EIRYK EMNOSHELE
Qu'est-ce que je ferais sans toi?
...Ο Χατζημάρκος κούρασε τη φωνή του όχι γιατί έψαλλε ψηλά, αλλά
γιατί έψαλλε ΠΟΛΥ. ...
Τι αποδείξεις έχουμε γι' αυτό;
...Ο Χατζημάρκος κούρασε τη φωνή του όχι γιατί έψαλλε ψηλά, αλλά
γιατί έψαλλε ΠΟΛΥ. ...
Δηλ. συμφωνα με το σκεπτικο σας,η ιεροτητα του χωρου,μας υποδυκνυει να συμβουλευτουμε τονοδοτη;Τις Εκκλησιαστικές βάσεις τις προσδιορίζει, η ιερότητα του Εκκλησιαστικού χώρου, όπου Στρατευομένη και θριαμβεύουσα Εκκλησία συνυπάρχουν!
Επίσης, ένα μεγάλο μέρος των Ιεροψαλτών, πριν αρχίσει την εκτέλεση κάποιου μαθήματος, συμβουλεύεται τονοδότη! (Τυχαίο?)
Ισχύει για όλους, η σοφή ρήση του Σόλωνα: «Μηδένα προ του τέλους μακάριζε»!
Συγκεκριμένα, στον Ιεροψαλτικό κόσμο, όσοι εκ των Ιεροψαλτών έκαναν χρηστή & λελογισμένη χρήση της φωνής τους, μέχρι "τα βαθιά γεράματα", όπου οι σωματικές δυνάμεις σταδιακά εγκαταλείπουν, δεν αντιμετώπισαν φωνητικό πρόβλημα. Το αντίθετο συμβαίνει στην "φωνητική κατάχρηση"!
Τι αποδείξεις έχουμε γι' αυτό;
Θα ήθελα, εντελώς καλοπροαίρετα, συνεχίζοντας την απομάκρυνση απ'το αρχικό θέμα , να εκφράσω την δική μου γνώμη για τον λόγο για τον οποίο ο Αείμνηστος Χατζημάρκος κούρασε υπερβολικά τη φωνή του. Πιστεύω, ότι δεν έφταιγε ούτε το ότι έψαλλε σε υψηλές βάσεις ούτε ότι έψαλλε πολύ. Νομίζω ότι έφταιγε ο τρόπος που τοποθετούσε την φωνή του. Αν τοποθετούσε τη φωνή του όπως ο Ναυπλιώτης για παράδειγμα, ίσως να μην την είχε "χάσει". Ο Ναυπλιώτης και πολύ έψελνε και σε υψηλές βάσεις, αλλά μπορούσε να ψάλλει μέχρι τότε που αποδήμησε εις Κύριον σε σχεδόν ίδια ηλικία με τον Χατζημάρκο (78 ο Ναυπλιώτης, αν θυμάμαι καλά, 86 ο Χατζημάρκος, οποίος στα 78 του, το 2005 δηλαδή, έχω την εντύπωση ότι είχε ήδη απωλέσει μεγάλο μέρος των φωνητικών του ικανοτήτων).
Θα ήθελα, εντελώς καλοπροαίρετα, συνεχίζοντας την απομάκρυνση απ'το αρχικό θέμα , να εκφράσω την δική μου γνώμη για τον λόγο για τον οποίο ο Αείμνηστος Χατζημάρκος κούρασε υπερβολικά τη φωνή του. Πιστεύω, ότι δεν έφταιγε ούτε το ότι έψαλλε σε υψηλές βάσεις ούτε ότι έψαλλε πολύ. Νομίζω ότι έφταιγε ο τρόπος που τοποθετούσε την φωνή του. Αν τοποθετούσε τη φωνή του όπως ο Ναυπλιώτης για παράδειγμα, ίσως να μην την είχε "χάσει". Ο Ναυπλιώτης και πολύ έψελνε και σε υψηλές βάσεις, αλλά μπορούσε να ψάλλει μέχρι τότε που αποδήμησε εις Κύριον σε σχεδόν ίδια ηλικία με τον Χατζημάρκο (78 ο Ναυπλιώτης, αν θυμάμαι καλά, 86 ο Χατζημάρκος, οποίος στα 78 του, το 2005 δηλαδή, έχω την εντύπωση ότι είχε ήδη απωλέσει μεγάλο μέρος των φωνητικών του ικανοτήτων).
Όχι, εντάξει, δεν χρειάζεται να συνεχίσουμε τη συζήτηση για αυτό το θέμα. Κατάλαβα πώς το εξηγείτε και δεν μπορώ να διαφωνήσω σε κάτι. Ούτως ή άλλως από τέτοια θέματα (ιστορικά-προσωπικοτήτων κτλ) δεν γνωρίζω και πολλά. Απλώς είχα αυτήν την εντύπωση που εξέφρασα στο μήνυμά μου.Όχι αδερφέ. Κατά πρώτον, μιλούμε για διαφορετικά λαρύγγια. Οι
υψίφωνοι έχουν πολύ πιο ευαίσθητα λαρύγγια από τους βαρύτονους. Δεύτερον,
ο Χατζημάρκος είχε τρομερή τοποθέτηση. Τρίτον, ο Ναυπλιώτης ούτε για αστείο
δεν έψαλλε όσο ο Χατζημάρκος. Που να ψάλλει άλλωστε;
Στα πανηγύρια; Στους ατελείωτους μαθητές;
Διάβασε λίγο Βουδούρη να δεις πόσο προσέχανε
τα λαρύγγια τους. Όπως ο Περιστέρης, ο Σουρλατζής και άλλοι. Οι καταχρήσεις
κουράζουν. Θυμάμαι είχα δει ένα βίντεο όπου ο Pavarotti λέει πως προσέχει πολύ τον λαιμό του
και αποφεύγει τις φωτητικές καταχρήσεις (ούτε καν κουβέντα για άλλες) ακόμη
και στην ομιλία. Δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης.
Ας το αφήσουμε όμως αυτό γιατί είναι και εκτός θέματος και νιώθω ότι γίνομαι
δικηγόρος και δεν μ αρέσει... Ας πούμε για τα ψαλτικά
Αν θες πάμε σε πμ
Η ρατσιστική :wink: προβολή και υπερτίμηση του φωνητικού ταλάντου ενός καλού υψίφωνου ψάλτη έναντι ενός καλού βαρύτονου δημιουργεί την πίεση σε πολλούς ψάλτες να ψάλλουν σε υψηλότερες βάσεις από αυτές που είναι οι ιδανικές για τη φωνή τους. Όλη δε η ιστορία με τη "φυσική" κλίμακα συντείνει συχνά σε αυτό00.
Είναι απαραίτητο οι φωνητικές ικανότητες των συμψαλλόντων να είναι παρεμφερείς αλλιώς θα καταστραφούν και οι υψίφωνοι και οι βαρύτονοι.
Ψάλτε με βάση το εργαλείο που σας χάρισε ο Θεός, αφήστε στην άκρη ντουντούκες και μετρήσεις (εκτός αν σας βοηθάει λόγω απειρίας).
ΥΓ Η φωνή επίσης στο διάβα του χρόνου αλλάζει -ίσως και με εξάσκηση. Εγώ ενώ τείνω προς το βαρύτονος (έκταση κάτω Βου-Γα' σε κάθε περίπτωση) τα τελευταία χρόνια χωρίς να έχω ανεβάσει το ανώτατό μου (άντε να πιάνω με το ζόρι κανένα Δι') αρέσκομαι να ψάλλω σε σχετικά υψηλές βάσεις και δεν κουράζομαι τόσο όσο παλιά. Έχει να κάνει και με την ελφορά της φωνής. Παλιά έψαλλα στους περισσότερους ήχους 1-3 φωνές κάτω, τώρα καμιά φορά παίρνω και πάνω από τη φυσική.
Πάντως η ομορφιά της φωνής ενός καλού μπάσου είναι εξαιρετική αν και υποτιμημένη, μάρτυράς μου ο π. Ακάκιος.