Φιλόλαος

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Φιλόλαος, (5ος αι. π.Χ.)· φιλόσοφος από τον Τάραντα, οπαδός του Πυθαγόρα , σύγχρονος του Σωκράτη. Στα Φυσικά του, από τα οποία έχει διασωθεί ένα απόσπασμα, αναλύει και εξηγεί τις πυθαγορικές αρχές για τη μουσική. Για τα σχόλιά του στους πυθαγόρειους λόγους ορμήθηκε από τον Τίμαιο του Πλάτωνα . Ο Νικόμαχος αναλύει τις απόψεις του Φιλόλαου, διαδόχου του Πυθαγόρα , οπως τον αποκαλεί, στο κεφάλαιο 9: "Μαρτυρία των ειρημένων από του Φιλολάου" (Εγχειρ. 16-18 Mb).
Ο Α. Ε. Chaignet, στο βιβλίο του Pythagore et la philosophie pythagoricienne (2 τόμοι, Παρίσι 1873), δημοσιεύει τα αποσπάσματα του Φιλόλαου και του Αρχύτα. Και αναλύει (τ. Ι, 225 κε.) τις πυθαγόρειες αρχές -όπως εκφράστηκαν από τον Φιλόλαο- σχετικά με τη σύνθεση της αρμονίας (μία συλλαβή, 4η, και μία διοξειών, 5η), τη διαίρεση του τόνου σε δίεση (13/27) και αποτομή (14/27), το κόμμα, το σχίσμα κτλ.

Βλ. επίσης, Walter Burkert, Weisheit und Wissenschaft, Studien zu Pythagoras, Philolaos und Platon, Νυρεμβέργη 1962, σσ. XVI+495· ιδιαίτερα, σσ. 365-378.

http://www.musipedia.gr/

~~~~~~~~~~

Νικόμαχος, κεφάλαιο 9:
"Μαρτυρία των ειρημένων από του Φιλολάου"
Εγχειρ. 16-18 Mb

Μαρτυρία τῶν εἰρημένων ἀπὸ τοῦ Φιλολάου.
Ὅτι δὲ τοῖς ὑφ᾽ ἡμῶν δηλωθεῖσιν ἀκόλουθα καὶ
οἱ παλαιότατοι ἀπεφαίνοντο, ἁρμονίαν μὲν καλοῦντες
τὴν διὰ πασῶν, συλλαβὰν δὲ τὴν διὰ τεσσάρων _πρώτη
γὰρ σύλληψις φθόγγων συμφώνων_, δι᾽ ὀξειᾶν δὲ τὴν
διὰ πέντε _συνεχὴς γὰρ τῇ πρωτογενεῖ συμφωνίᾳ τῇ
διὰ τεσσάρων ἐστὶν ἡ διὰ πέντε ἐπὶ τὸ ὀξὺ προχω-
ροῦσ_α, σύστημα δὲ ἀμφοτέρων συλλαβᾶς τε
καὶ δι᾽ ὀξειᾶν ἡ διὰ πασῶν _ἐξ αὐτοῦ τούτου ἁρμονία
κληθεῖσα, ὅτι πρωτίστη ἐκ συμφωνιῶν συμφωνία ἡρ-
μόσθ_η δῆλον ποιεῖ Φιλόλαος ὁ Πυθαγόρου διάδοχος
οὕτω πως ἐν τῷ πρώτῳ φυσικῷ λέγων. ἀρκεσθησόμεθα
γὰρ ἑνὶ μάρτυρι διὰ τὴν ἔπειξιν, εἰ καὶ πολλοὶ περὶ
τοῦ αὐτοῦ τὰ ὅμοια πολλαχῶς λέγουσιν. ἔχει δὲ οὕ-
τως ἡ τοῦ Φιλολάου λέξις. ἁρμονίας δὲ μέγεθος
συλλαβὰ καὶ δι᾽ ὀξειᾶν. τὸ δὲ δι᾽ ὀξειᾶν μεῖζον τᾶς
συλλαβᾶς ἐπογδόῳ. ἔστι γὰρ ἀπὸ ὑπάτας εἰς μέσαν
συλλαβὰ, ἀπὸ δὲ μέσας πότι νεάταν δι᾽ ὀξειᾶν, ἀπὸ
δὲ νεάτας ἐς τρίταν συλλαβά, ἀπὸ δὲ τρίτας ἐς ὑπάταν
δι᾽ ὀξειᾶν. τὸ δ᾽ ἐν μέσῳ τρίτας καὶ μέσας ἐπόγδοον,
ἁ δὲ συλλαβὰ ἐπίτριτον, τὸ δὲ δι᾽ ὀξειᾶν ἁμιόλιον, τὸ
διὰ πασᾶν δὲ διπλόον. οὕτως ἁρμονία πέντε ἐπογδόων
καὶ δυοῖν διέσεοιν. δι᾽ ὀξειᾶν τρί᾽ ἐπόγδοα καὶ δίε-
σις, συλλαβὰ δὲ δύ᾽ ἐπόγδοα καὶ δίεσις. - μεμνῆσθαι
δὲ δεῖ, ὅτι τρίτην νῦν καλεῖ τὴν ἐν τῇ ἑπταχόρδῳ
παραμέσην, πρὸ τῆς τοῦ διαζευγνύντος τόνου παρεν-
θέσεως τῆς ἐν ὀκταχόρδῳ. ἀπεῖχε γὰρ αὕτη τῆς παρα-
νεάτης τριημιτόνιον ἀσύνθετον, ἀφ᾽ οὗ διαστήματος ἡ
μὲν παρεντεθεῖσα χορδὴ τόνον ἀπέλαβε, τὸ δὲ λοιπὸν
ἡμιτόνιον μεταξὺ τρίτης καὶ παραμέσης ἀπελείφθη ἐν
τῇ διαζεύξει. εὐλόγως οὖν ἡ πάλαι τρίτη διὰ τεσσά-
ρων ἀπεῖχε τῆς νήτης, ὅπερ διάστημα νῦν ἀπ-
έλαβεν ἡ παραμέση ἀντ᾽ ἐκείνης. οἱ δὲ τοῦτο μὴ
συνιέντες αἰτιῶνται ὡς οὐκ ὄντος δυνατοῦ ἐν ἐπιτρίτῳ
λόγῳ εἶναι τρίτην ἀπὸ νήτης. ἄλλοι δὲ οὐκ ἀπιθάνως
τὸν παρεντεθέντα φθόγγον οὐχὶ μεταξὺ μέσης καὶ
τρίτης ἐντεθῆναί φασιν, ἀλλὰ μεταξὺ τρίτης καὶ παρα-
νεάτης· καὶ αὐτὸν μὲν τρίτην ἀντ᾽ ἐκείνης ἐπικληθῆναι,
τὴν δὲ πάλαι τρίτην παραμέσην ἐν τῇ διαζεύξει γενέ-
σθαι. τὸν δὲ Φιλόλαον τῷ προτέρῳ ὀνόματι τὴν παρα-
μέσην τρίτην καλέσαι καίτοι διὰ τεσσάρων οὖσαν ἀπὸ
τῆς νήτης.
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Σημείωμα για την Ηλιοκεντρική Θεωρία του Αρίσταρχου του Σάμιου

Δρ. Μανώλης Πλειώνης
Ινστιτούτο Αστρονομίας & Αστροφυσικής, ΕΑΑ

''Ο Φιλόλαος ήταν μαθητής του Λύση, ενός από τους δύο Πυθαγόριους που επέζησαν της καταστροφής της Πυθαγορικής αδελφότητας από τον ηγεμόνα του Κρότωνα. Ο ίδιος ο Φιλόλαος δεν απέφυγε τελικά τον θάνατο που είχαν οι προγενέστεροί του Κροτωνιάτες Πυθαγόριοι. Κατηγορήθηκε αδίκως ότι ήθελε να επιβάλει την τυραννία στον Κρότωνα (συνηθισμένη, για την εποχή, κατηγορία για να εξοντώσουν τους όποιους πολιτικούς αντιπάλους - κάτι που θυμίζει λίγο και σημερινές αντίστοιχες καταστάσεις...) και δολοφονήθηκε. Ο Φιλόλαος υποστήριξε ένα κοσμολογικό μοντέλο, στο οποίο το κέντρο του κόσμου ήταν η Κεντρική Εστία. Γύρω από την εστία αυτή περιστρεφόταν ο Αντίχθων, μετά η Γη που βρισκόταν πάντα σε θέση αντιδιαμετρική με τον Αντίχθωνα, μετά η Σελήνη και ο Ήλιος που ανακλά το φως της εστίας, και μετά όλα τα άλλα κοσμικά σώματα. Σύμφωνα με τον Διογένη Λαέρτιο, ο Φιλόλαος ήταν ο πρώτος που υποστήριξε την κυκλική κίνηση της Γης (αν και αναφέρει και την πιθανότητα να ήταν ο Ικέτας ο Συρρακούσιος). Η ιδέα επομένως ότι η Γη μπορεί να κινείται γύρω από ένα άλλο κέντρο υπάρχει ήδη δύο αιώνες πριν από την εποχή που έζησε ο Αρίσταρχος.''

http://www.astro.noa.gr/journal/Public/journal_aristarhos.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
«Σχέση Μαθηματικών και Μουσικής μέσω Αρχαίων
Ελληνικών Kειμένων»

Γαϊτάνη Αντωνία

Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια του Φιλολάου:

[Η αρμονία προέρχεται απ’ όλα τα αντίθετα: γιατί η αρμονία είναι μια ενοποίηση
πραγμάτων πολλαπλώς αναμεμειγμένων και μια συμφωνία πραγμάτων που
διαφωνούν]
Ο Andrew Barker υποστηρίζει ότι στο σημείο αυτό φαίνεται ότι ο Φιλόλαος
αποδίδει στην έννοια της αρμονίας ένα κοσμολογικό και ψυχολογικό περιεχόμενο.
Η κεντρική ιδέα είναι ότι ο κόσμος και οτιδήποτε μέσα σ’ αυτόν,
συμπεριλαμβανομένης και της ψυχής, αποτελείται από στοιχεία ή είδη που
ανήκουν σε διακριτές κατηγορίες (όπως το πέρας και το άπειρο) και που δεν
μπορούν από τη φύση τους να ενωθούν ώστε να σχηματίσουν συντονισμένες
ολότητες. Η ενότητα και ο συντονισμός που τα πράγματα - και όλος ο κόσμος -
δείχνουν, προκύπτουν από μια τρίτη αρχή, την αρμονία, η οποία συμφιλιώνει τα
άλλα δύο. Αν και ο όρος αρμονία δεν έχει μουσική χρήση – αφού σημαίνει
ταίριασμα - , είναι ξεκάθαρο ότι στο μυαλό του Φιλόλαου υπήρχε μια μουσική
έννοια, τουλάχιστον μεταφορικά, όπως φαίνεται παρακάτω:
[...]
[όσον αφορά τη φύση και την αρμονία, η κατάσταση έχει ως εξής: η ύπαρξη των
πραγμάτων, η οποία είναι αιώνια, και η ίδια η φύση, επιδέχονται θεία και όχι
ανθρώπινη γνώση]

[...]

Η Μουσική Κλίμακα του Φιλολάου
Ας μιλήσουμε τώρα για τον Φιλόλαο, έναν Πυθαγόρειο φιλόσοφο και
θεωρητικό της μουσικής. Για τον Φιλόλαο υπάρχουν αναφορές από τον Νικόμαχο
στο Εγχειρίδιον και από τον Βοήθειο στο De Institutione Musica. Ο Φιλόλαος,
αμέσως μετά τη συζήτηση για τη δημιουργία της τάξης του σύμπαντος μέσα από
την αρμονία αντιθέτων, περνά κατευθείαν στη μουσική και ορίζει ως αρμονία το
σύστημα των τριών σύμφωνων διαστημάτων, δηλαδή της τετάρτης, της πέμπτης και
της οκτάβας, στα οποία οι Πυθαγόρειοι αντιστοίχισαν τους παρακάτω λόγους:

[...]
[από την «υπάτη» στη «μέση» είναι μια «συλλαβά», από τη «μέση» στη «νήτη»
είναι μια «δι’ οξείαν», από τη «νήτη» στην «τρίτη» είναι μια «συλλαβά», από την
«τρίτη» στην «υπάτη» είναι μια «δι’ οξείαν»]
[...]
Ο Φιλόλαος, στο έργο του «Περί Φύσεως», αναφέρεται σε χορδές με μήκη 6, 8, 9,12 μονάδων και ορίζει τα εξής δίχορδα:
Διαπασών: (6,12) ή (1,2)
Δι’ οξείαν: (6,9) ή (8,12) ή (2,3)
Συλλαβά: (6,8) ή (9,12) ή (3,4)
Επόγδοον: (8,9)

[...]

Επίσης, ο διάλογος του Πλάτωνα «Φαίδων» που αφορά στην αθανασία της
ψυχής, είναι γεμάτος με αναφορές στον Φιλόλαο. Ο διάλογος αυτός εκτυλίσσεται
στη φυλακή, την τελευταία νύχτα πριν ο Σωκράτης δηλητηριαστεί την αυγή, κυρίως
μεταξύ αυτού και δύο μαθητών του Φιλολάου, του Σιμία και του Κέβη από τη Θήβα.
Το όνομα του Φιλολάου αναφέρεται μόνο στην αρχή, ενώ στη συνέχεια ο Πλάτων
(μέσα από τα λεγόμενα του Σωκράτη) παραθέτει το βασικό επιχείρημα περί
αθανασίας της ψυχής, το οποίο καταλήγει στην ασυμφωνία των άρτιων με τους
περιττούς αριθμούς, του 2 με το 3 (Φαίδων, 103Ε-106C). Αυτή ακριβώς η
ασυμφωνία του 2 και του 3 είναι που καθιστά την αναζήτηση ενός μουσικού μέτρου
αβάσιμη. Παρατηρούμε ότι, σε κάθε βήμα της διαδικασίας και ξεκινώντας από τα
δύο βασικά μουσικά διαστήματα 2/1 και 3/2, πάντα θα προκύπτει ένα μικρότερο
μουσικό διάστημα, τη μια φορά της μορφής άρτιος / περιττός  2 /3
και την
άλλη περιττός / άρτιος  3
/2 . Αυτή η διαδικασία δεν τελειώνει ποτέ, διότι κάτι
τέτοιο θα προϋπέθετε την ισότητα μιας δύναμης του 2 με μια δύναμη του 3,
πράγμα αδύνατο καθώς, για τους Πυθαγορείους, οι αριθμοί αυτοί εξέφραζαν
αντίθετα πράγματα. Επομένως, φαίνεται απολύτως λογικό και σχεδόν αναπόφευκτο
να πιστέψουμε ότι οι Πυθαγόρειοι (γύρω στο 430 π.Χ) συνειδητοποίησαν τελικά την
αδυναμία τους να βρουν ένα κοινό μουσικό μέτρο.

http://www.math.uoa.gr/me/dipl/dipl_gaitani.antonia.pdf
 
Top