμη και prima vista εύκολα,εν τούτοις η φωνή μου δεν με βοηθά καθόλου όσον αφορά την έκταση.Χαρακτηριστικά να αναφέρω ότι με φυσικό Πα μπορώ και χτυπάω εύκολα κάτω Πα και,μερικές φορές, και μισή φωνή χαμηλότερα(κάτω Νη δίεση).Αν μάλιστα είμαι από ύπνο,μπορώ να χτυπήσω και κάτω Νη!Στην άλλη άκρη όμως,φτάνω με το ζόρι μέχρι το άνω Βου,αλλά όσο περνάει η ώρα περιορίζεται κι άλλο το πάνω όριο και φτάνω μόνο μέχρι το άνω Πα.Δυστυχώς είναι λυπηρό,γιατί για να πω τα μαθήματα άνετα,κανονικά πρέπει να πιάσω τη βάση μιάμιση και δυο φωνές κάτω από το φυσικό,αλλά δε γίνεται,γιατί ο απέναντι πάει πιο ψηλά από εμένα και πνίγεται.Όταν μάλιστα ανεβαίνει η βάση από το Ιερό,τότε τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα...Το αποτέλεσμα είναι να φτιάχνω θέσεις δικές μου προκειμένου να αποφύγω τα ψηλά και,σε γνωστούς και δημοφιλείς ύμνους,ουσιαστικά να εκτίθεμαι αφού δε μπορώ να χτυπήσω τις ψηλές νότες που όλοι γνωρίζουν.....

Σας να ακούω τον εαυτό μου. Θα μπορούσα να πω ακριβώς τα ίδια. Το άνω Γα το έχω ξεχάσει. Αρχίζω το χερουβικό μιάμιση φωνή κάτω κατά κανόνα (αφήνω και ένα περιθώριο να ανεβάσω κατά λάθος τη βάση), τροποποιώ τις ψηλές θέσεις ώστε να μπορώ να φτάσω μέχρι εκεί που μπορώ άνετα, επιλέγω τα μέλη που δεν κάνουν ακροβατισμούς κλπ. Μια χαρά είσαι! Άμα λες και τα κομμάτια με τον τρόπο και το ύφος που αρμόζει, δεν χρειάζεται τίποτε άλλο.

Που να δεις και για ένα διάστημα που ο αριστερός που είχα δυσκολευόταν να κατέβει κάτω από το Ζω.:confused: Η τομή των συνόλων των φωνών μας άρχιζε από τον Ζω και έφτανε μέχρι τον άνω Πα, άντε Βου. Όλα βολεύονται.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Φίλε μου δεν έχει καμία σημασία το ότι δεν φτάνεις πάνω από τον ΠΑ.
Η φωνή σου έχει αρκετή έκταση, το μόνο που πρέπει να κάνεις είναι να παίρνεις μια ή δυο φωνές χαμηλότερα τις βάσεις.
Αυτό που έχεις (οι χαμηλές) είναι Θείο δώρο, μην υποτιμάς τον εαυτό σου, προσωπικά προτιμώ ένα ψάλτη μπάσο από ένα τενόρο.

Συμφωνώ. Ο Θεός μας έδωσε την φωνή που έχουμε, το τάλαντο.

Σέ άλλον έδωσε φωνή υψηλών συχνοτήτων, σε άλλον χαμηλοτέρων.

Και μόνο που μπορείς να ψάλλεις από ένα βιβλίο χωρίς να το έχεις διαβάσει προηγουμένως, αυτό είναι τεράστιο χάρισμα και δεξιότητα.

Δεν υπάρχει φυσική βάση (φυσικός Πα, ή φυσικός Κε κτλ.) στην Βυζαντινή Μουσική και Ψαλτική, όπως την εννοούν την σήμερον. Η μόνη φυσική βάση είναι αυτή που έδωσε ο Θεός στον καθένα. Όλα αυτά προέρχονται εκ της Εσπερίας όπως και η φυσαρμόνικα ή το διαπασών για την εύρεση του Κε στα 440. Καλό είναι να εκλείψουν από την Ψαλτική αυτά κάποια στιγμή.

Καλό θα είναι όσοι καλλίφωνοι ιεροψάλτες ηχογραφούν, να επιλέγουν και άλλη βάση από το Κε στα 440Ηz.

Παράδειγμα μεγάλου ψάλτου με τάλαντο χαμηλών συχνοτήτων ας έχουμε τον π. Δανιήλ των Δανιηλαίων.

Όταν ιερέας και ψάλτες δεν έχουν την ίδια έκταση φωνής, καλό είναι να ποιούν όλοι αγάπη, και να πιάνουν μια βάση που είναι αισθάνονται όλοι άνετα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Η μόνη λύση που μπορώ να σκεφτώ είναι,πέρα από τις χαμηλές βάσεις,να λέω μόνο κλασικά μαθήματα που δεν έχουν ιδιαίτερες φωνητικές απαιτήσεις.
Εσείς τι θα μου προτείνατε;

Ἡ καλύτερη δυνατὴ λύση, ἀκόμη κι ἄν ἡ φωνἠ σου εἶχε μεγαλύτερη ἔκταση. Πάντα θὰ εἶσαι ἄνετος καὶ ξεκούραστος καὶ ἰκανοποιημένος.

Πάντως, ἀφοῦ ἔχεις πιάσει σημαντικὸ ἀναλόγιο κι αἰσθἀνεσαι στενόχωρα καὶ μὲ ἄγχος, γιατι δὲν σκέφτεσαι νὰ κάνεις μαθήματα φωνητικῆς;

Ἀπ' ὅτι ἔχω ἀκούσει βοηθοῦν πολὺ στον χειρισμὸ τῆς φωνῆς σὲ ὅλα τὰ ἐπίπεδα καὶ μποροῦν νὰ σοῦ αὐξήσουν κάπως τὴν ἔκταση.

Ἔχουν γραφτεῖ παλαιότερα κάποια πράγματα στὸ φορουμ, ψάξε λίγο στη φωνητική.
 
1. Αφου επαναλάβω αυτο που εύστοχα υπενθύμισε ο δομεστικος για την χρησιμότητα των μαθηματων φωνητικής , θα παρατηρησω ότι ουδέν το προβληματικό στην φωνητικη σου έκταση βρίσκω.
Οι φωνες κατατασονται σε κατηγοριες ως προς την τονικοτητα.
Οι ανδρικες φωνες ειδικα σε βαθυφωνους ( όπου ανηκεις και εσυ ) σε βαρυτονους και σε τενορους.
Ομοίως γνωριζα ψαλτες οξύφωνους που δεν μπορούσαν να τακιμιάσουν με κανενα.
Ως πρωτη και γενικοτερη συμβουλή σου , σου δίνω , να μην.βιάζεις περαν της φυσικης της εκτασης την φωνη σου , ειδικα το πρωί που ειναι και κρύα .
Κατα δευτερο , αν δεν εχεις κανει ποτε μαθηματα φωνητικής , θα τα βρεις πολυ ευεργετικά.
Καλη συνεχεια και καλη δυναμη .
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Συμφωνώ με τους προλαλήσαντες και επαυξάνω.

Η φωνή σου έχει πολύ φυσιολογική έκταση, μην αγχώνεσαι. Αν κάνεις φωνητική θα αυξήσεις την αντοχή της (δε θα χάνεις στα άνω όρια κατά τη διάρκεια της ψαλμώδησης), θα κερδίσεις 2 τόνους προς τα πάνω και προς τα κάτω περίπου, και, πρώτα ο Θεός, θα αυξήσεις την διάρκειά της σε χρόνια.

Αλλά, όπως είπαν και οι συνάδελφοι, η βάση που επιλέγεις είναι κάτι προσωπικό, δεν υπάρχει σωστό-λάθος.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Και μια συμπλήρωση, επειδή η φωνή είναι ζωντανό πράγμα, επηρεάζεται πολύ από τη ψυχολογία.

Τυχαίο είναι ότι όταν πιεις μερικά johny (walker) τραγουδάς σα παβαρότι;

Εγώ πάνω στο ψαλτήρι όταν στεναχωριέμαι ή αγχώνομαι, αμέσως "χάνω" ψηλές ή αισθάνομαι ότι μου γρατσουνάνε το λαιμό.

Μην αγχώνεσαι και στεναχωριέσαι. Αφ ενός μεν δεν έχεις κανένα πρόβλημα, αφ΄ετέρου είναι φαύλος φωνητικός κύκλος.
 

Στέλιος Σ.

Παλαιό Μέλος
Συμφωνώντας με όλους πιο πάνω θα σας πρότεινα και εγώ μαθήματα φωνητικής. Γνωρίζω παράδειγμα ψάλτη με ακριβώς αντίθετο με εσάς πρόβλημα. Άνεση στα ψηλά και καθόλου μπάσα. Με κάποια μαθήματα φωνητικής και κάποιες ασκήσεις "κέρδισε" 1-2 χαμηλές νότες και νιώθει πολύ πιο άνετα. Και στη δική σας περίπτωση αν πετύχετε το ίδιο σίγουρα θα απελευθερωθείτε. Επίσης η χρήση των κλασσικών κειμένων, τα οποία μπορεί σε αρκετές περιπτώσεις να χρειάζονται εύρος φωνής, αλλά αποφεύγουν περίεργους φωνητικούς ακροβατισμούς θα σας κάνουν να νιώσετε πιο άνετα.

Καλή συνέχεια και καλή δύναμη.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Γιάννη, θα πρέπει να ψέλνεις στις σωστές για τη φωνή σου βάσεις. Ίσως η φωνή σου χρειάζεσαι χαμηλές βάσεις όπως λες (αυτό θα στο επιβεβαιώσει κάποιος καθηγητής φωνητικής), πρόσεξε όμως ότι οι υπερβολικά χαμηλές βάσεις καταπιέζουν το λαιμό και δημιουργούν βραχνάδα. Ίσως οι χαμηλές βάσεις να ευθύνονται για το γεγονός ότι όσο περνάει η ώρα χάνεις και τις χαμηλές και τις ψηλές. Λίγα μαθήματα φωνητικής θα σε βοηθήσουν να βρεις τις ιδανικές βάσεις για τη φωνή σου.
 
Top