Τὰ τρία Ἀμήν (Ἀμήν, ἀμήν, ἀμήν) εἰς τὴν μυστικὴν στιγμὴν τῆς εὐλογήσεως τοῦ Ἁγίου Ἄρτου καὶ τοῦ Ἁγίου Ποτηρίου

Shota

Παλαιό Μέλος

Shota

Παλαιό Μέλος
Σὲ κάθε μνημόνευση-ἱκεσία ὁ λαὸς ἀπαντᾶ «Μνήσθητι Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν»

(ΚΛ 5 Θεία λειτουργία Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου 1977 σσ. 66, 70 καὶ Ἀ. Πανώτη Ἡ θεία λειτουργία τοῦ ἁγίου Ἰακώβου τοῦ ἀδελφοθέου 1985 σσ. 51-55 καὶ 57-58).

Αυτό όμως δεν μαρτυρείται από χφφ., αλλά και συντακτικά περίεργος φαίνεται ως απάντηση στα λόγια του διακόνου (εκεί λείπει «δεηθώμεν» η κάτι τέτοιο). Η κάνω λάθος;
 

Attachments

  • 532CA3B1-3C87-4581-A845-42FED32B81B1.jpeg
    532CA3B1-3C87-4581-A845-42FED32B81B1.jpeg
    137.2 KB · Views: 14

Shota

Παλαιό Μέλος
Ὁ ἱερεύς τὸ λέει.

Δε νομίζω. Απλά δεν αναγράφεται ο διάκονος αφού το πράγμα ήταν αυτονόητο.

υ.γ. «Μυστικώς» δε σημάνει «καθ´εαυτόν». Κατά τα συλλείτουργα ο πρώτος διαβάζει την αναφορά εις επηκοόν των άλλων.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Δε νομίζω. Απλά δεν αναγράφεται ο διάκονος αφού το πράγμα ήταν αυτονόητο.

υ.γ. «Μυστικώς» δε σημάνει «καθ´εαυτόν». Κατά τα συλλείτουργα ο πρώτος διαβάζει την αναφορά εις επηκοόν των άλλων.

Eίναι ξεκάθαρα του ιερέως.

Η ύπαρξη διακόνου δεν είναι αυτονόητη.

Στο 97+% των εκκλησιών που έχω εκκλησιαστεί στην ζωή μου, δεν υπήρχε διάκονος ....

Άρα ποιος το λέει ελλείψει διακόνου; Ο ιερεύς (είναι ξεκάθαρο στον κώδικα), και στην παράδοση.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αυτό όμως δεν μαρτυρείται από χφφ., αλλά και συντακτικά περίεργος φαίνεται ως απάντηση στα λόγια του διακόνου (εκεί λείπει «δεηθώμεν» η κάτι τέτοιο). Η κάνω λάθος;
Δίκιο ἔχεις. Ὁ Μανόλης ὄμως ἀναφέρεται στίς ἑνοτητες τῶν ἱερατικῶν διπτύχων προηγουμένως.
Αὐτά τά διακονικά δίπτυχα μαρτυροῦνται ἀπό δύο κώδικες μόνον. Διάβασε εἰσαγωγή Φουντούλη.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
υ.γ. «Μυστικώς» δε σημάνει «καθ´εαυτόν». Κατά τα συλλείτουργα ο πρώτος διαβάζει την αναφορά εις επηκοόν των άλλων.

Μυστικῶς σημαίνει οὐχὶ εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ. Παλαιὰ δὲν ὑπῆρχαν μικρόφωνα. Και νὰ τὶς σιγοδιάβαζε τὶς εὐχὲς ὁ ἱερεὺς (πραεῖᾳ τῇ φωνῇ, ὄχι ἐκφώνως), εἰς ἐπήκοον τῶν συλλειτουργῶν του, μέχρι τὸ Τέμπλο ἀκουγόντουσαν, καὶ αὐτὸ ὅταν ὅμως σώπαινε ὁ ψάλτης. Ὅταν ἔψαλλε ὁ ψάλτης, δὲν ἀκουγότανε τίποτα.

Ὄμως,

Μυστικῶς κυρίως σημαίνει αὐτό. (Τὸ ἀκοῦτε τὸ κενό; )

Ἀκοῦστε τὸν Ἅγιο Πορφύριο, σὲ ἕνα 10x5 ἐκκλησάκι νὰ λειτουργεῖ. Αὐτὸν ποὺ συλλειτουργοῦσε μὲ Ἀγγέλους ὅπως τὸ εἶδε ὁ γ. Εὐμένιος. Αυτή εἶναι ἡ παράδοσίς μας. Μακάρι νὰ τὸν μιμηθοῦν οἱ ἅγιοι Ἱερεῖς μας καὶ Ἀρχιερεῖς μας, καὶ νὰ μὴν τείνουν εὐήκοον οὖς σὲ νεωτεριστικὲς φωνές, ἀλλότριες τῆς παράδοσής μας.

Καὶ δὲν τρέχει τίποτα, νὰ ἀκουστεῖ καὶ λίγο ἡσυχία/σιωπή στὴν ἐκκλησία, ποὺ ὅταν γίνεται αὐτὸ ...κάτι παθαίνουν ψάλτες καὶ ἱερεῖς τὴν σήμερον.

Ἐδὼ ὅλη ἡ Λειτουργία ἀπὸ τὸ Ἡσυχαστήριό του.
 

Attachments

  • AgiosPorfyrios-MustikwsShmainei....mp3
    2.2 MB · Views: 17

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Eίναι ξεκάθαρα του ιερέως.
Η ύπαρξη διακόνου δεν είναι αυτονόητη.
Στο 97+% των εκκλησιών που έχω εκκλησιαστεί στην ζωή μου, δεν υπήρχε διάκονος ....
Άρα ποιος το λέει ελλείψει διακόνου; Ο ιερεύς (είναι ξεκάθαρο στον κώδικα), και στην παράδοση.
Συνεχίζεις νά δογματίζεις καί νά αὐθαιρετεῖς ... νά γράφεις ἔντονα...
Διάβασες τό προηγούμενο μήνυμά μου;
Τί σχέση ἔχει ἡ ἐποχή τοῦ Βαρβερινοῦ μέ τή σημερινή κατάσταση; Καί διαφορές δείξαμε καί διάκονοι ὑπῆρχαν...
Προσωπικῶς ἐλλείψει διακόνου καί συλλειτουργῶν (ἄν δέν ἀπαντᾶ τό ψαλτῆρι) ἤ κανείς ἤ κάποιος ἱερόπαις ἤ οἱ ἐν τῷ βήματι ἤ ὁ νεωκόρος. Ποτέ ὁ τελεταρχῶν λειτουργός. Τό ἐξήγησα. Δέν γίνεται. Εἶναι σάν νά λέει ὁ ἴδιος «Καί τῷ πνεύματί σου» στόν ἑαυτό του.

Χαλάρωσε ἀδελφέ!!!
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Συνεχίζεις νά δογματίζεις καί νά αὐθαιρετεῖς ... νά γράφεις ἔντονα...
Διάβασες τό προηγούμενο μήνυμά μου;
Τί σχέση ἔχει ἡ ἐποχή τοῦ Βαρβερινοῦ μέ τή σημερινή κατάσταση; Καί διαφορές δείξαμε καί διάκονοι ὑπῆρχαν...
Προσωπικῶς ἐλλείψει διακόνου καί συλλειτουργῶν (ἄν δέν ἀπαντᾶ τό ψαλτῆρι) ἤ κανείς ἤ κάποιος ἱερόπαις ἤ οἱ ἐν τῷ βήματι ἤ ὁ νεωκόρος. Ποτέ ὁ τελεταρχῶν λειτουργός. Τό ἐξήγησα. Δέν γίνεται. Εἶναι σάν νά λέει ὁ ἴδιος «Καί τῷ πνεύματί σου» στόν ἑαυτό του.

Χαλάρωσε ἀδελφέ!!!

Οὔτε δογματίζω, οὔτε αὐθαιρέτως ὀμιλῶ. Ὀμιλῶ μὲ ἀποδείξεις, καὶ στοιχεῖα.
 
Last edited:

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Οὔτε δογματίζω, οὔτε αὐθαιρέτως ὀμιλῶ. Ὀμιλῶ μὲ ἀποδείξεις, καὶ στοιχεῖα.

Συγγνώμη γιὰ τὸ προηγούμενο μήνυμα τὸ διόρθωσα ὡς πρέπει, πρὸ τοῦ δικοῦ σας. Κατὰ τὰ ἄλλα, παραπέμπω στὰ μηνύματά μου.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Μυστικῶς σημαίνει οὐχὶ εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ. Παλαιὰ δὲν ὑπῆρχαν μικρόφωνα. Και νὰ τὶς σιγοδιάβαζε τὶς εὐχὲς ὁ ἱερεὺς (πραεῖᾳ τῇ φωνῇ, ὄχι ἐκφώνως), εἰς ἐπήκοον τῶν συλλειτουργῶν του, μέχρι τὸ Τέμπλο ἀκουγόντουσαν, καὶ αὐτὸ ὅταν ὅμως σώπαινε ὁ ψάλτης. Ὅταν ἔψαλλε ὁ ψάλτης, δὲν ἀκουγότανε τίποτα.

Ὄμως,

Μυστικῶς κυρίως σημαίνει αὐτό. (Τὸ ἀκοῦτε τὸ κενό; )

Ἀκοῦστε τὸν Ἅγιο Πορφύριο, σὲ ἕνα 10x5 ἐκκλησάκι νὰ λειτουργεῖ. Αὐτὸν ποὺ συλλειτουργοῦσε μὲ Ἀγγέλους ὅπως τὸ εἶδε ὁ γ. Εὐμένιος. Αυτή εἶναι ἡ παράδοσίς μας. Μακάρι νὰ τὸν μιμηθοῦν οἱ ἅγιοι Ἱερεῖς μας καὶ Ἀρχιερεῖς μας, καὶ νὰ μὴν τείνουν εὐήκοον οὖς σὲ νεωτεριστικὲς φωνές, ἀλλότριες τῆς παράδοσής μας.

Καὶ δὲν τρέχει τίποτα, νὰ ἀκουστεῖ καὶ λίγο ἡσυχία/σιωπή στὴν ἐκκλησία, ποὺ ὅταν γίνεται αὐτὸ ...κάτι παθαίνουν ψάλτες καὶ ἱερεῖς τὴν σήμερον.

Ἐδὼ ὅλη ἡ Λειτουργία ἀπὸ τὸ Ἡσυχαστήριό του.

Άγιος έγινε όχι εξαιτίας της ερμηνείας του μυστικώς, αλλ᾽ εξαιτίας του βίου του. Και ηπίως και συναπτὠς και όπως θέλεις να διάβαζε τις ευχές, πάλι θα γινόταν άγιος...
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Άγιος έγινε όχι εξαιτίας της ερμηνείας του μυστικώς, αλλ᾽ εξαιτίας του βίου του. Και ηπίως και συναπτὠς και όπως θέλεις να διάβαζε τις ευχές, πάλι θα γινόταν άγιος...

«Ἁγίασε» προτοῦ γίνει ἱερεύς.

Δὲν εἶπε κανεὶς ὅτι ἁγίασε ἀπὸ τὶς μυστικὲς εὐχές. Ἀλλὰ βλέπουμε ὅτι ἀκολούθησε τὴν παράδοσιν, καὶ ὄχι νεωτεριστικὲς φωνές.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Δίκιο ἔχεις. Ὁ Μανόλης ὄμως ἀναφέρεται στίς ἑνοτητες τῶν ἱερατικῶν διπτύχων προηγουμένως.
Αὐτά τά διακονικά δίπτυχα μαρτυροῦνται ἀπό δύο κώδικες μόνον. Διάβασε εἰσαγωγή Φουντούλη.

Χφ. Διακονικά είναι γενικά σπάνια. Υπάρχει και ένα άλλο γεωργιανό χφ. 10ου αι. το οποίο περιέχει τα δίπτυχα της λειτουργίας του απ. Ιακώβου. Είναι περίπου το ίδιο με τα Ελληνικά.

Σήμερα ίσως φαίνεται να είναι αναδίπλωση, όμως σε μερικές λειτουργικές παραδόσεις τα διακονικά δίπτυχα τίθενται προ της αναφοράς• πβ. ένα απόσπασμα από τον Διονύσιο Αρεοπαγίτη (PG 3,425). Υπάρχουν και άλλες μαρτυρίες. Άρα είναι ξεχωριστό στοιχείο της λειτουργίας, ανεξάρτητο από την ιερατική μνημονεύση. Απλά σε άλλες παραδόσεις (όπως αυτή της λειτουργίας του Ιακώβου) η ιερατική ευχή έχει ελκύσει και τα διακονικά, και τα δυο γίνονται πλέον ταυτόχρονα.
 

Attachments

  • 9C5F17F2-DB82-4887-A21F-BFBDD5D37119.jpeg
    9C5F17F2-DB82-4887-A21F-BFBDD5D37119.jpeg
    1,003.1 KB · Views: 11

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ὁμιλῶ μὲ ἀποδείξεις, καὶ στοιχεῖα.
Σέ καταλαβαίνω. Πίσω ὅμως ἀπό αὐτά πού βλέπεις καί τά πιστεύεις ὡς δόγμα, πρέπει νά ξέρεις ὄτι ἐξηγοῦνται καί διαφορετικά, ὑποκρύπτουν καί ἄλλες ἑρμηνεῖες, ὑπάρχουν καί ἄλλα στοιχεῖα.
Αὐτό τό ἔχεις ὡς ὁμολογία πίστεώς σου! Τό σέβομαι! Δέν σημαίνει ὅμως ὅτι εἶναι ἡ μία καί μοναδική ἀλήθεια!
Ἄς ἐπιτρἐψουμε, λοιπόν, στόν καθένα καί στούς πάντες, νά διαβάζουν καί νά ἀξιολογοῦν. Καί ὁ καθένας ἄς κριθεῖ.
Καί πάντως νά μήν εἰρωνευόμαστε τήν εὐσέβεια καί τήν εὐλάβεια ἄλλων ἀνθώπων καί τήν συγκίνησή μας γι᾿ αὐτούς.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Προσωπικῶς ἐλλείψει διακόνου καί συλλειτουργῶν (ἄν δέν ἀπαντᾶ τό ψαλτῆρι) ἤ κανείς ἤ κάποιος ἱερόπαις ἤ οἱ ἐν τῷ βήματι ἤ ὁ νεωκόρος. Ποτέ ὁ τελεταρχῶν λειτουργός. Τό ἐξήγησα. Δέν γίνεται. Εἶναι σάν νά λέει ὁ ἴδιος «Καί τῷ πνεύματί σου» στόν ἑαυτό του.


Αὐτὸ πρώτη φορὰ τὸ ἀκούω.

Στὴν ἐκκλησία νομίζω οἱ ἀρχὲς καὶ οἱ ἐξουσίες δίνονται ἀπὸ πάνω πρὸς τὰ κάτω (μέχρι τὸν α' βαθμό τῆς Ἱερωσύνης, ἤτοι τὸν Διάκονον), καὶ «γυρίζουν» ἀπὸ κάτω πρὸς τὰ πάνω.

Δηλ. ἐὰν δὲν ὑπάρχει διάκονος, τὸ Ἅγιον Δισκάριον στὴν Μεγάλη Εἴσοδο θὰ τὸ πάρει (ἐλλείψει διακόνου) ὁ ἱερεύς (καὶ ὄχι ἱερόπαις ἢ νεωκόρος).

Εἰδικὰ δὲ πράξεις/λόγια τῆς Ἱερωσύνης (τῆς ὁποῖας ὁ διάκονος μετέχει στὸν α' βαθμό), ποτὲ δὲν μεταβιβάζονται στὸν κατώτερο κλήρο (Ἱεροψάλτη), πολλώ δε μάλλον ποτέ στὸν λαό.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Σέ καταλαβαίνω. Πίσω ὅμως ἀπό αὐτά πού βλέπεις καί τά πιστεύεις ὡς δόγμα, πρέπει νά ξέρεις ὄτι ἐξηγοῦνται καί διαφορετικά, ὑποκρύπτουν καί ἄλλες ἑρμηνεῖες, ὑπάρχουν καί ἄλλα στοιχεῖα.
Αὐτό τό ἔχεις ὡς ὁμολογία πίστεώς σου! Τό σέβομαι! Δέν σημαίνει ὅμως ὅτι εἶναι ἡ μία καί μοναδική ἀλήθεια!

Συνεχίζετε νὰ μοῦ προσθέτετε «κουσούρια» τὰ ὀποῖα ποτὲ δὲν ὑπεστήριξα.

Δὲν δογματίζω. Οὔτε δόγμα εἶναι αὐτό. Εἶναι παράδοσις καὶ μάλιστα Ἱερά.

Ὅπως ἐσεῖς ὑποστηρίζετε τὰ δικά σας, ἔτσι καὶ ἐγὼ ὑποστηρίζω ὅσα ἀνωτέρω.

Κάνετε ἕναν μῆνα λειτουργία μὲ μυστικὲς τὶς εὐχὲς στὴν ἐκκλησία σας, καὶ τά 3 ἀμήν ὑπὸ τοῦ ἱερέως, καὶ ἐγὼ ἐπὶ ἕναν μῆνα ὄρθρου βαθέος, νὰ ἐκκλησιαστῶ σὲ ὅποια ἐκκλησία θέλετε ἐσεῖς ποὺ ἀκολουθεῖ τὴν παράδοσίν σας. Δέχεστε ;
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Χφ. Διακονικά είναι γενικά σπάνια. Υπάρχει και ένα άλλο γεωργιανό χφ. 10ου αι. το οποίο περιέχει τα δίπτυχα της λειτουργίας του απ. Ιακώβου. Είναι περίπου το ίδιο με τα Ελληνικά.

Σήμερα ίσως φαίνεται να είναι αναδίπλωση, όμως σε μερικές λειτουργικές παραδόσεις τα διακονικά δίπτυχα τίθενται προ της αναφοράς• πβ. ένα απόσπασμα από τον Διονύσιο Αρεοπαγίτη (PG 3,425). Υπάρχουν και άλλες μαρτυρίες. Άρα είναι ξεχωριστό στοιχείο της λειτουργίας, ανεξάρτητο από την ιερατική μνημονεύση. Απλά σε άλλες παραδόσεις (όπως αυτή της λειτουργίας του Ιακώβου) η ιερατική ευχή έχει ελκύσει και τα διακονικά, και τα δυο γίνονται πλέον ταυτόχρονα.

Βεβαίως υπήρχε και αλληλοεπίδραση των διακονικών και ιερατικών μνημονεύσεων, εξομάλυνση των περιεχομένων.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Εἰδικὰ δὲ πράξεις/λόγια τῆς Ἱερωσύνης (τῆς ὁποῖας ὁ διάκονος μετέχει στὸν α' βαθμό), ποτὲ δὲν μεταβιβάζονται στὸν κατώτερο κλήρο (Ἱεροψάλτη), πολλώ δε μάλλον ποτέ στὸν λαό.

Αὐτό ἀπαντήθηκε ἀπό μένα στά προηγούμενα.

Κάνετε ἕναν μῆνα λειτουργία μὲ μυστικὲς τὶς εὐχὲς στὴν ἐκκλησία σας, καὶ τά 3 ἀμήν ὑπὸ τοῦ ἱερέως, καὶ ἐγὼ ἐπὶ ἕναν μῆνα ὄρθρου βαθέος, νὰ ἐκκλησιαστῶ σὲ ὅποια ἐκκλησία θέλετε ἐσεῖς ποὺ ἀκολουθεῖ τὴν παράδοσίν σας. Δέχεστε ;
Ἐγώ (ὅπως ἔχω γράψει καί παλιότερα) —καί σέ ἀντίθεση μέ σένα— δέν ἀκολουθῶ κάποια συγκεκριμένη «παράδοση»...
Μπορῶ νά λειτουργῶ μέ διαφόρους τρόπους, ἀνάλογα μέ τίς συνθῆκες καί περιστάσεις (καί τό μυστήριον ἐπιτελεῖται εἴτε μυστικῶς εἴτε εἰς ἐπήκοον) καί νά γνωρίζεις ὅτι Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ ἔχουμε!!!
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ

Ανακοινωθέν Μητρ. Πειραιώς κ. Σεραφείμ για δημοσιεύματα του π. Δανιήλ Αεράκη και του καθ. Αριστείδη Πανώτη (24/2/2012).

Καὶ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνες τῆς Ἐκκλησίας γιὰ τοὺς Ψάλτες τοὺς παραθεωροῦμε...


Τί ἔχω παρατηρήσει γενικά, ἀπὸ τοὺς ἱερεῖς ποὺ δὲν ἀκολουθοῦν τὴν παράδοση τῶν μυστικῶν Εὐχῶν. Κυρίως τὴν Κυριακὴ καὶ τὶς Ἑορτές, οἱ Εὐχὲς εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ, εἰς βάρος τῆς διάρκειας τῆς Κατηχήσεως καὶ τῆς Δοξολογίας τῆς Ἐκκλησίας, ἤτοι τοῦ Ὄρθρου. Τὶς καθημερινὲς ἰδίως ὅταν ὑπάρχει βιασύνη χρόνου, οἱ περισσότεροι γίνονται παραδοσιακοί (μυστικῶς οἱ Εὐχές).

Ἄς καταλάβουμε ὄτι κανένας μας δέν ἔχει ὅλη τήν ἀλήθεια, νά μή γράφουμε δογματικά, καί τό μυστήριον ἐπιτελεῖται εἴτε μυστικῶς εἴτε εἰς ἐπήκοον.

Προφανῶς σύμπτωσις, ἀλλὰ αὐτὸ μέχρι τὸ πρῶτο κόμμα μοῦ φαίνεται ...θεωρία τῶν κλάδων.

Tὸ μυστῆριον ὄντως ἐπιτελεῖται Χάριτι Θεοῦ.

Τὸ ἄλλο ποὺ λέτε γιὰ ὅλη τὴν ἀλήθεια δὲν ἰσχύει, διότι πουθενὰ στὸ παρελθὸν δὲν γίνεται τὸ μυστήριον εἰς ἐπήκοον, ἐκτὸς τῶν ἐκφωνήσεων. Ἔχουμε ζῶσα παράδοση, αὐτὴν ἀκοῦμε.

Ἀπὸ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις (ἐπισυνἀπτονται ὡς ἔχουν σήμερα):

Ἀντὶ τοῦ «Ἄξιόν ἐστὶν...», ἢ ὁποιουδήποτε ἄλλου, συνεχίζεται ἡ ἱερατικὴ εὐχὴ καὶ τὰ δίπτυχα

Ἐγὼ ἔχω συνεννοηθεῖ μὲ τοὺς ἱερεῖς καὶ δὲν λέω «Ἄξιόν ἐστιν» ἤ τὰ ἀντ' αὐτοῦ. Ἡ ἀναφορὰ συνεχίζεται καὶ σὲ κὰθε μνημόνευση παρεμβαίνω μὲ ἕνα «Μνήσθητι Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν». Ἀναδεικνύεται ἔστι τὸ μνημόσυνο προκαλῶντας τὸ ἐνδιαφέρον τῶν πιστῶν.

Ἡ πρακτική σας εἶναι σαφῆς, προκαλεῖ ὄντως τὸ ἐνδιαφέρον τῶν πιστῶν, ὅπως καὶ κάθε τί ποὺ κινεῖται στὴν ἐκκλησία, ὅπως καὶ κάθε τί τὸ καινόν, καὶ δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο παρὰ ἀρχαῖα νεκρὴ λειτουργικὴ παράδοσις, παρητηθεῖσα ὑπὸ τῆς ἰδίας τῆς Ἐκκλησίας καὶ τῶν ἱερέων της.

Μυστικῶς σημαίνει οὐχὶ εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ

Καὶ ἐδὼ ἀπὸ τὸν Shota.

Το τι σημάνει «μυστικώς» δεν υπάρχει αμφιβολία («όχι εις επήκοον του λαου». Δεν έχει σημασία εάν είναι ψιθύρισμα η γίνεται εν πλήρη σιγή) και αυτό είναι φανερό από διαφορες βυζαντινές πηγές.

Τελικῶς,

Μυστικῶς οἱ Εὐχές, πῶς θὰ πεῖ ὁ Ἱεροψάλτης (στὸ ὄνομα τοῦ λαοῦ) τὸ Ἀμήν; Ἄρα τοῦ Ἱερέως τὸ Ἀμήν.

http://analogion.gr/articles/ecclesia/amhn3/BarberiniGr.336-Original-p3132.jpg

δι'αὐτό, νομίζω, ὁ πόλεμος κατὰ τῆς «μυστικῆς» (ὡς ἐξηγήσαμε ἀνωτέρω) ἀνάγνωσης τῶν μυστικῶν Εὐχῶν τῆς Θείας Λειτουργίας.

Εἶναι ἀπὸ τὰ μεγαλύτερα ἐμπόδια (ἄν ὄχι τὸ μεγαλύτερο), γιὰ τὴν πλήρη ἀλλαγὴ τῆς Θείας Λειτουργίας (ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ!), ὅπως τὴν ἔχουν φανταστεῖ μερικοί.

Ἡ ἀρχὴ ἔγινε. Ἀφαιρέθηκε παντελῶς τὸ μυστικῶς ἀπὸ τὸ νέον Ἱερατικόν. Καὶ μὲ τὸ σλόγκαν «ὅλοι μαζί» προχωρᾶνε.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Στο 97+% των εκκλησιών που έχω εκκλησιαστεί στην ζωή μου, δεν υπήρχε διάκονος ....

Αυτή είναι η σημερινή κατάσταση. Δεν ήταν πάντα έτσι. Το λυπηρό είναι ότι σήμερα μερικοί νομίζουν πως ο διάκονος είναι «νεωκόρος» (στην πράξη, τουλάχιστον). Αλλά δεν είναι του παρόντος το θέμα.
 
Top