[Ερώτηση] Υπάρχει λάθος στο κοινωνικό των Χριστουγέννων, α΄ ήχου, του Πέτρου;

Απο την σελ 644 της Πανδέκτης (pdf)
ας δει παρακαλώ και κάποιος αλλος μήπως κάνω λάθος εγώ?
απο την δεύτερη γραμμη (μαρτηρία του ΝΗ)μεχρι την πέμπτη γραμμή (μαρτηρία του ΓΑ) υπάρχει κάπου ενα λάθος δεν βγαίνει ...
εγώ το διαπιστώνω στη δεύτερη γραμμή εκεί που εχει τις πρώτες δύο αποστρόφους μάλλον θέλει τρείς.

Ευχαριστώ.
 

Attachments

  • Εικόνα07.jpg
    351.2 KB · Views: 108

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Προφανώς κάπου έχει γίνει λάθος. Και δεν βρήκα το ίδιο κοινωνικό σε καμιά από τις άλλες ανθολογίες που έψαξα. Αν κανείς το έχει απ' οπουδήποτε, ας μας διαφωτίσει. Μέχρι τότε, δεν θα συμφωνούσα με το
στη δεύτερη γραμμή εκεί που εχει τις πρώτες δύο αποστρόφους μάλλον θέλει τρείς
γιατί χαλάει ο ρυθμός. Θα προτιμούσα να κάνω τη δίφωνη ανάβαση στην τέταρτη γραμμή (ολίγον με κέντημα), απλή ανάβαση (με ολίγον).
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΟΣ ΣΠΥΡΟΣ;132274 said:
εγώ το διαπιστώνω στη δεύτερη γραμμή εκεί που εχει τις πρώτες δύο αποστρόφους μάλλον θέλει τρείς.

Εγώ θάλεγα (για να στέκεται και ρυθμικά η φράση) πως το 2ο ολίγον, στην αρχή της 2ης σειράς, πρέπει να φύγει.

ΧΣ
 
E

emakris

Guest
Εγώ θάλεγα (για να στέκεται και ρυθμικά η φράση) πως το 2ο ολίγον, στην αρχή της 2ης σειράς, πρέπει να φύγει.
Ακριβώς αυτό είναι.
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Άλλη μια ιδέα είναι αυτή! (βλ. εικόνα)
Αλλά του Χάρη (συμφωνούντος του κ. Μακρή) είναι η πλέον ενδεδειγμένη! Και μάλλον εκεί είναι το λάθος του στοιχειοθέτη που ο διορθωτής κατιδών αντιπαρήλθε:D!
 

Attachments

  • DIORTHWSH LATHOUS.jpg
    DIORTHWSH LATHOUS.jpg
    121 KB · Views: 22

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Μιά άλλη λύση, είναι το ολίγον μετά την φθορά του νη στην αρχή της 2ης σειράς, να γίνει ίσον.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Εγώ θάλεγα (για να στέκεται και ρυθμικά η φράση) πως το 2ο ολίγον, στην αρχή της 2ης σειράς, πρέπει να φύγει.

ΧΣ

Αυτή είναι η πλέον προφανής και διακριτική διόρθωση.
 
Εγώ θάλεγα (για να στέκεται και ρυθμικά η φράση) πως το 2ο ολίγον, στην αρχή της 2ης σειράς, πρέπει να φύγει.

ΧΣ

Ευχαριστώ Χάρη εγραψες πάλι,σωστός.
Σου χρωστάω ενα ισοκράτημα (σε εσπερινό):p
Ευχαριστω πολύ και τους υπολοίπους συναδέλφους .
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Ο κ. Συμεωνίδης είναι εξαιρετικός μουσικός. Στη θεωρία βέβαια μας τα χαλάει καμιά φορά (ιδίως αυτό το 12-9-9 για το διατονικό γένος μού... κάθεται στο λαιμό :D), αλλά του το συγχωρούμε! Καλές γιορτές!
 
Έψαξα σε όλες τις εκδόσεις που έχω και σε δεκάδες χειρόγραφα, αλλά δεν βρήκα αλλού αυτό το κοινωνικό, έτσι δεν υπάρχει προς το παρόν άλλη πηγή για να το διασταυρώσουμε. Προσωπικά όταν το έψαλλα μου βγήκε αυθόρμητα η θέση που υποδεικνύει ο κ.Γιάννου (ρυθμικά δεν αντιμετώπισα πρόβλημα, αφού μετράω απλό χρόνο). Ευχής έργον θα ήταν να το βρίσκαμε και από άλλη πηγή.
 
E

emakris

Guest
...ρυθμικά δεν αντιμετώπισα πρόβλημα, αφού μετράω απλό χρόνο.
Δεν νομίζω να το μετράει κανείς σε συνεπτυγμένο (ένας χτύπος = δύο χρόνοι). Ούτως ή άλλως σε απλό μετριέται (ένας χτύπος = ένας χρόνος). Αυτό που προφανώς εννοείτε είναι ότι μετράτε μόνο θέσεις, αντί για θέση-άρση ως βασικό σχήμα (έναν χτύπο στη θέση και έναν στην άρση).
Είναι το γνωστό πρόβλημα σύγχυσης μεταξύ χρόνου και ρυθμού. Στην περίπτωσή σας είναι απλός χρόνος, "μονόσημος" ρυθμός. Σε άλλη περίπτωση είναι απλός χρόνος, δίσημος ρυθμός (μετ' εξαιρέσεων τρισήμου). Προσωπικά ακολουθώ τη δεύτερη άποψη για τα παπαδικά μέλη.
Αντίστοιχα στον συνεπτυγμένο: υπάρχει συνεπτυγμένος "απλός" (αυτόν μπορείς να τον πεις έτσι, γιατί δεν υπάρχει κίνδυνος σύγχυσης), που σημαίνει δύο χρόνους σε κάθε θέση (χωρίς άρσεις) και ο καθαυτό συνεπτυγμένος (δύο χρόνους στη θέση και δύο στην άρση). Ο πρώτος έχει ως βάση τον δίσημο ρυθμό, ο δεύτερος τον τετράσημο.
 
Last edited:
Ἴδετε καὶ μία ἄλλη πρόταση. Κατέληξα σ᾿ αὐτὴ τὴν θέση λόγῳ τῆς φθορᾶς τοῦ νη, ἡ ὁποία, παραδόξως, μπῆκε κάτω ἀπὸ τὸ ὀλίγον, ἀντὶ ἀπὸ πάνω, μιᾶς καὶ δὲν ὑπάρχει κλάσμα.
 

Attachments

  • Κοινωνικόν Πέτρου.pdf
    9.3 KB · Views: 76
E

emakris

Guest
Ἴδετε καὶ μία ἄλλη πρόταση. Κατέληξα σ᾿ αὐτὴ τὴν θέση λόγῳ τῆς φθορᾶς τοῦ νη, ἡ ὁποία, παραδόξως, μπῆκε κάτω ἀπὸ τὸ ὀλίγον, ἀντὶ ἀπὸ πάνω, μιᾶς καὶ δὲν ὑπάρχει κλάσμα.

Σύμφωνοι, έτσι όμως καταστρέφεται η χαρακτηριστική θέση της συνεχούς καταβάσεως από έναν φθόγγο (κατά 5 φωνές) και επιστροφής στον ίδιο φθόγγο, με συνεχόμενα γοργά, όπως τη βλέπουμε στην αρχή του παρακάτω παραδείγματος (από την Πανδέκτη και πάλι).
 

Attachments

  • Παράδειγμα.jpg
    48.1 KB · Views: 8
Υπενθυμιζω το λαθος που υπάρχει σε αυτό το αριστουργηματικό κοινωνικό
για να μην την πατησει κανείς που θα θελήσει να το πει αυριο:wink:

Καλή και ευλογημένη αυριανή.
 
Last edited:
Top