Ανακοινωθέν Μητρ. Πειραιώς κ. Σεραφείμ για δημοσιεύματα του π. Δανιήλ Αεράκη και του καθ. Αριστείδη Πανώτη (24/2/2012).
Καὶ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνες τῆς Ἐκκλησίας γιὰ τοὺς Ψάλτες τοὺς παραθεωροῦμε...
Τί ἔχω παρατηρήσει γενικά, ἀπὸ τοὺς ἱερεῖς ποὺ δὲν ἀκολουθοῦν τὴν παράδοση τῶν μυστικῶν Εὐχῶν. Κυρίως τὴν Κυριακὴ καὶ τὶς Ἑορτές, οἱ Εὐχὲς εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ, εἰς βάρος τῆς διάρκειας τῆς Κατηχήσεως καὶ τῆς Δοξολογίας τῆς Ἐκκλησίας, ἤτοι τοῦ Ὄρθρου. Τὶς καθημερινὲς ἰδίως ὅταν ὑπάρχει βιασύνη χρόνου, οἱ περισσότεροι γίνονται παραδοσιακοί (μυστικῶς οἱ Εὐχές).
Ἄς καταλάβουμε ὄτι κανένας μας δέν ἔχει ὅλη τήν ἀλήθεια, νά μή γράφουμε δογματικά, καί τό μυστήριον ἐπιτελεῖται εἴτε μυστικῶς εἴτε εἰς ἐπήκοον.
Προφανῶς σύμπτωσις, ἀλλὰ αὐτὸ μέχρι τὸ πρῶτο κόμμα μοῦ φαίνεται ...θεωρία τῶν κλάδων.
Tὸ μυστῆριον ὄντως ἐπιτελεῖται Χάριτι Θεοῦ.
Τὸ ἄλλο ποὺ λέτε γιὰ ὅλη τὴν ἀλήθεια δὲν ἰσχύει, διότι πουθενὰ στὸ παρελθὸν δὲν γίνεται τὸ μυστήριον εἰς ἐπήκοον, ἐκτὸς τῶν ἐκφωνήσεων. Ἔχουμε ζῶσα παράδοση, αὐτὴν ἀκοῦμε.
Ἀπὸ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις (ἐπισυνἀπτονται ὡς ἔχουν σήμερα):
Ἀντὶ τοῦ «Ἄξιόν ἐστὶν...», ἢ ὁποιουδήποτε ἄλλου, συνεχίζεται ἡ ἱερατικὴ εὐχὴ καὶ τὰ δίπτυχα
Ἐγὼ ἔχω συνεννοηθεῖ μὲ τοὺς ἱερεῖς καὶ δὲν λέω «Ἄξιόν ἐστιν» ἤ τὰ ἀντ' αὐτοῦ. Ἡ ἀναφορὰ συνεχίζεται καὶ σὲ κὰθε μνημόνευση παρεμβαίνω μὲ ἕνα «Μνήσθητι Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν». Ἀναδεικνύεται ἔστι τὸ μνημόσυνο προκαλῶντας τὸ ἐνδιαφέρον τῶν πιστῶν.
Ἡ πρακτική σας εἶναι σαφῆς, προκαλεῖ ὄντως τὸ ἐνδιαφέρον τῶν πιστῶν, ὅπως καὶ κάθε τί ποὺ κινεῖται στὴν ἐκκλησία, ὅπως καὶ κάθε τί τὸ καινόν, καὶ δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο παρὰ ἀρχαῖα νεκρὴ λειτουργικὴ παράδοσις, παρητηθεῖσα ὑπὸ τῆς ἰδίας τῆς Ἐκκλησίας καὶ τῶν ἱερέων της.
Μυστικῶς σημαίνει οὐχὶ εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ
Καὶ ἐδὼ ἀπὸ τὸν Shota.
Το τι σημάνει «μυστικώς» δεν υπάρχει αμφιβολία («όχι εις επήκοον του λαου». Δεν έχει σημασία εάν είναι ψιθύρισμα η γίνεται εν πλήρη σιγή) και αυτό είναι φανερό από διαφορες βυζαντινές πηγές.
Τελικῶς,
Μυστικῶς οἱ Εὐχές, πῶς θὰ πεῖ ὁ Ἱεροψάλτης (στὸ ὄνομα τοῦ λαοῦ) τὸ Ἀμήν; Ἄρα τοῦ Ἱερέως τὸ Ἀμήν.
http://analogion.gr/articles/ecclesia/amhn3/BarberiniGr.336-Original-p3132.jpg
δι'αὐτό, νομίζω, ὁ πόλεμος κατὰ τῆς «μυστικῆς» (ὡς ἐξηγήσαμε ἀνωτέρω) ἀνάγνωσης τῶν μυστικῶν Εὐχῶν τῆς Θείας Λειτουργίας.
Εἶναι ἀπὸ τὰ μεγαλύτερα ἐμπόδια (ἄν ὄχι τὸ μεγαλύτερο), γιὰ τὴν πλήρη ἀλλαγὴ τῆς Θείας Λειτουργίας (ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ!), ὅπως τὴν ἔχουν φανταστεῖ μερικοί.
Ἡ ἀρχὴ ἔγινε. Ἀφαιρέθηκε παντελῶς τὸ μυστικῶς ἀπὸ τὸ νέον Ἱερατικόν. Καὶ μὲ τὸ σλόγκαν «ὅλοι μαζί» προχωρᾶνε.