Υψώσεως Τιμίου Σταυρού

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Βεροίας ψάλλαμε:

ΟΡΘΡΟΣ
Κανόνας: α' & γ' εις 4.
Ανάγνωση των υπολοίπων ωδών
(εκτός της θ' που εψάλλει εις 8).
Καταβασίες αργές στην α', γ' & θ'.
Καταβασίες δ',ε',στ', ζ', η' οι ειρμοί σύντομοι.
Αίνοι μετά στιχολογίας στον πλάγιο δ' ήχο.
Δοξαστικόν Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Δοξολογία Μεγάλη - σύντομη Μανουήλ - ήχος πλ. β'.
Ασματικόν Ιακώβου πλ. β' αργό μέλος.
Τάξις της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.

ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Αντίφωνα και Εισοδικόν της Εορτής.
"Τον Σταυρόν σου προσκυνούμεν..." αντί τρισαγίου ήχος β'
Αλληλουϊάριον ήχος α' Κων. Παπαγιάννη.
Χερουβικόν ήχος δ' Άγια Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Λειτουργικά κλιτόν. ["Αγαπήσω σε" ήχος β' σύνηθες σύντομον (Πρωγάκη)]
"Μυστικός ει Θεοτόκε" Πέτρου Λαμπαδαρίου ήχος πλ. δ'.
Κοινωνικόν Ιωάννου, ήχος δ' Άγια "Εσημειώθη εφ' ημάς..."
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Για να μην ανοίγω νέο θέμα το γράφω εδώ, αλλιώς αν υπάρχει πρόβλημα ας διαγραφεί ή ας μεταφερθεί όπου νομίζετε. Ίσως να βοηθά εάν υπάρχουν μαζεμένες και οι επιλογές των ψαλτών ανά εορτή
Λοιπόν για φέτος 14/09/13 όπως και κάθε χρόνο, ψάλλουμε στη Θ. Λειτουργία, ήχο πλάγιο του Τετάρτου, εκτός ασφαλώς από το τον Σταυρό σου το κλασσικό που είναι σε ήχο δεύτερο.
Το ίδιο προσπαθούμε να τηρούμε και σε οποιαδήποτε άλλη εορτή, όπου ο ήχος της Θ. Λειτουργίας προσαρμόζεται στο μεγαλυνάριο της (το αντί του Άξιον εστίν τροπάριο), και τις υπόλοιπες φορές απλά ακολουθείται ο ήχος της εβδομάδας.
Έτσι Χερουβικό για αύριο θα πούμε όπως και κάθε χρόνο τέτοια μέρα, το κλασσικό σύντομο του Πέτρου Λαμπαδαρίου, και συγκεκριμένα έτσι όπως υπάρχει στο βιβλίο "Οξεία Βαρεία Πεταστή" του κ. Γεωργίου Ρεμούνδου, που συνοδεύεται και με CD που ψάλλει με τη χορωδία του.
Λειτουργικά δε λέμε πλέον του Πρίγγου όπως παλιότερα, αλλά όταν ο ήχος που ακολουθούμε είναι πλάγιος του Τετάρτου όπως αύριο, ψάλλουμε τα λειτουργικά του Αγαθοκλέους Κυριαζίδου έτσι όπως βρίσκονται μέσα στο χειρόγραφο βιβλίο της Θείας Λειτουργίας του κυρίου Παναγιώτη Παππά.
Το "Μυστικώς ει Θεοτόκε" που ψάλλουμε αύριο αντί του Άξιον Εστίν, από το κλασσικό ειρμολόγιο του Ιωάννου, αλλά από χειρόγραφο του Σ. Καρά που υπάρχει σε κάποιον από τους τόμους των θεωρητικών του (τώρα δε θυμάμαι σε ποιον συγκεκριμένα). Για κοινωνικό όπως κάθε χρόνο, διαλέγουμε επίσης ήχο πλάγιο του Τετάρτου του Ιωάννου λαμπαδαρίου, έτσι όπως υπάρχει μέσα στο κλασσικό βιβλίο της Μουσικής Πανδέκτης του 1851. Φέτος είχα σκοπό να το καθαρογράψω, όμως δυστυχώς δε πρόλαβα. Παρατίθεται εδώ συνημμένο. Έχουν προστεθεί και ισοκρατήματα, διαστολές, έλξεις, διάφοροι βοηθητικοί χαρακτήρες, όπως και σε άλλα κομμάτια στο παρελθόν που έχω προσπαθήσει να μελετήσω.
Δε συμφωνώ με την άποψη να λέγονται διαφορετικά κοινωνικά διότι η πλειοψηφία των ψαλτών ουσιαστικά συλλαβίζουμε και δεν ερμηνεύουμε. Επομένως όσο πιο πολλές φορές το ψάλλουμε τόσο καλύτερα το μαθαίνουμε.
Υ.Γ. Τα ισοκρατήματα προστέθηκαν καθώς τελευταία μερικές φορές χρησιμοποιώ μόνο στο δοξαστικό των αίνων, στο δύναμις, στο χερουβικό, στο άξιον εστίν ή στο αντίστοιχο τροπάριο και στο κοινωνικό ισοκράτη ψηφιακό μέσα στο ναό. Βέβαια αν υπάρχει και κάποιος που γνωρίζει και ισοκρατεί, τότε το χαμηλώνω ή δεν τον χρησιμοποιώ καθόλου, αν υπάρχει κάποιος όχι και τόσο έμπειρος ισοκράτης τότε κάνει ισοκράτημα με όλες τις αλλαγές ακολουθώντας τα άκουσμα του ψηφιακού, που έτσι κι αλλιώς βέβαια είναι εντελώς διακριτικό.
 

Attachments

  • koinoniko_Ypsoseos_IoanouLampadariou_PLD_0102.jpg
    koinoniko_Ypsoseos_IoanouLampadariou_PLD_0102.jpg
    82.4 KB · Views: 84
  • koinoniko_Ypsoseos_IoanouLampadariou_PLD_0202.jpg
    koinoniko_Ypsoseos_IoanouLampadariou_PLD_0202.jpg
    78.4 KB · Views: 39

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Στον Εσπερινό:
Δοξαστικό Στιχηρών από την Κυψέλη Στεφάνου Λαμπαδαρίου.
Δοξαστικό Αποστίχων από το Μηνολόγιο του Καραμάνη.
Στον Όρθρο:
Το ιδιόμελο ''Συ μου σκέπη'' μετά τον Ν' ψαλμό από την Κυψέλη του Στεφάνου, ενώ το ιδιόμελο ''Σταυρέ του Χριστού'' από το Μηνολόγιο Καραμάνη.
Καταβασίες αργές από Μουσικό Πανδέκτη, θ' ωδή σύντομη.
Δοξαστικό Αίνων από τον Καραμάνη.
Δοξολογία σύντομη σε δ' ήχο, ασματικό του Σταυρού Ιακώβου Πρωτοψάλτου.
''Τον Σταυρόν Σου'' και το ''Δύναμις'' από το βιβλίο της Θ. Λειτουργίας του Σωτηρίου Αρβανίτη.
Χερουβικό Φωκαέως σε πλ. δ.
Λειτυογικά σύντομα αό τον ''Αγγελικό χορό''.
Καταβασία αντί του Άξιον εστίν από Καραμάνη.
Κοινωνικό του Σταυρού δικό μου σε β' ήχο.
 

alexchrys

Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος
Όρθρος:
Εκ νεότητός μου Αργά από τον Πανδέκτη της "Ζωής"
Ιδιόμελο, Καταβασίες, Πασαπνοάρια και Δοξαστικό από Καραμάνη
Δοξολογία Μανουήλ σε πλ.β΄ από τη "Ζωή"

Θεία Λειτουργία:
"Τον Σταυρόν Σου" Στανίτσα
Δύναμις Σωκρ. Παπαδοπούλου
Χερουβικό σε β΄ Φωκαέως
Λειτουργικά σε β΄ Πρίγγου
Καταβασία αντί του Άξιον Εστί Δ. Μήτρου

Στην ύψωση του Σταυρού το Ασματικό του Ραιδεστηνού σε Άγια...

(Στην ενορία μου η ύψωση του Σταυρού γίνεται στο τέλος της Θείας Λειτουργίας)
 

Theodoros-ks

Παλαιό Μέλος
Διαβάζοντας τις πιο πάνω παραθέσεις των συναδέλφων στα ψαλλόμενα κατά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού,διέκρινα πλέον ότι ο καθένας ψάλλει ήχο κατα τη κρίση του.Η πρώτη παρατήρηση που αποτελεί και ερώτηση για απάντηση, έχει να κάνει την ανάμειξη αργού και σύντομου ειρμολογικού γένους στις καταβασίες.Η δεύτερη αφορά στον ήχο του Χερουβικού και των λειτουργικών,που διαφοροποιείται από τον εκάστοτε πρωτοψάλτη.Επειδή αισθάνομαι μπερδεμένος, μπορεί κάποιος υπεύθυνα πλέον να τοποθετηθεί σε ότι αφορά τα ενσκύπτοντα τελευταίως θέματα της ελεύθερης επιλογής ήχου, πού αν πράγματι ισχύσει, τότε μπορεί ο καθένας να μην λαμβάνει υπόψη του τον ήχο που προβλέπει το τυπικό αλλά και η παράδοση, και να επιλέγει ό,τι τον ευχαριστεί ή γνωρίζει καλύτερα {υπάρχουν συνάμα και πολλά πλέον παραδείγματα νέων ιερέων που επιλέγουν και επιβάλλουν αυτοί τον ήχο των λειτουργικών της αρεσκείας τους,αλλά σ αυτούς συνήθων επικρατεί η αμάθεια}.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Ψαλλόμενα στην εορτή Ύψωσης Τιμίου Σταυρού
Διαβάζοντας τις πιο πάνω παραθέσεις των συναδέλφων στα ψαλλόμενα κατά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού,διέκρινα πλέον ότι ο καθένας ψάλλει ήχο κατα τη κρίση του.Η πρώτη παρατήρηση που αποτελεί και ερώτηση για απάντηση, έχει να κάνει την ανάμειξη αργού και σύντομου ειρμολογικού γένους στις καταβασίες.Η δεύτερη αφορά στον ήχο του Χερουβικού και των λειτουργικών,που διαφοροποιείται από τον εκάστοτε πρωτοψάλτη.Επειδή αισθάνομαι μπερδεμένος, μπορεί κάποιος υπεύθυνα πλέον να τοποθετηθεί σε ότι αφορά τα ενσκύπτοντα τελευταίως θέματα της ελεύθερης επιλογής ήχου, πού αν πράγματι ισχύσει, τότε μπορεί ο καθένας να μην λαμβάνει υπόψη του τον ήχο που προβλέπει το τυπικό αλλά και η παράδοση, και να επιλέγει ό,τι τον ευχαριστεί ή γνωρίζει καλύτερα {υπάρχουν συνάμα και πολλά πλέον παραδείγματα νέων ιερέων που επιλέγουν και επιβάλλουν αυτοί τον ήχο των λειτουργικών της αρεσκείας τους,αλλά σ αυτούς συνήθων επικρατεί η αμάθεια}.

Από παλαιότερη ανάρτηση στο Ψ.
 

Attachments

  • ΑΓΡΑΦΟ ΤΥΠΙΚΟ.pdf
    3.4 MB · Views: 168

alexchrys

Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος
Άσχετο λίγο αυτό που θα πω, αλλά συμβαίνει το παράδοξο να έχουμε εδώ ΕΓΓΡΑΦΟ με το ΑΓΡΑΦΟ τυπικό... :eek: Τελικά είναι άγραφο ή όχι; :D:p Και σε ποιες περιπτώσεις ακολουθούμε υποχρεωτικά το (πλέον γραπτό) άγραφο τυπικό; :rolleyes:




Υ.Γ.: Κι εγώ Άγια πρότεινα αλλά η συννενόηση με τους ιερείς είχε... βγάλει β΄ ήχο.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πολλές φορές το τι θα ψάλλουμε σε μια ακολουθία είναι συνάρτηση αιτίων όλως ανεξαρτήτων με τη θέλησή μας (π.χ. να πρέπει να βιαστούμε για να προλάβουμε κάποια πτήση ή τον γιατρό που έχει έρθει σπίτι να επισκεφθεί την άρρωστη μητέρα μας κλπ κλπ.)

Καλή η θεωρία του αγράφου τυπικού, αλλά υπάρχει και η πεζή πραγματικότητα... Ας μην το λησμονούμε... :(
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Διαβάζοντας τις πιο πάνω παραθέσεις των συναδέλφων στα ψαλλόμενα κατά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού,διέκρινα πλέον ότι ο καθένας ψάλλει ήχο κατα τη κρίση του.Η πρώτη παρατήρηση που αποτελεί και ερώτηση για απάντηση, έχει να κάνει την ανάμειξη αργού και σύντομου ειρμολογικού γένους στις καταβασίες.Η δεύτερη αφορά στον ήχο του Χερουβικού και των λειτουργικών,που διαφοροποιείται από τον εκάστοτε πρωτοψάλτη.Επειδή αισθάνομαι μπερδεμένος, μπορεί κάποιος υπεύθυνα πλέον να τοποθετηθεί σε ότι αφορά τα ενσκύπτοντα τελευταίως θέματα της ελεύθερης επιλογής ήχου, πού αν πράγματι ισχύσει, τότε μπορεί ο καθένας να μην λαμβάνει υπόψη του τον ήχο που προβλέπει το τυπικό αλλά και η παράδοση, και να επιλέγει ό,τι τον ευχαριστεί ή γνωρίζει καλύτερα {υπάρχουν συνάμα και πολλά πλέον παραδείγματα νέων ιερέων που επιλέγουν και επιβάλλουν αυτοί τον ήχο των λειτουργικών της αρεσκείας τους,αλλά σ αυτούς συνήθων επικρατεί η αμάθεια}.

Για την α΄ παρατήρηση. Ερώτηση- απάντηση: μπορεί κάποιος να πεί ένα προσόμοιο σε αργό μέλος και τα υπόλοιπα γ΄ σε σύντομο; γιατί όχι στις καταβασίες;
Ευχαριστώ.
 

Theodoros-ks

Παλαιό Μέλος
Για την α΄ παρατήρηση. Ερώτηση- απάντηση: μπορεί κάποιος να πεί ένα προσόμοιο σε αργό μέλος και τα υπόλοιπα γ΄ σε σύντομο; γιατί όχι στις καταβασίες;
Ευχαριστώ.

Όλα μπορεί κανείς να τα κάνει,αλλά εσείς που θέτετε την ερώτηση πόσο σωστό το βλέπετε να γίνεται π.χ. στις καταβασίες? Ξεκινάμε αργές και στη μέση σύντομες και τανάπαλιν? Εάν αυτό το θεωρείτε αποδεκτό,,συνεχίστε να το εκετελείτε...Κατ' εμέ είναι απαράδεκτο το συνοθήλευμα αργών συντόμων κλπ...Εκτός εάν έχουν αλλάξει πλέον τα δεδομένα κι εγώ παραμένω ανημέρωτος και της παλαιάς σχολής....Χαίρετε!!
 
Όλα μπορεί κανείς να τα κάνει,αλλά εσείς που θέτετε την ερώτηση πόσο σωστό το βλέπετε να γίνεται π.χ. στις καταβασίες? Ξεκινάμε αργές και στη μέση σύντομες και τανάπαλιν? Εάν αυτό το θεωρείτε αποδεκτό,,συνεχίστε να το εκετελείτε...Κατ' εμέ είναι απαράδεκτο το συνοθήλευμα αργών συντόμων κλπ...Εκτός εάν έχουν αλλάξει πλέον τα δεδομένα κι εγώ παραμένω ανημέρωτος και της παλαιάς σχολής....Χαίρετε!!

Αν νομιζετε οτι απο αυτο βαλεται η παραδοση , εχει καλως.
Να υποθεσω οτι στον ναο σας , δεν λετε ολες τις ωδες στους κανονες, ουτε την στιχιλογια των αινων ,ουτε αλληλουια του ευαγγελιου , αλλα προτιμαται η ψαλμωδηση ενος αργου δυναμις αντ αυτων .
Αν αυτο θεωρειται παλαια παραδοση της παλαιας σχολης, υποκλινομαι.
Η χρηση αργων μαθηματων , ειναι θεμα εμπειριας , ιδιοσυγκρασιας και προτεραιοτητων .
Αν μη τι αλλο , ο Δημήτρης ειναι εμπειρος ψαλτης ικανος και να διαχειριζεται τον χρονο αλλα και να διακρινει τι μπορουν οι βοηθοι -μαθητες του να ψαλλουν.
Επισης εξεταστε το ενδεχομενο οι καταβασιες , εφ οσον ειπωθηκαν ολες οι ωδες , να μην λεχθησαν ολες μαζι....(αν σας ειναι γνωστη και αυτη η τακτικη...)
Θεσατε εναν προβληματισμο στο πρωτο σας μηνυμα ,αλλα εμφανιστηκατε αφοριστικος στην εξηγηση που σας δωθηκε.
Καλη συνεχεια.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Όλα μπορεί κανείς να τα κάνει,αλλά εσείς που θέτετε την ερώτηση πόσο σωστό το βλέπετε να γίνεται π.χ. στις καταβασίες? Ξεκινάμε αργές και στη μέση σύντομες και τανάπαλιν? Εάν αυτό το θεωρείτε αποδεκτό,,συνεχίστε να το εκετελείτε...Κατ' εμέ είναι απαράδεκτο το συνοθήλευμα αργών συντόμων κλπ...Εκτός εάν έχουν αλλάξει πλέον τα δεδομένα κι εγώ παραμένω ανημέρωτος και της παλαιάς σχολής....Χαίρετε!!

1ον. Δεν μιλάμε για συνονθύλευμα αλλά για τις δύο πρώτες καταβασίες και την τελευταία.
2ον. Ρώτησα αν είναι αποδεκτό το να ψάλουμε ένα αργό ειρμολογικό με τρία σύντομα ειρμολογικά στιχηρά. Γιατί να μήν είναι στις καταβασίες;
3ον. Τα στιχηρά των αίνων του δ΄ ήχου τα ψάλετε σύντομα στιχηραρικά (λέγετος) ή συνεχίζεται στο μέλος του νέου αργού στιχηραρικού ("Πάσα πνοή"); απαράδεκτο και αυτό;
4ον. Δεν θυμάμαι, αλλά πιθανότατα και εξαιρετικά δεν εψάλησαν καταβασίες άπασαι ομού αλλά στο τέλος κάθε ωδής. Καλή πρακτική για της Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές. Δεν προβλέπονται ρητώς από το ΤΜΕ αλλά δεν απαγορεύονται. (π.χ. Μεγάλη Εβδομάδα).
 

Theodoros-ks

Παλαιό Μέλος
Αν νομιζετε οτι απο αυτο βαλεται η παραδοση , εχει καλως.
Να υποθεσω οτι στον ναο σας , δεν λετε ολες τις ωδες στους κανονες, ουτε την στιχιλογια των αινων ,ουτε αλληλουια του ευαγγελιου , αλλα προτιμαται η ψαλμωδηση ενος αργου δυναμις αντ αυτων .
Αν αυτο θεωρειται παλαια παραδοση της παλαιας σχολης, υποκλινομαι.
Η χρηση αργων μαθηματων , ειναι θεμα εμπειριας , ιδιοσυγκρασιας και προτεραιοτητων .
Αν μη τι αλλο , ο Δημήτρης ειναι εμπειρος ψαλτης ικανος και να διαχειριζεται τον χρονο αλλα και να διακρινει τι μπορουν οι βοηθοι -μαθητες του να ψαλλουν.
Επισης εξεταστε το ενδεχομενο οι καταβασιες , εφ οσον ειπωθηκαν ολες οι ωδες , να μην λεχθησαν ολες μαζι....(αν σας ειναι γνωστη και αυτη η τακτικη...)
Θεσατε εναν προβληματισμο στο πρωτο σας μηνυμα ,αλλα εμφανιστηκατε αφοριστικος στην εξηγηση που σας δωθηκε.
Καλη συνεχεια.

Λυπάμαι που βγάζετε συμπεράσματα για το τι κάνω και πόσο πλουραλισμός με διακρίνει στα μαθήματα που επιλέγω.Σας διαβεβαιώ ότι εφόσον οι γνώσεις και η εμπειρια μου το επιτρέπουν, και αργά μαθήματα επιλέγω και αλληλουιάρια και στιχολογία στου αίνους και τα τυπικά με μακαρισμούς όταν οι συνθήκες τα επιτρέπουν και τα σημάδια της παλαιας γραφής και παρασημαντικής ερμηνεύω όταν επιβάλλεται από το μέλος και ό,τι άλλο πιθανόν να μου διαφεύγει ή να ξεχάσατε εσείς να μου υπενθυμίσετε.Τέλος πάντων όμως το θέμα δεν θα επιθυμούσα να ξεφύγει ούτε να το πλατιάσουμε.Δεν συμφωνώ και αυτό πρεσβεύω , να ανακατεύουμε τα μαθήματα(αργά με σύντομα)ούτε να ξεφεύγουμε του τυπικού κανονικού ή άγραφου.Και βέβαια σας ευχαριστώ για την τοποθέτησά σας.
 
...και τα σημάδια της παλαιας γραφής και παρασημαντικής ερμηνεύω ...
Μετα τον κ. Ιωαννη Αρβανιτη, τον κ. Φωτοπουλο Κων/νο και τον π. Νικολαο Μεζη,
Θα ταν πολυ ενδιαφερον να δουμε τετοια δειγματα γραφης .
 
Last edited:
Λυπάμαι που βγάζετε συμπεράσματα για το τι κάνω και πόσο πλουραλισμός με διακρίνει στα μαθήματα που επιλέγω.Σας διαβεβαιώ ότι εφόσον οι γνώσεις και η εμπειρια μου το επιτρέπουν, και αργά μαθήματα επιλέγω και αλληλουιάρια και στιχολογία στου αίνους και τα τυπικά με μακαρισμούς όταν οι συνθήκες τα επιτρέπουν και τα σημάδια της παλαιας γραφής και παρασημαντικής ερμηνεύω όταν επιβάλλεται από το μέλος και ό,τι άλλο πιθανόν να μου διαφεύγει ή να ξεχάσατε εσείς να μου υπενθυμίσετε.Τέλος πάντων όμως το θέμα δεν θα επιθυμούσα να ξεφύγει ούτε να το πλατιάσουμε..
Ειναι φανερο οτι ενοχληθηκατε απο την απαντηση ,αλλα δεν τοποθετηστε επι της ουσιας π.χ αν στους αινους του τεταρτου ηχου συνεχιζετε τα στιχηραρικα ή λετε τα συντομα και αν αυτο ειναι τελικα κακο...
Για τις καταβασιες απαντησε ο Δημητρης ,που οπως σωστα προεβλεψα ειπωθηκαν στο τελος καθε ωδης.
Ενθαρρυντικο και παρηγορο οτι λετε και τυπικα και μακαρισμους κ στιχολογια στους αινους (εκει τι γινεται ; δεν αλλαζει το μελος;) και οτι ειστε λατρης του τυπικου .
 
Last edited:

Theodoros-ks

Παλαιό Μέλος
Μετα τον κ. Ιωαννη Αρβανιτη, τον κ. Φωτοπουλο Κων/νο και τον π. Νικολαο Μεζη,
Θα ταν πολυ ενδιαφερον να δουμε τετοια δειγματα γραφης .

Κύριε συνάδελφε στο στρατό και την ψαλτική δεν έχω να δώσω κανένα δείγμα γραφής,άλλωστε δεν ήταν αυτός ο σκοπός μου όπως παραπάνω κατέθεσα.Επιμένω ότι στο ίδιο θέμα π.χ. καταβασίες είμαι κατα του συνοθηλεύματος. Ή λέμε αργές ή σύντομες,αυτή είναι η δική μου άποψη, και όπως σας λέω ότι δεν έχω σκοπό ούτε την διάθεση να συνεχίσω υπό μορφή αντιπαράθεσης ,τις καταθέσεις γνώσεων ή ερμηνείας .
Ευχαριστώ
Θεόδωρος Κοκκορίκος
Ιεροψάλτης
 
Κύριε συνάδελφε στο στρατό και την ψαλτική δεν έχω να δώσω κανένα δείγμα γραφής,άλλωστε δεν ήταν αυτός ο σκοπός μου όπως παραπάνω κατέθεσα.Επιμένω ότι στο ίδιο θέμα π.χ. καταβασίες είμαι κατα του συνοθηλεύματος. Ή λέμε αργές ή σύντομες,αυτή είναι η δική μου άποψη, και όπως σας λέω ότι δεν έχω σκοπό ούτε την διάθεση να συνεχίσω υπό μορφή αντιπαράθεσης ,τις καταθέσεις γνώσεων ή ερμηνείας .
Ευχαριστώ
Θεόδωρος Κοκκορίκος
Ιεροψάλτης

Αγαπητε κ. Κοκκορικο.
Το φορουμ δεν ειναι ουτε πεδιο αντιπαραθεσης, ουτε καποια σκηνη επιδειξης γνωσεων , αλλα ενας διαδικτυακος χωρος που μας δινεται η ευκαιρια να ανταλλαξουμε αποψεις και δια μεσω του διαλογου , να ωφεληθουμε ή να ωφελήσουμε.
Για δειγμα γραφης, που εκανα λογο , μαλλον παρανοησα εγω οταν γραψατε οτι ερμηνευετε την παλαια σημειογραφία, κατι άλλο θα εννοουσατε.
Παλι δεν γινεται κουβεντα για την ταμπακιερα, αλλα θα σεβαστω την επιθυμια σας , να σταματησει το θεμα εδω.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Διαβάζοντας τις πιο πάνω παραθέσεις των συναδέλφων στα ψαλλόμενα κατά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού,διέκρινα πλέον ότι ο καθένας ψάλλει ήχο κατα τη κρίση του....
Προσωπικά δεν ακολουθώ την κρίση μου αλλά την πράξη από χώρους που δείχνουν σεβασμό στην παράδοση. Για παράδειγμα μοναστήρια εκτός αλλά και εντός του αγίου όρους. Αλλά και για τον ψάλτη είναι πολύ βοηθητικό όταν ψάλλει όλη την εβδομάδα έναν συγκεκριμένο ήχο. Και για τον ίδιο αλλά και για τους αρχάριους ψάλτες. Έτσι μαθαίνεται άλλωστε ο ήχος. Μέσα από την καθημερινή πράξη όλων των ακολουθιών. Πρωινών και απογευματινών. Έτσι πιστεύω πως εμπεδώνεται καλύτερα από τις τάξεις των ωδείων ή μια φορά στην κυριακάτικη πρωινή ακολουθία. Αν είναι να αλλάζει ο ήχος κάθε μέρα τότε γιατί να υπάρχει αυτός ο οκτάηχος κύκλος των οκτώ εβδομάδων; Το συγκεκριμένο άγραφο τυπικό που αναρτήθηκε εδώ έχει πάντως αρκετά στοιχεία με τα οποία έρχεται σε αντίθεση από το τυπικό που ακολουθούν κάποιοι χώροι εδώ και αιώνες ίσως, ή σίγουρα πολλές δεκαετίες, ωστόσο έχει το σκοπό του και αυτό και πρέπει και το σεβόμαστε. Δεν το απορρίπτουμε. Όσοι ακολουθούν αυτά που γράφει αυτό το άγραφο τυπικό, αν έχουν τα ανάλογα στοιχεία καλά κάνουν και το ακολουθούν, ώστε με αυτό τον τρόπο να διατηρηθούν ενδεχομένως και οι δύο μορφές του.
Δε θα ακολουθούσα λοιπόν ποτέ δικά μου πράγματα επειδή έτσι νόμισα ή έτσι μου κατέβηκε εκείνη τη στιγμή. Υπάρχει μια παράδοση που όχι μόνο δε μας κοστίζει τίποτα να την ακολουθούμε, αλλά είναι και πιο εύκολο για τον ψάλτη η τήρησή της.
Να είστε καλά
 

tomasn54

Μέλος
Διαβάζοντας τις πιο πάνω παραθέσεις των συναδέλφων στα ψαλλόμενα κατά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού,διέκρινα πλέον ότι ο καθένας ψάλλει ήχο κατα τη κρίση του.Η πρώτη παρατήρηση που αποτελεί και ερώτηση για απάντηση, έχει να κάνει την ανάμειξη αργού και σύντομου ειρμολογικού γένους στις καταβασίες.Η δεύτερη αφορά στον ήχο του Χερουβικού και των λειτουργικών,που διαφοροποιείται από τον εκάστοτε πρωτοψάλτη.Επειδή αισθάνομαι μπερδεμένος, μπορεί κάποιος υπεύθυνα πλέον να τοποθετηθεί σε ότι αφορά τα ενσκύπτοντα τελευταίως θέματα της ελεύθερης επιλογής ήχου, πού αν πράγματι ισχύσει, τότε μπορεί ο καθένας να μην λαμβάνει υπόψη του τον ήχο που προβλέπει το τυπικό αλλά και η παράδοση, και να επιλέγει ό,τι τον ευχαριστεί ή γνωρίζει καλύτερα {υπάρχουν συνάμα και πολλά πλέον παραδείγματα νέων ιερέων που επιλέγουν και επιβάλλουν αυτοί τον ήχο των λειτουργικών της αρεσκείας τους,αλλά σ αυτούς συνήθων επικρατεί η αμάθεια}.
Δίνεις περισσότερη σημασία κατά τη γνώμη μου στους ήχους. Βασικό είναι να ψέλνεις τα σωστά (αυτά που προβλέπονται στο τυπικό). Όσον αφορά τον ήχο, αν είσαι ο καλός ψάλτης, ψέλνεις στον ήχο της ημέρας κ.τ.λ , αν δεν είσαι τι να προσπαθήσεις να πεις ...άστα ο ήχος σε ...μάρανε. Εξοργίζεις τον κόσμο και είναι προτιμότερο να ψάλλεις αυτό που ξέρεις ταπεινά (και ας μην είναι στον ήχο της ημέρας).
 
Top